Stosunki administracyjno- prawne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Advertisements

Źródła zobowiązań.
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Gałęzie prawa wewnętrznego
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Stosunki prawne.
Norma prawna.
Zdarzenie Prawne Jest to działanie ,fakt, wywołujące skutki prawne w postaci powstania, zmiany lub wygaśnięcia stosunku prawnego.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Prawne formy działania administracji
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Prawne formy działania administracji publicznej.
PRAWO ADMINISTRACYJNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
PRAWO ADMINISTRACYJNE INTERES PRAWNY, INTERES PUBLICZNY PUBLICZNE PRAWA PODMIOTOWE STOSUNEK ADMINISTRACYJNO-PRAWNY SYTUACJA ADMINISTRACYJNO-PRAWNA.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Stosunki administracyjnoprawne a sytuacje administracyjnoprawne.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne - stosunki ustrojowo-prawne między podmiotami administrującymi.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Prawo pracy.
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
PRAWO ADMINISTRACYJNE rok akademicki 2016/2017 Jakub Zabłocki Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski.
Prawo cywilne z umowami w administracji
ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12.
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Procedury stosowane w administracji publicznej
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Zdarzenia cywilnoprawne; pojęcie i znaczenie czynności prawnych; oświadczenia woli; klasyfikacja czynności prawnych; zawarcie umowy SSA ćwiczenia:
Tworzenie prawa.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Tworzenie prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Norma postępowania jako wyrażenie języka
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Norma prawna.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Kontrola prawna administracji
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Stosunki administracyjno- prawne

Stosunek prawny Stosunek prawny zachodzi w sytuacji, gdy prawo przedmiotowe ma dla dwóch podmiotów takie znaczenie, że w określonych warunkach sytuacja prawna jednego podmiotu jest połączona w pewien sposób z sytuacją prawna drugiego.

Stosunek adminstracyjnoprawny Stosunek administracyjnoprawny to wzajemny między dwoma podmiotami układ zachowań, regulowany przez normy prawa administracyjnego.

Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych

Jednym z podmiotów tego stosunku jest zawsze organ administracji publicznej Drugim z podmiotów stosunku może być obywatel, spółka, przedsiębiorstwo państwowe, zakład administracyjny i każda inna jednostka organizacyjna kwalifikowana przez prawo jako podmiot praw bądź obowiązków administracyjnoprawnych

Podmiotem rozstrzygającym o treści ustanowionych między dwoma podmiotami praw czy obowiązków jest zawsze organ administracji publicznej (poza stosunkami powstającymi z mocy prawa), niezależnie od tego, czy inicjatywa nawiązania stosunku wyszła od organu administracyjnego, czy od drugiego podmiotu Przedmiot stosunku administracyjnoprawnego musi dotyczyć sfery publicznej i być normowany przez kompetentne organy administracji publicznej, w drodze wydawanych na podstawie prawa aktów administracyjnych

Możliwość jednostronnego rozstrzygania o prawach lub też obowiązkach podmiotu odzwierciedla się we władztwie administracyjnym. władztwo administracyjne- opiera się na nierównorzędności podmiotów, wyrażającej się w możliwości kształtowania przez organ administracji publicznej sytuacji drugiego podmiotu, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem przedmiotowym

Rodzaje stosunków administracyjnoprawych

Stosunki materialnoprawne – mają charakter trwały, takie jak trwałe są prawa i obowiązki kwalifikowane za pomocą tych stosunków (np. trwałość decyzji o nadaniu obywatelstwa jest bezwzględna, natomiast trwałość decyzji o powtarzaniu roku jest ograniczona w czasie) Stosunki procesowe – mają charakter przejściowy, długość ich trwania jest określona ogólnie lub też szczegółowo dla określonych rodzajów postępowania. Stosunki procesowe dzielimy na proceduralne i sporne. Nie każdemu stosunkowi materialnoprawnemu odpowiada uprzedni stosunek procesowy (np. gdy powstaje on z mocy prawa).

