Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Maj 2016 r. CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH DZIAŁANIA 5.3. OPIEKA NAD DZIEĆMI DO LAT 3 RPO WP na lata Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Główne założenia konkursu w ramach Działania Podmioty Ekonomii Społecznej Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Europejski Fundusz Społeczny -
Konkurs Katowice r..
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Specyfika i cel konkursu w ramach Podziałania
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Równość szans i niedyskryminacja w projektach finansowanych z funduszy europejskich na lata CZERWIEC 2017 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Konkurs Katowice r..
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Pytania i odpowiedzi w ramach Poddziałania 5. 2
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Stan wdrażania RPO WL w WUP w Lublinie
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Równościowe zarządzanie projektem
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dostępność wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami w projektach finansowanych ze środków EFS Działanie 11.1: Aktywne włączenie.
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
SPECYFIKA, CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Olsztyn, 14 maja 2019 r. Miejski Obszar Funkcjonalny OLSZTYNA.
Zapis prezentacji:

Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania 5. 4. 2 Profilaktyka cukrzycy typu 2 w ramach Podziałania 5.4.2. Zdrowie na rynku pracy Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Gdańsk, 11 grudnia 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

Schemat prezentacji Typy projektów Cel Wnioskodawca / beneficjent Grupa docelowa Rodzaje wsparcia Obszar realizacji projektu Dostępność wsparcia Kryteria Wskaźniki Równość szans – kobiet i mężczyzn Równość szans i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Typy projektów Projekty ukierunkowane na zwiększenie udziału mieszkańców regionu w programach zdrowotnych dotyczących chorób, które są specyficznym problemem zdrowotnym regionu, tj. chorób diabetologicznych, wieku starczego, zaburzeń psychicznych, realizowanych zgodnie z Regionalnym Programem Polityki Zdrowotnej.

Cel konkursu Celem realizacji Poddziałania 5.4.2. Zdrowie na rynku pracy jest wybór do dofinansowania ze środków EFS projektu, który w największym stopniu przyczyni się do udziału mieszkańców w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2.

Wnioskodawca/beneficjent Wnioskodawcą lub partnerem lub podmiotem realizującym w projekcie musi być podmiot leczniczy udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem). Przez płatnika należy rozumieć Narodowy Fundusz Zdrowia albo podmiot (następcę prawnego) zastępującego go w finansowaniu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Grupa docelowa Grupę docelową w projekcie stanowią osoby w wieku aktywności zawodowej, będące w grupie podwyższonego ryzyka, tj. w szczególności osoby w wieku 35-64 lat.

Rodzaje wsparcia Interwencja w ramach projektu musi być zgodna z zakresem Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2 oraz spełniać wymagania określone w Standardach realizacji wsparcia w ramach Działania 5.4. Zdrowie na rynku pracy RPO WP 2014-2020.

Obszar realizacji wyłączony z realizacji projektów Poddziałania 5.4.2. Cedry Wielkie – gmina wiejska Gdańsk – gmina miejska Gdynia – gmina miejska Hel – gmina miejska Jastarnia – gmina miejsko-wiejska Kartuzy – gmina miejsko-wiejska Kolbudy – gmina wiejska Kosakowo – gmina wiejska Luzino – gmina wiejska Pruszcz Gdański – gmina miejska Pruszcz Gdański – gmina wiejska Przodkowo – gmina wiejska Przywidz – gmina wiejska Pszczółki – gmina wiejska Puck – gmina miejska Puck – gmina wiejska Reda – gmina miejska Rumia – gmina miejska Somonino – gmina wiejska Sopot – gmina miejska Stegna – gmina wiejska Suchy Dąb – gmina wiejska Szemud – gmina wiejska Tczew – gmina miejska Tczew – gmina wiejska Trąbki Wielkie – gmina wiejska Wejherowo – gmina miejska Wejherowo – gmina wiejska Władysławowo – gmina miejsko-wiejska Żukowo – gmina miejsko-wiejska (Zgodnie z podrozdziałem 1.9 Regulaminu konkursu.)

Dostępność wsparcia Wnioskodawca jest zobligowany do zaplanowania wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2 dla mieszkańców każdego powiatu województwa pomorskiego, z wyłączeniem obszarów objętych wsparciem w ramach Poddziałania 5.4.1. – Zdrowie na rynku pracy – mechanizm ZIT: Akcja informacyjno-edukacyjna Kwalifikacja do Programu Włączenie do dalszego etapu Programu przez kadrę medyczną Realizacja kompleksowego programu edukacyjnego dla uczestników Programu Ocena efektów i zakończenie Programu Monitoring i ewaluacja Programu

Kryterium dopuszczalności specyficzne Zakres projektu – kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy działania realizowane w projekcie są zgodne z zakresem Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu. Wnioskodawca jest zobligowany do zaplanowania wszystkich etapów oraz wszystkich rodzajów działań przewidzianych w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2.

