PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Autor: Krzysztof Wolsa
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
„Zmysłami otwieram okna
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Percepcja słuchowa.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
„Poznajemy to co blisko”
„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu,
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Spostrzeganie.
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności cz. 3
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Metoda Integracji Sensorycznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Projekt rekreacyjno – edukacyjnego placu zabaw przy Zespole Szkół Integracyjnych w Radomiu.
ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE Przedszkole w Ruchu.
"MALI BADACZE - przez doświadczenie do zrozumienia"
„Nasz Zielony Zakątek przy Przedszkolu Samorządowym w Gorzkowicach”.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Prezentacja programu „RÓWNY START W PRZYSZŁOŚĆ” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w gminie Chodów.
W zdrowym ciele zdrowy duch
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Przyjaciel lasu Prezentację przygotowała Agnieszka Szczerba kl. V
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Przedszkole Samorządowe nr 3 Skawina. * Założenia innowacji pedagogicznej: * W naszym przedszkolu promujemy zdrowy tryb życia, dzieciom wpajamy podstawy.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Zielona edukacja – twórcze ogrody
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
„Poznajemy to co blisko”
Świetlica – czas zabawy !
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie „Edukacyjna ścieżka zmysłów” – źródłem poznawania rzeczywistości PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie

Chodzi o to, aby – jeśli to tylko możliwe – poznawać świat za pomocą zmysłów: to, co widoczne – wzrokiem, to, co słyszalne – słuchem, to, co można powąchać – węchem, posmakować – smakiem, dotknąć – zmysłem dotyku. A jeśli coś można uchwycić jednocześnie kilkoma zmysłami, należy to odbierać kilkoma zmysłami. Jan Amos Komeński

WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE ŚWIATA PRZEZ DZIECI PRZEDSZKOLNE W PRZESTRZENI OGRODOWEJ Aby poszerzyć dzieciom przestrzeń edukacyjną, nasz ogród przedszkolny został wyposażony w „Edukacyjną Ścieżkę Zmysłów”. Podejmując wraz z wychowankami wielorakie działania, staramy się dbać o wszechstronny ich rozwój i wielozmysłowe poznawanie przez nich świata. Mając świadomość, że zmysły odgrywają ogromną rolę w funkcjonowaniu dziecka, staramy się dostarczyć im odpowiednich sytuacji edukacyjnych do prawidłowego ich rozwoju poprzez – między innymi – możliwość rozpoznawania i nazywania wybranych elementów otaczającego świata na podstawie wyglądu, zapachu, dotyku, słuchu i smaku. W tym celu w przedszkolnym ogrodzie stworzyliśmy „Edukacyjną ścieżkę zmysłów” z przystankami edukacyjnymi, umożliwiającymi uzyskanie odpowiedzi na pytania: co widzisz, co słyszysz, co czujesz, co wyczuwasz smakiem, co wyczuwasz węchem, czego dotykasz, co robisz, co sobie wyobrażasz, co wyczuwasz intuicyjnie?

przystanek „Widzę” Zlokalizowany w przedszkolnym mini lesie służy do stymulowania zmysłu wzroku poprzez obserwacje przyrodnicze, oglądanie różnych drzew, krzewów, traw, dostrzeganie różnic i podobieństw kory, porównywanie kształtów i kolorów liści, wypatrywanie ptaków i owadów. .

DZIECI OBSERWUJĄ, PORÓWNUJĄ, POSZUKUJĄ

przystanek „Czuję” Usytuowany w okolicy rabaty z pachnącymi roślinami ozdobnymi i ziołami. Wśród roślin jest lawenda, tymianek, bazylia, rozmaryn, mięta i inne pachnące rośliny, a celem zajęć jest gromadzenie doświadczeń węchowych i wpływanie na rozwijanie zmysłu węchu.

Dzieci rozpoznają wygląd i zapach ziół

przystanek „Słyszę” Głównym bodźcem jest szum pobliskich drzew i traw ozdobnych. Dzieci mają możliwość usłyszenia jeszcze innych odgłosów z otoczenia, np. śpiew ptaków, odgłosy owadów. Atrakcją przystanku są również wiszące dzwonki wietrzne. Celem prowadzonych tu działań jest rozwijanie percepcji słuchowej.

Dzieci słuchają szumu traw oraz odgłosów dobiegających z otoczenia

przystanek „Dotykam” Celem prowadzonych zabaw i ćwiczeń stymulujących zmysł dotyku jest budzenie ciekawości, radości eksperymentowania, rozwijanie zdolności postrzegania, poprawa precyzji ruchowej, wzmacnianie palców i stóp, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej, poprawa orientacji w schemacie własnego ciała.

Masaż stóp, odbieranie bodźców z faktur podłoża, odczuwanie temperatury

Do wypełniania kwater wykorzystywany jest sezonowy materiał przyrodniczy, np. kasztany, kora, trawa

przystanek „Równowaga” Organizowane tu zabawy ruchowe sprzyjają rozwijaniu równowagi obu stron ciała dzieci, rozwojowi refleksu i kształtowaniu postawy. Dzieci, które są pod tym względem stymulowane, rozwijają się szybciej i lepiej wykorzystują swoje możliwości. Mają także lepszą orientację w przestrzeni.

Dzieci ćwiczą koncentrację uwagi i równowagę za pomocą balansowania ciałem

Równoważnia sprzyja doskonaleniu u dzieci umiejętności bezpiecznego utrzymania równowagi i kontroli nad ciałem w przestrzeni

przystanek „Smakuję” Aby stymulować zmysł smaku, wykorzystujemy sezonowe uprawy w przedszkolnym „Sielskim Zaułku”: miętę, truskawki, borówki, rzodkiewki, rabarbar, ogórki, pomidory, sałatę itd. Celem degustacji jest rozwijanie percepcji smakowej, akceptacja nowego smaku.

„Edukacyjna ścieżka zmysłów” – źródłem poznawania rzeczywistości Zaplanowane i proponowane zabawy na poszczególnych przystankach „Edukacyjnej ścieżki zmysłów” przyczyniają się do rozwijania nie tylko określonego, jednego zmysłu, ale uaktywniają też inne. Umożliwiają dzieciom świadome korzystanie z nich, dają szansę wyrównania strat dzieciom ze środowisk o mniejszej ilości bodźców i zwracają ich uwagę na różne subtelności, na to, co delikatne, ciche, drobne i piękne. Przy okazji dzieci mają możliwość wykazania się czujnością i zdolnością koncentracji uwagi i uczą się poszanowania środowiska i uważnego obcowania z nim. Opracowanie: Marzena Boszko, Joanna Cholewa