Stosunki procesowe dzielimy na stosunki procesowe proceduralne i stosunki procesowe sporne

Stosunek procesowy proceduralny – zachodzi wyłącznie w toku postępowania przed organami administracji publicznej. Charakterystyczną cechą jest jednostronność rozstrzygania sytuacji procesowej strony przez organ administracji publicznej prowadzący postępowanie. Jednostronność pozycji organu wobec strony nie zmienia się nawet w razie przeniesienia postępowania przed organ odwoławczy. (Np. organ rozpatruje wniosek strony o zawieszenie postępowania, ale nie musi go uwzględnić)

Stosunek procesowy sporny – zachodzi w sytuacji, gdy pozycje organu oraz strony, które wcześniej nie były równorzędne, zostają wyrównane. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy postępowanie toczy się przed sądem lub organem administracji publicznej niezależnym od organu prowadzącego postępowanie w pierwszej lub w drugiej instancji. W stosunku procesowym spornym występują więc dwa równorzędne podmioty oraz trzeci, będący niezależnym od nich podmiotem.

Wyróżnia się także stosunki: wewnętrzne, zależności służbowej, między jednostkami zwierzchnimi a jednostkami podległymi, zależności zakładowej, w obrębie gospodarki państwowej stosunki prawne w obrębie działań niewładczych, łączące administrację państwową z organizacjami społecznymi poza sferą wykonywania zadań planowych, egzekucyjne stosunki prawne nawiązane za zgodą drugiego uczestnika stosunku oraz nawiązane bez jego zgody, stosunki wywołujące bezpośrednio skutki cywilnoprawne i stosunki zobowiązujące do zawarcia umowy

Sytuacja administracyjnoprawna Jest to każda sytuacja społeczna określonego podmiotu, której elementy składowe zostały ukształtowane prawnie w sposób bezpośredni lub pośredni, ze względu na konkretne zdarzenie faktyczne.

Sposoby powstawania sytuacji adminstracyjnoprawnych i nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych

Sposób powstawania sytuacji prawnych i nawiązywania stosunków prawnych jest taki sam. Zarówno stosunki prawne, jak i sytuacje prawne powstają: Z mocy prawa Gdy w danym stanie faktycznym lub prawnym zaczyna obowiązywać norma prawna, która z tym stanem wiąże określone skutki prawne wyrażające się w nałożeniu obowiązku, przydania prawa bądź ich modyfikacji (np. wydanie z powodu epidemii aktu porządkowego, który wprowadza nakazy lub zakazy określonego zachowania się) Gdy w danym stanie prawa zmienia się sytuacja faktyczna lub podejmowana jest jakaś czynność, i z którą to zmianą lub podjęciem czynności norma prawna wiąże określone skutki prawne, wyrażające się w nałożeniu obowiązku, przydaniu prawa bądź w ich modyfikacji (np. powstanie obowiązku szkolnego)

Stosunek prawny nawiązuje się za pomocą jednego ze wskazanych sposobów, natomiast niektóre sytuacje prawne powstają w sposób wiązany. Sam sposób powstawania sytuacji prawnych czy nawiązywania stosunków z mocy samego prawa jest swoisty, ponieważ nie uczestniczą w nim organy administracyjne. Ich rola sprowadza się tu jedynie do kontroli, czy zachowanie się podmiotów w określonych sytuacjach jest zgodne z prawem. Organ administracyjny interweniuje jedynie wtedy, gdy jednostka nie stosuje normy.

Z mocy decyzji organu administracyjnego – np Z mocy decyzji organu administracyjnego – np. obowiązek odbycia obowiązkowej służby wojskowej. Ten sposób formułowania praw i obowiązków jest najczęstszy, a jeśli idzie o powstawanie praw- niemal wyłączny.

Dziękuję za uwagę 