Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Wynik finansowy Przychody – koszty Przychody operacyjne – koszty operacyjne Pozostałe przychody operacyjne – pozostałe koszty operacyjne Przychody finansowe – koszty finansowe Zyski (straty) nadzwyczajne
Działalność operacyjna Przychody operacyjne – głównie ze sprzedaży produktów (ilość sprzedanych produktów x cena – rabaty, bonifikaty itd.) Koszty operacyjne: Koszty sprzedanych produktów (po koszcie wytworzenia – wszystkie koszty bez kosztów sprzedaży i zarządu) Wartość sprzedanych towarów i materiałów (po cenie zakupu lub nabycia) Przykład cz.1.: w danym miesiącu poniesiono koszty 10000 (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 2000 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 100 sztuk, nie ma produkcji w toku, produkty wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować.
Warianty ustalania wyniku finansowego Warianty sporządzania rachunku zysków i strat Porównawczy (koszty „4” – układ rodzajowy + ubytek stanu produktów – przyrost stanu produktów) Kalkulacyjny (koszty „5” – wg typu działalności i „7”)
C.D. przykładu Przykład cz.2.: w kolejnym miesiącu poniesiono koszty 10000 (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 3000 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 50 sztuk, nie ma produkcji w toku, produkty wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować (FIFO,LIFO).
C.D. przykładu Przykład cz.3.: w kolejnym miesiącu poniesiono koszty 10000 (wynagrodzenia, zużycie materiałów, usługi obce, amortyzacja, po równo), z czego 1000 to koszty zarządu a 1500 to koszty sprzedaży. Wyprodukowano 100 sztuk, koszt wytworzenia produkcji w toku 500, produkty gotowe wydano do magazynu, a następnie sprzedano 60 sztuk w cenie sprzedaży 100 zł. Wyznaczyć wynik finansowy i zaksięgować (FIFO,LIFO).
Kolejny przykład Sporządzić (bez księgowania) rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego: amortyzacja – 2000, zużycie materiałów i energii – 2500, wynagrodzenia – 4000, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia – 1800, usługi obce – 1200, przychody ze sprzedaży produktów – 40 000, koszt wytworzenia sprzedanych produktów – 28 500, pozostałe przychody operacyjne – 11000, pozostałe koszty operacyjne – 900, przychody finansowe -1 600, koszty finansowe – 1400.
Rachunek kosztów pełnych i kosztów zmiennych Miesięczne koszty stałe produkcji wynoszą 200 zł, a jednostkowe koszty zmienne produkcji 2 zł. W styczniu (na początku magazyn pusty) wyprodukowano 200 sztuk, sprzedano 150, w lutym wyprodukowano 150 sztuk, sprzedano 180, w marcu wyprodukowano 220 sztuk, sprzedano wszystko (magazyn pusty). Sporządzić rachunki kosztów zmiennych i pełnych (metoda LIFO i FIFO).
Rozliczenia międzyokresowe kosztów Zasada współmierności kosztów i przychodów: w zysku danego okresu uwzględniamy te i tylko te koszty, które dotyczą uzyskania przychodów w tymże okresie. Rozliczenia międzyokresowe czynne (Aktywa) Rozliczenia międzyokresowe bierne (Pasywa)
Rozliczenia międzyokresowe czynne Zakupy „na zapas”, opłaty z góry za czynsz, energię, użytkowanie gruntów, ubezpieczenia. Firma zapłaciła w styczniu ubezpieczenie budynków za cały rok w kwocie 7200. Bilans otwarcia: Aktywa Budynki 100000, Pasywa Kapitał Własny 100000. Dokonać księgowań i sporządzić rachunki zysków i strat za poszczególne miesiące oraz bilanse na koniec poszczególnych miesięcy.
Rozliczenia międzyokresowe bierne Kwoty będące kosztem związanym z bieżącym okresem, których wydatkowanie nastąpi w przyszłości, prawdopodobne koszty, o nieznanej dacie i kwocie. Np. koszty remontów, napraw i przeglądów gwarancyjnych. We wrześniu zawarto umowę z firmą budowlaną na remont budynku: planowany koszt 15000. 31 grudnia remont został ukończony, otrzymano fakturę na kwotę 16 000 zł. Bilans otwarcia i polecenie jak poprzednio.
Kolejny przykład Remont ma być przeprowadzony w I kwartale roku. Planowany koszt – 6000 zł, planowana skuteczność – miesięcy, faktura przyszła w marcu – 6600. Bilans otwarcia i polecenia jak poprzednio.
Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego Podatek dochodowy Zmniejsza wynik finansowy i staje się zobowiązaniem publicznoprawnym Jest funkcją różnicy „przychody – koszty”
Problem – przy podatku zderzenie „rachunkowość – przepisy podatkowe” Nie wszystkie przychody i koszty są uznawane w tym samym czasie bądź w ten sam sposób w obu ujęciach Dlatego: księgowy zysk brutto może być różny od podstawy opodatkowania (zysku podatkowego)
Przykład 1 Zysk brutto wynosi 5000. W końcu roku obrotowego zaksięgowano naliczone przez dostawcę odsetki za nieterminowe regulowanie zobowiązań 200. Przepisy podatkowe uznają je dopiero w momencie uregulowania, do tego momentu różnica między podatkiem rzeczywistym a „księgowym” jest rozliczeniem międzyokresowym
Przykład 2 Zysk brutto wynosi 5000. W końcu roku obrotowego zaksięgowano odsetki naliczone odbiorcom za nieterminowe regulowanie zobowiązań 200. Przepisy podatkowe uznają je dopiero w momencie uregulowania, do tego momentu różnica między podatkiem rzeczywistym a „księgowym” jest rezerwą.