Plagiat i etyka badawcza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plagiat i etyka badawcza
Advertisements

Plagiat i etyka badawcza
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Sporządził: Jacek Kruszewski Szkolenie biblioteczne Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie SZKOLENIE BIBLIOTECZNE.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
Literary Reference Center Przewodnik
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
Seminarium magisterskie/licencjackie dr Renata Karkowska Zakład Ubezpieczeń i Rynków Kapitałowych Katedra Systemów Finansowych Gospodarki (wpisać proponowany.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Samodzielna Sekcja Bibliografii, Bibliometrii i Sieciowych Zasobów Informacji: tel.: INFORMACJE.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
PORADNIK WPROWADZANIA AKCJI. OGÓLNIE: Akcja musi zostać utworzona i opublikowana co najmniej tydzień przed jej rozpoczęciem. W opisie muszą znajdować.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Plagiat i etyka badawcza
EGZAMIN MATURALNY MOJEGO DZIECKA
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Internet to nie tylko gry .
Ucz i ucz się z TIK!.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Imię i Nazwisko Afiliacja
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
Wprowadzenie do ekonomii
Bezpieczeństwo w sieci
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
Bezpieczny Internet 12 października 2017.
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Części składowe treści pisma
Szczegółowe zasady organizacji oraz przeprowadzania egzaminów, zaliczeń, kolokwiów za pomocą komputera i/lub oprogramowania specjalistycznego Ewelina Marć.
Moje szczęście.
LEKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Jak korzystać z usługi Video s i Raportu Kontaktów
Rekrutacja elektroniczna DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH w roku 2018
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
INSTRUKCJA.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Prawo handlowe – ćwiczenia
Instrukcja.
Jakie ZAGROŻENIA mogą czyhać na Ciebie w Internecie?
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Polityka publikowania osiągnięć naukowych
Ochrona własności intelektualnej
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Instrukcja podpięć przedmiotów w USOSie
Zapis prezentacji:

Plagiat i etyka badawcza Prof. Dr hab. Dariusz Jemielniak darekj@alk.edu.pl Dr Paweł Krzyworzeka pkrzyworzeka@alk.edu.pl Dr Agata Stasik astasik@alk.edu.pl

Cele warsztatu Zrozumienie czym jest plagiat – oraz jak go uniknąć i uniknąć problemów! Poznanie procedur antyplagiatiowych na ALK Zdobycie użytecznych wskazówek dotyczących organizacji pracy naukowej

TEST OBOWIĄZKOWY On-line Dostęp do testu po warsztacie 15 minut, 11 pytań Uważne słuchanie i notatki pozwolą zdać go bez problemu Najlepiej wypełnić niezwłocznie po spotkaniu

Praca akademicka Jako studenci i nauczyciele akademiccy ciągle wykorzystujemy myśli sformułowane przez innych. Jest to sedno pracy naukowej w naukach społecznych. Kiedy prezentujemy nie swoje idee, musimy powoływać się na ich oryginalnych autorów.

„Po raz pierwszy w tym sensie [przywłaszczenie autorstwa - DJ] termin »plagiarus« pojawił się w czasach rzymskich. W I wieku p.n.e. użył go poeta Martialis wobec swojego konkurenta Fidentiusa, który recytował jego wiersze jako własne. Wtedy określano tak porywaczy ludzi – analogia była uzasadniona, jeśli przyjąć, że mamy do czynienia z »porwaniem« cudzego utworu w celu wykorzystania jako własny.” (Sybilla Stanisławska-Kloc. 2011. Plagiat i autoplagiat, "Infos" Nr 16, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu.)

