ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
Kierowanie twórczością w organizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Kultura organizacyjna
FUNKCJA PERSONALNA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie projektami
Psychologia w zarządzaniu
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Organizacja i zarządzanie firmą
PSYCHOLOGIA W ZARZĄDZANIU
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Lider- Przywódca.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
WYKŁAD V KIEROWANIE.
WYKŁAD IV PRZYWÓDZTWO I WŁADZA
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
8 zasad postępowania lidera
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Wstęp do zarządzania i marketingu
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Programy wspierania rodziny
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
ROLE GRUPOWE, PRZYWÓDZTWO I WŁADZA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
WYKŁAD IV PRZYWÓDZTWO I WŁADZA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI Wykład 3

SPONTANICZNIE PRZYJMOWANE ROLE W GRUPIE/ZESPOLE (WG BELBINA) Lider - pobudzanie zespołu do działania, wspieranie pomysłów, zorientowanie na zadania, dążenie i gotowość do stawienia czoła inercji i brakowi efektywności, przebojowość, podejmowanie wyzwań, energia i pasja Koordynator - przewodniczenie zespołowi, koordynowanie wykonywania zadań, ustalanie celów, określanie porządku pracy, ustalanie priorytetów, utrzymywanie dyscypliny, podsumowywanie, decydowanie. Badacz zasobów - rozeznanie w możliwościach, wychodzenie na zewnątrz zespołu, łączenie ludzi i poszukiwanie nowości, ciekawość, podejmowanie wyzwań, realizm i pragmatyzm.

SPONTANICZNIE PRZYJMOWANE ROLE W GRUPIE/ZESPOLE Pracownik na rzecz zespołu (wewnętrzny coach) - wspieranie emocjonalne członków zespołu, zorientowanie na innych, kształtowanie ducha zespołu i dbanie o niego, łagodzenie konfliktów, reagowanie na potrzeby zespołu. Pomysłodawca - kreowanie pomysłów, innowacyjność i oryginalność, puszczanie wodzy fantazji. Sędzia - trzeźwe myślenie, odpowiedzialność za efekty wypracowane przez zespół, krytycyzm, zrównoważenie w sądach i obiektywizm. Kontroler - dopracowywanie szczegółowych rozwiązań, porządkowanie procedur i dbanie o ich przestrzeganie, krytycyzm i sceptycyzm.

DIAGNOZA RÓL ZESPOŁOWYCH Diagnoza ról zespołowych dostarcza cennej informacji o specyfice funkcjonowania poszczególnych osób w zespole oraz całego zespołu, będącego mozaiką różnorodnych ról zespołowych i naturalnych predyspozycji. Diagnoza ról może być wykorzystana w celu: budowania nowego zespołu, włączania do zespołu optymalnej osoby, zwiększania efektywności działań zespołowych a także - kierowania karierą zgodnie z indywidualnymi talentami i akceptowalnymi słabościami.

ROLE LIDERÓW (W OPARCIU O KLASYFIKACJĘ H. MINTZBERGA) Od lidera zazwyczaj oczekuje się pełnienia wielu ról: Role interpersonalne – wchodzenie w relacje z innymi zarówno w zespole jak i poza nim Role informacyjne – zbieranie i przekazywanie informacji ułatwiających funkcjonowanie zespołu Role decyzyjne – analiza prac zespołu i decyzje usprawniające jej działanie

ROLE INTERPERSONALNE Rola Treść wykonywanej roli Przykłady zachowań Reprezentant Występuje jako symbol, przedstawiciel zespołu w środowisku zewnętrznym Reprezentuje zespół w różnych wydarzeniach zewnętrznych (spotkania zarządu, konferencje, media, itp.). Jest członkiem wyższych struktur zrzeszających różne zespoły w organizacji. Podpisuje dokumenty Łącznik Utrzymuje relacje między zespołem i otoczeniem zewnętrznym, od którego zależy funkcjonowanie zespołu Zdobywa poparcie dla działań zespołu, wsparcie merytoryczne i rzeczowe Kierownik Realizuje cele organizacji poprzez kierowaniem pracami zespołu Przewodzi zespołowi, motywuje do pracy, udziela informacji zwrotnej na temat jakości pracy i postępów

ROLE INFORMACYJNE Rola Treść wykonywanej roli Przykłady zachowań Rzecznik Wyjaśnia cele i zdania zespołu instytucjom zewnętrznym (w stosunku do zespołu i w stosunku do organizacji) Uczestniczy w spotkaniach, konferencjach, itp., dba o to aby otoczenie zespołu miały prawidłowy obraz prac zespołu Przekaźnik Dostarcza informacji o pracach zespołu strukturom powiązanym z nim decyzyjnie lub ekonomicznie Opracowuje lub zleca opracowanie raportów z różnych aspektów pracy zespołu, które są później przekazywane innym członkom organizacji, zespołom w jakiś sposób związanych z pracą zespołu Monitor Poszukuje informacji związanych z funkcjonowaniem zespołu i dostarcza ich zespołowi Uczestniczy w spotkaniach, które bezpośrednio lub pośrednio dotyczą pracy zespołu, czyta raporty innych zespołów, zbiera informacje z mediów i innych zewnętrznych źródeł

