Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Województwo Podkarpackie
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Darmowy podręcznik –zadania nauczyciela bibliotekarza
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Zapewnienie uczniom podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych (dotacja celowa) Maj 2015 r.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Poddziałanie (2 typ projektów) RPWM IZ /15 Olsztyn, 15 grudnia 2015 r. 1.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
Zmiany w zakresie: Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Kształcenie dualne.
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Budżet - Miasta Żyrardów
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Niektóre skutki zmian w oświacie
w części dotyczącej wydatków
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Projekty zrealizowane w ZS1
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Przykładowy model podziału środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r.

Decentralizacja systemu oświaty w Polsce Obowiązek zakładania i prowadzenia szkół i placówek publicznych jest obecnie zadaniem własnym samorządów. Jedynie nieliczne jednostki systemu oświaty pozostawiono w gestii ministrów, np. szkoły artystyczne, rolnicze.

Prawa i obowiązki samorządu Samorząd terytorialny posiada swobodę w dysponowaniu środkami w budżecie w tym z subwencji oświatowej zapewniając warunki określone przepisami prawa. Od 2015 r. wprowadzono dodatkowe gwarancje finansowe dla uczniów niepełnosprawnych.

Źródła finansowania zadań oświatowych JST Szkoły i placówki publiczne prowadzone przez JST: część oświatowa subwencji ogólnej, dotacje celowe, pozostałe dochody JST, w tym dochody własne i pozostałe części subwencji ogólnej. Szkoły i placówki niepubliczne oraz publiczne prowadzone przez inne podmioty niż JST: dotacje z budżetów JST, czesne (dotyczy szkół i placówek niepublicznych), inne źródła dochodów.

Struktura wydatków na edukację

Subwencja oświatowa – podstawy prawne Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych, w tym na wynagrodzenia nauczycieli oraz utrzymanie szkół i placówek, zagwarantowane są w dochodach jednostek samorządu terytorialnego Zgodnie z art. 167 ust. 2 Konstytucji RP dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencje ogólne (w tym część oświatowa tej subwencji), dotacje celowe z budżetu państwa.

Kompetencje poszczególnych podmiotów w zakresie części oświatowej subwencji ogólnej Minister Edukacji Narodowej określa sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej (rozporządzenie) oraz dokonuje podziału kwoty subwencji pomiędzy JST Minister Finansów jako dysponent części 82 budżetu państwa planuje kwotę poszczególnych części subwencji ogólnej, informuje jednostki samorządu terytorialnego o wysokości planowanych oraz ostatecznych kwot subwencji ogólnych oraz o ich zmianach, przekazuje środki do samorządów Organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego decydują o przeznaczeniu subwencji ogólnej, w tym części oświatowej

Nakłady na edukację

Nakłady na edukację 2016 Wydatki z budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w 2016 r. na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą wyniosły 45.885.541 tys. zł, i były wyższe od nakładów poniesionych w tym zakresie w 2015 r. o 908.166 tys. zł, tj. o 2,0%. Największą część tych wydatków, tj. 90,5%, stanowiła część oświatowa subwencji ogólnej, która w 2016 r. wyniosła 41.496.901 tys. zł. Pozostałe wydatki budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich przeznaczone na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą w roku 2016 wyniosły 4.388.640 tys. zł.

Rezerwy celowe (dotacje)

Wysokość środków wg. ustawy budżetowej na 2018 r. (w tys. zł) Rezerwy celowe 2018 REZERWY CELOWE W DYSPOZYCJI MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Wysokość środków wg. ustawy budżetowej na 2018 r. (w tys. zł) 1 Środki na awans zawodowy nauczycieli 24 000 2 Stypendia Prezesa Rady Ministrów dla uczniów szczególnie uzdolnionych 11 000 3 Środki na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zapewnienie uczniom objętym obowiązkiem szkolnym dostępu do bezpłatnych podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz realizację programu rządowego „Aktywna tablica" 848 200 4 Środki na realizację zadań w ramach Programu Bezpieczna + 18 000 5 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa - Priorytet 3 30 000 6 Utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków z UE, w tym systemy informatyczne, a także 310 tys. zł na zadania związane z funkcjonowaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji 310 7 Zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego 1 361 000 8 Przygotowanie i przeprowadzenie egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie 4 361 9 Podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej 33 000 Suma 2 329 871

Rezerwy celowe 2018 Wysokość środków wg. ustawy budżetowej na 2018 r. (w tys. zł)

Wysokość środków wg. ustawy budżetowej na 2018 r. (w tys. zł) Rezerwy celowe 2018 REZERWY CELOWE W DYSPOZYCJI INNYCH MINISTRÓW URUCHAMIANE PRZEZ MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Wysokość środków wg. ustawy budżetowej na 2018 r. (w tys. zł) 1 Pomoc dla repatriantów 50 500 2 Implementacja polskiego programu współpracy na rzecz rozwoju oraz wsparcie międzynarodowej współpracy na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego w tym 20.000 tys. zł na TV Biełsat 1 250 3 Środki na realizację programu kompleksowego wsparcia dla rodzin "Za życiem" ustanowionego na podstawie ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem", z wyłączeniem art. 10 tej ustawy 53 320 4 Realizacja zadań wynikających z ustawy o zdrowiu publicznym 5 000 Suma 110 070

Środki z Unii Europejskiej Dodatkowym źródłem finansowania zadań oświatowych są środki przekazywane w ramach funduszy strukturalnych UE. W 2016 r. realizacja zadań w rozdziałach 801 i 854 finansowanych z udziałem środków UE wyniosła 256 mln zł (bez RPO).