Czym jest plagiatorstwo? „użycie lub wierna imitacja języka i myśli innego autora, i zaprezentowanie ich jako własnej oryginalnej pracy” (1995 Random House Compact Unabridged Dictionary) ”nieuczciwe przywłaszczenie sobie, […] i opublikowanie jako własnych, cudzych myśli lub wyrażeń tych myśli” (1999 Oxford English Dictionary) Oba cytaty zostały przetłumaczone przez nas angielskiego, podajemy za Wikipedią (dostęp 30.03.11)

Dlaczego plagiatorstwo jest złe? Krzywdzi studentów, którzy pracują uczciwie Krzywdzi oryginalnych autorów, których idee lub wyrażenia zostały skradzione Powoduje, że ocenienie pracy osoby plagiatującej staje się niemożliwe

Co ALK robi z plagiatorami? Promotor, recenzent lub osoba sprawdzająca pracę zaliczeniową ma obowiązek zgłosić każdy przypadek plagiatu do Prorektora ds. Dydaktycznych. Student, który złożył plagiat dostaje ocenę niedostateczną. ALK prowadzi ewidencję plagiatorów. Realne konsekwencje plagiatu: niezaliczenie przedmiotu, upomnienie Rektora, nagana, skreślenie z listy studentów, cofnięcie tytułu zawodowego.

Niesamodzielna praca podczas egzaminów (ściąganie) „Ściąganie” podczas egzaminów, czyli korzystanie z niedozwolonych materiałów (na papierze, telefonie, itd.), również kończy się wystawieniem oceny niedostatecznej. W szczególnych przypadkach studentki i studenci mogą korzystać z materiałów. Jeśli egzaminujący pozwala korzystać z materiałów (np. kalkulatora) informacja taka jest napisana arkuszu egzaminacyjnym.

Podstawowe typy egzaminów Tradycyjny (najczęstszy): studenci odpowiadają na pytania i rozwiązują zadania samodzielnie, bez niczyjej pomocy i bez materiałów. Z wykorzystaniem materiałów (open book exam) –arkusz z pytaniami i zadaniami zawiera informację, jakie materiały można wykorzystywać podczas egzaminu. Praca, tak jak w egzaminie tradycyjnym, również bez pomocy innych osób. Bardzo rzadki typ egzaminu.

Podstawowe typy egzaminów Egzamin w domu (take home exam): studenci odpowiadają na pytania i rozwiązują zadania samodzielnie, jednak robią to w domu. Egzamin polega na sprawdzeniu nie tyle wiedzy, co zrozumienia problemu, podobnie, jak egzamin z wykorzystaniem materiałów. Najczęstsza forma to esej.

Jak unikać plagiatorstwa? ZAWSZE należy podawać pełny zapis źródła, z którego pochodzi wykorzystywana przez nas cudza idea lub wyrażenie ZAWSZE należy zaznaczać początek i koniec cytatu (inaczej będzie to plagiat!) NIGDY nie należy zgłaszać tego samego eseju (lub jego części) dwa razy (autoplagiat)

Jak unikać plagiatorstwa (c.d.)? Użycie cytatu musi mieć powód – często lepszym rozwiązaniem jest parafraza (z podaniem źródła!!!) Cytowanie musi być zgodne z uznanymi standardami bibliograficznymi

Czym jest „cytowanie”? „Cytowanie” to metoda zakomunikowania czytelnikom, że dana część materiału w naszej pracy pochodzi z innego źródła, czyli, że nie jest to nasza oryginalna idea. Cytowanie daje także czytelnikom wszystkie informacje konieczne do odnalezienia źródła, jeśli byliby nim zainteresowani.

Cytowanie i podawanie źródeł zazwyczaj dobrze wpływa na ocenę końcową! Cytowania pokazują wykładowcy, że student zna literaturę przedmiotu. A także jest jednym z dowodów, że student włożył wysiłek w przygotowanie pracy. Jest podbudową myśli własnych i analiz studenta

Jak uniknąć plagiatorstwa? Nie cytuj z drugiej ręki. Np. jeśli Jemielniak pisze o Mary Jo Hatch, należy odwołać się do tego, co napisał Jemielniak, a nie bezpośrednio do Mary Jo Hatch (Jemielniak mógł źle rozumieć lub zinterpretować)

Jak uniknąć plagiatorstwa (c.d.)? ZAWSZE zaczynaj i kończ cytat cudzysłowem lub kursywą, podaj numer strony, nazwisko autora i rok wydania: Według dostępnych analiz, rozwój nowych technologii: „[Z]mienia naturę, formę oraz czasowy aspekt pracy” (R. Gephart, 2002, s. 334).

