Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Edukacja włączająca polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczy się w klasie, w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole Wydział Edukacji 12 - 19.02.2018 r.

Podstawa prawna Pomoc psychologiczno-pedagogiczna rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 1591) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017 r., poz. 1643) Organizowanie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1578) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1652) Nauczanie indywidualne rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1616) zmieniające rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r., (Dz. U. 2017 r., poz. 1656) 3 stycznia 2019

DYREKTOR SZKOŁY (bardzo ważna rola) Osoby odpowiedzialne za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole DYREKTOR SZKOŁY (bardzo ważna rola) ORGANIZUJE I KOORDYNUJE PLANUJE I PRZEPROWADZA DZIAŁANIA MONITORUJE PRZEBIEG I EFEKTY UDZIELANEJ POMOCY PO WYKORZYSTANIU WSZYSTKICH DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW I ZASOBÓW SZKOŁY występuje do poradni psychologiczno-pedagogicznej o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia (za zgodą rodziców) 3 3 stycznia 2019

NAUCZYCIEL (znacząca rola w bezpośredniej pracy z uczniem) Osoby odpowiedzialne za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole NAUCZYCIEL (znacząca rola w bezpośredniej pracy z uczniem) ROZPOZNAJE: INDYWIDUALNE POTRZEBY ROZWOJOWE I EDUKACYJNE MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNE MOCNE STRONY, PREDYSPOZYCJE, ZAINTERESOWANIA, UZDOLENIENIA PODEJMUJE DZIAŁANIA: SPRZYJAJACE ROZWOJOWI KOMPETENCJI ORAZ POTENCJAŁU UCZNIA OKREŚLA BARIERY I OGRANICZENIA UTRUDNIAJĄCE FUNKCJONOWANIE WSPÓŁPRACUJE Z INNYMI NAUCZYCIELAMI I SPECJALISTAMI 3 stycznia 2019

5 Szkoła we współpracy WAŻNI PARTNERZY SZKOŁY RODZICE UCZNIÓW PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI INNE SZKOŁY I PLACÓWKI ORGANIZACJE DZIAŁAJĄCE NA RZECZ DZIECI I RODZINY 5 3 stycznia 2019

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w trakcie bieżącej pracy z uczniem (w szkole) 1. Zauważenie problemu (obserwacja oraz materiały źródłowe). 2. Obserwacja postępów/zachowań ucznia. 3. Przeprowadzenie diagnozy wstępnej. 4. Zdefiniowanie problemu. 5. Rozmowa z nauczycielem, pedagogiem, dyrektorem szkoły celem podjęcia działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 6. Przekazanie informacji nauczycielom uczącym danego ucznia. 7. Włączenie zintegrowanych działań wspomagających. 8. Obserwacja zmian. 9. Rozmowa z nauczycielem, pedagogiem, dyrektorem szkoły celem omówienia skuteczności podjętych działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 10. Ustalenie dalszego wsparcia/metod/form pomocy uczniowi. 11. Przekazanie informacji nauczycielom uczącym danego ucznia (włączenie nowych działań wspomagających). 12. Ponowna ocena skuteczności stosowanych działań w zakresie bieżącej pomocy uczniowi. 13. Wystąpienie do poradni psychologiczno-pedagogicznej/ustalenie kolejnych form pomocy na podstawie wydanej opinii. Materiał: „Grupa robocza” 6 3 stycznia 2019

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna – stwarzanie możliwości dla rozwoju dziecka/ucznia Przykładowy katalog działań: Indywidualizacja procesu edukacyjnego Stosowanie metod aktywizujących Budowanie zespołu klasowego (tworzenie poprawnych relacji interpersonalnych) Integrowanie działań nauczycieli uczących w danej klasie Budowanie relacji z rodzicami opartych na życzliwości i konstruktywnym poszukiwaniu rozwiązań problemów dziecka/ucznia Stosowanie oceniania wspierającego (poczucie sukcesu, nagradzanie wysiłku ucznia, unikanie nadmiernej rywalizacji) Materiał: „Grupa robocza” 3 stycznia 2019

Przykładowy katalog dodatkowych działań poradni psychologiczno-pedagogicznej w trakcie bieżącej pracy z uczniem Jeśli uczeń już posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię. Wsparcie przy tworzeniu Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego i Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia Konsultacje, szkolenia Obserwacja ucznia podczas zajęć szkolnych Wsparcie przy analizowaniu efektów zaplanowanej i udzielonej pomocy uczniowi 2. Jeśli uczeń nie posiada dokumentacji dotyczącej udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej (dotyczy od pkt. 9). Konsultacje, porady Obserwacja relacji nauczyciel-uczeń podczas zajęć szkolnych Grupy wsparcia Warunki i zakres współpracy dyrektor szkoły uzgadnia z dyrektorem poradni! 8 3 stycznia 2019

KONTAKT Dziękuję za uwagę! Wydział Edukacji UMŁ (na podstawie materiału „Grupy roboczej”) 3 stycznia 2019