Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak założyć organizację pozarządową?
Advertisements

1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
UGODA ADMINISTRACYJNA
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Fundacja jako rodzaj organizacji
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
Informacja o stanie procesu przekszta ł cenia Aeroklubu Polskiego Warszawa 26 maja 2007.
FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Właściwość sądów administracyjnych
Kryterium rodzaju działalności Kryterium osoby fundatora:
 USTAWA Z DNIA 17 MAJA 1989 r. o GWARANCJACH WOLNOŚCI SUMIENIA I WYZNANIA (Dz.U. z 2005 r. Nr 231, poz ze zm.)  rozporządzenie MSWiA z dnia 31.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Zmiana imienia i nazwiska
Petycja Twoje Prawo.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Zmiany w ustawie o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
REGULAMIN STOWARZYSZENIA ZWYKŁEGO 1.Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę Stowarzyszenie Muzeum Jedwabnictwa Milanowskiego.. W dalszych postanowieniach regulaminu.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Związki wyznaniowe - organizacja. Związki wyznaniowe – organizacja Kościoły i inne związki wyznaniowe w Polsce działają w konstytucyjnych ramach ustrojowych.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Trybunał Konstytucyjny
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Osoby prawne Kościoła katolickiego w Polsce
Prawo Wyznaniowe Studia Stacjonarne Administracji
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Tomasz Resler Zakład Historii Administracji
Sądy Administracyjne w Polsce
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Postępowanie sądowoadministracyjne – wybrane przepisy
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Zapis prezentacji:

Powstanie i rejestracja kościołów i związków wyznaniowych Tomasz Resler Zakład Historii Administracji

Źródła prawa wyznaniowego: Konstytucja art. 25,53, 30,32,233,48... umowy międzynarodowe Konkordat, EKPCz, MPPOiP i in. ustawy ustawy „majowe”, ustawy partykularne, inne ustawy rozporządzenia akty prawa miejscowego akty prawa wewnętrznego (państwowe) prawo wewnętrzne kościołów i innych związków wyznaniowych

Powstanie kościołów i innych związków wyznaniowych: w powszechnym użyciu funkcjonuje kilka określeń dotyczących organizacji religijnych: wspólnota religijna, kościół, związek religijny, związek wyznaniowy, kościoły i inne związki wyznaniowe, brak w przepisach prawa jasnego określenia kiedy powstaje związek wyznaniowy, Konstytucja RP nie precyzuje czym jest związek wyznaniowy, stanowi tylko o jego prawach i reguluje kwestie relacji państwa z kościołami i innymi związkami religijnymi, legalną definicję związku wyznaniowego zawiera art. 2 pkt 1 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania: „wspólnoty religijne, zwane dalej „kościołami i innymi związkami wyznaniowymi”, zakładane w celu wyznawania i szerzenia wiary religijnej, posiadające własny ustrój, doktrynę i obrzędy kultowe” cechą determinującą powstanie wspólnoty religijnej jest więc jej cel, którym musi być wyznawanie i szerzenie wiary religijnej, jak do tej definicji mają się sekty?

Powstanie kościołów i innych związków wyznaniowych: niezbędną przesłanką dla funkcjonowania danej instytucji (także o charakterze religijnym) w obrocie prawnym jest posiadanie osobowości prawnej, zgodnie z art. 33 KC „osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne nadają osobowość prawną”, przesłanki powstania i nabywania osobowości prawnej przez kościoły i związki wyznaniowe posiadające ustawową regulację oraz ich jednostki organizacyjne są określone przez poszczególne ustawy wyznaniowe, poza regulacjami ustawowymi powstanie kościoła lub związku wyznaniowego i nabycie przez nie osobowości prawnej może zostać dokonane w tzw. trybie rejestrowym,

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: Dział III ugwsiw „Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych” – art. 30-38, Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych z dnia 31 marca 1999 r. (Dz.U. Nr 38, poz. 374), rejestracja prowadzona jest na wniosek zainteresowanych i ma charakter deklaratoryjny, organem rejestrowym jest MSWiA, uzyskanie wpisu do rejestru nie jest obowiązkowe, a dana grupa religijna może funkcjonować np. jako stowarzyszenie, uzyskanie wpisu do rejestru powoduje, że związek wyznaniowy w świetle prawa traktowany jest jako związek o uregulowanej sytuacji prawnej, legitymacja do złożenia wniosku o wpis do rejestru: prawo do złożenia wniosku przysługuje grupie co najmniej 100 obywateli polskich posiadających pełną zdolność do czynności prawnych – art. 31 ust 1 ugwsiw,