ROLE DECYZYJNE Rola Treść wykonywanej roli Przykłady zachowań Stymulator rozwoju Jest otwarty na nowe, nietypowe sposoby pracy lub rozwiązania; stymuluje pojawiania się takich nowości Zachęca do wprowadzania nowych, nietypowych rozwiązań i zachowań oraz kalkulowania ryzyka; nagradza za nietypowe, ale skuteczne działania Alokator zasobów Rozprowadza zasoby deficytowe i ustala priorytety Ma wpływ na tworzenie budżetu zespołu; przydziela narzędzia pracy, zadania i nagrody rzeczowe; decyduje o składzie zespołu Negocjator Decyduje o podejmowanej współpracy, kontraktach itp. z innymi podmiotami Wyznacza zasady, kryteria negocjowanych rozwiązań (np. zasady współpracy) Rozjemca Rozwiązuje konflikty i usuwa inne negatywne zjawiska w zespole Analizuje sytuacje trudne w zespole i decyduje o postępowaniu w tych sytuacjach; prowadza (czasem narzuca) normy zachowania; usuwa (podmiotowe i organizacyjne) przyczyny negatywnych zjawisk

PRZEWODZENIE ZESPOŁOM LEADERSHIP Przywódca nie rozkazuje tylko buduje zaufanie i inspiruje pracę zespołową Zachęcanie do komunikacji i współdziałania zarówno pomiędzy członkami zespołów jak i zewnętrznymi odbiorcami pracy zespołu Nakłanianie do lepszego (jakościowo) wykonania pracy Zamiast treningu jednostek przywódca koncentruje się na rozwijaniu zdolności całego zespołu Zapoznanie wszystkich z predyspozycjami/możliwościami członków Wspieranie rozwoju tych predyspozycji, które tworzą spójny potencjał zespołu (np. cechy uzupełniające się) Usuwanie barier przeszkadzających w osiąganiu sukcesu

RODZAJE WŁADZY Wg klasyka myśli społecznej, Maxa Webera, który władzę definiuje jako „szansę przeprowadzenia swej woli”, a więc pewną potencjalność, władzę można podzielić na: władzę charyzmatyczną - opartą na przekonaniu ulegających jej osób o szczególnych, nadzwyczajnych cechach przywódcy i prawomocności ustanowionych przez nią norm; władzę tradycyjną - opierającą się na wierze w trwałość pewnego porządku i jego prawomocność (mogła mieć postać patriarchatu, matriarchatu lub gerontokracji); władzę legalną (racjonalną) - pochodzącą z mianowania lub wyboru dokonanego na podstawie prawnie usankcjonowanych procedur, opierającą się na przekonaniu o legalności norm prawnych i o uprawnieniu osób sprawujących władzę do wydawania poleceń na mocy tych norm

PODSTAWY WŁADZY W kontekście organizacji i działania profesjonalnego definiuje się 5 podstaw władzy (French i Raven): przymus - zdolność do wywoływania wśród podwładnych niepożądanych stanów oraz pozbawiania ich stanów pożądanych, nagradzanie - zdolność do wywoływania wśród podwładnych pożądanych stanów oraz pozbawiania ich stanów niepożądanych, prawomocność - zdolność do wywoływania wśród podwładnych poczucia zobligowania i odpowiedzialności, oparta na normach wyznawanych przez podwładnych, eksperckość - zdolność do wywoływania wśród podwładnych przekonania, że przełożony ma wiedzę i doświadczenie im niedostępne, akceptowanie - zdolność do wywoływania wśród podwładnych poczucia, że są akceptowani i doceniani przez przełożonego.

PRZEWODZENIE ZESPOŁOM LEADERSHIP Dążenie do budowania tożsamości zespołu Pomoc w zrozumieniu misji zespołu Wypracowywanie celów ważnych dla zespołu i zgodnych z misją Docenianie zróżnicowania w zespole Budowanie szacunku do innego punktu widzenia Umożliwianie bezpiecznego prezentowania swoich poglądów Przewidywanie zmian i ich kreowanie zamiast reagowania na zmiany Stałe śledzenie, monitorowanie środowiska biznesowego/organizacyjnego, aby jak najszybciej zauważyć zwiastuny zmian Aktywne przygotowywanie się do zmian tak, aby zminimalizować ewentualne straty albo wykorzystać zmiany na korzyść zespołu

CHARAKTERYSTYKI KIEROWANIA TRANSFORMACYJNEGO (BASS, 1990) Charyzma lub oddziaływanie ideowe zachowania, które powinny stać się wzorem do naśladowania, wybudzające silne emocje wśród podwładnych i powodujące identyfikowanie sie z przywódcą; podwładni postrzegają przywódcę, jako osobę o wielkich możliwościach, bardzo wytrwałą i zdeterminowaną w procesie pracy i kierowania. Inspirujące motywowanie zachowania nadające znaczenie pracy podwładnych, pobudzające do dostrzegania pozytywnych aspektów przyszłości, motywujące i inspirujące podwładnych do większego zaangażowania w osiąganie celów organizacyjnych w oparciu o pociągającą wizję przywódcy. Czerw, A., Babiak, J. (2010). The transformational style of leadership in creating a positive organization. Human Resource Management, nr 6, s. 47-59

CHARAKTERYSTYKI KIEROWANIA TRANSFORMACYJNEGO (BASS, 1990) Stymulowanie intelektualne zachowania wspierające formułowanie nowych rozwiązań, stymulujące do kreatywnego i innowacyjnego podejścia do zadań organizacyjnych, dostrzegania nowych problemów i podnoszenia umiejętności, wykorzystania nowych opcji realizacji zadań. Podejście indywidualne zachowania wspierające i mentorskie w odniesieniu do każdego z podwładnych; przywódca dostrzega indywidualne umiejętności, potrzebę rozwoju i osiągnięcia podwładnych; akceptuje różnice indywidualne wśród podwładnych, co prowadzi do zindywidualizowanego sposobu kierowania. Czerw, A., Babiak, J. (2010). The transformational style of leadership in creating a positive organization. Human Resource Management, nr 6, s. 47-59

PRZYWÓDZTWO W AMERYCE