Sygnalizowanie Pytanie: Jak potencjalni pracownicy przekonują pracodawców o jakości swoich usług? Słaba sygnalizacja: strój (tak samo łatwy do zastosowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Wykład 12.
Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Zarządzanie operacjami

CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Rynek czynników produkcji (Varian, rozdział 26, s )
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
Budżetowanie kapitałów
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Kobiety w biznesie dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek
Wykład nr 4 Rynek pracy W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODRAKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Czynniki wpływające na poziom stopy bezrobocia Kamil Walawski
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynki konkurencji niedoskonałej
PODSTAWY TEORII PODZIAŁU RYNKI CZYNNIKÓW PRODUKCJI
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska Podaż pracy
Niepewność.
RYZYKO ZWIĄZANE Z WYPADKAMI PRZY PRACY
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Ekonomika przestępczości
Skąd się biorą ceny?!.
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Makroekonomia I Ćwiczenia
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Planowanie przepływów materiałów
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Odpowiedź uzasadnij.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Niska inflacja i niskie bezrobocie jako cele polityki stabilizacyjnej.
Cykl koniunkturalny Model niedoskonałej informacji Lucasa
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Joanna Tyrowicz Podsumowanie – co z tego wynika? Ekonomia instytucjonalna.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
ZASADY USTALANIA CEN.
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE semestr zimowy 2014/2015 mgr Maciej Szczepankiewicz Katedra Nauk Ekonomicznych.
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
MACHINE REPAIR Symulacja z arkuszem kalkulacyjnym Magdalena Gołowicz Agnieszka Paluch.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Jabłonna
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Monopol oferenta Założenia modelu:
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Asymetryczna informacja
Efekty zewnętrzne.
Zapis prezentacji:

Sygnalizowanie Pytanie: Jak potencjalni pracownicy przekonują pracodawców o jakości swoich usług? Słaba sygnalizacja: strój (tak samo łatwy do zastosowania przez słabych pracowników, jak i dobrych) Silna sygnalizacja: dyplom (mniejszy wysiłek do uzyskania dla lepszych pracowników, niż dla gorszych)  2005 Pearson Education, Inc. 26 1

Sygnalizowanie Założenie: 2 grupy pracowników: Grupa I: Niska produktywność APL = MPL = 1 Grupa II: Wysoka produktywność APL = MPL = 2 Grupy I i II równoliczne APL dla łącznej grupy pracowników = 1,5  2005 Pearson Education, Inc. 27 2

Sygnalizowanie Rynek pracy i produktu finalnego doskonale konkurencyjny P = 10 000 Euro Pracownicy zatrudniani na 10-letnie kontrakty Grupa I: TR = 100 000 Euro (1 x 10,000 x 10) Grupa II: TR = 200,000 Euro (2 x 10,000 x 10)  2005 Pearson Education, Inc. 28 3

Sygnalizowanie Pełna informacja Asymetryczna informacja w = MRP Grupa I: w =10 000 Euro/rok Grupa II: w = 20 000 Euro/rok Asymetryczna informacja w = AP Grupa I & II: w = $15,000 Euro/rok Równowaga grupująca  2005 Pearson Education, Inc. 29 4

Sygnalizowanie Sygnalizowanie – poziom wykształcenia y = liczba lat studiów uniwersyteckich C = koszty związane z edukacją opłaty, książki, wysiłek, obciążenie psychiczne, utracone możliwości itd. Grupa I  CI(y) = 40000y Euro Grupa II  CII(y) = 20000y Euro  2005 Pearson Education, Inc. 30 5

Sygnalizowanie Koszty edukacji są wyższe dla grupy pracowników o niższej jakości. Większy wysiłek, większe nakłady (np. korepetycje, opłaty za warunki) Decyzje o wynagrodzeniu: y=y* sygnalizuje, że pracownik należy do grupy GII i dostaje płacę = 20 000 Euro y poniżej y* sygnalizuje, że pracownik należy do grupy GI i dostaje płacę = 10 000 Euro y* jest poziomem arbitralnym, ale musi być identyfikowalne przez pracodawców  2005 Pearson Education, Inc. 6

