Zmiany w ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 20 lipca 2018 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce Ustawa z dnia 3 lipca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę z dnia 20 lipca 2018 r.
Ustawa wchodzi w życie w dniu 1 października 2018 r Ustawa wchodzi w życie w dniu 1 października 2018 r. na podstawie dotychczasowych zasad będzie można wszcząć postępowania o nadanie stopnia doktora, doktora habilitowanego oraz tytuł naukowy Profesora do 30 kwietnia 2019 r W okresie od dnia 1 maja 2019 do dnia 30 września 2019 nie wszczyna się postępowań w spawie nadania stopnia doktora stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora. Przewody otwarte przed 1 maja 2019 r. i niezamknięte do 31 grudnia 2021 r. będą z mocy prawa umarzane Od 1 maja 2019 r. stopnie doktora będą nadawane w dyscyplinach i dziedzinach według nowej klasyfikacji uwzględniającej systematykę dziedzin i dyscyplin OECD. Od 1 października 2019 r. postępowania w spawie nadania stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego będą otwierane zgodnie z zapisami ustawy z 20 lipca 2018 r.
DOKTORAT Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. posiada w dorobku co najmniej: 1 artykuł naukowy opublikowany w czasopiśmie naukowym lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, w lub 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, lub Warunek otwarcia przewodu – co najmniej jedna książka, rozdział w książce, publikacja w indeksowanym czasopiśmie lub w recenzowanym sprawozdaniu z międzynarodowej konferencji naukowej
DOKTORAT Ustawa z 20 lipca 2018 r. Wszczęcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora w trybie eksternistycznym poprzedzone złożeniem wniosku o wyznaczenie promotora lub promotorów Postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora wszczyna się na wniosek osoby Do wniosku dołącza się rozprawę doktorską wraz z pozytywną opinią promotora lub promotorów.
DOKTORAT Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. CO NAJWYŻEJ JEDEN recenzent może być pracownikiem instytucji przeprowadzającej przewód jeżeli nie jest członkiem rady naukowej tej instytucji ŻADEN z 3 recenzentów nie może być pracownikiem instytucji przeprowadzającej przewód ani pracownikiem instytucji zatrudniającej doktoranta
DOKTORAT Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Podmiot doktoryzujący, nie później niż 30 dni przed wyznaczonym dniem obrony rozprawy doktorskiej, udostępnia w BIP na swojej stronie podmiotowej rozprawę doktorską będącą pracą pisemną wraz z jej streszczeniem albo opis rozprawy doktorskiej niebędącej pracą pisemną oraz recenzje Streszczenie rozprawy doktorskiej oraz recenzje jednostka przeprowadzająca przewód zamieszcza na swoich stronach internetowych
HABILITACJA Ustawa z 20 lipca 2018 r. Dotychczasowe przepisy Kandydat składa wniosek do Centralnej Komisji (CK) i wskazuje Radę, która ma przeprowadzić postępowanie (jeśli ta Rada odmówi, CK wskazuje Radę, która przeprowadzi postępowanie) Kandydat składa wniosek do Rady Doskonałości Naukowej (RDN) i wskazuje Radę, która ma przeprowadzić postępowanie (jeśli ta Rada odmówi, RDN wskazuje Radę, która przeprowadzi postępowanie)
HABILITACJA Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. ICZMP wyraża zgodę na postępowanie – 4 tygodnie RDN (w terminie 12 tygodni) wskazuje 4 jej członków, w tym 3 recenzentów oraz przewodniczącego Rada Naukowa (w terminie 6 tygodni) wskazuje 2 członków Komisji posiadających stopień doktora habilitowanego lub profesora, w tym sekretarza – zatrudnieni w ICZMP oraz 1 recenzenta spoza ICZMP CK (w terminie 6 tygodni) powołuje Komisję ds. konkretnego przewodu i wskazuje 4 jej członków, w tym 2 recenzentów oraz przewodniczącego. Rada Wydziału (Rada Naukowa) wskazuje 3 członków Komisji, w tym sekretarza i recenzenta.
