Pomoc społeczna mgr Sabina Pochopień.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Opiekun osób starszych
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Dr Agata Michalska-Olek Adwokat Poznań. Art [Umowa spedycji]  § 1.Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności.
WNIOSKI Z KONTROLI I NADZORU NAD REALIZACJĄ ZADAŃ POMOCY SPOŁECZNEJ
Międzynarodowe opodatkowanie emerytur – ujęcie modelowe
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Zabezpieczenie społeczne Ubezpieczenie chorobowe – część I
Sprawozdanie Ośrodka Pomocy Społecznej w Dzierżoniowie za 2016 rok
Sześciolatek idzie do szkoły
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
Ubezpieczenie wypadkowe
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Powtarzanie roku studiów
Sześciolatek idzie do szkoły
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Odpowiedzialność cywilna
Rzecznik Praw Dziecka.
Działania w obszarze pomocy społecznej realizowane w oparciu o Program
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Prawo zabezpieczenia społecznego NSP (V)
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Pojęcie i skład spadku.
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Pomoc społeczna.
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Pomoc społeczna Dom Pomocy Społecznej.
Prawo zabezpieczenia społecznego
Przedstawicielstwo pełnomocnictwo.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Świadczenia rodzinne mgr Sabina Pochopień.
Pomoc dla Seniorów świadczona w ramach krakowskiego systemu pomocy społecznej, w tym przez MOPS w Krakowie.
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
Podstawy Prawa Zabezpieczenia społecznego
Treść umowy o pracę wymiar czasu pracy termin rozpoczęcia pracy
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Środki przekazane jednostkom samorządu terytorialnego na dział: pomoc społeczna i rodzina w latach
Gospodarowanie odpadami
dr Eliza Mazurczak-Jasińska
Zapis prezentacji:

Pomoc społeczna mgr Sabina Pochopień

Podstawa prawna Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1508) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. 2018 poz. 1358)

Istota pomocy społecznej Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. (art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej)

Organizacja pomocy społecznej Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi. (art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej)

Zadania pomocy społecznej Pomoc społeczna polega w szczególności na: 1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń; 2) pracy socjalnej; 3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej; 4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej; 5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych; 6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb (art. 15 u.p.s)

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada pomocniczości (subsydiarności) Pomoc społeczną należy traktować jako swoistego rodzaju ostateczność w systemie zabezpieczenia społecznego. Udzielenie tej mocy następuje w sytuacji gdy osoba nie jest w stanie zaspokoić swoich potrzeb poprzez dochody otrzymywane z pracy lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 u.p.s. pomoc społeczna przyznawana jest dopiero wtedy, gdy osoba lub rodzina nie jest w stanie pokonać trudnej sytuacji życiowej, przy użyciu własnych uprawnień, zasobów, możliwości.

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada pomocniczości (subsydiarności) Wzmocnieniem zasady pomocniczości jest konieczność spełnienia kryterium dochodowego, wymaganego przy większości świadczeń pieniężnych. Wyrazem powyższej zasady są ponadto regulacje dotyczące: ustalania sytuacji majątkowej osoby ubiegającej się o świadczenia, określenia zasad zwrotu świadczeń ponoszenia kosztów niektórych rodzajów wsparcia przez ich beneficjentów

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada indywidualizacji Wyrazem zasady indywidualizacji jest treść art. 3 ust. 3 u.p.s., który stanowi: ,,Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy” Odróżnia ona tę pomoc od ubezpieczeń społecznych, w których rodzaje świadczeń są ściśle określone przepisami prawa i są zależne od zdarzenia losowego, bez możliwości dopasowania wsparcia do jednostkowych przypadków. Wynikająca z zasady indywidualizacji elastyczność świadczeń polega na możliwości ich modyfikacji zwłaszcza ograniczaniu lub zmianie formy. Instrumentem umożliwiającym realizację tej zasady jest wywiad środowiskowy.

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada uznaniowości Oznacza znaczną swobodę organu w podejmowaniu decyzji o przyznaniu pomocy. Organy stosujące prawo oceniają czy podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy może wykorzystać własne środki i uprawnienia w celu przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej i czy aktywnie uczestniczy w pokonywaniu trudności.

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada poszanowania godności człowieka Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.s.u.s.: ,,pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka”.

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada współdziałania Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej (art. 4 u.p.s.) Zgodnie z art. 11 ust. 2 u.p.s. brak współdziałania może stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada współdziałania W celu określenia sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów osoby lub rodziny znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej pracownik socjalny zatrudniony w ośrodku pomocy społecznej lub w powiatowym centrum pomocy rodzinie może zawrzeć kontrakt socjalny z tą osobą lub rodziną, w celu wzmocnienia aktywności i samodzielności życiowej, zawodowej lub przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (art. 108 ust. 1 u.p.s.)

