Postępowanie sądowoadministracyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
EWIDENCJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Generacje praw człowieka
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Postepowanie przed WSA
POSTĘPOWANIE SĄDOWO-ADMINISTRACYJNE
Właściwość Sądów administracyjnych
Copyright by Dariusz R. Kijowski
Postępowanie przed WSA
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Skarga kasacyjna.
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie podatkowe
Petycja Twoje Prawo.
Poświadczanie dokumentów w KPA
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Właściwość sądów administracyjnych
PRZEGLĄDANIE AKT - kodeks zakłada, że oskarżonemu, na jego żądanie, należy wydać bezpłatnie jeden uwierzytelniony odpis każdego orzeczenia; odpis ten wydaje.
Techniki informacji i komunikacji Ćwiczenia nr 4 Mgr Anna Materla Publiczne bazy orzeczeń sądowych. Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Podmioty i uczestnicy Zasady ogólne kpa dotyczące podmiotów i uczestników Zasada pogłębiania zaufania obywateli Organy administracji publicznej prowadzą.
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Postępowanie sądowe [ jurysdykcyjne / główne ] Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk Katedra Postępowania Karnego mgr Artur Kowalczyk.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
POSTĘPOWANIE PRZED ORGANEM DRUGIEJ INSTANCJI 1) Odwołanie 2) Postępowanie odwoławcze a) przebieg postępowania odwoławczego b) zakres uprawnień decyzyjnych.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
Postępowanie przed sądem administracyjnym
UST 3.
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Rodzaje dowodów.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Rozprawa w postępowaniu podatkowym
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Odwołanie w postępowaniu administracyjnym.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Sądy Administracyjne w Polsce
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Sądy Administracyjne w Polsce
SKARGA KASCYJNA.
POSTĘPOWANIE CYWILNE mgr Katarzyna Ociepka.
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Anonimowość wnioskodawcy
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Dorota Czerwińska doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
Apelacja cywilna.
Zapis prezentacji:

Postępowanie sądowoadministracyjne mgr Paweł Majczak

Definicja Postepowanie administracyjne Postępowanie sądowoadministracyjne Regulowany prawem procesowym ciąg czynności procesowych podejmowanych przez organy administracji publicznej oraz inne podmioty postępowania w celu rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej, jak również ciąg czynności procesowych podjętych w celu weryfikacji decyzji administracyjnej. Regulowany prawem procesowym ciąg czynności procesowych sądu administracyjnego i innych podmiotów tego postępowania podjętych w celu rozstrzygnięcia sporu o zgodność z prawem działania bądź zaniechania działania przez organ wykonujący administrację publiczną.

Pisma procesowe Obejmują (art. 45 ppsa) Wnioski stron i uczestników postępowania Oświadczenia stron i uczestników postępowania Wymagania formalne pisma (art. 46 ppsa) Wymagania szczególne co do treści poszczególnych rodzajów pism procesowych strony – np. art. 57 § 1 (skarga), art. 87 (wniosek o przywrócenie terminu) Forma pism: Pisemna - zasadniczo Ustna – gdy przepis tak stanowi (np. art. 37 § 2 p.p.s.a.) Usuwanie braków formalnych pism – art. 49 p.p.s.a.

Wymagania formalne skargi do WSA Do wymagań formalnych skargi do sądu administracyjnego zalicza się wymagania dotyczące: Treści Formy Terminu Trybu wnoszenia Uiszczenia wpisu od skargi

Wymagania formalne dotyczące treści skargi do WSA (art Wymagania formalne dotyczące treści skargi do WSA (art. 46, 57 i 57a ppsa) Forma wniesienia skargi – pisemna, elektroniczna? Oznaczenie WSA – art. 13 § 2 ppsa Oznaczenie skarżącego – art. 25 ppsa (zakres zdolności sądowej); art. 27 ppsa (przedstawiciel) Wskazanie zaskarżonego aktu, bezczynności lub przewlekle prowadzonego postępowania np.: „decyzja z dnia 24 października 2017 r., nr SKO/1223/13” Co, jeżeli w treści skargi istnieje rozbieżność co do tego, które orzeczenie zostaje zaskarżone? – zob. art. 49 § 1 ppsa

Wymagania formalne dotyczące treści skargi do WSA (art Wymagania formalne dotyczące treści skargi do WSA (art. 46, 57 i 57a ppsa) Wskazanie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania dotyczy skarga Art. 32 ppsa – strony postępowania (PSA jest postępowaniem kontradyktoryjnym) Wskazanie poprzez np. „Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu”, „Prezes Rady Ministrów”, „Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego”, „spółka z o.o. (np. w zakresie udzielania informacji publicznej) Brak wskazania organu uniemożliwia nadanie biegu sprawie sądowoadministracyjnej – dlaczego?