Kryterium dopuszczalności specyficzne Specyficzny typ wnioskodawcy/partnera Specyficzny typ wnioskodawcy/partnera – kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy wnioskodawca lub partner lub podmiot realizujący w projekcie jest podmiotem leczniczym udzielającym świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (na podstawie zawartej umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z płatnikiem).

Kryterium dopuszczalności specyficzne Grupa docelowa – kryterium obligatoryjne Weryfikacji podlega, czy grupę docelową w projekcie stanowią osoby w wieku aktywności zawodowej, będące w grupie podwyższonego ryzyka, które zostaną objęte badaniami skriningowymi (przesiewowymi) w celu wczesnego wykrycia choroby.

Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu (1) Partnerstwo – kryterium fakultatywne Weryfikacji podlega, czy projekt realizowany jest w partnerstwie pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i/lub organizacjami pozarządowymi i/lub podmiotami leczniczymi i/lub przedsiębiorcami i/lub instytucjami naukowymi i/lub sektorem oświaty, które przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania.

Kryterium strategiczne I stopnia specyficznego ukierunkowania projektu (2) Partnerstwo w ramach Poddziałania 5.4.2. – sposób oceny 0 pkt – nie przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 1 pkt – przyczyni się do osiągnięcia większości rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania 2 pkt – przyczyni się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania. Waga punktowa – 5.

Wskaźniki projektu (EFS) i Programu (RPZ) Beneficjent jest zobligowany do monitorowania 2 niezależnych od siebie kategorii wskaźników: wskaźników EFS, których definicje oraz sposób pomiaru zostały zawarte w załączniku do Regulaminu konkursu – Zasady pomiaru wskaźników w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 wskaźników oraz mierników efektywności Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2 w sposób i na zasadach określonych w tym Programie.

Wskaźniki produktu (1) Liczba osób objętych programem zdrowotnym dzięki EFS wskaźnik obejmuje osoby objęte programem polityki zdrowotnej współfinansowanym z EFS we wskaźniku należy uwzględnić wszystkie osoby, które otrzymały przynajmniej jedną formę wsparcia w ramach programu polityki zdrowotnej osoba biorąca udział w Regionalnym Programie Polityki Zdrowotnej dotyczącym prewencji cukrzycy typu 2, jest uczestnikiem projektu EFS od momentu udzielenia pierwszej formy wsparcia, tj. badania OGTT. Przeprowadzenie ankiety FINDRISK jest elementem rekrutacji uczestników do projektu – osoba objęta jedynie ankietą FINDRISK nie jest uczestnikiem projektu, gdyż nie jest to forma wsparcia w projekcie.

Wskaźniki produktu (2) Liczba wdrożonych programów zdrowotnych istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu, w tym pracodawców wskaźnik obejmuje liczbę wdrożonych programów polityki zdrowotnej istotnych z punktu widzenia potrzeb zdrowotnych regionu w związku ze specyfiką konkursu w zakresie wdrożenia Regionalnego Programu Polityki Zdrowotnej dotyczącego prewencji cukrzycy typu 2, wartość wskaźnika należy pozostawić na domyślnym poziomie 1, określonym w GWA.

Wskaźnik rezultatu bezpośredniego Liczba osób, które dzięki interwencji EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne wskaźnik mierzy liczbę osób, które dzięki działaniom finansowanym z EFS zgłosiły się na badanie profilaktyczne (dotyczy wszystkich badań profilaktycznych, nie tylko finansowanych z EFS) wskaźnik mierzony do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie; w przypadku wsparcia polegającego na działaniach informacyjno-edukacyjnych wskaźnik mierzony w okresie realizacji projektu wskaźnik mierzony przez beneficjenta na podstawie informacji od osób korzystających ze wsparcia w projekcie.

Wskaźniki horyzontalne Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne (TIK)

Równość szans i niedyskryminacji Zasady: równość szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami równość szans kobiet i mężczyzn oceniane są na etapie oceny formalnej w ramach kryterium A.10. Zgodność z politykami horyzontalnymi UE. Ocena kryterium TAK – NIE kolejny etap Wniosek oceniony negatywnie! oceny wniosku brak negocjacji Brak dofinansowania! 20

istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych Równość szans i niedyskryminacji ANALIZA GRUPY DOCELOWEJ w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu (w tym ze względu na niedyskryminację osób z niepełnosprawnościami (bariery, potrzeby, oczekiwania) – część D wniosku) WSKAŻ I UZASADNIJ istnienie lub brak istnienia potrzeb, barier równościowych Wskaż m.in. – jakie działania podjęto, zaplanowano w celu zapewnienia dostępności projektu dla osób z niepełnosprawnościami - czy planuje się zastosowanie uniwersalnego projektowania, a jeśli tak, to w jaki sposób? (część I.1 wniosku) 21 21

Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (1) Standard minimum składa się z pięciu kryteriów: We wniosku o dofinansowanie projektu podano informacje potwierdzające istnienie (albo brak istnienia) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/ lub zasięgu oddziaływania projektu. Wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu zawiera działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły.

