Informacje dla rodziców i uczniów 15, 16, 17 kwietnia 2019 r. EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Informacje dla rodziców i uczniów
PODSTAWa PRAWNa Prawa i obowiązki ucznia (słuchacza) przystępującego do egzaminu ósmoklasisty określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz.U. z 2017r. poz. 1512),
informacje
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
Termin dodatkowy
W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie dodatkowym, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do Egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami ucznia . l
Zwolnienia z egzaminu Laureat i finalista olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie Olimpiad oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu. Zwolnienie następuje na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie przez ucznia tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego olimpiady7-r.pdf
Zakres treści egzaminu Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego Do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego uczeń przystępuje z tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany wyłącznie na podstawie wymagań określonych w wariancie II.1. podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego nowożytnego
Ważne terminy Rodzice ucznia składają dyrektorowi szkoły, nie później niż do 1 października 2018r., pisemną deklarację: wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty (załącznik 3a) Rodzice ucznia lub słuchacz mogą złożyć dyrektorowi szkoły, nie później niż do 15stycznia 2019r., pisemną informację o zmianie języka obcego nowożytnego wskazanego w deklaracji na inny język obcy, którego uczeń lub słuchacz uczył się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych(załącznik 3a) W przypadku gdy uczeń lub słuchacz uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad albo uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z innego języka obcego nowożytnego niż ten, który został zadeklarowany, dyrektor szkoły, na wniosek rodziców ucznia lub na wniosek słuchacza, złożony nie później niż do1 kwietnia2019r., informuje okręgową komisję egzaminacyjną o zmianie języka obcego nowożytnego
Dostosowanie warunków Uczniowie (słuchacze) posiadający opinię / orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczenie lekarskie o chorobie lub czasowej niesprawności oraz ci, którzy mają pozytywną opinię rady pedagogicznej, mają prawo do przystąpienia do egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do ich dysfunkcji (zgodnie z Komunikatem dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 20 sierpnia 2018r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego w roku szkolnym 2018/2019, opublikowanym na stronie internetowej CKE). Plik PDFG:\egzamin8klasisty\Komunikat o dostosowaniach.pdf
Ważne terminy Zaświadczenie o stanie zdrowia i opinię poradni psychologiczno -pedagogicznej, przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2018r. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia o wskazanym przez radę pedagogiczną sposobie lub sposobach dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, nie później niż do 20listopada 2018r.(załącznik 4b) Rodzice ucznia składają oświadczenie (również w załączniku 4b) o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania informacji, nie później niż do 23listopada 2018r.
W dniu pisania egzaminu obowiązuje ubiór galowy Jak się przygotować? W dniu pisania egzaminu obowiązuje ubiór galowy
W dniu egzaminu Uczniowie przychodzą do szkoły o 820 i w szatni czekają na wychowawcę. Zebranie wszystkich klas o 830 w holu- II piętro, kolejno 8a, 8b, 8c, 8d.
Jak się przygotować? Uczeń przynosi ze sobą: legitymację szkolną, przybory do pisania (pióro lub długopis czarno piszący) przybory do rysowania – tylko linijka (na matematykę). uczeń może wziąć ze sobą małą butelkę wody niegazowanej (stawia ją na podłodze przy stoliku).
Każdy zdający powinien... 1. Każdy zdający powinien mieć na egzaminie ósmoklasisty z każdego przedmiotu długopis (lub pióro) z czarnym tuszem (atramentem)przeznaczony do zapisywania rozwiązań (odpowiedzi). Niedozwolone jest korzystanie z długopisów zmazywalnych / ścieralnych. 2. Dodatkowo na egzaminie z matematyki każdy zdający powinien mieć linijkę. Rysunki –jeżeli trzeba je wykonać – zdający wykonują długopisem. Nie wykonuje się rysunków ołówkiem. 3.Z dodatkowych materiałów oraz przyborów pomocniczych mogą korzystać zdający, którym dostosowano warunki przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Zdający korzystają ze sprzętu, którego już używają w procesie dydaktycznym.
Osoby z chorobami przewlekłymi, chore lub niesprawne czasowo mogą korzystać z zaleconego przez lekarza sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
na salę Nie wolno wnosić : urządzeń telekomunikacyjnych kalkulatorów siatek, toreb maskotek itp. a w zegarkach wyłączyć odmierzacz czasu
Przed salą Zdający wchodzą do sali pojedynczo, według kolejności na liście i zajmują miejsca przy stolikach, których numery wylosowali. Każdy uczeń powinien mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość (np. ważną legitymację szkolną) i okazać go, jeśli zostanie o to poproszony.
