Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Dokumentacja pracy nauczyciela przedszkola
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Aklimatyzacja dziecka 6-letniego w szkole
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Język obcy w przedszkolu
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
Zadania pedagoga szkolnego
INDYWIDUALIZACJA NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW KLAS I – III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH DOBRY START PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA W JORDANOWIE ŚLĄSKIM.
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Szkoła z pomysłem na uczenie
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym. Młodszy o rok uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Małgorzata Tubielewicz tubielewicz@womczest.edu.pl

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA DUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA DUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977 oraz z 2014 r. poz. 803)

Podstawa programowa kształcenia ogólnego wymienia najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w szkole. Katalog kluczowych kompetencji: czytanie, myślenie matematyczne, myślenie naukowe, umiejętność komunikowania się, umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej.

Rola nauczyciela w pokonywaniu przez uczniów progu klasy IV Należy: poznać różnice dzielące nauczanie w klasach I - III od nauczania w klasach IV szkoły podstawowej, wykorzystać doświadczenia nauczycieli klas młodszych i nauczycieli klas starszych w celu wypracowania , dającego najlepsze efekty ,sposobu oddziaływania na ucznia, wypracować sposób jak najlepszego poznania uczniów klasy IV, nawiązać współpracę z psychologiem lub pedagogiem, nawiązać współpracę z rodzicami,

Język polski ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI Zadaniem nauczyciela języka polskiego na II etapie edukacyjnym jest tworzenie sytuacji metodycznych wykorzystujących pasję poznawczą dzieci, ich chęć zabawy i gotowość do współpracy. Nauczyciel powinien tak organizować proces dydaktyczno – wychowawczy , aby stał się on dla uczniów przygodą prowadzącą do samopoznania , zachętą do nieustannego poznania świata i porządkowania jego obrazu. Uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów , szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce języka polskiego.

Kształcenie kompetencji kluczowych powinno odbywać się w codziennej pracy dziecka. To one dają możliwość zdobywania umiejętności ponadprzedmiotowych , dobrze przygotowujących do radzenia sobie w każdej sytuacji. Aktywne metody nauczania - praca w małych grupach ( uczniowie mają więcej pomysłów, więcej okazji do posługiwania się językiem, mogą uczyć się jeden od drugiego i uczyć jeden drugiego, przekonują się ,że ich pomysły i rozwiązania mają wartość).

Zalety pracy zespołowej nauczyciel ma możliwość nawiązania kontaktu z pojedynczym uczniem, pomysły każdego ucznia mają szansę na wysłuchanie i zaakceptowanie, następuje nawiązanie pozytywnych relacji między członkami grupy, wszyscy członkowie grupy wzajemnie motywują się do pracy , wytwarza się przyjacielska atmosfera, koleżeńska pomoc , itp. ….

W trakcie przeprowadzania zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących należy pamiętać o kilku zasadach: Nie wykluczamy nikogo z zabawy, dlatego ,że czegoś nie wie lub nie potrafi. Nie dzielimy uczniów na lepszych gorszych. Jeżeli ktoś nie ma ochoty się bawić , nie zmuszamy go. Nauczyciel także uczestniczy w zabawie. Każdy ma prawo do popełniania błędów.

Bibliografia: M. Skura ., M. Lisiecki., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju . ORE, PWN , Warszawa 2011 r. M. Skura., M. Lisiecki., Za progiem. Jak rozwija się dziecko i co z tego wynika dla nauczyciela klasy IV. ORE ,PWN, Warszawa 2012 r.

Kształcenie kompetencji kluczowych i rozwijanie zainteresowań uczniów w nowoczesnej szkole. (nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych) Termin: 6.10.2014 r. godz.15.00 Miejsce : RODN,,WOM” s.231

Dziękuję za uwagę Małgorzata Tubielewicz