Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Rodzic jako doradca zawodowy
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Program wychowawczy szkoły
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
z Oddziałami Integracyjnymi
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
RODZICE W SZKOLE.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Bariery w edukacji włączającej na podstawie zgłoszeń do punktu konsultacyjnego Wszystko Jasne Agnieszka Niedźwiedzka Stowarzyszenie NIE-GRZECZNE DZIECI.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak Zróżnicowanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów jako wyzwanie dla szkoły ogólnodostępnej Prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak

CELE REFERATU: Zwrócenie uwagi na złożony charakter uwarunkowań procesu włączania uczniów z niepełnosprawnościami do edukacji w szkołach ogólnodostępnych. 1 Uzasadnienie potrzeby poszerzenia przesłanek refleksji nad przygotowaniem szkół (w tym kadry kierowniczej i nauczycielskiej!) do podjęcia zadań związanych z włączaniem uczniów z niepełnosprawnościami do edukacji w szkołach ogólnodostępnych . 2 Wskazanie strategii społecznego wsparcia rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnościami i szkół, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3 Inna możliwość zaprezentowania slajdu Zarys.

Myśl przewodnia: Umiejętność udzielania sobie wzajemnie mądrego i skutecznego wsparcia, potrzebnego w zmaganiu się z przeciwnościami losu i dążeniu do osiągnięcia pełni człowieczeństwa, jest zarazem drogą i celem wychowania.

Tworzenie społeczeństwa włączającego to zadanie wszystkich wspólnot społecznych: rodzin, środowisk edukacyjnych, wspólnot lokalnych, państwa obywatelskiego i wspólnoty narodowej.

Podstawy prawne tworzenia nowego modelu edukacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym z niepełnosprawnościami Ustawa z dnia 21 września 1990 r. o ratyfikacji Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 16, poz. 71). Ustawa z dnia 15 czerwca 2012 r. o ratyfikacji Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. poz. 882).

W przyjętych aktach prawnych dosyć jasno określone są prawa dziecka oraz prawa osób niepełnosprawnych, ale ich urzeczywistnienie natrafia na trudności już na etapie szczegółowych sformułowań dotyczących celów oraz form, zasad, metod i środków kształcenia.

Zagadnienia trudne (i niejasne): Na czym polega dostęp osób z niepełnosprawnościami do edukacji w systemie włączającym? Na czym polega uczestnictwo w lekcji (procesie nauczania-uczenia się) Na czym polega dostępność treści kształcenia, podręczników i pomocy dydaktycznych? Na czym powinno polegać dostosowanie treści kształcenia, podręczników i pomocy dydaktycznych? Czy dostosowanie polega na projektowaniu uniwersalnym? Czy dostosowanie polega na indywidualizacji (spersonalizowaniu?) treści kształcenia, podręczników i pomocy dydaktycznych, a zwłaszcza metodyki nauczania? Jakie powinny być zasady oceniania w edukacji właczającej? Odpowiedzi na pytania postawione wyżej wymagają ustawicznego indywidualnego rozważania w odniesieniu do konkretnych osób i środowisk.

Dodatkowe (specjalne) potrzeby osób/uczniów Specjalne (dodatkowe) potrzeby człowieka/dziecka/ucznia to potrzeby pojawiające się w konsekwencji istnienia barier (blokad) w zaspokajaniu potrzeb podstawowych. Zaspokajanie potrzeb specjalnych polega na usuwaniu lub niwelacji barier (blokad). Najtrudniejsze do usunięcia bariery istnieją w naszych ludzkich umysłach.

Celem nowego modelu edukacji uczniów ze specjalnymi/dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z niepełnosprawnościami) jest wypracowanie i wprowadzenie do praktyki szkolnej zasad tworzenia warunków sprzyjających ich rzeczywistemu włączaniu do życia w społeczeństwie i kształcenia w szkołach ogólnodostępnych.

Czynnik utrudniający opracowanie modelu uniwersalnego: zróżnicowanie specjalnych potrzeb poszczególnych osób

Modele organizacji edukacji osób niepełnosprawnych: Edukacja indywidualna - IZOLACJA, SAMOTNOŚĆ, OGRANICZENIE RELACJI SPOŁECZNYCH Szkoły specjalne (model segregacyjny) - TWORZENIE SZTUCZNEJ WSPÓLNOTY, OGRANICZENIE RELACJI SPOŁECZNYCH, OGRANICZENIE DOSTĘPU DO SPOŁECZEŃSTWA, OGRANICZENIE DOSTĘPU DO WZORCÓW ZACHOWANIA… Szkoły integracyjne (segregacja ukryta) - TWORZENIE mniej SZTUCZNEJ WSPÓLNOTY, zmniejszenie OGRANICZENIA RELACJI SPOŁECZNYCH, zmniejszenie OGRANICZENIA DOSTĘPU DO SPOŁECZEŃSTWA, zmniejszenie OGRANICZENIA DOSTĘPU DO WZORCÓW ZACHOWANIA… Koncepcje szkół włączających (inkluzyjnych) - TWORZENIE WSPÓLNOTY SOLIDARNEJ, dostęp, dostosowanie, personalizacja (indywidualizacja), wspomaganie edukacji, wsparcie społeczne

