Systematyka części szczególnej Kodeksu karnego skarbowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INFORMACJA o stanie bezpieczeństwa w powiecie olkuskim w 2011 roku 1 Olkusz, luty 2012 roku Komenda Powiatowa Policji w Olkuszu.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Olsztyn, 8 września 2016 r. MAŁY RUCH GRANICZNY. 2 OKRES OSOBY KRAJOWE RAZEM KRAJOWE OSOBY ZAGRANICZNE RAZEM ZAGRANICZNE ŁĄCZNIE KRAJOWE I ZAGRANICZNE.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Tworzenie i Stosowanie Prawa – materiały pomocnicze
Finanse publiczne i prawo finansowe
Konstytucyjny system źródeł prawa
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Edyta Szymczak Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.
O ochronie danych osobowych.
Podstawy Prawne Biznesu
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Proces wygaszania kapitałowego filaru systemu emerytalnego
Lokalne źródła prawa – zarys
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Norma prawna.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Wstęp do nauki o państwie i polityce
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Zmiany związane z wejściem w życie ustawy
Dziedziczenie - formalności
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Udostępnianie pojazdów wojskowych
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
Prawo finansów publicznych
OCHRONA PORZĄDKU I SPOKOJU PUBLICZNEGO
Rzecznik Praw Dziecka.
KAUCJA AKTORYCZNA Artykuły 1119–1128 KPC regulują instytucję tzw. kaucji aktorycznej, czyli kaucji na zabezpieczenie przyszłych kosztów procesu, którą.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
Dziedziczenie - formalności
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
PROPOZYCJA ZMIAN OPŁAT
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
AGH: Sprawy pracownicze
Finansowanie zadań oświatowych
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Witold Bruzda– Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
SSA(3)/SNA(3) - PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Penalizacja przestępczości podatkowej w ujęciu historycznym
Tradycyjne oszustwa podatnika związane z uchylaniem się od opodatkowania lub wyłudzaniem zwrotu podatku – 1/2: 1) Uchylanie się od opodatkowania z art.
WYNAGRODZENIE ZA PRACĘ
Zapis prezentacji:

Systematyka części szczególnej Kodeksu karnego skarbowego Prof. nadzw. dr hab. Janusz Sawicki Kierownik Katedry Prawa o Wykroczeniach, Karnego Skarbowego i Gospodarczego UWr

Budowa części szczególnej Kodeksu karnego skarbowego • Część szczególna ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (tekst jedn.: Dz.U. 2017, poz. 2226 ze zm.) obejmuje 4 rozdziały (6-9) i artykuły od 54-111 • W ramach nowelizacji k.k.s. dodano wiele artykułów z oznaczeniami literowymi, np. 69a, 80a, 106a-106ł, a niektóre uchylono, np. 106a-106b, 58–59, 74

Kolejność rozdziałów części szczególnej Kolejność rozdziałów opiera się na hierarchii dóbr przyjętej w 1999 roku. Przestępstwa i wykroczenia podatkowe stanowią najważniejszą grupę czynów zabronionych, bo uregulowaną jako pierwsza i zarazem najliczniejsza Godzą one w najbardziej podstawowe interesy Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub Unii Europejskiej

Rozdziały części szczególnej k.k.s.: Rozdział 6 — Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym i rozliczeniom z tytułu dotacji lub subwencji, w skrócie: przestępstwa i wykroczenia podatkowe Ujęte są w 41 artykułach (art. 54-84)

Rozdziały części szczególnej k.k.s. – c.d. Rozdział 7 — Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami, w skrócie: przestępstwa i wykroczenia celne Dotyczą one ochrony należności państwowych w postaci ceł, wyrażonej w 12 artykułach (art. 85–96)

Rozdziały części szczególnej k.k.s. – c.d. Rozdział 8 — Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obrotowi dewizowemu, w skrócie: przestępstwa i wykroczenia dewizowe Dotyczą one zasad obrotu dewizowego. Zawarte są w 15 artykułach (art. 97-106ł)

Rozdziały części szczególnej k.k.s. – c.d. Rozdział 9 — Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier hazardowych (art. 107–111), w skrócie: przestępstwa i wykroczenia hazardowe Dotyczą one ochrony monopolu loteryjnego państwa. Są ujęte w 11 artykułach (art. 107–111)

