Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole Wydział Edukacji 12 - 19.02.2018 r.
Podstawa prawna Pomoc psychologiczno-pedagogiczna rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 1591) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 1643) Organizowanie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1578) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1652) Nauczanie indywidualne rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1616) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1656) 3 stycznia 2019
DYREKTOR SZKOŁY (bardzo ważna rola) Osoby odpowiedzialne za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole DYREKTOR SZKOŁY (bardzo ważna rola) ORGANIZUJE I KOORDYNUJE PLANUJE I PRZEPROWADZA DZIAŁANIA MONITORUJE PRZEBIEG I EFEKTY UDZIELANEJ POMOCY PO WYKORZYSTANIU WSZYSTKICH DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW I ZASOBÓW SZKOŁY występuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia (za zgodą rodziców) 3 3 stycznia 2019
NAUCZYCIEL (znacząca rola w bezpośredniej pracy z uczniem) Osoby odpowiedzialne za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole NAUCZYCIEL (znacząca rola w bezpośredniej pracy z uczniem) ROZPOZNAJE: INDYWIDUALNE POTRZEBY ROZWOJOWE I EDUKACYJNE MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNE MOCNE STRONY, PREDYSPOZYCJE, ZAINTERESOWANIA, UZDOLENIENIA PODEJMUJE DZIAŁANIA: SPRZYJAJACE ROZWOJOWI KOMPETENCJI ORAZ POTENCJAŁU UCZNIA OKREŚLA BARIERY I OGRANICZENIA UTRUDNIAJĄCE FUNKCJONOWANIE WSPÓŁPRACUJE Z INNYMI NAUCZYCIELAMI I SPECJALISTAMI 3 stycznia 2019
5 Szkoła we współpracy WAŻNI PARTNERZY SZKOŁY RODZICE UCZNIÓW PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI INNE SZKOŁY I PLACÓWKI ORGANIZACJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI I RODZINY 5 3 stycznia 2019
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trakcie bieżącej pracy z uczniem (w szkole) 1. Zauważenie problemu (obserwacja oraz materiały źródłowe). 2. Obserwacja postępów/zachowań ucznia. 3. Przeprowadzenie diagnozy wstępnej. 4. Zdefiniowanie problemu. 5. Rozmowa z nauczycielem, pedagogiem, dyrektorem szkoły celem podjęcia działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 6. Przekazanie informacji nauczycielom uczącym danego ucznia. 7. Włączenie zintegrowanych działań wspomagających. 8. Obserwacja zmian. 9. Rozmowa z nauczycielem, pedagogiem, dyrektorem szkoły celem omówienia skuteczności podjętych działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 10. Ustalenie dalszego wsparcia/metod/form pomocy uczniowi. 11. Przekazanie informacji nauczycielom uczącym danego ucznia (włączenie nowych działań wspomagających). 12. Ponowna ocena skuteczności stosowanych działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 13. Wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej/ustalenie kolejnych form pomocy na podstawie wydanej opinii. Materiał: „Grupa robocza” 6 3 stycznia 2019
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna – stwarzanie możliwości dla rozwoju dziecka/ucznia Przykładowy katalog działań: Indywidualizacja procesu edukacyjnego Stosowanie metod aktywizujących Budowanie zespołu klasowego (tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych) Integrowanie działań nauczycieli uczących w danej klasie Budowanie relacji z rodzicami opartych na życzliwości i konstruktywnym poszukiwaniu rozwiązań problemów dziecka/ucznia Stosowanie oceniania wspierającego (poczucie sukcesu, nagradzanie wysiłku ucznia, unikanie nadmiernej rywalizacji) Materiał: „Grupa robocza” 3 stycznia 2019
Przykładowy katalog dodatkowych działań poradni psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem Jeśli uczeń już posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię. Wsparcie przy tworzeniu Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego i Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia Konsultacje, szkolenia Obserwacja ucznia podczas zajęć szkolnych Wsparcie przy analizowaniu efektów zaplanowanej i udzielonej pomocy uczniowi 2. Jeśli uczeń nie posiada dokumentacji dotyczącej udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dotyczy od pkt. 9). Konsultacje, porady Obserwacja relacji nauczyciel-uczeń podczas zajęć szkolnych Grupy wsparcia Warunki i zakres współpracy dyrektor szkoły uzgadnia z dyrektorem poradni! 8 3 stycznia 2019
KONTAKT Dziękuję za uwagę! Wydział Edukacji UMŁ (na podstawie materiału „Grupy roboczej”) 3 stycznia 2019