Jak uniknąć plagiatorstwa (c.d.)? Kiedy NIE musimy podawać numeru strony? Kiedy odwołujemy się do jedynie do czyjejś myśli, np.: Według niektórych autorów (R. Gephart, 2002), rozwój nowych technologii spowodował znaczne zmiany w samej naturze pracy.

Jak uniknąć plagiatorstwa (c.d.)? Plagiat może wynikać z nieuważności – po 4 miesiącach nie pamiętasz, czy jakieś zdanie w Twoich notatkach napisałeś sam, czy skopiowałeś z jakiegoś źródła. Konsekwnecje są takie same, jak w przypadku celowego plagiatu. Zaznaczaj źródła nawet w roboczych notatkach!

PRZYKŁADY z prac studentów W ramach egzaminu typu take-home poproszono Cię o sformuowanie opinii o potencjalnym wpływie AI na sektor mody. Znalazłaś post na blogu, który Twoim zdaniem świetnie podsumowuje problem i chcesz użyć tych pomysłów (obok swoich przemyśleń i innych źródeł). Możesz to zrobić, ale pamiętaj żeby podać źródło (również jeśli parafrazujesz) i zaznaczyć cytaty!

PRZYKŁADY z prac studentów Twoim zadaniem jest przedstawienie analizy strategii wejścia określonej firmy na francuski rynek. We wprowadzeniu prezentujesz najważniejsze fakty o francuskim rynku. Jeśli tylko wykraczasz poza ogólnie znane fakty i podajesz konretne dane, podaj odnośniki i zaznacz cytaty!

„Stolicą Francji jest Paryż” – nie ma potrzeby podawania źródła „Paryż liczy 4 miliony mieszkańców, przy czym w ostatnich 10 latach co roku liczba mieszkańców zwiększała się o 100 tys.” –potrzebne źródło! Mieszkańcy Francji, w porównaniu z innymi Europejczykami, stosunkowo dużo wydają na produkty takie jak sery, wędliny i wino – potrzebne źródło!

Źródła internetowe Internet może być doskonałym źródłem wartościowej wiedzy akademickiej Myśli opublikowane w internecie również mają swoich właścicieli! Źródła internetowe MUSZĄ być cytowane, tak samo jak tradycyjne źródła biblioteczne.

Źródła internetowe Jeśli cytujesz artykuł (np. z portalu, bloga) – podaj tytuł i autora, nie tylko link! Zawsze podaj datę dostępu.

Źródła internetowe Internet pozwala również uzyskać dostęp do tradycyjnych źródeł akademickich (artykułów naukowych) Najszybciej i naprościej: scholar.google.com Nieco trudniej, ale dokładniej: bazy ALK  tysiące czasopism naukowych i dostęp do pracy biznesowej (np. Harvard Business Review) Sprawdź stronę biblioteki, zakładka bazy!

Jak cytować? Istnieje wiele stylów cytowania (najpopularniejsze: styl harwardzki, APA, Turabian). W różnych dyscyplinach akademickich funkcjonują różne style. A jak jest w ALK?

W ALK nie ma dowolności stylów cytowania – reguluje to Zarządzenie Nr 41 - 2013/2014 Rektora z dnia 7 kwietnia 2014 roku  Zdjęcie, by Chris, CC, Flickr.com Podane w dalszej części prezentacji wytyczne pochodzą z § 10. powyższego zarządzenia. (pobierz cały dokument )

W ALK nie ma dowolności stylów cytowania – reguluje to Zarządzenie Nr 41 - 2013/2014 Rektora z dnia 7 kwietnia 2014 roku  CO TO JEST?! Zdjęcie, by Chris, CC, Flickr.com Podane w dalszej części prezentacji wytyczne pochodzą z § 10. powyższego zarządzenia. (pobierz cały dokument )

Hmmmm…???? Jak cytujemy w ALK? Możliwe jest stosowanie przypisów dolnych lub przypisów w systemie harvardzkim. Hmmmm…????

