…czyli nie taki diabeł straszny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Jak pisać wypracowanie
Opracowała: Barbara Bilińska
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Jak pisać pracę dyplomową?
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
CO TO JEST ALGORYTM!.
Szkolna forma wypowiedzi pisemnej
Autor: Adrianna Dzikielewska
Szczęście.
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
o granicy funkcji przy obliczaniu granic Twierdzenia
MATURA Wypowiedź pisemna
Testament Gabriela Garcia Marqueza
Języki i automaty część 3.
Grafika komputerowa  Moje hobby .
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Czytanie ze zrozumieniem
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
O korzeniach i skrzydłach…
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
- czwórka broni danej tezy (propozycja) - czwórka usiłuje ją obalić (opozycja)
ROZPRAWKA.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Jak napisać rozprawkę?.
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Jak napisać dobry tekst?
Omówienie wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego.
Systemy zapisywania liczb:
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
PAPKIN – KANDYDAT NA DZIENNIKARZA OPRACOWAŁA: Aneta Pyrgiel.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
PRZEDMIOT POŻYCZKI WEDŁUG ART. 720 § 1 K.C.
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Rekonstrukcja argumentu
JAK NAPISAĆ PETYCJĘ ?.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Przekazywanie złych wiadomości
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Zapis prezentacji:

…czyli nie taki diabeł straszny Rozprawka… …czyli nie taki diabeł straszny

Czym jest rozprawka? To forma wypowiedzi pisemnej, w której piszący prezentuje własne stanowisko wobec określonego zagadnienia i uzasadnia je

Kompozycja rozprawki z tezą Wstęp – zawiera tezę, czyli stwierdzenie na jakiś temat, sformułowane w postaci pewnika. Rozwinięcie – składa się z argumentów i przykładów je potwierdzających; najlepiej każdy argument zapisywać w osobnym akapicie. Zakończenie – potwierdzenie przyjętej we wstępie tezy, podsumowanie własnych rozważań.

Kompozycja rozprawki z hipotezą Wstęp – zawiera hipotezę, czyli ogólne sformułowanie nie w pełni uzasadnione, założenie wymagające sprawdzenia, zazwyczaj w formie pytania. Rozwinięcie – składa się z argumentów i przykładów je potwierdzających; mogą to być zarówno argumenty „za”, jak i „przeciw”. Zakończenie – sprecyzowanie własnego stanowiska po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw, ustosunkowanie się do pytania zawartego we wstępie, jednoznaczna odpowiedź autora.

Jak zacząć rozprawkę? Temat zakłada, że… Temat sugeruje wiele możliwości, jednak… Będę się starał bronić tezy, że… Celem moich rozważań jest… Celem tej pracy jest… Problem, o którym chcę pisać… Nie mogę zgodzić się z tezą zawartą w temacie… Zgadzam się z tezą, że…

Jak osiągnąć spójność wypowiedzi? Poza tym Ponadto Oprócz tego Przede wszystkim Tymczasem Natomiast Tak więc Chociaż Mimo to Ponieważ Dlatego Bo Gdyż Z powodu O czym świadczy Przy tym Jednakże W dodatku

Jak zasygnalizować porządek argumentowania? Po pierwsze… Po drugie… Z jednej strony… Z drugiej strony… Zacznę od… Z kolei przejdę do… Kolejna sprawa to… Na wstępie… Na zakończenie… Reasumując… Jako ostatni przytoczę argument… Z całą pewnością mogę stwierdzić… Okazuje się, że…

Jak wyrazić swoją opinię? Sądzę, że… Uważam, że… Według mnie… Moim zdaniem… W mojej opinii… Jestem przekonany, że... Nie mam wątpliwości, że… Niewątpliwie… Z całą pewnością… Moją wątpliwość budzi… Na pewno… Z całą pewnością… Bez wątpienia… Istotnie… Rzeczywiście… Wiadomo, że… Nie wątpię w to, że… Prawdopodobnie… Przypuszczalnie… Wydaje mi się, że… Możliwe, że…

Jak zakończyć swoje rozważania? Czy można wierzyć w słuszność twierdzenia: „…”? Uważam, że przedstawione argumenty nie dają ku temu podstaw. Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z tezą zawartą w temacie… Podzielam ten pogląd i sądzę, że wart jest szerokiej popularyzacji. W świetle przytoczonych argumentów śmiało mogę stwierdzić, iż… Przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić… Sądzę, że udało mi się udowodnić, iż… Myślę, że dowiodłam, że… Sądzę, ze przedstawione przykłady wystarczą, by przekonać o słuszności twierdzenia…

Jak poprawnie wprowadzić cytat? Moje zdanie najlepiej potwierdzą słowa XY, który powiedział: „…” Powołam się na słowa XY: „….” Oto, co na ten temat sądził/powiedział XY: „…” Aby potwierdzić moje zdanie, przytoczę/zacytuję słowa XY: „…” Rację ma XY, mówiąc: „…” Najlepiej zilustrują to słowa XY: „….” Na potwierdzenie wysuniętej tezy przytoczę słowa XY: „…”

Podstawowe zasady tworzenia rozprawki Jasno i precyzyjnie ustal i wyraź swój pogląd na opisywaną sprawę Argumentuj rzeczowo i jasno. Stosuj przede wszystkim zdania złożone podrzędnie (czyli te, które łączą się za pomocą spójników: więc, ponieważ, bo, zatem, dlatego – tzw. wskaźniki argumentowania). Wzbogacaj swoją pracę o cytaty, pamiętaj o ich poprawnym zapisaniu. Nie używaj zwrotów i wyrazów potocznych.

Ćwiczenia

1. Sformułuj argumenty do rozprawki Temat: Czy pieniądze dają szczęście? Teza: Pieniądze dają szczęście Argumenty: - Teza: Pieniądze nie dają szczęścia Argumenty: -

2. Sformułuj argumenty do rozprawki Temat: „Ech, ta dzisiejsza młodzież…”. Czy rzeczywiście jesteśmy tacy źli? Teza: Dzisiejsza młodzież ma wiele wad i słusznie ją oceniają starsi. Argumenty: - Teza: Wśród młodych są osoby o pięknych sercach i szczytnych ideałach. Nie jesteśmy tacy źli, jak nas malują. Argumenty: -

3. Czy ludzie są tolerancyjni 3. Czy ludzie są tolerancyjni? Udowodnij na podstawie tekstów literackich, faktów historycznych i własnego doświadczenia. 4. Komputer – wróg czy przyjaciel? Zastanów się i przedstaw argumenty, które potwierdzą Twój punkt widzenia. Wykorzystaj znane Ci teksty kultury.