Zasady ogólne pomocy społecznej – zasada adekwatności potrzeb do celów i możliwości pomocy społecznej Świadczenia pieniężne z pomocy społecznej powinny spełniać następujące trzy kryteria: -adekwatności - czyli być w odpowiedniej wysokości do możliwości zaspokojenia potrzeby, będącej podstawą ubiegania się o pomoc - możliwości zaspokojenia ze względu na posiadane przez pomoc społeczną środki; - motywacyjności - czyli skłaniania do własnej aktywności na rzecz wyjścia z trudności

Świadczenia z pomocy społecznej Świadczenia z pomocy społecznej można podzielić na: - powiązane z kryterium dochodowym – np. zasiłek stały - niezależne od spełnienia kryterium dochodowego – np. specjalny zasiłek celowy

Świadczenia z pomocy społecznej Świadczenia z pomocy społecznej można podzielić na: - okresowe – np. zasiłek stały - jednorazowe – np. zasiłek celowy

Świadczenia z pomocy społecznej Świadczenia z pomocy społecznej można podzielić na: - zwrotne – np. zasiłek okresowy - bezzwrotne – np. zasiłek stały

Świadczenia z pomocy społecznej Świadczenia z pomocy społecznej można podzielić na: świadczenia pieniężne, świadczenia niepieniężne

Świadczenia pieniężne Świadczeniami pieniężnymi z pomocy społecznej są: - zasiłek stały, - zasiłek okresowy, - zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy, - zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie, - pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki, - świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, - wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd;

Świadczenia niepieniężne Świadczeniami niepieniężnymi z pomocy społecznej są: - praca socjalna, - bilet kredytowany, - składki na ubezpieczenie zdrowotne, - składki na ubezpieczenia społeczne, - pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie, - sprawienie pogrzebu, - poradnictwo specjalistyczne, - interwencja kryzysowa

Świadczenia niepieniężne –c.d. - schronienie, - posiłek, - niezbędne ubranie, - usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy, - specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia, - mieszkanie chronione, - pobyt i usługi w domu pomocy społecznej, - pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, pomoc na zagospodarowanie - w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych.

Zasiłek stały Zasiłek stały przysługuje: 1) pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej; 2) pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

Zasiłek stały Wysokość zasiłku stałego wynosi różnicę między kryterium dochodowym a dochodem osoby lub rodziny Kwota zasiłku stałego nie może być jednak niższa niż 30 złotych ani wyższa niż 645 złotych.

Zasiłek stały Zasiłek stały nie przysługuje w przypadku zbiegu z uprawnieniem do: renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania, zasiłku dla opiekuna

KAZUS 101

Zasiłek okresowy Zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego: 1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej; 2) rodzinie, której dochód jest niższy od kryterium dochodowego rodziny

Zasiłek okresowy Wysokość zasiłku ustala się w granicach różnicy między kryterium dochodowym a dochodem osoby lub rodziny, Kwota zasiłku okresowego nie może być jednak mniejsza niż 50% tej różnicy Maksymalna wysokość zasiłku okresowego wynosi 418 złotych, minimalna 20 złotych Rada gminy, w drodze uchwały, może podwyższyć minimalne kwoty zasiłku okresowego

Kazus 103

Zasiłek celowy W celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy (art. 39 u.p.s.)

Zasiłek celowy Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie całości lub części kosztów: zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, kosztów pogrzebu

Zasiłek celowy Osobom bezdomnym i innym osobom niemającym dochodu oraz możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych może być przyznany zasiłek celowy na pokrycie części lub całości wydatków na świadczenia zdrowotne. Zasiłek celowy może być przyznany w formie biletu kredytowanego Zasiłek celowy może być przyznany również w celu realizacji postanowień kontraktu socjalnego.

Zasiłek celowy, o którym mowa w art. 40 u.p.s. Zasiłek celowy może być przyznany: osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego, osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W takim przypadku zasiłek celowy może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi

Kazus 106

Specjalny zasiłek celowy W szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany specjalny zasiłek celowy w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny, który nie podlega zwrotowi (art. 41 ust. 1 u.p.s.)

Usługi opiekuńcze jako przykład świadczenia niepieniężnego Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Zgodnie z ustawą osobą samotną jest osoba samotnie gospodarująca, niepozostającą w związku małżeńskim i nieposiadającą wstępnych ani zstępnych Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

Usługi opiekuńcze jako przykład świadczenia niepieniężnego Usługi opiekuńcze obejmują: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Usługi opiekuńcze jako przykład świadczenia niepieniężnego Specjalistyczne usługi opiekuńcze są to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym

Dom pomocy społecznej Domy pomocy społecznej zajmują się przede wszystkim świadczeniem usług opiekuńczych. Usługi te skierowane są do osób wymagających całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, które nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.