Rozdziały części szczególnej k.k.s. – c.d. Rozdział 10 - Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko prywatyzacji mienia Skarbu Państwa został uchylony ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz.U. Nr 178, poz. 1479), z dniem 17 grudnia 2005 r. Zawierał on art. 112 o wyłudzeniu od Skarbu Państwa m.in. powszechnego świadectwa udziałowego lub nieodpłatnie zbywanych akcji spółek należących do Skarbu Państwa

Przestępstwa i wykroczenia podatkowe: Rozdział 6 k.k.s. zawiera typowe czyny zabronione polegające na uchylaniu się od opodatkowania lub na utrudnianiu prawidłowego wymiaru podatków Ponadto reguluje on naruszenie zakazów lub nakazów związanych z akcyzą, opłatą skarbową, dotacjami, ewidencją i identyfikacją podatkową oraz naruszenie obowiązków płatnika lub inkasenta

Czyny z rozdziału 6 k.k.s. można ująć w następujących grupach: tradycyjne oszustwa podatnika związane z uchylaniem się od opodatkowania lub wyłudzaniem zwrotu podatku (art. 54–56b, 57, 76-76b) utrudnienia stosowane przez sprawców w zakresie dokumentacji podatkowej (art. 60–62)

Czyny z rozdziału 6 k.k.s. – c.d. przestępstwa i wykroczenia akcyzowe (art. 63-69c, 70-73a i 75) naruszenia obowiązków związanych z podatkiem od wydobycia niektórych kopalin (art. 75a-75c) czyny związane z odpowiedzialnością osób zobowiązanych do przestrzegania określonych przepisów podatkowych (art. 77–80b, 81) inne naruszenia podatkowe (art. 82–84)

Przestępstwa i wykroczenia celne: Rozdział 7 k.k.s. zawiera typowe przestępstwa i wykroczenia celne, których istota polega na uchylaniu się od obowiązków wynikających z prawa celnego lub na dokonywaniu obrotu towarowego z zagranicą bez zezwolenia celnego Dobrem chronionym jest tu należność przysługująca Skarbowi Państwa z tytułu przewozu towaru przez granicę państwową

Czyny z rozdziału 7 k.k.s. można ująć w następujących grupach: tradycyjne czyny celne (art. 86–89), wyłudzenia (art. 85, 92), naruszenia różnych obowiązków celnych (art. 90, 93–96), paserstwo celne (art. 91)

Przestępstwa i wykroczenia dewizowe: Rozdział 8 k.k.s. określa przestępstwa i wykroczenia skarbowe polegające na naruszeniu ograniczeń i obowiązków w zakresie obrotu dewizowego Reglamentacja dewizowa Państwa oznacza ograniczenie swobody dokonywania obrotu wartościami dewizowymi przez określone podmioty

Czyny z rozdziału 8 k.k.s. można ująć w następujących grupach: czyny związane z naruszeniami ograniczeń obrotu dewizowego (art. 97, 100–104, 106c) czyny dotyczące prowadzenia działalności kantorowej (art. 106d)

Czyny z rozdziału 8 k.k.s. – c.d. wykroczenia dewizowe związane z naruszeniami w zakresie kontroli wykonywanej na podstawie przepisów prawa dewizowego (art. 106e, 106f, 106h) czyny związane z naruszeniami obowiązków dewizowych (art. 106j-106ł) 

Przestępstwa i wykroczenia hazardowe: Rozdział 9 k.k.s. chroni organizację i prowadzenie gier losowych i zakładów wzajemnych oraz wynikający z tego interes finansowy Państwa Ma on także na celu ochronę porządku prawnego i przeciwdziałanie wykorzystywaniu tej sfery działalności gospodarczej do procederu prania brudnych pieniędzy, czyli legalizacji dochodów uzyskiwanych z przestępstw Przepisy te mają zapewnić rzetelność, a także uczciwość organizacji i przebiegu gier hazardowych

Czyny z rozdziału 9 k.k.s. można ująć w następujących grupach: nielegalne urządzanie i prowadzenie gier i zakładów (art. 107 § 1 i 3, 107a, 107b, 107c, 108) udział na terytorium Polski w zagranicznych grach i zakładach (art. 107 § 2 i 3) udział na terytorium Polski w polskich grach i zakładach, prowadzonych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom (art. 109)

Czyny z rozdziału 9 k.k.s. – c.d. nielegalna sprzedaż losów (art. 110) zakazana promocja i reklama gier lub zakładów (art. 110a) umożliwienie małoletniemu udziału w grze lub zakładzie (art. 110b) niedopełnienie nadzoru w sprawach hazardowych (art. 111)

