GOTOWOŚĆ SZKOLNA Gotowość szkolna to odpowiednie funkcjonowanie dziecka w obszarach: poznawczym, fizycznym, społecznym, emocjonalnym.
OBSZAR POZNAWCZY MOWA: zrozumiała, poprawna pod względem artykulacji oraz formy (odmiana słów, budowa zdań), odpowiedni zasób słów, ton głosu adekwatny do sytuacji. ORIENTACJA W SCHEMACIE CIAŁA I PRZESTRZENI. ORIENTACJA W ŚWIECIE: dziecko wie, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, czym zajmują się rodzice, zna pory roku itp. KONCENTRACJA UWAGI: jest w stanie dokończyć zadanie, przekierować uwagę z jednej czynności na inną. ROZUMIENIE: rozumie znaczenie informacji i poleceń. PERCEPCJA SŁUCHOWA: wyodrębnia sylaby i głoski, nazywa głoski na początku i na końcu słowa. PERCEPCJA WZROKOWA i KOORDYNACJA: rozpoznaje obiekty, zauważa i nazywa podobieństwa i różnice. MYŚLENIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE: porządkuje, segreguje, wskazuje następstwa, podaje przyczyny, rozpoznaje proste symbole. UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE: dodaje i odejmuje na konkretach, podaje liczebność zbiorów.
OBSZAR FIZYCZNY OGÓLNY STAN ZDROWIA DZIECKA. SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA DZIECKA. SPRAWNOŚĆ PALCÓW I DŁONI. SPRAWNOŚĆ GRAFOMOTORYCZNA. WYTRZYMAŁOŚĆ. ODPORNOŚĆ NA WYSIŁEK I ZMĘCZENIE. WAGA I WZROST adekwatne do wieku. PRAWIDŁOWY SŁUCH I WZROK.
OBSZAR SPOŁECZNO-EMOCJONALNY SAMODZIELNOŚĆ w utrzymywaniu higieny, ubieranie się, spożywanie posiłków, dbanie o porządek. ODPOWIEDZIALNOŚĆ: wypełnia obowiązki, przyznaje się do popełnionych błędów, ma świadomość konsekwencji. RELACJE SPOŁECZNE z rówieśnikami, dorosłymi, znajomymi, obcymi, współpraca w grupie. INTEGRACJA EMOCJONALNA: rozpoznaje i kontroluje swoje emocje, rozpoznaje emocje innych osób, wykazuje empatię i zrozumienie, reaguje adekwatnie do bodźca,
WSPOMAGANIE ROZWOJU Wzmacniaj samoocenę dziecka i podkreślaj jego mocne strony. Wspieraj w rozwijaniu i trenowaniu słabszych umiejętności. Uświadamiaj dziecku, że każdy jest inny, jest w czymś lepszy bądź słabszy, co nie znaczy, że ktoś jest gorszy. Buduj w dziecku przekonanie, że nauka jest ciekawa i ważna. W trakcie gier i zabaw ucz i pilnuj przestrzegania zasad. Rozmawiaj na temat obaw dziecka dotyczących nowego środowiska szkolnego. Wzmacniaj jego samodzielność. Chwal sukcesy dziecka w każdym aspekcie jego działania. Bądź konsekwentny.
WSPOMAGANIE ROZWOJU Zajęcia dodatkowe Przemyślany wybór razem z dzieckiem i możliwość zmiany decyzji: - ciekawość poznawcza dziecka, - zainteresowania, - predyspozycje i temperament dziecka, - potrzeba ruchu. Jeden do dwóch rodzajów zajęć dodatkowych w tygodniu - unikaj przesady w liczbie zajęć, a unikniesz przeciążenia układu nerwowego dziecka.
Kwartalnik „Przed szkołą” Poradnik Dyrektora Przedszkola BIBLIOGRAFIA Kwartalnik „Przed szkołą” Poradnik Dyrektora Przedszkola Brzezińska A., Czub M., Sześciolatek w szkole… 2012/4 Brzezińska A., Urbańska J., Umysł sześciolatka 2011/4 Brzezińska A., Urbańska J., Relacje sześciolatka z rówieśnikami 2012/1 Brzezińska A., Urbańska J., Słoma Z., Szymańska D., Samoświadomość gotowości sześciolatka do nauki szkolnej 2012/2 Pomianowska A., Diagnoza gotowości szkolnej i co dalej? 2017/1
BIBLIOGRAFIA „Dyrektor Szkoły” Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej Humięcka B., Czas na naukę 2014/8 Janiszewska B., Jak organizować zajęcia pozalekcyjne 2016/9 Stańczyk M., Dodatkowe zajęcia – zabawa czy obowiązek 2016/9