Wstępne założenia nowego polskiego modelu edukacji włączającej: Wprowadzenie dwóch „ścieżek kształcenia”: szkoła włączająca i szkoła specjalna. Zorganizowanie „centrów” odpowiedzialnych za kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami na bazie dawnych szkół specjalnych Stopniowe przygotowywanie szkół ogólnodostępnych do pełnienia funkcji szkół włączających Pełna drożność między szkołami włączającymi i specjalnymi

Poszukiwanie podstaw modelu (i pojęcia) „szkoły dla wszystkich”: Tradycja szkoły powszechnej Doświadczenia szkół specjalnych Doświadczenia szkół integracyjnych Koncepcje szkoły włączającej (inkluzyjnej) Szkoła niewyłączająca Koncepcje szkół specjalistycznych Modele i dobre praktyki szkół w krajach realizujących różne koncepcje edukacji włączającej

Zadania organizatorów szkół włączających: Upowszechnienie wiedzy na temat specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów Jasne określenie celów włączania Przygotowanie kadry kierowniczej do podjęcia zadań Przygotowanie nauczycieli do podjęcia zadań Zatrudnienie specjalistów wspierających kadrę kierowniczą i nauczycieli oraz uczniów (WSZYSTKICH!) Stworzenie w szkole środowiska dostępnego dla osób z niepełnosprawnościami Stworzenie środowiska wspierającego rodziny i szkołę w środowisku lokalnym

Tworzenie środowiska wspierającego Przede wszystkim nie odłączać dziecka/ucznia/osoby ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi, edukacyjnymi lub życiowymi albo niepełnosprawnej od rodziny i nie wyłączać z lokalnych wspólnot społecznych. Wspierać rodziców i otaczać dziecko opieką w rodzinie i w najbliższym środowisku społeczno-przyrodniczym. Udzielić rodzicom pomocy psychologicznej w uzyskaniu równowagi emocjonalnej i w rozwijaniu kompetencji rodzicielskich. Przygotować rodziców do racjonalnego i realistycznego planowania rehabilitacji i edukacji dziecka oraz do współpracy ze specjalistami i nauczycielami. Zorganizować lokalne środowisko wspierające i stworzyć warunki sprzyjające rozwojowi i edukacji oraz przygotowaniu do życia i pracy w dorosłości. Zapewnić możliwość wykonywania pracy lub aktywnego życia w środowisku społecznym w warunkach sprzyjających ustawicznemu rozwojowi posiadanych zdolności i z uwzględnieniem ograniczeń.

PYTANIA: Czy każdy uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do edukacji włączającej? Czy każdy uczeń może kształcić się w szkole włączającej? Czy edukacja w szkole włączającej jest korzystna dla rozwoju każdego ucznia z niepełnosprawnością? Czy uczeń obecny na lekcji, ale nie uczestniczący w procesie lekcyjnym lub uczestniczący w nim za pośrednictwem innej osoby (nauczyciela wspomagającego, asystenta) jest podmiotem działania?

PYTANIA: Kto decyduje o wyborze szkoły? Jakie przesłanki biorą rodzice pod uwagę przy wyborze szkoły? Kto i w jaki sposób wspiera rodziców przy wyborze szkoły? Jakie powinny być zasady i formy oceniania osiągnięć szkolnych uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej? Na czym polega dostosowanie oceniania?

Nie ma edukacji bez komunikacji. Nie ma komunikacji bez wychowania językowego.

Wniosek 1: Rzeczywiste włączanie osób z niepełnosprawnościami do ludzkich wspólnot wymaga: 1. uczenia się sztuki porozumiewania z nimi, 2. zmniejszania uprzedzeń, 3. przezwyciężania stereotypowych wyobrażeń, 4. poznania rzeczywistych potrzeb (specjalnych? dodatkowych?) poszczególnych osób.

Wniosek 2: Przygotowanie szkół na włączanie osób z niepełnosprawnościami do wspólnot edukacyjnych wymaga: 1. przygotowania nauczycieli do podjęcia nowych zadań, 2. wykształcenia pedagogów specjalnych o szerokim spektrum wiedzy (rezygnacji z wąskich specjalizacji), 3. opracowania nowych programów kształcenia pedagogów specjalnych.

Nie ma autonomii bez komunikacji. Nie ma samodzielności życiowej bez współpracy ze środowiskiem społecznym/wspólnotą.

Polskie szkoły podejmują zadanie trudne, nieosiągalne w postaci doskonałej, ale konieczne ze względu na samą istotę wartości ludzkiego życia

Konkluzja: Uczenie się umiejętności udzielania sobie wzajemnie mądrego i skutecznego wsparcia, potrzebnego w zmaganiu się z przeciwnościami losu i dążeniu do osiągnięcia pełni człowieczeństwa, jest zarazem drogą i celem edukacji

Dziękuję za uwagę !