ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ instytucje kultury

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Fundacja jako rodzaj organizacji
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Przykładowy model podziału środków
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ instytucje kultury Małgorzata Giełda, Zakład Nauki Administracji UWr

ORGANIZATORZY INSTYTUCJE KULTURY podmioty tworzące instytucje kultury (a. 10.1) organizują działalność kulturalną* (a. 8, a. 9.1) ministrowie (a. 8) tworzą państwowe instytucje kultury kierownicy urzędów centralnych (a. 8) jednostki samorządu terytorialnego (a. 9.1) tworzą samorządowe instytucje kultury *działalność kulturalna - tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

ORGANIZATORZY INSTYTUCJE KULTURY ARTYKUŁ 8 ARTYKUŁ 9.1 MINISTROWIE JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO KIEROWNICY URZĘDÓW CENTRALNYCH TWORZĄ PAŃSTWOWE INSTYTUCJE KULTURY TWORZĄ SAMORZĄDOWE INSTYTUCJE KULTURY DLA KTÓRYCH PROWADZENIE TAKIEJ DZIAŁALNOŚCI JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM (a. 8, a. 9.1) Ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia – należy przez to rozumieć państwową i samorządową instytucję kultury (a. 9.2)

DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA JST a. 9.2-3 INSTYTUCJE KULTURY DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA JST a. 9.2-3 Prowadzenie działalności kulturalnej dla jst: jest ich zadaniem własnym ma charakter obowiązkowy. Instytucje kultury, których organizatorami są jst, mogą otrzymywać dotacje celowe* na zadania objęte mecenatem państwa** * w tym z budżetu państwa na finansowanie/ dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji. ** minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, (1)zakres zadań objętych mecenatem państwa, (2) szczegółowy tryb składania wniosków o udzielenie dotacji (3) szczegółowy tryb przekazywania i rozliczania dotacji uwzględniając rządowe programy z zakresu kultury i dziedzictwa narodowego oraz konieczności zapewnienia ciągłości realizowanych zadań. (a. 9a)

INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 11 i 12 Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa: przedmiot działania, nazwę, siedzibę, czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną*. Może być utworzona instytucja kultury prowadząca działalność kulturalną w więcej niż jednej formie organizacyjnej, wymienionej w art. 2. ORGANIZATOR ZAPEWNIA ŚRODKI NIEZBĘDNE DO rozpoczęcia i prowadzenia utrzymania obiektu działalności kulturalnej w którym ta działalność jest prowadzona. *Instytucje artystyczne – instytucje kultury powołane do prowadzenia działalności artystycznej w dziedzinie teatru, muzyki, tańca, z udziałem twórców i wykonawców, w szczególności: teatry, filharmonie, opery, operetki, orkiestry symfoniczne i kameralne, zespoły pieśni i tańca oraz zespoły chóralne.

UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 13 INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 13 Organizator nadaje statut instytucji kultury Ustawodawca określił treść statutu a.13.2. Cechy przesądzające o katalogu zamkniętym* elementów statutu: enumeratywne wyliczenie elementów statutu sformułowanie „statut zawiera” wyr. WSA w Opolu z 10.1.2011 r., II SA/Op 459/2010, ** Oznacza to, że np. rada gminy nie może w statucie regulować innych kwestii niż wskazane w art. 13 ust. 2, jeśli to zrobi przepis taki będzie nieważny.

UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 13 INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 13 INSTYTUCJE KULTURY DZIAŁAJĄ NA PODSTAWIE AKTU STATUTU (wydaje organizator) (nadaje organizator) AKTU O UTWORZENIU STATUTU nazwa, teren działania i siedziba, zakres działalności, organy zarządzające, doradcze i sposób ich powoływania, źródła finansowania, zasady dokonywania zmian statutowych, postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna. może przewidywać utworzenie stanowiska lub stanowisk zastępców dyrektora, ich liczbę, tryb powoływania i odwoływania (a.15.8) przedmiot działania, nazwę, siedzibę, określenie instytucji kultury jako instytucji artystycznej.

INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY a. 13 Z INSTYTUCJE KULTURY DZIAŁAJĄ TAKŻE ZGODNIE Z REGULAMINEM ORGANIZACYJNYM Określa on organizację wewnętrzną instytucji kultury. Nadaje go dyrektor danej instytucji, po zasięgnięciu opinii: organizatora, organizacji związkowych (działających w instytucji), stowarzyszeń twórców (działających w instytucji).

UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY formalno-prawne podstawy działania INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY PODSUMOWANIE wydany przez organizatora instytucji kultury niezbędny dla istnienia nadany przez „konstytucja” organizacyjna wprowadzony przez organ zarządzający instytucją kultury szczegółowe regulacje organizacyjne AKT O UTWORZENIU formalno-prawne podstawy działania STATUTU wewnętrzne podstawy działania REGULAMIN

UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY INSTYTUCJE KULTURY UTWORZENIE INSTYTUCJI KULTURY PODSUMOWANIE samorządowa instytucja kultury uchwała organu stanowiącego jst* państwowa instytucja kultury zarządzenie organu administracji państwowej** j.w. np. zarządzenie kierownika instytucji kultury np. zarządzenie dyrektora instytucji kultury AKT O UTWORZENIU STATUTU REGULAMIN *nadawany przez radę gminy/miasta/powiatu lub sejmik województwa; akt prawa miejscowego, ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym **nadawany przez ministra lub kierownika urzędu centralnego w formie zarządzenia, nie jest aktem powszechnie obowiązującym

INSTYTUCJE KULTURY OSOBOWOŚĆ I WPIS DO REJESTRU a. 14 Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi* do rejestru WPISANIE INSTYTUCJI KULTURY DO REJESTRU PROWADZONEGO PRZEZ ORGANIZATORA UZYSKANIE OSOBOWOŚCI PRAWNEJ ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury, z zastrzeżeniem a. 24 i a. 25. *wpisu do rejestru dokonuje organizator z urzędu, co oznacza, że instytucja kultury w tym zakresie nie musi podejmować żadnych czynności, wyr. WSA w Poznaniu z 16.7.2008 r., IV SA/Po 29/2008.

OSOBOWOŚĆ I WPIS DO REJESTRU a. 14 SKUTKI WPISU DO REJESTRU: INSTYTUCJE KULTURY OSOBOWOŚĆ I WPIS DO REJESTRU a. 14 SKUTKI WPISU DO REJESTRU: 1. Z chwilą utworzenia (tj. z chwilą wpisu do rejestru) instytucja kultury staje się podmiotem prawa odrębnym od organizatora. 2. Odrębność ma charakter: materialny organizacyjny 3. Zdolność do czynności prawnych (nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań) jest realizowana dopiero od momentu posiadania organów, a zwłaszcza organu zarządzającego*. *przesądza o tym art. 38 kc, stanowiący, że osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie

OSOBOWOŚĆ I WPIS DO REJESTRU a. 14 REJESTR INSTYTUCJI KULTURY INSTYTUCJE KULTURY OSOBOWOŚĆ I WPIS DO REJESTRU a. 14 REJESTR INSTYTUCJI KULTURY Określa minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w drodze rozporządzenia, w tym: sposób prowadzenia, sposób udostępniania, zakres danych zamieszczanych w rejestrze, tryb dokonywania wpisów, tryb zmian i wykreśleń wpisów, wzór księgi rejestrowej.

INSTYTUCJE KULTURY WYKAZ OBIEKTÓW a. 14a Do wykazu wpisuje się obiekty stanowiące obiekty budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Dotyczy obiektów stanowiących własność: Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, w których prowadzona jest, jako podstawowa, działalność kulturalna lub które dla takiej działalności zostały wybudowane i nie mogą być przeznaczone do prowadzenia wyłącznie innej działalności podstawowej. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia: wykaz obiektów, tryb zgłaszania obiektów w celu wpisania ich do wykazu.

DYREKTOR INSTYTUCJI KULTURY a. 15 DYREKTOR INSTYTUCJI KULTURY INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR INSTYTUCJI KULTURY a. 15 DYREKTOR INSTYTUCJI KULTURY może sprawować tę funkcję w drodze: powołania (a. 15) konkursu (a. 16) i powołania W sprawach dotyczących powoływania i odwoływania dyrektora instytucji kultury w zakresie nieuregulowanym w ustawie mają zastosowanie przepisy a. 68–72 Kodeksu pracy (a.15.7). KADENCJA DYREKTORA DYREKTOR INSTYTUCJI DYREKTOR INSTYTUCJI ARTYSTYCZNEJ KULTURY 3-5 sezonów artystycznych* 3-7 lat *Sezon artystyczny trwa od 1 września do 31 sierpnia następnego roku.

Odmowa zawarcia umowy przez kandydata INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR – POWOŁANIE a. 15 PRZED POWOŁANIEM Organizator zawiera z kandydatem (dyrektorem) odrębną umowę w formie pisemnej, w której strony określają: warunki organizacyjno-finansowe program działania instytucji kultury Umowa wchodzi w życie z dniem powołania dyrektora. Odmowa zawarcia umowy przez kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury niepowołanie kandydata na stanowisko dyrektora

INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR – POWOŁANIE a. 15 POWOŁYWANY I ODWOŁYWANY przez organizatora na czas określony,, po zasięgnięciu opinii: związków zawodowych działających w instytucji stowarzyszeń zawodowych właściwych ze względu na rodzaj stowarzyszeń twórczych działalności prowadzonej przez instytucję. Zasięganie opinii nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu (tryb określony w a. 16) WYJĄTKI Dyrektora państwowej instytucji kultury powołuje i odwołuje organizator po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Dyrektora samorządowej instytucji kultury (z a.16.2) odwołuje organizator po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR – ODWOŁANIE a. 15.6 ODWOŁANIE Dyrektor instytucji kultury powołany na czas określony może być odwołany przed upływem tego okresu: na własną prośbę; z powodu choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków; z powodu naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem; w przypadku odstąpienia od realizacji umowy (z a.15.5); w przypadku przekazania państwowej instytucji kultury (w trybie a. 21a.2–6).

