Anonimowość wnioskodawcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiana nazwiska.
Advertisements

Interpretacje przepisów prawa podatkowego
Spotkanie audytorów wewnętrznych 25 kwietnia 2013 r.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Nadanie stopnia nauczyciela kontraktowego w trybie art. 9a ust
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Czy wiesz, że…? Nikt w Internecie nie jest anonimowy. Bez problemu można sprawdzić adres IP. Każdy twój ruch w Internecie jest zapisywany.
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Pracownicze dane osobowe
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Poświadczanie dokumentów w KPA
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Właściwość sądów administracyjnych
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
U DOSTĘPNIANIE INFORMACJI O ŚRODOWISKU I UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA W JEGO OCHRONIE Podyplomowe Studia Prawne instrumenty ochrony środowiska Prowadzący: Anna.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Stadia postępowania administracyjnego
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Dr Piotr Sitniewski prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
Pracownicze dane osobowe
Obieg i archiwizacja dokumentów
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Bezprawnym jest uzależnienie przyjęcia wniosku od uiszczenia opłaty
Sądy Administracyjne w Polsce
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej zakresu ochrony wynikającej z innej interpretacji Toruń, 9 marca 2018 r.
Podatki pośrednie w interpretacjach i orzecznictwie
,,RODO jako czynnik porządkujący granice jawności informacji o osobach pełniących funkcje publiczne” dr Piotr Sitniewski.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Postępowanie sądowoadministracyjne
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Sądy Administracyjne w Polsce
Wynagrodzenie pracownika jako informacja publiczna
Wpływ czynności niepodlegających opodatkowaniu na zakres prawa do odliczenia - Mariusz Marecki Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego.
SKARGA KASCYJNA.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Wyrok WSA w W-wie z dnia r., sygn. II SA/Wa 369/17
BARDZO WAŻNE ,, Pojęcie „osoby pełniącej funkcję publiczną” ma na gruncie udip autonomiczne i szersze znaczenie, niż w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997.
Skutki niepodania przez pełnomocnika profesjonalnego adresu elektronicznego ePUAP Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 listopada.
INFORMACJA PRZETWORZONA OPARTA NA WADZE SKALI
„Granice dostępu do informacji publicznej
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Anonimowość wnioskodawcy autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

autor materiałów dr Piotr Sitniewski ,, Co prawda w dacie sporządzania pisma z 1 października 2018 r. organ nie dysponował imieniem i nazwiskiem wnioskodawcy, ale ta okoliczność nie stanowiła przeszkody do wezwania skarżącego, do ujawnienia tychże danych. Podzielić bowiem należy tę linię orzecznictwa, która formułuje minimalne wymogi, jakie winien spełniać wniosek składany w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. O ile oczywiste jest, że przepisy omawianej ustawy wprowadzają minimum formalizmu w zakresie procedury wnioskowej, o tyle złożony wniosek musi zawierać co najmniej te elementy, które umożliwią udzielenie żądanej informacji względnie – wydanie i doręczenie decyzji administracyjnej w przypadku odmowy udostępnienia żądanej informacji. Oczywiste jest zatem, że wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie może być anonimowy. ” wyrok WSA w Łodzi z dnia 1.1 2019 r. II SAB/Łd 166/18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

autor materiałów dr Piotr Sitniewski ,, Niezależnie więc od formy jego wniesienia winien zawierać wskazanie imienia i nazwiska (ewentualnie nazwy) wnoszącego oraz jego adres i treść żądania. W przypadku przesłania zapytania pocztą elektroniczną nie jest konieczne użycie podpisu elektronicznego, jednakże nie zwalnia to wnioskodawcy ze wskazania imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) oraz adresu, w tym także poczty elektronicznej, na który winna być przesłana informacja (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 marca 2009r., sygn. akt I OSK 1277/08, ONSAiWSA 2010/5/91 oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych w Łodzi z dnia 26 stycznia 2016 r, sygn. akt II SAB/Łd 205/15, z dnia 24 czerwca 2016 r., sygn. akt II SAB/Łd 86/16 z dnia 13 lipca 2016 r., sygn. akt II SAB/Łd 149/16, w Gdańsku z dnia 29 czerwca 2016 r., sygn. akt II SAB/Gd 60/16, w Olsztynie z dnia 12 kwietnia 2012r., sygn. akt II SAB/Ol 33/12, wszystkie dostępne jw.).” wyrok WSA w Łodzi z dnia 1.1 2019 r. II SAB/Łd 166/18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski

Wyrok NSA z dnia 27.06.2008 r. sygn. OSK 1367/07 ,,Wbrew temu, co zdaje się uważać skarżący to, że prawo do informacji publicznej przysługuje "każdemu" (art. 2 ustawy) nie oznacza, że osoba wnioskodawcy może być "anonimowa". Założyć należy, że wskazanie przez osobę wnioskującą danych pozwalających na jej identyfikację, czy też przedłożenie dokumentów pozwalających na ustalenie jej podmiotowości, statusu prawnego, zasad reprezentacji (jeśli chodzi o inny podmiot niż osoba fizyczna), jest minimalnym wymaganiem. Podmiot zobowiązany ma pełne prawo domagać się takich danych, które pozwolą na należyte określenie podmiotu, wobec którego mają być podjęte czynności związane z realizacją wniosku” Zob. wyrok WSA Lublin 10.4.2018 II SAB/Lu 38/18 autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com

,,To, że prawo do informacji publicznej przysługuje "każdemu" nie oznacza, że wnioskodawca może być anonimowy. Pod pojęciem "każdego" należy bowiem rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę nieposiadającą osobowości prawnej. Za uprawnieniem organu do żądania podania przez wnioskodawcę danych umożliwiających jego identyfikację przemawiają także rodzaje rozstrzygnięć, które mogą być wydane w następstwie złożenia wniosku o udzielenie informacji publicznej, zwłaszcza to, że stosownie do treści art. 107 § 1 K.p.a., każda decyzja powinna zawierać oznaczenie strony” Wyrok WSA w Gliwicach z 21.01.2015 r., IV SA/Gl 1075/14 II SAB/Gd 60/16, II SAB/Gd 41/15, II SAB/Gd 88/15, II SAB/Gd 64/15, autor materiałów dr Piotr Sitniewski www.jawnosc.pl psitniewski@gmail.com