Po wejściu do sali Po otrzymaniu arkusza (godz. 9.00 -Uczniowie spóźnieni nie będą wpuszczani na salę) zdający ma obowiązek: a) zapoznać się z instrukcją b) sprawdzić, czy materiały egzaminacyjne są kompletne c) sprawdzić, czy materiały egzaminacyjne zawierają wszystkie kolejno ponumerowane strony, czy są wyraźnie wydrukowane, czy w zeszycie zadań znajduje się wymieniona w instrukcji liczba zadań; braki powinien natychmiast zgłosić przewodniczącemu zespołu nadzorującego, po otrzymaniu kompletnego arkusza potwierdzić jego odbiór czytelnym podpisem w odpowiednim miejscu protokołu przebiegu
Kodowanie d) sprawdzić poprawność numeru PESEL na naklejkach przygotowanych przez OKE, zapisać swój trzyznakowy kod, numer PESEL oraz umieścić naklejki przygotowane przez OKE w wyznaczonych miejscach (w przypadku uczniów z afazją i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czynności związane z kodowaniem wykonują członkowie zespołu nadzorującego)
czas Czas przeznaczony na rozwiązywanie zadań liczy się od momentu zapisania na tablicy (planszy) godziny rozpoczęcia pracy i wynosi odpowiednio:
W trakcie egzaminu Uczeń pracuje samodzielnie. Nie przeszkadza innym (w przypadku naruszenia tego punktu przewodniczący może przerwać pracę i uczeń pisze powtórnie egzamin w innym terminie). Uczeń nie opuszcza sali ani swojego miejsca do momentu zakończenia pracy (może opuścić tylko w uzasadnionych przypadkach i za zgodą przewodniczącego). Nie porozumiewa się z innymi i nie zadaje pytań nauczycielom. nie wypowiada uwag i komentarzy
praca z arkuszem rozwiązywanie zadań zamkniętych Uczeń uważnie czyta treść kolejnych zadań zamkniętych i koduje wybrane odpowiedzi w odpowiednim miejscu tabeli na karcie odpowiedzi. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami nie przenoszą odpowiedzi na kartę odpowiedzi, zaznaczają je tylko w pracy znakiem X .
Praca z arkuszem Rozwiązywanie zadań otwartych Zdający rozwiązuje zadania, zaznacza lub zapisuje odpowiedzi w wyznaczonych miejscach wyłącznie długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem (rysunki również wykonuje długopisem) Nie przyozdabia prac zbędnymi malunkami. Nigdzie nie podpisuje się.
stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań W przypadku: stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań wniesienia przez ucznia do sali urządzenia telekomunikacyjnego albo korzystania przez ucznia z urządzenia telekomunikacyjnego w sali egzaminacyjnej zakłócania przez ucznia prawidłowego przebiegu egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom przewodniczący SZE przerywa danemu uczniowi pracę z danym arkuszem egzaminacyjnym, unieważnia mu odpowiednią część egzaminu i nakazuje opuszczenie sali egzaminacyjnej
Zakończenie pracy Przed wyjściem z sali uczeń powinien sprawdzić czy dobrze wpisał swój kod i numer PESEL w dwóch wyznaczonych miejscach oraz czy wykonał wszystkie polecenia i zaznaczył odpowiedzi do zadań zamkniętych na karcie odpowiedzi. Jeśli zdający ukończył pracę przed czasem, zgłasza to zespołowi nadzorującemu przez podniesienie ręki. Pozostaje na swoim miejscu dopóki nie uzyska zgody na opuszczenie sali po uprzednim sprawdzeniu przez członków zespołu nadzorującego : poprawności kodowania, kompletności materiałów, wypełnienia karty odpowiedzi, Podobnie po zakończeniu czasu uczniowie pozostają na miejscach dopóki nie uzyskają zgody na opuszczenie sali
Zakończenie pracy Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązywanie zadań uczniowie, którzy przenoszą odpowiedzi na kartę, mają 5 dodatkowych minut, żeby sprawdzić poprawność wykonania tej czynności. Ten czas nie może być wykorzystany na rozwiązywanie zadań, a wyłącznie na weryfikację poprawności przeniesienia rozwiązań na kartę odpowiedzi. Po upływie 5 minut zdający kończą pracę z arkuszem egzaminacyjnym i stosują się do poleceń przewodniczącego zespołu nadzorującego. Zdający, którzy nie zdążyli przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, zgłaszają ten fakt nauczycielowi.
Po egzaminie Po zakończeniu egzaminu nauczyciele nadzorujący egzamin pozostają w sali przenoszą na matrycę znaków trzyznakowy kod ucznia, porządkują prace, wkładają je do bezpiecznych kopert wraz z wypełnionymi i podpisanymi Protokołami sprawdzania. Przedstawiciele uczniów pozostają na sali i przyglądają się czynnościom nauczycieli. Pisemne zastrzeżenia w sprawie naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzenia egzaminu rozpatruje dyrektor OKE (zastrzeżenia te trzeba zgłosić najpóźniej w dwa dni od daty sprawdzianu).
sprawdzanie i Wyniki Prace uczniów danej szkoły będą starannie ocenione przez zespół egzaminatorów przeszkolonych przez OKE. Wszyscy egzaminatorzy oceniający prace uczniów będą stosować jednolite w całej Polsce kryteria oceniania. Wynik egzaminu ustali OKE na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów. Wystawione przez OKE zaświadczenie o wyniku egzaminu uczeń odbiera w szkole. Laureaci konkursów przedmiotowych są zwolnieni z odpowiedniej części egzaminu, a na zaświadczeniu otrzymują najwyższy wynik z tej części.
Wyniki i zaświadczenia Wyniki egzaminu nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły podstawowej. W przypadku uczniów, których końcowa klasyfikacja zależy od wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przekazanie zaświadczenia lub informacji o szczegółowych wynikach Egzaminu ósmoklasisty następuje po rozstrzygnięciu o klasyfikacji końcowej.
Wyniki Wyniki egzaminu ósmoklasisty są przedstawiane w procentach i na skali centylowej. Wynik ustalony przez OKE jest ostateczny. Zaświadczenie o wyniku zostanie przekazane do szkoły Szczegółową informację o wyniku sprawdzianu wraz z komentarzem można będzie uzyskać także za pomocą internetowego systemu OBIEG (www.oke.krakow.pl). Termin udostępnienia powyższych informacji będzie podany na stronie internetowej OKE.
Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora OKE uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) jest udostępniana do wglądu sprawdzona i oceniona praca ucznia, obejmująca materiały przekazane po sprawdzianie ze szkoły do OKE.
Informacje o egzaminie dostępne na stronach www.oke.krakow.pl www.cke.edu.pl