Równość szans kobiet i mężczyzn Standard minimum (2) Standard minimum (cd.) Wskaźniki realizacji projektu zostały podane w podziale na płeć i/lub został umieszczony opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu We wniosku o dofinansowanie projektu wskazano jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem.

Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (1) Profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe) – w ramach statutu (lub innego równoważnego dokumentu) istnieje jednoznaczny zapis, iż wnioskodawca przewiduje w ramach swojej działalności wsparcie skierowane tylko do jednej z płci. statut może być zweryfikowany przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu, musi zostać podana w treści informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na ograniczenia wynikające z profilu działalności.

Równość szans kobiet i mężczyzn Wyjątek od standardu minimum (2) Zamknięta rekrutacja – projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem: wszystkich pracowników/ pracownice, cały personel konkretnego podmiotu, wyodrębnioną organizacyjnie część danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W treści wniosku o dofinansowanie projektu musi zostać podana informacja, że ten projekt należy do wyjątku od standardu minimum, ze względu na zamkniętą rekrutację wraz z uzasadnieniem. W celu potwierdzenia, że dany projekt należy do wyjątku, powinno się wymienić z nazwy podmiot lub podmioty, do których jest skierowane wsparcie w ramach projektu.

Równość szans Przy diagnozowaniu barier równościowych należy wziąć pod uwagę, w jakim położeniu znajdują się kobiety i mężczyźni wchodzący w skład grupy docelowej. Istotne jest podanie nie tylko liczby kobiet i mężczyzn, ale odpowiedź m.in. na pytania: czy któraś z tych grup znajduje się w gorszym położeniu? jakie są tego przyczyny? czy któraś z grup ma trudniejszy dostęp do edukacji, zatrudnienia, szkoleń? Jednocześnie należy pamiętać, że: stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy stosowanie polityki równych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości jest obowiązkiem wynikającym z prawa pracy.

Równość szans Stwierdzenia typu: „Projekt będzie realizował założenia równościowe.” „Projekt jest zgodny z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.” „Wnioskodawca nie będzie dyskryminował nikogo ze względu na płeć.” są niewystarczające. Stwierdzenia te są deklaratywne i nie wynika z nich, w jaki sposób faktycznie zostanie zapewniona realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn.

Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Dostępność właściwość środowiska fizycznego, transportu, technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych oraz towarów i usług, pozwalająca osobom z niepełnosprawnościami na korzystanie z nich na zasadzie równości z innymi osobami jest warunkiem wstępnym prowadzenia przez wiele osób z niepełnosprawnościami niezależnego życia i uczestniczenia w życiu społecznym i gospodarczym może być zapewniona przede wszystkim dzięki stosowaniu koncepcji uniwersalnego projektowania, a także poprzez usuwanie istniejących barier oraz stosowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, w tym technologii i urządzeń kompensacyjnych dla osób z niepełnosprawnościami.

Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Uniwersalne projektowanie oznacza projektowanie produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub specjalistycznego projektowania nie wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób z niepełnosprawnościami, jeżeli jest to potrzebne.

Mechanizm racjonalnych usprawnień Równość szans i niedyskryminacja osób z niepełnosprawnościami Mechanizm racjonalnych usprawnień oznacza konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 tys. PLN.

Mechanizm racjonalnych usprawnień – przykłady koszty specjalistycznego transportu na miejsce realizacji wsparcia dostosowanie architektoniczne budynków niedostępnych dostosowanie infrastruktury komputerowej (np. wynajęcie lub zakup i instalacja programów powiększających, mówiących, kamer do kontaktu z osobą posługującą się językiem migowym, drukarek materiałów w alfabecie Braille’a) dostosowanie akustyczne (wynajęcie lub zakup i montaż systemów wspomagających słyszenie, np. pętli indukcyjnych, systemów FM) asystent tłumaczący na język łatwy asystent osoby z niepełnosprawnością tłumacz języka migowego lub tłumacz-przewodnik przewodnik dla osoby mającej trudności w widzeniu

Informacja i promocja zapewnienie dostępnego przekazu (nagranie komunikatu w formie wideo z napisami, nagranie z napisami w języku łatwym, nagranie z tłumaczem języka migowego) odpowiednie zaprojektowanie materiałów informacyjno-promocyjnych

Podręczniki Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych  z funduszy europejskich 2014-2020. Poradnik dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania. Realizacja zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Poradnik dla realizatorów projektów i instytucji systemu wdrażania Funduszy Europejskich 2014-2020. Oba podręczniki dostępne są na stronie internetowej RPO WP 2014-2020 www.rpo.pomorskie.eu/zasada-rownosci-szans-i-niedyskryminacji

Dziękuję za uwagę. 34