Sygnalizowanie Ile lat nauki wybiorą obie grupy pracowników? Cel: uzyskanie takiego poziomu wykształcenia, który zapewni, że korzyści z niego będą wyższe niż poniesione na nie koszty Grupie I nie opłaca się uczyć się y* lat, tzn. 100,000 < 40000y*, y* >2,5 Grupa II się uczy: 100,000 > 20000y*, y* < 5  2005 Pearson Education, Inc. 7

Sygnalizowanie Nie ma powodu, by uczyć się mniej niż y* lat, ponieważ wynagrodzenie będzie takie samo jak w przypadku braku edukacji Podobnie nie ma bodźca, aby uzyskać edukację wyższą niż y* ponieważ nie wpłynie to na wzrost płac.  2005 Pearson Education, Inc. 8

Sygnalizowanie Równowaga ustali się w przedziale y* między 2.5 i 5 Jeśli y* = 4 W grupie I ludzie minimalizując swoje koszty nie będą się uczyć W grupie II edukacja będzie dla nich opłacalna do 4 lat studiów wyższych y* = 4 Firma odczyta sygnał dawany przez potencjalnych pracowników i zatrudni ich po odpowiednich stawkach (równowaga separująca)  2005 Pearson Education, Inc. 9

Sygnalizowanie Grupa I Grupa II B(y) B(y) 200K 200K CI(y) = 40,000y Wartość edukacji. Wartość edukacji. Grupa II 200K 200K CI(y) = 40,000y CII(y) = 20,000y 100K 100K B(y) B(y) Lata studiów 1 2 3 4 5 6 1 2 3 4 5 6 Lata studiów Optymalny wybór y Grupa II Optymalny wybór y Grupa I 10 y* y*  2005 Pearson Education, Inc. 10

Inne przykłady sygnalingu Stosy książek to sygnał jakości Ponieważ drukowanie czegoś marnego w ogromnym nakładzie grozi bankructwem Podobnie: nakłady na reklamę, promocje itd. 40 11

Sygnalizowanie – podsumowanie Edukacja się opłaca nawet gdy wszystko czego się nauczymy na studiach jest w pracy bezużyteczne Dyplom jest bowiem sygnałem o zdolnościach i pracowitości Vide: popyt na fizyków By sygnał działał, musi być: kosztowny w różnym stopniu dla różnych grup Zrozumiały dla obu stron rynku 40 12

Ryzyko niewłaściwych zachowań; pokusa nadużycia (ang. moral hazard) Brak dbałości ex post o efekt będący przedmiotem transakcji ex ante; ukryte działanie prowadzi do niedostatecznej podaży dobra. Zmiana sposobu zachowania na działanie zwiększające ryzyko/stratę 13

Moral hazard a ryzyko Moral hazard jest immanentnie związany z występowaniem ryzyka i awersją do niego Gdyby wynik zależał deterministycznie od zachowań agenta (albo: ubezpieczonego) – nie dałoby się ich ukryć Gdyby agent nie miał awersji do ryzyka (większej niż pryncypał) – można by przenieść ryzyko na niego 15

Moral hazard w ubezpieczeniach Samochód wart jest 50 tys. Ryzyko kradzieży wynosi 10% rocznie chyba, że właściciel będzie unikać niebezpiecznych miejsc, wówczas 5% rocznie. Właściciel wycenia ten wysiłek na 500 zł. Jeżeli jest nieubezpieczony, będzie się starać 16

Moral hazard w ubezpieczeniach Jeżeli ubezpieczyciel pokrywa szkody – brak starań Stawka ub. wyniesie 5tys. + marża, a mogłaby 2,5 tys. + marża Strata społeczna 2 tys. zł. Rozwiązanie: udział własny w szkodzie Nie jest to społecznie optymalne, bo ubezpieczony ma awersję do ryzyka Trade off między optymalną alokacją ryzyka a poprawnością motywacyjną 17

Moral hazard, John Wayne style Sprzedawca wie więcej o stanie zdrowia bydła niż kupujący Problem negatywnej selekcji Rozwiązanie: gwarancje Nowy problem – moral hazard po stronie kupującego (mniej dba, bo jak krowa padnie, to sprzedawca mu zwróci pieniądze) 18

Moral hazard a efekty zewnętrzne Moral hazard może stanowić problem dla społeczeństwa in toto, nie tylko stron transakcji I powodować nieefektywną alokację zasobów Przykładowo, ubezpieczony kierowca będzie jeździł „zbyt dużo” – nie biorąc pod uwagę oczekiwanych kosztów wypadków. 19