Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Otwarta szkoła 1.Dzieci i młodzież polska mieszkająca poza granicami kraju. 2.Rodzice uczniów polskich czasowo przebywających za granicą lub planujących.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Arleta Szychiewicz-Łypko
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
PROGRAM COMENIUS.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Co to jest spacer edukacyjny?
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Ewaluacja w pracy nauczyciela
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Gimnazjum nr 16 w Bydgoszczy
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
na rzecz cyfryzacji szkół
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
m.st. Warszawa | Działania m.st. Warszawy na rzecz społeczności LGBT+
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Sopocka Akademia Tenisowa
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Integracja dzieci cudzoziemskich w szkole
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu   Migrant Info Point Informacja i wsparcie dla cudzoziemców w Poznaniu Fundacja Centrum Badań Migracyjnych ul. Św. Marcin 78, pok. 421 Poznań office@migrant.poznan.pl Migrant Info Point / Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu Julia Karczewska, tel. 663 041 781 edukacja@migrant.poznan.pl doradca.karczewska@odnpoznan.pl

o których musi pamiętać nauczyciel języka polskiego 10 zasad, o których musi pamiętać nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego (i nie tylko) bb

Przedstawicielu organu prowadzącego/ Dyrektorze/Nauczycielu, zauważ: szkoła przyjmująca relacje Zasada nr 1 klasa przyjmująca uczeń z doświadczeniem migracji szkoła przyjmująca włączanie językowe i kulturowe klasa przyjmująca

Przedstawicielu organu prowadzącego/ Dyrektorze/Nauczycielu, zrozum: Zasada nr 2 Przedstawicielu organu prowadzącego/ Dyrektorze/Nauczycielu, zrozum: wysokie kompetencje kadry w zakresie pracy w szkole wielokulturowej sukces edukacyjny i integracja ucznia z doświadczeniem migracji https://pixabay.com/pl/wzrostu-post%C4%99p-wykres-schemat-3078543/

≠ Przedstawicielu organu prowadzącego/ Zasada nr 3 Przedstawicielu organu prowadzącego/ Dyrektorze/Nauczycielu, pamiętaj, że: nauczanie języka polskiego jako obcego/drugiego ≠ nauczanie języka polskiego jako ojczystego

Zasada nr 4 Nauczycielu, zdefiniuj swoją rolę i zadania, które są jej przypisane, bowiem: Podstawowymi zadaniami pedagogicznymi dydaktyki polskiego jako języka drugiego są rozwijanie działaniowych kompetencji komunikacyjnych w sytuacji imersji językowej oraz wspieranie procesu akulturacji nowo przybywających uczniów z doświadczeniem migracji w kontekście polskiej rzeczywistości kulturowej. Przemysław E. Gębal Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Kraków 2018, s. 144.

Zasada nr 5 Nauczycielu, zdobądź nowe umiejętności i wiedzę: Nauczyciel języka polskiego jako obcego/drugiego Przygotowanie: glottopedagogiczne, glottodydaktyczne, psycholingwistyczne bilingwizm, akwizycja języka, międzykulturowość, metody i techniki pracy

Zasada nr 6 Nauczycielu, ukończ studia podyplomowe z zakresu glottodydaktyki polonistycznej: - przestaniesz działać intuicyjnie, - nie będziesz tracić czasu (swojego i ucznia) na pracę metodą prób i błędów, - zbudujesz profesjonalny warsztat pracy.

Zasada nr 7 Nauczycielu, unikaj podstawowych błędów : - schemat zajęć znany z przedmiotu “język polski”, - “zagadanie” ucznia, - zbyt skomplikowany język poleceń i innych komunikatów (metajęzyk), - wprowadzanie metaforyki, praca z tekstami literackimi, - obniżanie oceny ze względu na błędy językowe, - forsowanie modelu dwujęzyczności zubażającej (slajd 10).

B. Z. Pearson Jak wychowywać dziecko dwujęzyczne, Poznań, s. 370.

Zasada nr 8 Dyrektorze/Nauczycielu, aktywnie wpływaj na standardy pracy swojej wielokulturowej szkoły : - włączaj rodziców, - 21 maja realizuj szkolne obchody Światowego Dnia Różnorodności Kulturowej, - jeżeli dostrzegasz potrzebę - wykorzystuj możliwości wsparcia przewidziane w prawie oświatowym (lekcje języka polskiego jako obcego, zajęcia wyrównawcze), - korzystaj z wsparcia nauczycieli języków obcych, - współpracuj z wychowawcami, - informuj nauczycieli o możliwościach językowych ucznia.

Dyrektorze/Nauczycielu, stanowczo zwalczaj stereotypy i dyskryminację, gdyż: Zasada nr 9

Przedstawicielu organu prowadzącego/ Zasada nr 10 Przedstawicielu organu prowadzącego/ Dyrektorze/Nauczycielu, sieciuj się: wymieniajcie doświadczenia - “poszukajcie się” lokalnie/regionalnie/ponadregionalnie, korzystajcie z doświadczenia organizacji pozarządowych (np. Migrant Info Point) i ekspertów (np. I. Czerniejewska), wykorzystujcie media społecznościowe (np. grupy na FB - “Język polski jako obcy w szkole”), twórzcie i dołączajcie do sieci współpracy (np. sieć ODN w Poznaniu - “Uczeń z doświadczeniem migracji”).

.

Bibliografia Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi. Warszawa 2010. A. Bernacka-Langier Diagnoza sytuacji uczniów cudzoziemskich w warszawskich szkołach. B. Janik-Płocińska, E. Pawlic-Rafałowska Jak pracować z uczniem cudzoziemskim w międzykulturowej klasie? M. Piegat - Kaczmarzyk, Z. Rejmer Psychologiczne skutki uchodźctwa. 2. Przemysław E. Gębal Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne. Kraków 2018.