Dom pomocy społecznej Osobę kieruje się do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu, zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej, chyba że okoliczności sprawy wskazują inaczej (np. w przypadku zapotrzebowania na wzmożoną opiekę medyczną osobę kieruje się do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub placówki pielęgnacyjno-opiekuńczej). W przypadku gdy przewidywany termin oczekiwania na umieszczenie w domu pomocy społecznej danego typu zlokalizowanym najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej wynosi ponad 3 miesiące, osobę, kieruje się na jej wniosek do domu pomocy społecznej tego samego typu zlokalizowanego jak najbliżej miejsca zamieszkania osoby kierowanej, w którym przewidywany termin oczekiwania na umieszczenie jest krótszy niż 3 miesiące

Dom pomocy społecznej Umieszczenie osoby w domu pomocy społecznej może nastąpić jedynie po uzyskaniu jej zgody lub zgody jej przedstawiciela ustawowego. W przypadku gdy osoba bezwzględnie wymagająca pomocy lub jej przedstawiciel ustawowy nie wyrażają zgody na umieszczenie w domu pomocy społecznej lub po umieszczeniu wycofają swoją zgodę, ośrodek pomocy społecznej lub dom pomocy społecznej są obowiązane do zawiadomienia o tym właściwego sądu, a jeżeli osoba taka nie ma przedstawiciela ustawowego lub opiekuna – prokuratora (art. 54 ust. 4 u.p.s.)

Dom pomocy społecznej Pobyt w domu pomocy społecznej poprzedzają następujące decyzje administracyjne: Decyzja o skierowaniu do domu wydana przez organ gminy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Decyzja ustalająca opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wydana organ gminy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej Decyzja o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydana przez organ gminy prowadzącej dom lub starostę powiatu prowadzącego daną placówkę. W przypadku regionalnych domów pomocy społecznej decyzję wydaje marszałek województwa.

Dom pomocy społecznej Dyrektor domu zawiadamia na piśmie osobę ubiegającą się o terminie przyjęcia do domu. Przyjęcie do domu pomocy społecznej następuje na czas nieokreślony, chyba że zainteresowany lub jego przedstawiciel ustawowy wnioskują odmiennie. W razie niemożności umieszczenia w domu pomocy społecznej z powodu braku wolnych miejsc, osobę zainteresowaną wpisuje się na listę oczekujących oraz powiadamia się o przewidywanym terminie umieszczenia w placówce.

Dom pomocy społecznej Zgodnie z art. 56 u.p.s. domy pomocy społecznej, w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się na następujące typy domów, dla: 1) osób w podeszłym wieku; 2) osób przewlekle somatycznie chorych; 3) osób przewlekle psychicznie chorych; 4) dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie; 5) dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie; 6) osób niepełnosprawnych fizycznie; 7) osób uzależnionych od alkoholu.

Dom pomocy społecznej Pobyt w domu opieki społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania. Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca ustala: - w przypadku domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym – wójt (burmistrz, prezydent miasta), w przypadku domu o zasięgu powiatowym – starosta, w przypadku regionalnego domu pomocy społecznej – marszałek województwa

Dom pomocy społecznej Koszty pobytu w placówce pokrywa mieszkaniec, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka. Jeżeli oplata nie może zostać poniesiona przez pensjonariusza to obciąża kolejno: małżonka, zstępnych, wstępnych oraz gminę, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.

Dom pomocy społecznej Opłata, którą wnosi mieszkaniec nie może przekraczać 70% jego dochodu , jeżeli pobyt opłaca przedstawiciel ustawowy z dochodu dziecka opłata nie może przekraczać 70% tego dochodu. Jeżeli koszty są pokrywane przez małżonka lub rodzinę mieszkańca ich wysokość jest ustalana w umowie, którą zawierają oni z kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Granice opłat wyznacza art. 61 ust. 2 u.p.s.

Dom pomocy społecznej Opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej zastępczo wnosi gmina, z której skierowano osobę do placówki jeżeli mieszkaniec lub jego rodzina nie wywiązują się z tego obowiązku. Gmina może następnie dochodzić od osób zobowiązanych zwrotu poniesionych wydatków.

Dom pomocy społecznej Mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za zgodą pensjonariusza opłata może być potrącona z emerytury lub renty przez organ wypłacający świadczenie. Gdy przebywający w domu pobiera zasiłek stały potrąceń może dokonać ośrodek pomocy społecznej wypłacający zasiłek. Małżonek i rodzina mieszkańca wnoszą opłaty do kasy lub na rachunek bankowy gminy, z której skierowano osobę do placówki. Gmina dokonuje dalszych opłat na rzecz właściwego domu pomocy społecznej.