HABILITACJA Ustawa z 20 lipca 2018 r. Dotychczasowe przepisy Recenzenci przygotowują recenzje w terminie 8 tygodni od dnia doręczenia im wniosku Recenzenci przygotowują recenzje w terminie 6 tygodni od dnia powołania komisji przez CK
HABILITACJA Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Na podstawie recenzji oraz dyskusji podczas posiedzenia, Komisja w terminie 21 dni podejmuje uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia dr hab. w głosowaniu jawnym (kandydat może zażądać głosowania tajnego). Komisja habilitacyjna w terminie 6 tygodni od dnia otrzymania Recenzji przekazuje podmiotowi habilitującemu uchwałę zawierającą opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania Stopnia Doktora habilitowanego wraz z uzasadnieniem i dokumentacją postępowania
HABILITACJA Ustawa z 20 lipca 2018 r. W przypadku wycofania wniosku po powołaniu komisji habilitacyjnej: Ten sam wniosek nie może być podstawą do ubiegania się o nadanie stopnia w innym podmiocie habilitującym Wnioskodawca nie może ubiegać się o nadanie stopnia przez okres 2 lat
Tytuł Profesora Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Kandydat składa wniosek do wybranej przez siebie Rady Wydziału (Rady Naukowej) Postępowanie w sprawie nadania tytułu profesora wszczyna się na wniosek osoby, zawierający uzasadnienie wskazujące na spełnienie wymagań składany do RDN Postępowania poprowadzone są wyłącznie przez RDN
Tytuł profesora Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Rada proponuje listę 10 recenzentów. CK powołuje 5 recenzentów, którzy przygotowują oceny w formie ankiet – ŻADEN recenzent nie może być zatrudniony w tej samej instytucji co kandydat i być członkiem Rady. RDN powołuje 5 recenzentów, którym zleca wydanie opinii w zakresie spełnienia wymagań, o których mowa w art. 227 ust. 1 albo 2.
Tytuł Profesora Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Wymagania dla kandydata do tytułu: - stopień dr hab. lub uprawnienia równorzędne - osiągnięcia naukowe znacznie przekraczające wymagania habilitacyjne posiada stopień naukowy doktora habilitowanego oraz: wybitne osiągnięcia naukowe krajowe lub zagraniczne,
Tytuł Profesora Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. uczestniczyła w pracach zespołów badawczych realizujących projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub zagranicznych, lub odbyła staże naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych, lub prowadziła badania naukowe lub prace rozwojowe w uczelniach lub instytucjach naukowych, w tym zagranicznych, - doświadczenie w kierowaniu zespołami badawczymi realizującymi projekty finansowane w drodze konkursów krajowych i międzynarodowych - uczestnictwo w co najmniej 3 przewodach doktorskich w charakterze promotora (co najmniej 1 raz) lub promotora pomocniczego
Tytuł Profesora Dotychczasowe przepisy Ustawa z 20 lipca 2018 r. Dotychczasowe przepisy w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami; - co najmniej dwukrotne recenzowanie prac doktorskich i prac/wniosków habilitacyjnych - odbycie staży naukowych
Rada Doskonałości Naukowej RDN działa na rzecz zapewnienia rozwoju kadry naukowej zgodnie z najwyższymi standardami jakości działalności naukowej wymaganymi do uzyskania stopni naukowych, stopni w zakresie sztuki i tytułu profesora
Rada Doskonałości Naukowej 1. Członkiem RDN może być osoba, która: ma nieposzlakowaną opinię i przestrzega zasad etyki naukowej; nie popełniła czynu określonego w art. 115 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem; posiada stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora; posiada w dorobku co najmniej: a) 1 monografię naukową wydaną przez wydawnictwo, które w roku opublikowania monografii w ostatecznej formie było ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. a, w okresie ostatnich 5 lat lub
Rada Doskonałości Naukowej 3 artykuły naukowe opublikowane w czasopismach naukowych lub w recenzowanych materiałach z konferencji międzynarodowej, które w roku opublikowania artykułu w ostatecznej formie były ujęte w wykazie sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b, w okresie ostatnich 5 lat, lub wybitne osiągnięcie w zakresie opracowania i wdrożenia oryginalnego rozwiązania projektowego, konstrukcyjnego, technologicznego lub artystycznego, zrealizowane w okresie ostatnich 5 lat, lub wybitne dzieło artystyczne zrealizowane w okresie ostatnich 5 lat; nie ukończyła 70. roku życia do dnia rozpoczęcia kadencji RDN; spełnia wymagania, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1-6.
Rada Doskonałości Naukowej Do zadań RDN należy: podejmowanie czynności w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego, o których mowa w art. 221 ust. 1, 3 i 4; rozpatrywanie odwołań od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora oraz zażaleń na postanowienia o odmowie dopuszczenia do obrony; rozpatrywanie odwołań od decyzji o odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego; ocena decyzji w sprawie nabycia uprawnień równoważnych, o których mowa w art. 226 ust. 1; podejmowanie czynności w postępowaniu w sprawie nadania tytułu profesora, których mowa w art. 228 i art. 230; sprawowanie nadzoru nad podmiotami doktoryzującymi i podmiotami habilitującymi w zakresie zgodności z prawem: uchwał w sprawach, postępowań w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego; wydawanie opinii w innych sprawach przedstawionych przez ministra.
Rada Doskonałości Naukowej Kadencja RDN trwa 4 lata i rozpoczyna się w dniu 1 stycznia W skład RDN wchodzi po 3 przedstawicieli każdej dyscypliny. Ta sama osoba może pełnić funkcję członka RDN nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie kadencje