Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kilka podpowiedzi, jak pomóc dziecku odnieść szkolny sukces
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
PPP czyli Proponuję Pytalskim Projekt!. Co to jest metoda projektu? Kiedy Gosia Samosia spotyka się z ciekawostką, albo jakimś problemem Zabiera się do.
Jakub Szota Częstochowa 2012
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
przypadku prześladowania
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
DOBRY START.
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
Co z tą motywacją?.
Metody sprawnego uczenia się.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Szkoła bez przemocy.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Jak motywować dziecko do nauki ?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Jak motywować dziecko do nauki? -wskazówki dla rodziców
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Co chcieliśmy osiągnąć?
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?

O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują: nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Oto kilka refleksji na temat, jak rodzice mogą pomóc dziecku w nauce. Bez Waszej aktywności edukacja dziecka nie będzie udana.

Jak pracować z dzieckiem, żeby mu się chciało chcieć ? Interesuj się postępami dziecka. Sama obecność rodziców na zebraniu w szkole jest dla dziecka bardzo istotna. Świadczy bowiem o zainteresowaniu problemami syna, czy córki. Po powrocie do domu spróbujmy: powstrzymać emocje ( przekraczając próg domu nie krzyczmy np. „koniec z telewizją dopóki nie poprawisz ocen” itp.); znajdź czas na rozmowę; nie zaczynaj od informacji negatywnych; mówmy o swoich odczuciach np. miło mi było, gdy pani Cię pochwaliła lub zmartwiło mnie Twoje zachowanie w szkole; gdy są problemy-wspólnie ustalmy ich rozwiązanie

Wspieraj, ale nie wyręczaj. Pomagając dziecku w odrabianiu zadań domowych nie należy wyręczać dziecka. Należy wdrażać go do samodzielnej pracy. W procesie uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola wykonanej pracy. Chodzi w niej o to, aby dziecko samo odkryło swoje błędy i samo je poprawiło. Należy dziecko przyzwyczajać do podejmowania wysiłku, do pokonywania trudności, wtedy uwierzy we własne możliwości, a także nauczy się odpowiedzialności za swoje postępowanie.

Mądrze motywuj. W procesie uczenia się motywacja odgrywa dużą rolę. Jest siłą pobudzająca do nauki, zdobywania wiedzy, rozszerzania zainteresowań. Od kar lepsze są nagrody, ale stosowanie ich musi być ostrożne. Złotym środkiem jest drobna nagroda, np. w postaci uznania rodziców, pochwały. Chwaląc dziecko stosujmy tak zwaną pochwałę opisową tzn. nie mówmy wprost: jesteś grzeczny, jesteś mądry, bo taka pochwała wprawia w zakłopotanie. Spowodujmy, by dziecko tak samo pomyślało o sobie, mówiąc mu, co widzimy i co czujemy w konkretnej sytuacji.

Zapewnij właściwe warunki do nauki. Zapewnij dziecku spokojne miejsce do odrabiania lekcji; Zwracaj uwagę, by dziecko nie uczyło się w łóżku lub w miejscach, które kojarzą się z rozrywką lub snem; Ograniczaj oglądanie telewizji, usuń inne bodźce, które mogą przeszkadzać/np. niepotrzebne rzeczy na biurku/; Pozwól dziecku na przerwy w odrabianiu zajęć; Wyznacz określony czas na odrabiane lekcji, np.: o czwartej, po kolacji, przed oglądaniem telewizji, itp.; W żadnym wypadku dzieci nie powinny uczyć się po obfitym posiłku, gdy organizm nastawiony jest na trawienie oraz po godzinie 20.00,aby nie tracić cennych dla zdrowia godzin snu; Dopilnuj, by po odrobieniu lekcji wszystkie przybory wróciły na swoje miejsce, a dziecko spakowało tornister na następny dzień.

Zapewnij właściwe warunki do nauki. Dziecko nie powinno uczyć się na dzień przed sprawdzianem „do oporu”. Kolejność odrabiania lekcji : nieprawidłowa to odrabianie lekcji z tego samego bloku, np. historia i język polski; prawidłowa odrabianie lekcji naprzemiennie z przedmiotu humanistycznego, a następnie ścisłego, np. historia –matematyka; Odrabianie na przemian zadań pisemnych, a potem ustnych; Zaczynanie zawsze od zadań najtrudniejszych, kończenie na najłatwiejszych

Dostrzegaj osiągnięcia dziecka Dostrzegaj osiągnięcia dziecka NAGRODA czyli: wzmocnienie pozytywne ważne, aby była to rzeczywiście nagroda dla dziecka, coś, co sprawi, że następnego dnia weźmie się ono za naukę z werwą i ochotą

Jak skutecznie odebrać motywację do nauki? Nadmierna kontrola “Muszę go cały czas pilnować, gdy tylko odejdę –od razu zajmuje się czymś innym, nigdy nie pamięta co jest zadane”. Rodzic dzwoni do nauczycieli i kolegów, pytając o prace domowe. W ten sposób przejmuje całkowitą kontrolę, pozbawia dziecko odpowiedzialności i motywacji do nauki;

obawiają się, że dziecko samo sobie nie poradzi Uczenie się za dziecko Rodzice niezadowoleni z efektów nauki dziecka, sami biorą się do pracy: przepisują od nowa fragmenty lub całe prace domowe, piszą za niego wypracowania, czytają lektury; obawiają się, że dziecko samo sobie nie poradzi

Zbyt wysokie wymagania “Moje dziecko jest strasznie nerwowe. Gdy coś mu nie wychodzi, płacze, rzuca zeszytami”. rodzic sprawdza pracę dziecka i podkreśla na czerwono popełnione błędy; nie chwali go za włożony w pracę wysiłek, za ciekawą treść; koncentrując się na błędach, odbiera dziecku satysfakcję z wykonanej pracy.

Brak zainteresowania nauką dziecka Zapracowani rodzice nie mają czasu zajmować się sprawami szkolnymi dziecka. Uważają, że samo ze wszystkim powinno dać sobie radę. Dopiero, gdy dziecko wpada w duże kłopoty lub zaczyna wagarować –zaczynają szukać pomocy.

Komunukaty, których należy się wystrzegać! zakazy („jak nie potrafisz, to nie rób”) groźby („jeżeli tego nie zrobisz, to…”) powstrzymywania („zostaw, niech to zrobi ktoś inny”) akcentowanie słabych stron („myślenie nigdy nie było twoją mocną stroną”) eksponowanie niepowodzeń („ ty jak zawsze nic nie umiesz”)