FAKULTATYWNY a. 16.1 OBLIGATORYJNY a. 16.2 INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR – KONKURS a. 16 KONKURS FAKULTATYWNY a. 16.1 OBLIGATORYJNY a. 16.2 co do zasady w każdej instytucji kultury wyjątkowo w samorządowych instytucjach kultury, które mają znaczenie dla kultury narodowej (rozporządzenie) Właściwy minister może wyrazić zgodę na powołanie na stanowisko dyrektora, bez przeprowadzania konkursu, kandydata wskazanego przez organizatora a. 16.3 na wniosek organizatora (a. 16.3a-3c)

INSTYTUCJE KULTURY DYREKTOR – KONKURS a. 16 KOMISJA KONKURSOWA Powstaje w celu przeprowadzania konkursu. Powołuje ją organizator, w składzie: 3 przedstawicieli organizatora; ministra właściwego; zakładowych organizacji związkowych działających w tej ik*; stowarzyszeń zawodowych lub twórczych właściwych ze względu na zakres działania tej ik. Minister właściwy, w drodze rozporządzenia, określi: organizację i tryb przeprowadzania konkursu, sposób powoływania członków komisji konkursowej oraz zadania tej komisji, uwzględniając w szczególności procedury zapewniające ocenę kwalifikacji kandydatów. *Jeżeli w instytucji kultury nie działają zakładowe organizacje związkowe, organizator powołuje do komisji konkursowej dwóch przedstawicieli załogi tej instytucji. 2 przedstawicieli

ZARZĄDZANIE INSTYTUCJĄ KULRTURY INSTYTUCJE KULTURY ZARZĄDZANIE INSTYTUCJĄ KULRTURY INSTYTUCJĄ KULTURY ZARZĄDZA: dyrektor (na podstawie a. 15 i a. 16) osoba fizyczna (na podstawie a. 15a) osoba prawna (na podstawie a. 15a) osoba wyznaczona przez organizatora (powierzenie pełnienia obowiązków, a. 16a) Dyrektor instytucji kultury (a. 17): zarządza instytucją, reprezentuje ją na zewnątrz.

INSTYTUCJE KULTURY ZARZĄDZANIE INSTYTUCJĄ KULRTURY a. 15a os. fizyczna/os. prawna Organizator może powierzyć zarządzanie instytucją kultury OSOBIE FIZYCZNEJ (ZARZĄDCA) OSOBIE PRAWNEJ na podstawie umowy o zarządzaniu instytucją kultury zawartej na czas określony (min. 3 lata). o k r e ś l a Wybór na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych sposób podziału zysku; kryteria oceny pracy zarządcy; tryb przeprowadzania kontroli; osobę wykonującą czynności zarządu w imieniu osoby prawnej; kary umowne z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy; przesłanki i tryb rozwiązywania umowy przed upływem terminu, na który została zawarta; warunki wynagradzania zarządcy, uwzględniające zasadę równowagi świadczeń.

INSTYTUCJE KULTURY ZARZĄDZANIE INSTYTUCJĄ KULRTURY a. 16a os. wyznaczona przez organizatora Do czasu: powołania dyrektora (na podst. a. 15 lub a. 16) powierzenia zarządzania instytucją kultury os. fiz. lub os. pr. (a. 15a) organizator może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora wyznaczonej osobie, na okres: nie dłuższy niż do końca sezonu artystycznego następującego po sezonie, w trakcie którego dyrektor został odwołany albo akt jego powołania wygasł na okres nie dłuższy niż rok w przypadku instytucji artystycznej w przypadku innej instytucji kultury

POZOSTAŁE ZAPISY W ROZDZIALE 2 USTAWY INSTYTUCJE KULTURY POZOSTAŁE ZAPISY W ROZDZIALE 2 USTAWY a. 18-19 POŁĄCZENIE a. 20 PODZIAŁ a. 21 TWORZENIE, ŁĄCZENIE, PROWADZENIE NA PODSTAWIE UMOWY ZAWARTEJ MIĘDZY ORGANIZATORAMI a. 21a POWIERZENIE a. 21b, a.22-26 LIKWIDACJA

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Małgorzata Giełda Zakład Nauki Administracji UWr