Egzamin ósmoklasisty rok szkolny 2018/2019
Termin egzaminu główny język polski – 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 matematyka – 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) – godz. 9:00 język obcy nowożytny – 17 kwietnia 2019 r. (środa) – godz. 9:00 dodatkowy język polski – 3 czerwca 2019 r. (poniedziałek) – godz. 11:00 matematyka – 4 czerwca 2019 r. (wtorek) – godz. 11:00 język obcy nowożytny – 5 czerwca 2019 r. (środa) – godz. 11:00
Czas pracy zdających wynosi odpowiednio: a. w przypadku arkusza z języka polskiego – 120 minut (lub nie więcej niż 180 minut w przypadku uczniów, dla których czas rwania egzaminu może być przedłużony) b. w przypadku arkusza z matematyki – 100 minut (lub nie więcej niż 150 minut w przypadku uczniów, dla których czas trwania egzaminu może być przedłużony) c. w przypadku arkusza z języka obcego nowożytnego – 90 minut (lub nie więcej niż 135 minut w przypadku uczniów, dla których czas trwania egzaminu może być przedłużony).
Dostosowanie form i warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych zdających Dostosowanie formy egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do: a. rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB b. potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów: a. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera b. słabowidzących c. niewidomych d. słabosłyszących i niesłyszących e. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim f. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym g.z niepełnosprawnościami sprzężonymi h. którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki).
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na: a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia b. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty , o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to: a. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność b. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym c. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania d. zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza e. opinia poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się f. pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów: · objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną · cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
Dokument grupy uczniów, którym przysługuje dostosowanie a. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - uczniowie: · słabosłyszący i niesłyszący · słabowidzący i niewidomi · z niepełnosprawnością ruchową · z afazją · z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim · z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera · niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym b. zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza - uczniowie: · z czasową niesprawnością rąk · z przewlekłymi chorobami · chorzy lub niesprawni czasowo
Dokument grupy uczniów, którym przysługuje dostosowanie c. opinia rady pedagogicznej - uczniowie: · którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej · którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą · z zaburzeniami komunikacji językowej · o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe (cudzoziemcy) d. opinia poradni psychologicznopedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - uczniowie: · ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią e. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - uczniowie z chorobami przewlekłymi
Dostosowanie warunków Egzamin ósmoklasisty i egzamin gimnazjalny powinien odbywać się w oddzielnej sali, jeżeli zdający korzysta z co najmniej jednego z następujących dostosowań: a. korzystanie z urządzeń technicznych b. korzystanie z płyty CD z dostosowanym nagraniem w przypadku egzaminu z języka obcego nowożytnego c. udział nauczyciela wspomagającego (członka zespołu nadzorującego) w czytaniu lub pisaniu d. czas przedłużony o dodatkowe przerwy. Jeżeli zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i/lub pisaniu, przebieg egzaminu ósmoklasisty musi być rejestrowany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk. Zapis dźwiękowy stanowi integralną część pracy egzaminacyjnej.
Ważne terminy - Rodzice do 1 października 2018 r. Złożyć dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, wskazującą język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty do 23 listopada 2018 r. Złożyć oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu ze wskazanych sposobów dostosowania do 15 stycznia 2019 r. Złożyć dyrektorowi szkoły pisemną deklarację, zmieniającą język obcy nowożytny, z którego uczeń przystąpi do egzaminu ósmoklasisty, jeśli rodzice podjęli decyzję o zmianie języka do 1 kwietnia 2019 r Zmienić wybrany wcześniej język (złożenie wniosku do Dyrektora szkoły), jeśli uczeń uzyskał tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad albo uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z innego języka obcego nowożytnego niż ten, który został zadeklarowany, jeżeli języka tego uczeń uczy się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych