Omówienie Regulaminu konkursu, kwalifikowalność wydatków, zasady realizacji umowy. SPOTKANIE INFORMACYJNE dla gmin Województwa Podkarpackiego w ramach Konkursu dotacji - Przygotowanie programów rewitalizacji edycja III Rzeszów, 25 kwietnia 2018 r.
Cele Konkursu dotacji Głównym celem Konkursu jest wsparcie gmin w uruchomieniu procesów zmierzających do rewitalizacji obszarów zdegradowanych m.in. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020 (RPO) poprzez pomoc w przygotowaniu lub aktualizacji programów rewitalizacji. Dodatkowe cele Konkursu: upowszechnienie rozumienia rewitalizacji jako procesu kompleksowych, interdyscyplinarnych przemian ukierunkowanych na wyprowadzenie obszarów zdegradowanych z kryzysu, wzmocnienie zdolności gmin do tworzenia mechanizmów partycypacji społecznej oraz angażowania mieszkańców, podmiotów publicznych, prywatnych oraz innych interesariuszy w przygotowanie programów rewitalizacji, a tym samym w wyprowadzanie z kryzysu obszarów zdegradowanych.
Warunki podmiotowe ubiegania się o dotację Wnioskodawcą w konkursie może być tylko pojedyncza gmina miejska, miejsko – wiejska lub wiejska, która uzyskała wpis do Wykazu programów rewitalizacji gmin województwa podkarpackiego na moment złożenia wniosku o przyznanie dotacji (Data wpisu do Wykazu jest datą Uchwały Zarządu Województwa Podkarpackiego w sprawie wpisania programów rewitalizacji do Wykazu). Nie może ubiegać się o dotację gmina, w odniesieniu do której zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności: stwierdzono niewywiązywanie się z obowiązków w związku z innym kontraktem lub inną procedurą przyznawania dotacji współfinansowanej z Funduszy Europejskich; dokumenty i informacje wymagane przez Zarząd Województwa Podkarpackiego jako warunek uczestnictwa w konkursie zostały złożone przez nieuprawniony podmiot; nie wywiązywała się w przeciągu ostatnich 3 lat z obowiązków w zakresie płacenia składek na ubezpieczenia społeczne lub z obowiązków podatkowych zgodnie z przepisami prawa polskiego, podpisała umowę na przygotowanie albo aktualizację programów i uzyskała refundację wydatków w ramach konkursu przyjętego uchwałą Nr 136/2926/16 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 19 stycznia 2016 roku oraz uchwałą Nr 236/4737/16 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 15 listopada 2016 r.
Preferencje zgodnie z Programem Rewitalizacji W Konkursie preferowane będą gminy ze słabszym potencjałem, znajdujące się w długotrwałej sytuacji kryzysowej. Preferencje otrzymają gminy które wykażą że : Na obszarze przewidzianym do rewitalizacji wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić modernizację budynków wielorodzinnych oddanych do użytku przed 1989 r. - 10 punktów. Na terenie jednostki samorządu terytorialnego składającej wniosek występowało w latach 2010-2014 ujemne saldo migracji - 5 punktów /po jednym punkcie za każdy rok/. Wnioskodawca jest z terenu powiatu w którym stopa bezrobocia przewyższa średnią stopę dla województwa /stopy z lat 2010-2014 liczone łącznie/ - 5 punktów. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania w ramach powyższych preferencji wynosi 20.
Finansowanie konkursu Konkurs jest współfinansowany w 85% ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 (POPT 2014-2020) oraz w 15% z budżetu państwa. Pula środków finansowych przeznaczonych dla całego Konkursu dla Województwa Podkarpackiego wynosi 1 831 617,30 PLN. W celu wykorzystania całej alokacji otrzymanej z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Zarząd Województwa Podkarpackiego może podjąć decyzję umożliwiającą zwiększenie puli środków na Konkurs w wyniku uwolnienia środków z pierwszej i drugiej edycji Konkursu dotacji. Łączna wartość projektu jednego Wnioskodawcy nie może przekraczać 120 000 PLN. Komisja konkursowa zastrzega sobie prawo do przyznania dotacji w wysokości odpowiadającej całości lub części kwoty, o jaką ubiega się Wnioskodawca. Wnioskodawca zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego finansowego, który stanowi minimum 10% kosztów kwalifikowalnych złożonego projektu. Dotacja zostanie przekazana w formie refundacji poniesionych wydatków na rachunek bankowy dotacjobiorcy. Niedopuszczalne jest podwójne finansowanie w projektach działań, które zostały dofinansowane ze środków Unii Europejskiej oraz z innych środków pomocowych niepodlegających zwrotowi.
Kwalifikowalność kosztów cz. 1 Za koszty kwalifikowalne mogą być uznane wydatki poniesione na rzecz złożonego projektu od dnia rozpoczęcia jego realizacji, jednak nie wcześniej niż od 1 maja 2015 r. do dnia zakończenia jego realizacji, jednak nie później niż do terminu do 18 maja 2018 roku.
Kwalifikowalność kosztów cz. 2 Za koszty kwalifikowalne uznane zostaną wydatki spełniające łącznie następujące warunki: są niezbędne do realizacji projektu; dokonywane są przy zachowaniu zasady efektywności kosztowej, czyli zapewniające realizację zadań na wysokim poziomie merytorycznym przy optymalnym wykorzystaniu zasobów finansowych; poniesione zostaną przez Wnioskodawcę w terminie wskazanym w Regulaminie Konkursu terminie realizacji projektów; wykazane będą w dokumentacji księgowej Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający ich zidentyfikowanie i weryfikację; zostaną potwierdzone oryginałami stosownych dokumentów; poniesione zgodnie z postanowieniami umowy.
Kwalifikowalność kosztów Kwalifikowalność kosztów cz. 3 Za koszty kwalifikowalne zostaną uznane wydatki poniesione na opracowanie lub aktualizację programu rewitalizacji, tj. wydatki związane z opracowaniem analiz, zaangażowaniem ekspertów, planów działań, itp. niezbędnych do opracowania programu rewitalizacji (w tym m.in. wynagrodzenia zewnętrznych ekspertów); wydatki związane z opracowaniem lub aktualizacją programu rewitalizacji (w tym m.in. wynagrodzenia pracowników merytorycznych lub ekspertów zewnętrznych); Koszty przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko programu rewitalizacji (w tym sporządzenie prognozy oddziaływania programu na środowisko) mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne o ile wymagana będzie dla danego programu rewitalizacji.
Kwalifikowalność kosztów cz. 4 wydatki związane z włączaniem różnych interesariuszy do prac nad opracowywaniem/aktualizacją programu rewitalizacji (w tym m.in. koszty organizacji spotkań, konferencji, debat, wynagrodzenie moderatorów, ekspertów i panelistów, zakup materiałów niezbędnych do prowadzenia działań partycypacyjnych); Maksymalny koszt cateringu nie może przekroczyć kwoty 30 PLN/osobę. koszty zarządzania projektem (w tym m. in. koszty koordynatora projektu, koszty biegłego rewidenta). W przypadku wynagrodzenia koordynatora projektu zaangażowanie jednej osoby do realizacji projektu maksymalnie na ¼ etatu lub w przypadku umów cywilnoprawnych: stawka jednostkowa wysokości nie większej niż 1200 PLN/m-c.
Kwalifikowalność kosztów cz. 5 Kosztami kwalifikowalnymi nie są w szczególności: amortyzacja środków trwałych; finansowanie działalności niezwiązanej z projektem i poza okresem kwalifikowalności; wydatki zrefundowane w innym projekcie, współfinansowanym ze środków publicznych; zakup i leasing środków trwałych; nośniki danych (np. pendrive); koszty stałe utrzymania biura m. in. czynsz, koszty energii, wywozu nieczystości, ogrzewania, wody i ścieków; wyposażenie biura (np. ekrany projekcyjne, projektory multimedialne), materiały biurowe i eksploatacyjne;
Koszty niekwalifikowalne Kosztami kwalifikowalnymi nie są: koszty przygotowania wniosku; koszty budowy, przebudowy, rozbudowy, remontu; podatek od towarów i usług (VAT) jeśli może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe tj. ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.); wydatki poniesione w związku z zawarciem umów cywilnoprawnych zawieranych przez daną instytucję z własnymi pracownikami; wynajem sal; koszty opracowania dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów rewitalizacyjnych.
Sposób wnioskowania o dotację: Sposób wnioskowania o dotację cz. 1 Wnioskodawca przygotowuje wniosek o przyznanie dotacji, który w sposób syntetyczny powinien opisywać sposób opracowania i odniesienia do zapisów wpisanego programu rewitalizacji do Wykazu programów rewitalizacji gmin województwa podkarpackiego. We wniosku powinny się znaleźć przede wszystkim następujące informacje: opis postanowień zawartych w dokumentach strategicznych gminy w zakresie rewitalizacji; analiza i diagnoza obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji działania przygotowawcze mające na celu zapewnienie przygotowania programu rewitalizacji zgodnie z wymogami wskazanymi w załączniku nr 1 do Regulaminu; koncepcja planowanych kierunków działań rewitalizacyjnych (generalna wizja celów i kierunków działania, jakie identyfikowane są na tym etapie prac nad przygotowaniem/aktualizacją programu rewitalizacji); opis sposobu i możliwości wykorzystania efektów projektu;
Sposób wnioskowania o dotację cz. 2 szczegółowy opis działań mających na celu włączenie społeczności lokalnej i innych interesariuszy do prac nad opracowaniem/aktualizacją programu rewitalizacji oraz do przyszłego procesu jego wdrażania i okresowej oceny; opis sposobu zarządzania projektem oraz procesem rewitalizacji w mieście/gminie; czas trwania projektu; szacunkowy budżet projektu z podziałem na poszczególne działania / zadania wraz z harmonogramem realizacji projektu wraz z uzasadnieniem dla wydatków w budżecie.
Sposób składania wniosków cz. 1 Wniosek należy złożyć w zapieczętowanej kopercie, która musi: 1) być opatrzona sformułowaniem: „Program rewitalizacji POPT – Konkurs dotacji edycja III"; 2) zawierać pełną nazwę Wnioskodawcy i jego adres. Wniosek należy złożyć w jednym egzemplarzu. Do dokumentów należy załączyć wersję elektroniczną w postaci pliku edytora tekstu i arkusza kalkulacyjnego, np. MS Word, MS Excel (na płycie CD/DVD/pendrive). Wersje papierowa i elektroniczna składanych dokumentów muszą być identyczne. Wersja papierowa składanego wniosku musi być podpisana czytelnie w wyznaczonym miejscu przez osobę/-y upoważnioną/-e do składania oświadczenia woli w imieniu Wnioskodawcy. W przypadku, gdy upoważnienie do podpisu nie wynika z obowiązujących przepisów prawa, należy załączyć stosowne pełnomocnictwo lub inny dokument delegujący upoważnienie (np. uchwałę rady).
Sposób składania wniosków cz. 2 Wnioski przesłane: w inny sposób niż opisany powyżej (np. telefaksem lub tylko pocztą elektroniczną), dostarczone pod inny adres aniżeli wskazany, przesłane po upływie wyznaczonego terminu, nie będą rozpatrywane.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Terminy Konkurs ma charakter otwarty, co oznacza, że nabór wniosków o przyznanie dotacji prowadzony jest w sposób ciągły: Od dnia ogłoszenia Konkursu dotacji – edycja III, tj. 17 kwietnia 2018 r. Do dnia 18 maja 2018 r. (zakończenie naboru). Za termin złożenia wniosku w ww. terminie uznaje się datę wpływu wniosku na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów Kancelaria Główna Termin zakończenia naboru może zostać zmieniony ze względu na wyczerpanie puli środków finansowych na Konkurs dotacji – III edycja lub brak dostatecznej ilości wniosków.
Ocena wniosków o przyznanie dotacji cz. 1 Ocena wniosków o przyznanie dotacji odbywa się zgodnie z Regulaminem prac Komisji Konkursowej (zał. nr 6 do Regulaminu konkursu dotacji). Oceniając wnioski Komisja posługuje się Kartami oceny wniosku o przyznanie dotacji stanowiącymi Załączniki nr 3a (Karta oceny formalnej) i 3b (Karta oceny merytorycznej) do Regulaminu konkursu dotacji. W trakcie oceny formalnej następujące uchybienia będą podlegały uzupełnieniu lub korekcie: brak wersji elektronicznej wniosku o przyznanie dotacji; rozbieżności między wersją papierową a elektroniczną wniosku o przyznanie dotacji (w takim przypadku możliwa jedynie korekta wersji elektronicznej); puste pola dotyczące danych kontaktowych i teleadresowych Wnioskodawcy; brak lub niepoprawne pełnomocnictwo do składania oświadczenia woli w imieniu Wnioskodawcy (takie pełnomocnictwo jest wymagane tylko w przypadku, gdy wniosek podpisała osoba, której umocowanie do składania oświadczeń woli nie wynika wprost z ustawy o samorządzie gminnym); oczywiste omyłki rachunkowe i językowe.
Ocena wniosków o przyznanie dotacji cz. 2 Wniosek, który posiada uchybienia formalne dotyczące takich kwestii, jak: nie jest odpowiedzią na konkurs, został złożony przez nieuprawnionego wnioskodawcę lub złożony przez osoby nie mające umocowania do działania w imieniu tych podmiotów, brakuje podpisu osoby upoważnionej, został złożony na formularzu niezgodnym z załącznikiem nr 2 do Regulaminu Konkursu dotacji, wersja papierowa formularza nie została złożona, czas trwania projektu przekracza maksymalny, dozwolony czas realizacji, do wniosku nie został załączony szczegółowy budżet projektu - jest odrzucany.
Korekta budżetu projektu Komisja konkursowa może zaproponować przesunięcia w ramach budżetu lub niższą niż Wnioskowana kwotę dofinansowania w przypadku zidentyfikowania kosztów, które uzna za niekwalifikowalne, nieuzasadnione lub zawyżone w porównaniu ze stawkami rynkowymi. Przewodniczący przedstawia Wnioskodawcy propozycje zmian w budżecie na piśmie, które wysyłane jest faksem, wraz z zapytaniem, czy Wnioskodawca zgadza się zrealizować projekt po takiej zmianie przy utrzymaniu istoty projektu i zachowaniu odpowiednich standardów jakościowych. Kwota zaproponowana przez Komisję nie może przekroczyć kwoty, o którą ubiega się Wnioskodawca. Korekta budżetu nie wiąże się z przyznaniem dodatkowych punktów podczas oceny merytorycznej. W przypadku braku zgody Wnioskodawcy na wprowadzenie zaproponowanych zmian, wniosek zostaje odrzucony.
Wybór wniosków o przyznanie dotacji cz. 1 Do dofinansowania przekazywane będą systematycznie tylko te wnioski, które uzyskają minimum 60% punktów z oceny merytorycznej z zastrzeżeniem, że łączna wartość dotacji dla projektów nie może przekroczyć budżetu przeznaczonego na Konkurs dotacji – III edycja. W przypadku wykorzystania 90 % puli środków alokacji na Konkurs dotacji – III edycja, Zarząd Województwa Podkarpackiego podejmie działania związane z monitoringiem środków w ramach Konkursu dotacji. O przyznaniu dotacji dla projektu decydować będzie data złożenia wniosku o przyznanie dotacji i liczba punktów (powyżej 60%) z oceny merytorycznej. Informacje o projektach, które otrzymają dotację ogłaszane będą na stronie internetowej Województwa wraz z podaniem wysokości przyznanej dotacji oraz tytułami projektów.
Wybór wniosków o przyznanie dotacji cz. 2 Komisja może zaproponować przyznanie dotacji w wysokości odpowiadającej całości lub części kwoty, o jaką ubiega się Wnioskodawca. Komisja Konkursowa przedkłada Zarządowi listę projektów rekomendowanych do dofinansowania, celem podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia w sprawie przyznania dotacji. Stanowisko Zarządu Województwa dotyczące przyznania dotacji w mniejszej wysokości lub nieprzyznania dotacji jest ostateczne i nie podlega procedurze odwoławczej.
Umowa o przyznanie dotacji W przypadku przyznania dotacji na realizację projektu Wnioskodawca otrzyma pismo informujące o przyznaniu dotacji wraz z wezwaniem do dostarczenia dokumentacji niezbędnej dla podpisania umowy, tj. zaświadczenie wystawione przez bank, zawierające dane dotyczące rachunku/-ów lub subkonta bankowego Wnioskodawcy utworzonego na potrzeby realizacji projektu; zaświadczenie lub dokument równoważny przyjęty w praktyce banku powinien być podpisany w sposób czytelny (wraz z pieczątką imienną) przez osobę lub osoby upoważnione do dysponowania rachunkiem; dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania Wnioskodawcy; oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT. Umowa dotacji podpisywana jest w trzech egzemplarzach zgodnie ze sposobem reprezentacji województwa i gminy lub przez osobę(-y) do tego upoważnioną(e).
Ważne zapisy umowy Województwo przekazuje Dotacjobiorcy dotację celową na realizację projektu, określonego we wniosku o przyznanie dotacji. Dotacjobiorca zobowiązuje się wykonać projekt w zakresie i na zasadach określonych w Umowie oraz zgodnie z wnioskiem o przyznanie dotacji, w tym szczegółowym budżetem projektu. W przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z Umową, Dotacjobiorca zobowiązany jest do zwrotu środków dotacji na zasadach i w terminie określonym w ustawie o finansach publicznych.
Zmiany w umowie cz. 1 Dotacjobiorca, po uzyskaniu zgody Województwa, może rozliczyć wydatki, które nie zostały uwzględnione w szczegółowym budżecie projektu zatwierdzonym na etapie wyboru projektu pod warunkiem, że wydatki te są niezbędne do realizacji projektu i związane z zadaniami wskazanymi we wniosku o udzielenie dotacji. Wszelkie zmiany dotyczące wydatkowania dotacji, w tym skutkujące koniecznością wprowadzenia zmian w załącznikach do Umowy, mogą być dokonywane pod warunkiem ich zgłoszenia w formie pisemnej. Akceptacja tych zmian będzie dokonywana w formie pisemnej i nie wymaga formy aneksu do Umowy, o ile zmiany te nie wpływają na treść Umowy. Uwaga! Proponowane zmiany w budżecie projektu należy szczegółowo opisać oraz uzasadnić.
Kontrola projektu Województwo sprawuje kontrolę prawidłowości wydatkowania przekazanych Dotacjobiorcy środków dotacji. Kontrola może być przeprowadzona w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu. W ramach kontroli osoby upoważnione przez Województwo lub osoby reprezentujące Ministra Rozwoju mogą badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania projektu i rozliczenia środków dotacji oraz żądać udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wykonania projektu. Prawo kontroli przysługuje także innym instytucjom upoważnionym na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku odmowy poddania się kontroli lub odmowy wdrożenia zaleceń, Umowa ulega rozwiązaniu za skutkiem natychmiastowym, a Dotacjobiorca zobowiązuje się do zwrotu całej dotacji wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
Procedura udzielania zamówień cz. 1 Zasady ogólne: zachowanie uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców i przejrzystości, racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi, w tym zasady wydatkowania środków publicznych w sposób celowy, oszczędny oraz umożliwiający terminową realizację zadań, a także zasady optymalnego doboru metod i środków w celu uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów, bezstronność i obiektywizm osób przygotowujących i udzielających zamówienie, szacowanie wartości zamówienia z należytą starannością z ustawą PZP.
Procedura udzielania zamówień cz. 2 Zabronione jest dzielenie zamówienia skutkujące zaniżaniem jego wartości szacunkowej. Ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: Usługi, dostawy lub roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie Możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę Możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie
Procedura udzielania zamówień cz.3 Poniżej 20 000 zł netto – obowiązują wewnętrzne regulaminy stosowane w Gminie (zachowanie zasady konkurencyjności i efektywności kosztowej). Procedura udzielania zamówień przez dotacjobiorców - dla wydatków ponoszonych do 5 lutego 2017 r. Ww. procedura określa warunki udzielania zamówień o wartości przekraczającej 20 000 zł netto. W celu wypełnienia procedury konkurencyjnego udzielania zamówień należy upublicznić zapytanie ofertowe poprzez umieszczenie na stronie internetowej dotacjobiorcy w sposób transparentny (na stronie głównej lub w zakładce dostępnej bezpośrednio ze strony głównej przeznaczonej do publikacji ogłoszeń) oraz umożliwiający swobodny dostęp do opublikowanego zapytania.
Procedura udzielania zamówień cz. 4 Procedura udzielania zamówień przez dotacjobiorców - dla wydatków ponoszonych od 6 lutego 2017 r. do 19 września 2017 r. Stosowanie ww. procedury wyłącza obowiązek dokonania rozeznania rynku dla wydatków powyżej 20 000 zł netto oraz stosowania zasady konkurencyjności, określonych w Wytycznych Ministra Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Do udokumentowania, że zamówienie zostało wykonane po cenie nie wyższej niż cena rynkowa, niezbędne jest przedstawienie co najmniej wydruku zapytania ofertowego zamieszczonego na stronie internetowej dotacjobiorcy wraz z otrzymanymi ofertami, lub potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje co najmniej trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia, wraz z otrzymanymi ofertami. W przypadku, gdy w wyniku upublicznienia zapytania ofertowego lub skierowania zapytania do potencjalnych wykonawców nie otrzymano ofert, niezbędne jest przedstawienie np. wydruków stron internetowych z opisem towaru/usługi i ceną lub wydruk maili z informacją na temat ceny za określony towar/usługę albo innego dokumentu.
Procedura udzielania zamówień cz. 5 W celu wypełnienia procedury konkurencyjnego udzielania zamówień należy upublicznić zapytanie ofertowe poprzez umieszczenie na stronie internetowej dotacjobiorcy w sposób transparentny (na stronie internetowej dotacjobiorcy lub na głównej stronie Biuletynu Informacji Publicznej dotacjobiorcy, lub w zakładce/podstronie przeznaczonej do publikacji ogłoszeń dostępnej z głównej strony internetowej dotacjoborcy lub z głównej strony Biuletynu Informacji Publicznej dotacjobiorcy) oraz umożliwiający swobodny dostęp do opublikowanego zapytania. W przypadku zamówień o wartości od 20 000 PLN netto do 50 000 PLN netto zawarcie pisemnej umowy z wykonawcą nie jest wymagane, wystarczający jest dokument potwierdzający wydatek, np. faktura, rachunek lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej.
Procedura udzielania zamówień cz.6 Procedura udzielania zamówień przez dotacjobiorców - dla wydatków ponoszonych od 20 września 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Główne zmiany dotyczą konieczności pozyskania dwóch ofert w przypadku zamówień o wartości od 20 000 zł netto do 50 000 zł netto oraz braku możliwości uznania notatki potwierdzającej przeprowadzone rozmowy telefoniczne za prawidłowe udokumentowanie rozeznanie rynku. tylko i wyłącznie Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020 - dla wydatków ponoszonych od 1 stycznia 2018 r. Główne zmiany dotyczą obowiązku publikowania w Bazie Konkurencyjności ogłoszeń o zamówieniach, których wartość szacunkowa przekracza 50 000 PLN netto. W przypadku gdy wybór wykonawcy odbędzie się bez opublikowania ogłoszenia w Bazie Konkurencyjności traktowane będzie jako naruszenie zasady konkurencyjności, co skutkować będzie nałożeniem korekty zgodnie z taryfikatorem określonym w załączniku do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r.
Informacja i Promocja cz. 1 Dotacjobiorca oświadcza, że będzie wykorzystywać rekomendacje i rozwiązania w zakresie informacji i promocji opisane w Księdze identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014 – 2020 oraz Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Od 1 stycznia 2018 r. zmieniają się zasady w oznakowaniu działań informacyjnych i promocyjnych. Podstawowa zmiana dotyczy wprowadzenia nowego znaku – flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązki informacyjne: oznaczenie znakiem Funduszy Europejskich, barwami RP i znakiem Unii Europejskiej, oficjalnym logo promocyjnym województwa:
Informacja i Promocja cz. 2 Wszystkich działań informacyjnych i promocyjnych (np. ulotki, broszury, publikacje, notatki prasowe, strony internetowe, newslettery, mailing, materiały filmowe / promocyjne / informacyjnej / konferencyjne itd.), Wszystkich dokumentów podawanych do wiadomości publicznej (np. dokumentacja przetargowa, wzory umów, ogłoszenia, analizy, raporty itp.), Dokumentów i materiałów dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie (np. zaproszenia, materiały informacyjne, programy szkoleń/ warsztatów/spotkań, listy obecności, zaświadczenia, certyfikaty, korespondencja, umowy, itd.). Widoczność znaków – zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Ich umiejscowienie oraz wielkość muszą być odpowiednie do charakteru i wielkości materiału, przedmiotu czy dokumentu. Uwaga: Należy pamiętać, że barwy RP występują tylko i wyłącznie w wersji pełnokolorowej. Nie można stosować barw RP w wersji achromatycznej i monochromatycznej.
