Najważniejsze reguły ankietowania Dr Wojciech Urbaniak koordynator badania kwestionariuszowego
Po wybraniu podmiotu do ankietowania – przedsiębiorstwa lub jednostki samorządu terytorialnego, należy koniecznie powiadomić o tym koordynatora. Należy to uczynić jeszcze przed próbą umówienia się na wywiad. Jest to konieczne by uniknąć sytuacji w których kilka osób próbowałoby przeprowadzić wywiad z tym samym podmiotem.
Wywiady należy przeprowadzać z osobami ze ścisłego kierownictwa podmiotu. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego powinni to być wójtowie, starostowie, burmistrzowie, prezydenci miast lub ich zastępcy. Mogą to też być sekretarze gmin lub powiatów. W przypadku przedsiębiorstw wywiady należy przeprowadzać z prezesami zarządu (dyrektorami) lub ich zastępcami. Mogą to też być inne osoby, ale ze ścisłego kierownictwa.
Przed wizytą w przedsiębiorstwie czy jednostce samorządu terytorialnego należy uzyskać informacje o podmiocie (by przygotować się do wywiadu). Przede wszystkim ważne jest by zapoznać się z treścią ich stron internetowych.
Dla każdego ankietowanego przedsiębiorstwa czy jednostki samorządu terytorialnego musi być przeznaczony oddzielny kwestionariusz. Nie można na jednym kwestionariuszu podawać danych z dwóch czy większej liczby podmiotów.
Wywiady muszą mieć charakter bezpośredni. W żadnym wypadku nie można respondentom zostawiać ankiety do samodzielnego wypełnienia.
Na początku należy się przedstawić i krótko opisać badanie (tytuł projektu, cel, kto wykonuje, zaangażowanie funduszy europejskich, wsparcie wojewody i prezydenta).
Nie należy rozpoczynać wywiadu pytaniem respondenta o nazwisko i imię (ale należy spytać na końcu, jeśli wcześniej sam nie podał).
W zapisie odpowiedzi na pytania otwarte nie można ich syntetyzować W zapisie odpowiedzi na pytania otwarte nie można ich syntetyzować. Należy zapisać dokładnie to co powiedzieli respondenci (z ewentualną korektą gramatyczną).
Jeżeli w odpowiedzi na pytania zamknięte respondent dał jakieś ciekawe uszczegółowienie, to należy je także zapisać (np. na marginesie formularza).
Respondenci muszą mieć przed sobą kartę respondenta podczas odpowiadania na właściwe pytanie
Dziękuję za uwagę.