Zmiany w systemie finansowanie w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych

Główny przedmiot zmian w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych Dotacja na zapewnienie uczniom szkół podstawowych i uczniom klas dotychczasowych gimnazjów bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych Dotacja przedszkolna Finansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym (stypendia szkolne, zasiłki szkolne) Dotacje udzielane z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych

Algorytm podziału subwencji oświatowej

Algorytm podziału subwencji oświatowej Wysokość subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego ustalana jest na podstawie nowelizowanego corocznie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Algorytm podziału subwencji oświatowej Czynniki warunkujące podział subwencji na samorządy: liczba uczniów (wychowanków); struktura zatrudnienia nauczycieli na terenie danej JST; rodzaje niepełnosprawności uczniów; położenie szkół (duże, małe miasto, wieś); typ szkół; inne czynniki powiązane ze skalą i strukturą realizowanych zadań.

Subwencja oświatowa 2018 Kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2018 wynosi 43.075 mln zł i jest wyższa od kwoty na rok 2017 (41.909 mln zł) o 1.166 mln zł, tj. o 2,8 %. W kwocie subwencji uwzględniono m. in. dodatkowe środki w związku z podwyższeniem wynagrodzeń nauczycieli o 5,35% od 1 kwietnia 2018 roku.

Subwencja oświatowa 2018 Główne zmiany w podziale subwencji na 2018 r.: Kształcenie zawodowe Szkoły dla dorosłych – subwencja za efekt Małe szkoły Mniejszości narodowe i etniczne Wskaźniki zmniejszające i zwiększające liczbę uczniów Wskaźnik „R” Wprowadzenie wagi na uczniów nauczanych indywidualnie.

Ad 1. Kształcenie zawodowe Finansowanie szkół zawodowych według 4 wag : Niski koszt kształcenia (waga 0,23) Średni koszt kształcenia (waga 0,29) Wyższy koszt kształcenia (waga 0,35) Najdroższy koszt kształcenia (waga 0,40)

Ad 1. Kształcenie zawodowe Zróżnicowanie środków z subwencji ze względu na koszt kształcenia w zawodach: Zróżnicowanie wag nie dotyczy szkół policealnych (za wyjątkiem technika administracji i technika bezpieczeństwa i higieny pracy). Zmiany spowodują zwiększenie środków naliczanych na szkoły zawodowe o ok. 120 mln zł. Zasadnicze zróżnicowanie planowane jest na rok 2019.

Ad 1. Kształcenie zawodowe Pozostałe zmiany: wyodrębnienie nowej wagi o wartości 0,12 w szkołach policealnych kształcących uczniów w zawodzie: technik administracji technik bezpieczeństwa i higieny pracy wyłączenie tej kategorii uczniów z dotychczasowej wagi o wartości 0,23 dla uczniów szkół zawodowych

Ad 2. Szkoły dla dorosłych wprowadzenie elementu finansowania za zdany egzamin w szkołach policealnych, liceach ogólnokształcących i na kursach kwalifikacyjnych obniżenie wskaźników do wyliczenia kwot subwencji dla liceów ogólnokształcących dla dorosłych oraz szkół policealnych w części SOA, wprowadzenie dodatkowego zróżnicowania wag dla uczniów szkół policealnych dla dzieci i młodzieży ze względu na publiczność wprowadzenie wagi dla uczestników kwalifikacyjnych kursów zawodowych w dwóch częściach za uczestnictwo (0,51) i za zadany egzaminy (0,165).

Ad 3. Małe szkoły Zwiększenie wartości wagi z 0,18 na 0,2. Zmiana definicji małej szkoły. Mała szkoła: szkoła w której średnia wielkość (liczebność) klasy nie przekracza liczby 12.

Ad 4. Mniejszości narodowe i etniczne Zmiana warunków organizacyjnych nauki języka mniejszości wprowadzonych przepisami rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2017 r. tak aby dodatkowe wagi P13 -P16 lepiej odpowiadały kosztom ponoszonym przez szkoły (samorządy) na organizację nauczania języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego w szkołach Zmniejszenie wartości dwóch najwyższych wag, tj. waga P21 z wartości 1,5 do 1,3 i waga P20 z wartości 1,1 do 1,0.

Ad 5. Wskaźniki zmniejszające i zwiększające liczbę uczniów Wprowadzenie wskaźników zmniejszających i zwiększających liczbę uczniów: w gimnazjach zmniejszający o 17,81% w szkołach podstawowych zwiększający o 4,78%

Ad 6. Wskaźnik „R” Zmniejszenie wskaźnika naliczającego środki z tytułu wypłaty dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli (wskaźnik R) z poziomu 0,12 do 0,107

Ad 7. Wprowadzenie wagi na uczniów nauczanych indywidualnie Waga na uczniów nauczanych indywidualnie nie posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wartość wagi: 1,00.

Dziękuję za uwagę