Dom pomocy społecznej Mieszkaniec domu, a także inna osoba obowiązana do wnoszenia opłat za pobyt w domu pomocy społecznej, jeżeli mieszkaniec domu przebywa u tej osoby, nie ponoszą opłat za okres nieobecności mieszkańca domu nieprzekraczającej 21 dni w roku kalendarzowym. Za małoletniego mieszkańca domu nie wnosi się opłaty z jego dochodu i dochodu osób obowiązanych do wnoszenia opłaty w okresie jego nieobecności nieprzekraczającej 70 dni w roku kalendarzowym, jeżeli w tym czasie przebywa w domu rodzinnym.

Dom pomocy społecznej Zgodnie z art. 64 u.p.s. osoby wnoszące opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej można zwolnić, na ich wniosek, częściowo lub całkowicie z tej opłaty, w szczególności jeżeli: 1) wnoszą opłatę za pobyt innych członków rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia lub innej placówce; 2) występują uzasadnione okoliczności, zwłaszcza długotrwała choroba, bezrobocie, niepełnosprawność, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych; 3) małżonkowie, zstępni, wstępni utrzymują się z jednego świadczenia lub wynagrodzenia; 4) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty jest w ciąży lub samotnie wychowuje dziecko.

Kazus 107

Kryteria ustalania prawa do świadczeń Kryteria ustalania prawa do świadczeń można podzielić na: podmiotowe, przedmiotowe

Kryterium podmiotowe Prawo do świadczeń z pomocy społecznej, jeżeli umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, przysługuje: 1) osobom posiadającym obywatelstwo polskie mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 2) cudzoziemcom mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: a) na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d lub w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017 r. poz. 2206 i 2282 oraz z 2018 r. poz. 107, 138 i 771), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, b) w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany - w formie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego; 3) mającym miejsce zamieszkania i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom ich rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2017 r. poz. 900 oraz z 2018 r. poz. 650), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kryterium przedmiotowe – trudna sytuacja życiowa W szczególności trudna sytuacja życiowa jest spowodowana okolicznościami, o których mowa w art. 7 u.p.s., takimi jak: ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, niepełnosprawność, przemoc w rodzinie itp.

Kryterium dochodowe jako przesłanka nabycia prawa do świadczeń pieniężnych Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, z zastrzeżeniem art. 40, 41, 53a, 78 i 91, przysługuje: 1) osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 701 zł, zwanej dalej „kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej”, 2) osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 528 zł, zwanej dalej „kryterium dochodowym na osobę w rodzinie”, 3) rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, zwanej dalej „kryterium dochodowym rodziny”

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Do postepowania w sprawie pomocy społecznej mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego W postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Świadczenia z pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego albo innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Pomoc społeczna może być udzielona z urzędu

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Właściwość miejscową gminy ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie. W przypadku osoby bezdomnej właściwą miejscowo jest gmina ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały. W przypadkach szczególnie uzasadnionych sytuacją osobistą osoby ubiegającej się o świadczenie, w sprawach niecierpiących zwłoki oraz w sprawach cudzoziemców, którym udzielono zgody na pobyt ze względów humanitarnych lub zgody na pobyt tolerowany, i cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, właściwa miejscowo jest gmina miejsca pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. Dla mieszkańca domu właściwa jest gmina, która skierowała go do domu pomocy społecznej. Gmina właściwa ze względu na miejsce zamieszkania albo na ostatnie miejsce zameldowania na pobyt stały jest obowiązana do zwrotu wydatków gminie, która przyznała świadczenia w miejscu pobytu

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Przyznanie świadczeń z pomocy społecznej następuje w formie decyzji administracyjnej. Udzielenie świadczeń w postaci interwencji kryzysowej, pracy socjalnej, poradnictwa, uczestnictwa w zajęciach klubu samopomocy, klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, schronienia w formie ogrzewalni i noclegowni, sprawienia pogrzebu, a także przyznanie biletu kredytowanego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, z wyjątkiem decyzji o odmowie przyznania biletu kredytowanego oraz decyzji w sprawach cudzoziemców, o których mowa w art. 5a, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne - ośrodki pomocy społecznej (art. 110 ust. 1 u.p.s.) Wójt (burmistrz, prezydent miasta) udziela kierownikowi ośrodka pomocy społecznej upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy. (art. 110 ust. 7 u.p.s.) Upoważnienie może być także udzielone innej osobie na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej (art. 110 ust. 8 u.p.s.)

Postępowanie w sprawie świadczeń – wybrane zagadnienia Organem odwoławczym jest samorządowe kolegium odwoławcze Na ostateczną decyzję przysługuje skarga do sądu administracyjnego

Kazus 109

Opracowano na podstawie W. Muszalski, Prawo socjalne, Warszawa 2010, I. Sierpowska, Prawo pomocy społecznej, Kraków 2006, Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2018 r. poz. 1508)