Określenie naruszenia prawa jako przesłanki skuteczności procesowej, od której zależy nadanie sprawie sądowoadministracyjnej biegu Zob. art. 134 ppsa - Zakres rozpoznania skargi przez WSA Wskazanie naruszenie prawa nie ma znaczenia dla wyznaczenia granic rozpoznania rodzaju naruszenia przepisów prawa i zastosowania przez sąd administracyjny środka opartego na sankcji nieważności czy sankcji wzruszalności W ppsa brak regulacji (za wyjątkiem z art. 57a ppsa) podstaw prawnych skargi do SA. Brak związania powołaną w skardze podstawą nie ma znaczenia dla nadania skardze biegu w postępowaniu sądowoadministracyjnym

Określenie naruszenia prawa jako przesłanki skutecznego udzielenia stronie skarżącej ochrony na drodze postępowania sądowoadministracyjnego Po co skarżący wnosi skargę do sądu administracyjnego? Celem jest: Wygranie sporu o zgodność z prawem zaskarżonego działania, bezczynności czy przewlekłego prowadzenia postępowania Kiedy jest to możliwe? Po co wygrać i jak wygrać? Naruszenia prawa dające podstawy do uwzględnienia skargi na decyzję i postanowienie – art. 145 ppsa Uwzględnienie skargi na inne akty lub czynności – art. 146, art. 147, art. 148, art. 149, art. 150 ppsa Naruszenie prawa a moc oceny prawnej WSA i wykładni NSA – art. 153 i art. 190 ppsa

Określenie naruszenia interesu prawnego Interes prawny może wynikać: Wprost z zaskarżonego aktu – adresatem aktu jest strona skarżąca Z wadliwego określenia strony przez organ administracji publicznej, która nie została w zaskarżonym akcie wskazana Na interes prawny należy powołać się zaskarżając np. akty prawa miejscowego lub inne uchwały Art. 101 u.s.g. – „Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.” Art. 58 § 1 pkt 5a ppsa – „Sąd odrzuca skargę jeżeli interes prawny lub uprawnienie wnoszącego skargę na uchwałę lub akt, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 5 i 6, nie zostały naruszone stosownie do wymagań przepisu szczególnego” – w argumentacji skargi trzeba więc wskazać nie tylko interes prawny lub uprawnienie, lecz także ich naruszenie

Wnioski O zastosowanie środka przez sąd administracyjny O wymierzenie organowi grzywny (zob. art. 145a § 3, art. 149 § 2, art. 154 § 1 i 7 ppsa) O przyznanie sumy pieniężnej od organu na rzecz skarżącego Czy zamieszczenie wniosku w skardze jest obligatoryjne? Zamieszczenie w skardze wniosku nie stanowi wymogu formalnego (zob. art. 134 § 1 ppsa) Ma jednak znaczenie dla dopuszczalności samokontroli – art. 54 § 3 ppsa

Podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika Skarga musi zostać opatrzona własnoręcznym podpisem przez skarżącego albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika Podpis własnoręczny z zastarzeniem art. 46 § 4 ppsa Może być podpis elektroniczny? (zob. art. 46 § 2a i 2b ppsa) Dołączenie do skargi pełnomocnictwa, jeżeli skargę wnosi pełnomocnik (art. 46 § 3 ppsa) Brak pełnomocnictwa lub podpisanie skargi przez pełnomocnika nienależycie umocowanego jest brakiem formalnym – zob. art. 49 ppsa

Dołączenie odpisów i odpisów załączników (art. 47 ppsa) Ile odpisów trzeba dołączyć? Liczbę odpisów, które należy dołączyć wyznacza kontradyktoryjność oraz zakres podmiotowy – wystąpienia podmiotów na prawach strony. Należy zatem uwzględnić: Art. 33 § 1 ppsa – uczestnik na prawach strony Art. 33 § 2 ppsa – udział w charakterze uczestnika Art. 8 ppsa – prokurator, RPO i RPD Uchybienie = brak formalny (art. 49 § 1 w zw. z art. 57 § 1 ppsa) Czy sąd może sporządzić odpisy skargi za skarżącego? NIE, ale art. 47 § 3 w zw. z art. 235a ppsa Nieusunięcie tego braku formalnego = odrzuceniem skargi (art. 58 § 1 pkt 3 ppsa)