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: prawo do złożenia wniosku przysługuje grupie co najmniej 100 obywateli polskich posiadających pełną zdolność do czynności prawnych – art. 31 ust 1 ugwsiw, czy wszystkie osoby ze wskazanej grupy muszą być wyznawcami danej wiary? czy wyznawcy religii o ustawowej regulacji mogą wystąpić z wnioskiem o wpis do rejestru? wymogi formalne wniosku (art. 32 ugwsiw): lista z notarialnie poświadczonymi podpisami i danymi osobowymi wnioskodawców, informacje o dotychczasowym życiu religijnym i działalności w RP, o celach związku, źródłach i zasadach doktrynalnych oraz o obrzędach religijnych, adres siedziby oraz dane osób wchodzących w skład organów wykonawczych, statut kościoła lub innego związku wyznaniowego:

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: statut kościoła lub innego związku wyznaniowego powinien w szczególności określać: nazwę związku wyznaniowego różną od innych nazw, teren działania i siedzibę władz, cele działania oraz formy i zasady ich realizacji, organy związku - sposób ich powoływania i odwoływania, zakres kompetencji oraz tryb podejmowania decyzji, źródła finansowania, tryb zmian w statusie, sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, sposób nabywania i utarty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków, sposób kreowania i odwoływania duchownych oraz ich kompetencje – jeżeli takie stanowiska są przewidziane, sposób rozwiązania związku i przeznaczenie majątku, nazwy, teren działania, siedziby, zakres uprawnień jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, zakres i formy kontaktów z organizacjami międzynarodowymi, określenie jednostek org. bez osobowości prawnej,

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: postępowanie rejestrowe: wniosek rozpatruje organ rejestrowy, organ rejestrowy może żądać wyjaśnień odnośnie treści wniosku, w przypadku braków lub uchybień formalnych o. r. może wyznaczyć 2-miesięczny termin na uzupełnienie (art. 32 ugwsiw), o. r. może zwracać się do instytucji państwowych o sprawdzenie prawdziwości danych zawartych we wniosku, o. r. wydaje decyzję administracyjną o wpisie do rejestru lub odmowie wpisu, przesłankami decyzji negatywnej są: postanowienia sprzeczne z ustawami chroniącymi bezpieczeństwo i porządek publiczny, zdrowie, moralność publiczną, władzę rodzicielską, podstawowe prawa i wolności innych osób (art. 33 ust.3), nieuzupełnienie braków formalnych, stwierdzenie, że organizacja nie ma w istocie charakteru religijnego (vide art. 2 ust 1 ugwsiw), decyzja w wpisie do rejestru wydawana jest w ciągu 3 miesięcy od daty wpłynięcia wniosku, z chwilą wpisu związek wyznaniowy jako całość uzyskuje osobowość prawną oraz korzysta z uprawnień przewidzianych przez ustawy,

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: postępowanie o wpis do rejestru jest jednoinstancyjne, w stosunku do decyzji o odmowie wpisu do rejestru przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz skarga do sądu administracyjnego, zgodnie z art. 35 ugwsiw występują dwie drogi aktualizacji danych zawartych we wniosku: na żądanie organu rejestrowego lub z inicjatywy związku wyznaniowego – stosuje się procedurę jak przy wniosku o wpis, rejestr składa się z dwóch działów: A (kościoły i związki wyznaniowe) oraz B (organizacje międzyreligijne i międzykościelne) – szczegóły rejestru vide strona internetowa MSWiA, rejestr udostępniany jest w wersji elektronicznej przez MSWiA, resort gromadzi także dane rejestrowe, wykreślenie z rejestru: może nastąpić tylko na podstawie decyzji administracyjnej organu rejestrowego, przesłanki wykreślenia: kościół lub inny związek wyznaniowy, który uzyskał regulację ustawową,

Rejestrowanie kościołów i innych związków wyznaniowych: kościół lub inny związek wyznaniowy, który zawiadomił organ rejestrowy o zaprzestaniu działalności (przeprowadzenie likwidacji), kościół lub inny związek wyznaniowy, które utracił cechy warunkujące uzyskanie wpisu do rejestru (przeprowadzenie likwidacji), po prawomocnym wyroku sądu stwierdzającym, że działalność kościoła lub innego związku wyznaniowego rażąco narusza przepisy prawa lub postanowienia statutu: z wnioskiem do sądu może wystąpić organ rejestrowy lub prokurator, sprawę w I instancji rozpatruje sąd okręgowy, przepisy dotyczące postępowania rejestracyjnego stosuje się odpowiednio do postępowań w sprawach organizacji międzykościelnych, zastrzeżeniem, że deklarację o powstaniu organizacji muszą podpisać władze co najmniej dwóch kościołów i innych związków wyznaniowych.