Przypisy dolne w ALK dla książkowych pozycji zwartych: P. Sztompka (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 64. V. Randall (red.) (1988), Political Parties in the Third World, London: Sage, s. 87. dla rozdziałów w monografiach: D. Latusek (2008), Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności, w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński (red.) Zarządzanie wiedzą. Warszawa: WAiP, s. 157. S. Borkowska (2006), Motywacja i motywowanie, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: WN PWN. dla artykułów: J. Cope (2005), Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship, „Entrepreneurship: Theory & Practice”, vol. 29: 378. H.A. Simon (1989), Metodologiczne podstawy ekonomii, „Prakseologia”, 4 (105): 129-152. dla stron internetowych: http://www.parp.gov.pl/index/index/1422 (10.07.2010r.).

Styl harwardzki w ALK Podstawowa zasada tego systemu sprowadza się do podawania w tekście, w nawiasie, inicjału imienia i nazwiska autora, […] roku wydania oraz numeru strony • (P. Nowak, 1999, s. 131) • (M. J. Stankiewicz, red., 2013, s. 12) • (Annual Survey. Main Report, 2002, s. 15) W przypadku, kiedy autorami danej publikacji są dwie osoby, podaje się obydwa nazwiska rozdzielając spójnikiem "i", np.: • (M. Kossowska i J. Zgud, 2000, s. 31) W przypadku trzech autorów można podać nazwisko pierwszego i użyć skrótu polskiego " i in." lub łacińskiego "et al.", np.: • (P. Turner et al., 2007, s. 20) Odsyłając do kilku prac tego samego autora wydanych w jednym roku, dla ich odróżnienia dodaje się po dacie publikacji małą literę "a", "b" itd., np. • (J. Andrzejczak, 2013a, s. 2) • (J. Andrzejczak, 2013b, s. 98) • (J. Andrzejczak, 2013c, s. 125)

Bibliografia - styl harwardzki w ALK Artykuły i publikacje książkowe (alfabetycznie) 1. Borkowska S. (2006), Motywacja i motywowanie, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Warszawa: WN PWN 2. Cope J. (2005), Toward a Dynamic Learning Perspective of Entrepreneurship., „Entrepreneurship: Theory & Practice”, vol. 29:, nr 4 3. Latusek D. (2008), Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności,. w: D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, (red.) (2008) „Zarządzanie wiedzą”. Warszawa: WAiP 4. Randall V. (red.) (1988), Political Parties in the Third World, London: Sage 5. Simon H.A. (1989), Metodologiczne podstawy ekonomii, „Prakseologia”, 4 (105) 6. Sztompka P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa., Kraków: Wydawnictwo Znak Akty prawne (chronologicznie) 1. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.),

Menadżer bibliografii Darmowe oprogramownie typu menadżer bibliografii pomoże Ci trzymać artykułu i książki które masz na komputrze w porządku. Pomoże Ci też wygenerować bibliografię. Zotero, Mendelay, inne.

Przykład: Mendeley

Przykład: Mendeley

Egzamin 1/2 W celu przystąpienia do egzaminu należy się zalogować do systemu za pomocą uczelnianych danych do logowania pod linkiem https://kozminski.inspera.com Login: nr.indeksu@kozminski.edu.pl Hasło: jak do Wirtualnej Uczelni

Egzamin 2/2 Po zakończeniu egzaminu wyświetli się Państwu wynik egzaminu. Egzamin zalicza od 7 punktów. Uwaga, egzamin będzie dostępny do rozwiązania 05.11 – 31.12 g. 22.00 Dla osób, którzy nie zaliczą egzaminu za pierwszym razem zostanie uruchomiony w sesji poprawkowej W przypadku powstania problemów technicznych prosimy o kontakt egzaminy@kozminski.edu.pl