Kilku skarżących w jednej sprawie (art. 51 ppsa) Na podstawie regulacji art. 52 i 57 § 3 ppsa należy wyróżnić z związku z wniesieniem skargi trzy sytuacje: Wniesienie oddzielnych skarg w tożsamej przedmiotowo sprawie sądowoadministracyjnej Wniesienie wspólnej skargi w tożsamej przedmiotowo sprawie sądowoadministracyjnej Wniesienie skargi obejmującej różne przedmiotowo sprawy sądowoadministracyjne Gdy postępowanie sądowoadministracyjne toczy się albo zostało prawomocnie zakończone to skarga jest niedopuszczalna – zob. art. 58 § 1 pkt 4 i art. 183 § 2 pkt 3 ppsa) Co może zrobić kilku uprawnionych do wniesienia skargi, gdy zaskarżone działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania dotyczy kilku skarżących? (art. 51 ppsa) Co i kto robi, gdy w tożsamej sprawie sądowoadministracyjnej wniesiono kilka skarg? (art. 111 § 1 ppsa) Co się dzieje, gdy w jednej skardze połączono różne przedmiotowo sprawy sądowoadministracyjne? (art. 57 § 3 ppsa)

Forma pisemna skargi Pismo w postępowaniu sądowym (pismo strony) obejmuje wnioski i oświadczenia stron (art. 45 ppsa) Skargę sporządza się w formie pisemnej, co wyłącza skuteczność formy ustnej. Czy dopuszczalne jest wnoszenie skarg w formie elektronicznej? W orzecznictwie sądów administracyjnych dopuszczono wnoszenie skarg w formie dokumentu elektronicznego z zachowaniem wymogu podpisu własnoręcznego Od 31.05.2019 r. ma wejść w życie m.in. art. 12b ppsa, który dopuści wnoszenie pism w formie dokumentu elektronicznego i prowadzenia akt sprawy w postaci elektronicznej

Termin wniesienia skargi do WSA Termin na złożenie skargi na decyzje i postanowienia i pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających – 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie (art. 53 § 1 ppsa w zw. z art. 3 § 2 pkt 1 – 3 i 4a ppsa) Jeśli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia na: tzw. „inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa” – termin na złożenie skargi na te akty lub czynności wynosi 30 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się o wydaniu aktu lub podjęciu czynności (art. 53 § 2 w zw. z art. 3 § 2 pkt 4 ppsa) inne akty (np. akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego, na akty prawa miejscowego terenowych organów administracji rządowej) – skargę można wnieść w każdym czasie (art. 53 § 2a ppsa) Skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania można wnieść w każdym czasie po wniesieniu ponaglenia do właściwego organu (art. 53 § 2b w zw. z art. 3 § 2 pkt 8 i 9 ppsa) Termin do wniesienia skargi przez prokuratora, RPO, RPD – art. 53 § 3 ppsa Inne terminy uregulowane w przepisach szczególnych Sposoby obliczania terminu do wniesienia skargi – art. 83 ppsa

Ochrona przed skutkami uchybienia terminowi do wniesienia skargi Skutki uchybienia terminowi do wniesienia skargi: Art. 85 ppsa – „Czynność w postępowaniu sądowym podjęta przez stronę po upływie terminu jest bezskuteczna” Art. 58 § 1 pkt 2 ppsa – „Sąd odrzuca skargę wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia” Skuteczność obrony przed następstwami uchybienia terminowi do wniesienia skargi wyznaczają: Art. 86 § 1 i 2 ppsa – przesłanki materialne Art. 87 ppsa – przesłanki formalne

Tryb wnoszenia skargi do WSA Art. 54 § 1 ppsa – pośredni tryb wnoszenia skargi Art. 54 § 2 ppsa – obowiązek przekazania akt i odpowiedzi na skargę Art. 54 § 3 ppsa – samokontrola organu Art. 53 § 4 ppsa – zachowanie terminu do wniesienia skargi, gdy przed jego upływem strona wniosła skargę wprost do sądu administracyjnego. Art. 54 § 1a, 2a i 2b ppsa – regulacje dotyczące dokumentacji elektronicznej Gwarnacje wykonania obowiązku przekazania przez organ skargi sądowi – art. 55 § 1, art. 55 § 2, art. 55 § 3, art. 121 p.p.s.a.

