Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
DWIE RACJONALNOŚCI RACJONALNOŚĆ ADAPTACYJNA RACJONALNOŚĆ EMANCYPACYJNA
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Ekonomia a Etyka Na podstawie tekstu M.Hasuman & S.McPerson.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
O aktywności dorosłych i seniorów
PRAWA CZŁOWIEKA.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
„Czym skorupka za młodu...”
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
TAK ŻYJ ABYŚ BYŁ CHWAŁĄ PANA KTÓRY CIĘ STWORZYŁ.
MAŁŻEŃSTWO.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
RACHUNEK SUMIENIA.
Zdrowe relacje międzyludzkie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
W CZAS ADWENTU z wiarą o wierze z miłością o miłości.
Piotr Makowski Instytut Filozofii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
TOTUS TUUS – „Cały twój”
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
w praktyce pedagogicznej
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Jan Paweł II - Papież Wolności
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Spotkanie z bł. Karoliną
„Kto nie chce pracować, niech też nie je”.
28. Modlitwa darem Boga.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Co to jest wolontariat? ?.
Postawa asertywna.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Osobowe traktowanie człowieka stymulatorem zdrowia i rozwoju.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Etyka Patrycja Zalewska.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
Sentencje Pitagorasa.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Marzęcicach
Etyka zawodów prawniczych
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Odpowiedzialność za uczucia
Zapis prezentacji:

Odpowiedzialność jako wyzwanie edukacyjne Dr Stanisław kowal Uniwersytet pedagogiczny

Wyzwanie Trudne zadanie, nowa sytuacja wymagająca od kogoś poświęcenia.

edukacja To ogół działań, procesów i warunków, które mają sprzyjać rozwojowi człowieka, a rozwój jest określany poprzez lepsze rozumienie siebie i relacji ze światem, skuteczniejszą kontrolę własnych zachowań i większe sprawstwo wobec procesów zewnętrznych. Zbigniew Kwieciński

edukacja rozwój lepsze rozumienie siebie i relacji ze światem skuteczniejsza kontrola własnych zachowań większe sprawstwo wobec procesów zewnętrznych

Pseudoedukacja Pseudos – rzeczy, które (…) wprawdzie są czymś, lecz nie tym, czego wyobrażenia wywołują.

Pseudoedukacja Będąc czymś, objawia się takim jakim nie jest, to znaczy będąc czymś różnym od edukacji (wychowania), objawia się jako edukacja (…) ukrywa to, czym jest, a przedstawia się jako to, czym nie jest – przedstawia się jako edukacja (wychowanie). Jacek Filek

Pseudoedukacja Edukacja nie uwzględniająca indywidualnego kontekstu rozwoju osoby. Edukacja ukrywająca swój cel, którym nie jest wspieranie rozwoju osoby (a jest realizacja celów ideologicznych, politycznych, ekonomicznych). Osoba jest ledwie środkiem do osiągania innych celów. Edukacja wykorzystująca stan nierówności między osobami. Edukacja, która fragmentaryzuje i nie „widzi całości”. Edukacja, która przygotowuje dla rynku pracy.

Przyczyny i skutki Skrajny indywidualizm Prymat rozumu instrumentalnego Łagodny „despotyzm”

Skrajny indywidualizm = zanik horyzontów moralnych Prymat rozumu instrumentalnego = wyrugowanie suwerennych celów Łagodny „despotyzm” = utrata wolności na rzecz „potężnej i opiekuńczej władzy”

Wyzwanie Trudne zadanie, nowa sytuacja wymagająca od kogoś poświęcenia.

odpowiedzialność Martin Buber (1878-1965) Eberhard Grisebach (1880-1945) Ferdinand Ebner (1882-1931) Franz Rosenzweig (1886-1929) Gabriel Marcel (1889-1973) Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) Georg Picht (1913-1982) Hans Jonas (1903-1993) Emmanuel Lévinas (1906-1995)

odpowiedzialność Ja – Ty Martin Buber Człowiek jako istota dwoista, działająca według dwóch różnych pryncypiów, które wyznaczają dwie całkowicie odmienne postawy: Ja – To Ja – Ty

odpowiedzialność Ja – To Ja – Ty (przedmiot, odniesienie zapośredniczone i fragmentaryczne, nie wypełnia całego horyzontu, zawsze graniczy z innym To, które graniczy z kolejnym To itd.) Ja – Ty (obecność, relacja odpowiedzialności, odniesienie bezpośrednie, każdorazowe wypełnienie całego horyzontu)

odpowiedzialność Życie człowieka to nieustanne stawanie wobec zagadnięcia, które kierowane jest do nas przez Ty innego człowieka. Poprzez otwarcie na to zagadnięcie, na wezwanie, nie pozostawianie go bez odpowiedzi, stajemy się odpowiadającymi, czyli zarazem odpowiedzialnymi. Tak pojęta odpowiedzialność jest możnością człowieka, której podjęcie decyduje o jego godności.

Odpowiedzialność – nowa odsłona Mówię o odpowiedzialności jako o istotowej, podstawowej i fundamentalnej strukturze podmiotowości. To w etyce rozumianej jako odpowiedzialność zawiązuje się sam węzeł podmiotowości. E. Lévinas

Odpowiedzialność – nowa odsłona Odpowiedzialność według E. Lévinasa: „cud cudów – tajemnica zadana filozofii”, „nadwyżka dobra nad bytem”, „istotowa, podstawowa i fundamentalna struktura podmiotowości”, „dobroć pełna pragnienia”.

Odpowiedzialność – nowa odsłona Człowieczeństwo polega na bliskości wobec drugiego człowieka, a nie na samotniczej wolności, na którą kładła nacisk humanistyczna tradycja. Bliskość ta skłania nas, w sensie moralnym, do odpowiedzialności za drugiego… W. Lorenc

Odpowiedzialność za przyszłość Postępuj tylko w taki sposób, aby skutki twego działania dały się pogodzić z ciągłością trwania autentycznego życia ludzkiego. Hans Jonas

Dlaczego odpowiedzialność? Wyzwalając się ze skorupy egocentryzmu, rozumiemy, że nie jesteśmy tu tylko dla siebie, lecz zarazem dla innych. „Dla siebie” jeśli nie jest zarazem „dla innych” jest raczej utratą siebie niż pozyskaniem. „Odpowiedzialność za…” wyraża nasze rzeczywiste usytuowanie w świecie. Wolność ślepa na wiążącą człowieka więź ze zdanym na niego bytem jest rozwiązłością. Istotą pozytywnej wolności jest dobrowolne związanie się z tym, co dla człowieka wiążące. Jacek Filek

Więź odpowiedzialności Niebezpieczeństwa związane z pseudoedukacją rozumianą jako działanie antyrozwojowe i degradujące zostają zniesione dzięki dialogicznej więzi odpowiedzialności. Więź odpowiedzialności łączy tego, który oczekuje odpowiedzi i tego, który może odpowiadać. Nieredukowalność Twarzy Innego, niemożliwa fragmentaryzacja

Jak budzić odpowiedzialność?

Bądź odpowiedzialny i rób co chcesz. Konkluzja Bądź odpowiedzialny i rób co chcesz. Nieredukowalność Twarzy Innego, niemożliwa fragmentaryzacja Dziękuję za uwagę.