Informacja i Promocja cz. 3 Wybrane obowiązki informacyjne: Umieszczenie plakatu w miejscu realizacji projektu; Umieszczenie na stronie internetowej informacji o projekcie; - Unia Europejska wymaga, aby flaga UE z napisem Unia Europejska była widoczna w momencie wejścia użytkownika na stronę internetową, to znaczy bez konieczności przewijania strony w dół. Dodatkowo należy zamieścić zestawienie złożone ze znaku Funduszy Europejskich z nazwą programu, barw RP z nazwą „Rzeczpospolita Polska” oraz znaku Unii Europejskiej z nazwą funduszu, widoczne w momencie wejścia użytkownika na stronę internetową, - krótki opis projektu, Przekazywanie informacji o dofinansowaniu z FS osobom i podmiotom uczestniczącym w projekcie (np. w formie prawidłowego oznakowania spotkań/konferencji/warsztatów oraz w formie słownej).
Informacja i Promocja cz. 4 Wszystkie obowiązki informacyjne oraz działania informacyjno-promocyjne związane z realizowanym projektem muszą zostać udokumentowane w formie papierowej albo elektronicznej, np. jako skany dokumentów, zdjęcia, kopie (zrzuty) stron internetowych, pojedyncze egzemplarze drukowanych materiałów informacyjnych i promocyjnych (np. broszury, publikacje) albo tylko ich zdjęcia. Dotacjobiorca ma obowiązek informowania o projekcie od momentu uzyskania dofinansowania. Od tego dnia obowiązują zasady określone w Podręczniku wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Zasady dotyczące promocji powinny zostać uwzględnione w momencie przygotowania wniosku o dofinansowanie.
System płatności Kwota dotacji nie przekroczy 90 % kosztów kwalifikowanych realizacji projektu. Dotacjobiorca zobowiązany jest do wniesienia wkładu własnego, wynoszącego minimum 10 % kosztów kwalifikowalnych realizacji projektu. Wkład własny rozliczany jest w sprawozdaniu końcowym z realizacji projektu. Dotacja zostanie wypłacona jako refundacja poniesionych wydatków.
Współfinansowanie projektu Całkowita wartość projektu (100%) Fundusz Spójności 85 % Współfinansowanie projektu Dotacja (90%) Całkowita wartość projektu (100%) Budżet Państwa 15 % Wkład własny (10 %) Budżet Gminy
Sprawozdawczość cz.1 Dotacjobiorca jest zobowiązany do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu (…), w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych dotyczących realizowanego projektu. Dotacjobiorca jest zobowiązany do przygotowania i złożenia sprawozdania końcowego z wykonania projektu. Dotacjobiorca sporządza sprawozdanie zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 5 do Regulaminu Konkursu dotacji.
Sprawozdawczość cz. 2 Do sprawozdania końcowego powinno być dołączone zestawienie dokumentów księgowych oraz protokół z kontroli przeprowadzonej przez biegłego rewidenta. Zestawienie dokumentów księgowych powinno być potwierdzone przez osobę odpowiedzialną za prowadzenie rachunkowości Dotacjobiorcy. Sprawozdanie końcowe wraz z zestawieniem dokumentów księgowych powinno być zweryfikowane i zatwierdzone przez niezależnego biegłego rewidenta, co zostanie potwierdzone protokołem z kontroli biegłego rewidenta (załącznik nr 4 do Umowy).
Przechowywanie dokumentacji Dotacjobiorca zobowiązuje się do przechowywania wszelkiej dokumentacji związanej z realizacją projektu zgodnie z art. 140 rozporządzenia nr 1303/2013 (udostępnia ją na żądanie przez okres trzech lat od dnia 31 grudnia następującego po złożeniu zestawienia wydatków, w którym ujęto dany wydatek dotyczący danej operacji) w terminie i w sposób zapewniający dostępność, poufność i bezpieczeństwo oraz do informowania o miejscu przechowywania dokumentów związanych z realizowanym projektem.
Ważne dokumenty Dotacjobiorca oświadcza, że na bieżąco będzie zapoznawać się z dokumentami umieszczonymi na stronie internetowej www.popt.gov.pl (…) oraz będzie wykorzystywać rekomendacje i rozwiązania zawarte w tych dokumentach w zakresie związanym z realizacją Umowy. Wybrane dokumenty: Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji; Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014 – 2020; Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020; Wytyczne Ministra Rozwoju i Finansów w zakresie wykorzystania środków pomocy technicznej na lata 2014 – 2020; Procedura dotycząca zwalczania nadużyć finansowych w POPT 2014 – 2020; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014- 2020 w zakresie informacji i promocji na lata.
Dziękuję za uwagę rewitalizuj@podkarpackie.pl http://www.podkarpackie.pl/index.php/rozwoj-regionalny/rewitalizacja Dziękuję za uwagę