Ale o co chodzi? Art. 54 § 2b. W przypadku gdy akta sprawy, której dotyczy skarga, są prowadzone przez organ w postaci elektronicznej, organ ten: 1) przekazuje sądowi akta sprawy wraz z informacją o dokumentach, których treść nie jest w całości dostępna w aktach sprawy prowadzonych w postaci elektronicznej, oraz o sposobie i dacie ich przekazania sądowi do jego elektronicznej skrzynki podawczej, a w przypadku gdy ze względów technicznych nie jest to możliwe - na informatycznym nośniku danych; 2) przekazuje sądowi dokumenty z akt sprawy, których treść nie jest w całości dostępna w aktach sprawy prowadzonych w postaci elektronicznej, wskazując na elektroniczne akta sprawy przekazane sądowi w sposób, o którym mowa w pkt 1. § 2c. W przypadku gdy akta sprawy, której dotyczy skarga, są prowadzone przez organ, o którym mowa w § 1, w postaci papierowej, organ ten przekazuje sądowi akta sprawy oraz, jeżeli taka istnieje, zapisaną na informatycznych nośnikach danych dokumentację elektroniczną, której treść nie jest dostępna w postaci papierowej. Art. 54 § 2a. Jeżeli skarga została wniesiona: 1) w formie dokumentu elektronicznego do elektronicznej skrzynki podawczej organu, o którym mowa w § 1 - organ ten przekazuje sądowi skargę i odpowiedź na skargę do jego elektronicznej skrzynki podawczej; 2) w postaci papierowej - organ przekazuje sądowi skargę i odpowiedź na skargę w takiej postaci. Podsumowanie: Całe akta sprawy w formie elektronicznej – organ przekazuje całe akta w formie elektronicznej Całe akta sprawy w formie papierowej – organ przekazuje całe akta w formie papierowej Akta sprawy prowadzone w formie elektronicznej, ale część w formie papierowej – ust. 2b Organ przekazuje akta i odpowiedź na skargę w formie elektronicznej. Jednocześnie informuje, że część akt jest w formie papierowej. Organ przekazuje następnie w określonym terminie akta sprawy w formie papierowej (brak obowiązku digitalizacji – uzasadnienie projektu) – § 2b pkt 2 „gdy ze względów technicznych nie jest to możliwe - na informatycznym nośniku danych” – np. na płycie CD, DVD – dotyczy przypadków, gdy organ ma akta sprawy w formie elektronicznej, ale np. są zbyt obszerne (za dużo ważą), żeby przekazać je na skrzynkę pocztową. Trzeba nagrać płytę. Akta sprawy prowadzone w formie papierowej, ale część w formie elektronicznej – § 2c Organ akta papierowe przekazuje w formie papierowej Organ akta elektroniczne przekazuje na informatycznym nośniku danych (CD,DVD, nie elektroniczna skrzynka podawcza) „Treść nie jest dostępna w postaci papierowej” – może chodzić np. o: dokumentację, która istnieje tylko formie elektronicznej i nie da się jej przenieść na papier (np. wizualizacja 3D, animacja komputerowa, film) dokumentację, której rozmiary, obszerność, charakter (np. mapy, plany) nie uzasadniają prowadzenia w formie papierowej (za duże są)

Warunki formalne co do treści i formy pism procesowych (art. 46 i 47 p Warunki formalne co do treści i formy pism procesowych (art. 46 i 47 p.p.s.a.) Każde pismo strony powinno zawierać (art. 46 § 1 p.p.s.a.): oznaczenie sądu, do którego jest skierowane, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników; oznaczenie rodzaju pisma; osnowę wniosku lub oświadczenia; podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika; wymienienie załączników. Zob. art. 54 § 2 p.p.s.a. – odpowiedź na skargę

Wymóg formalny uiszczenia wpisu od skargi do WSA Wykonanie przez stronę skarżącą obowiązku uiszczenia wpisu i opłaty kancelaryjnej – art. 220, 219 ppsa Uwagi ogólne – art. 230, 231, 239 ppsa Zakres podmiotowy obowiązku uiszczenia wpisu. Jeden wpis – art. 214 ppsa Konkretyzacja wysokości wpisu stosunkowego. Konsekwencje braku określenia w skardze wartości przedmiotu zaskarżenia – art. 215, 216 ppsa Sprawdzenie wartości przedmiotu zaskarżenia – art. 218 ppsa Rozszerzenie wysokości opłaty kancelaryjnej w związku z wnoszeniem skarg w formie dokumentu elektronicznego – art. 235a ppsa

Inne wnioski i odrzucenie skargi przez WSA Prawo pomocy – art. 243 – art. 262 ppsa Wniosek o przyznanie zwrotu należnych kosztów postępowania – art. 210 ppsa Wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu lub czynności – art. 61 ppsa Odrzucenie skargi przez WSA – art. 58 ppsa