Rozgraniczenie wykroczeń i przestępstw skarbowych: Podział czynów zabronionych na przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe po raz pierwszy pojawił się w dekrecie Prezydenta Rzeczypospolitej z 3 listopada 1936 r. - Prawo karne skarbowe (Dz.U. RP Nr 84, poz. 581) Za tworzeniem wykroczeń skarbowych przemawia duża liczba czynów godzących w interes finansowy Państwa o mniejszej społecznej szkodliwości, co powinno skutkować łagodniejszą reakcją karną

Kryteria rozgraniczenia wykroczeń i przestępstw skarbowych: ustawowy próg wypadek mniejszej wagi formalizm naruszenia

Ustawowy próg: Zgodnie z art. 53 § 6 (w zw. z § 3) k.k.s. jest to taka wartość przedmiotu czynu lub kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej (cła, podatku), która nie przekracza pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia w czasie popełnienia czynu (obecnie 10.500 zł) To kryterium podziału czynów zabronionych na przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe występuje w k.k.s. w 25 artykułach

Minimalne wynagrodzenie za pracę: Zgodnie z art. 53 § 4 k.k.s. jest ono ustalone na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. 2017, poz. 847) Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2017 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r. (Dz.U. 2017, poz. 1747), wydanym na podstawie art. 2 ust. 5 w/w ustawy, minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2018 r. wynosi 2.100 złotych

Wypadek mniejszej wagi: Jest to kryterium mieszane, jakościowo-ilościowe, wymagające oceny sądu z posiłkowym stosowaniem kryterium ustawowego progu lub kryterium małej wartości Mała wartość zgodnie z art. 53 § 14 k.k.s. to taka wartość, która nie przekracza dwustukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (obecnie 370 000 zł) Kryterium to występuje w 27 artykułach

Wypadek mniejszej wagi – c.d. W myśl art. 53 § 8 k.k.s. jest to czyn zabroniony, który zawiera niski stopień społecznej szkodliwości, w szczególności gdy uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna nie przekracza ustawowego progu, a sposób i okoliczności popełnienia czynu zabronionego nie wskazują na rażące lekceważenie przez sprawcę porządku finansowo-prawnego lub reguł ostrożności wymaganych w danych okolicznościach, albo sprawca dopuszczający się czynu zabronionego, którego przedmiot nie przekracza kwoty małej wartości, czyni to z pobudek zasługujących na uwzględnienie

Formalizm naruszenia: Naruszenie jedynie pewnych formalnych obowiązków wynikających z ustaw, np. niewyznaczenie w określonym terminie pobierającego podatki (art. 79 § 1 k.k.s.), czy niezgłoszenie przywozu dewiz (art. 106f k.k.s.) W przypadku tego kryterium nie chodzi o konstrukcję czynów przepołowionych, gdyż poszczególne wykroczenia skarbowe, nie mają swoich odpowiedników w postaci przestępstw skarbowych To kryterium dotyczy 18 czynów zabronionych

Organy postępowania przygotowawczego Dzielą się na: finansowe organy postępowania przygotowawczego, niefinansowe organy postępowania przygotowawczego

Finansowe organy postępowania przygotowawczego: Według art. 53 § 37 k.k.s. takim organem jest: naczelnik urzędu skarbowego naczelnik urzędu celno-skarbowego Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Organy nadrzędne nad finansowymi organami postępowania przygotowawczego: Według art. 53 § 39 k.k.s. takim organem jest: miejscowo właściwy dyrektor izby administracji skarbowej (nad naczelnikiem urzędu skarbowego i naczelnikiem urzędu celno-skarbowego) Szef Krajowej Administracji Skarbowej (nad dyrektorem izby administracji skarbowej) Minister finansów (nad Szefem Krajowej Administracji Skarbowej)

Niefinansowe organy postępowania przygotowawczego: Według art. 53 § 38 k.k.s. takim organem jest: Straż Graniczna Policja Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego Żandarmeria Wojskowa Centralne Biuro Antykorupcyjne

Organy nadrzędne nad niefinansowymi organami postępowania przygotowawczego: • Według art. 53 § 39a k.k.s. takim organem jest: 1) prokurator (nad Strażą Graniczną, Policją i Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego) 2) prokurator wojskowy (nad Żandarmerią Wojskową) • Według ustaw o CBA: 3) Prezes Rady Ministrów za pośrednictwem koordynatora służb specjalnych (nad Centralnym Biurem Antykorupcyjnym)