PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie „Edukacyjna ścieżka zmysłów” – źródłem poznawania rzeczywistości PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Chodzi o to, aby – jeśli to tylko możliwe – poznawać świat za pomocą zmysłów: to, co widoczne – wzrokiem, to, co słyszalne – słuchem, to, co można powąchać – węchem, posmakować – smakiem, dotknąć – zmysłem dotyku. A jeśli coś można uchwycić jednocześnie kilkoma zmysłami, należy to odbierać kilkoma zmysłami. Jan Amos Komeński
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE ŚWIATA PRZEZ DZIECI PRZEDSZKOLNE W PRZESTRZENI OGRODOWEJ Aby poszerzyć dzieciom przestrzeń edukacyjną, nasz ogród przedszkolny został wyposażony w „Edukacyjną Ścieżkę Zmysłów”. Podejmując wraz z wychowankami wielorakie działania, staramy się dbać o wszechstronny ich rozwój i wielozmysłowe poznawanie przez nich świata. Mając świadomość, że zmysły odgrywają ogromną rolę w funkcjonowaniu dziecka, staramy się dostarczyć im odpowiednich sytuacji edukacyjnych do prawidłowego ich rozwoju poprzez – między innymi – możliwość rozpoznawania i nazywania wybranych elementów otaczającego świata na podstawie wyglądu, zapachu, dotyku, słuchu i smaku. W tym celu w przedszkolnym ogrodzie stworzyliśmy „Edukacyjną ścieżkę zmysłów” z przystankami edukacyjnymi, umożliwiającymi uzyskanie odpowiedzi na pytania: co widzisz, co słyszysz, co czujesz, co wyczuwasz smakiem, co wyczuwasz węchem, czego dotykasz, co robisz, co sobie wyobrażasz, co wyczuwasz intuicyjnie?
przystanek „Widzę” Zlokalizowany w przedszkolnym mini lesie służy do stymulowania zmysłu wzroku poprzez obserwacje przyrodnicze, oglądanie różnych drzew, krzewów, traw, dostrzeganie różnic i podobieństw kory, porównywanie kształtów i kolorów liści, wypatrywanie ptaków i owadów. .
DZIECI OBSERWUJĄ, PORÓWNUJĄ, POSZUKUJĄ
przystanek „Czuję” Usytuowany w okolicy rabaty z pachnącymi roślinami ozdobnymi i ziołami. Wśród roślin jest lawenda, tymianek, bazylia, rozmaryn, mięta i inne pachnące rośliny, a celem zajęć jest gromadzenie doświadczeń węchowych i wpływanie na rozwijanie zmysłu węchu.
Dzieci rozpoznają wygląd i zapach ziół
przystanek „Słyszę” Głównym bodźcem jest szum pobliskich drzew i traw ozdobnych. Dzieci mają możliwość usłyszenia jeszcze innych odgłosów z otoczenia, np. śpiew ptaków, odgłosy owadów. Atrakcją przystanku są również wiszące dzwonki wietrzne. Celem prowadzonych tu działań jest rozwijanie percepcji słuchowej.
Dzieci słuchają szumu traw oraz odgłosów dobiegających z otoczenia
przystanek „Dotykam” Celem prowadzonych zabaw i ćwiczeń stymulujących zmysł dotyku jest budzenie ciekawości, radości eksperymentowania, rozwijanie zdolności postrzegania, poprawa precyzji ruchowej, wzmacnianie palców i stóp, rozwijanie wrażliwości dotykowej, rozwój aktywności ruchowej, poprawa orientacji w schemacie własnego ciała.
Masaż stóp, odbieranie bodźców z faktur podłoża, odczuwanie temperatury
Do wypełniania kwater wykorzystywany jest sezonowy materiał przyrodniczy, np. kasztany, kora, trawa
przystanek „Równowaga” Organizowane tu zabawy ruchowe sprzyjają rozwijaniu równowagi obu stron ciała dzieci, rozwojowi refleksu i kształtowaniu postawy. Dzieci, które są pod tym względem stymulowane, rozwijają się szybciej i lepiej wykorzystują swoje możliwości. Mają także lepszą orientację w przestrzeni.
Dzieci ćwiczą koncentrację uwagi i równowagę za pomocą balansowania ciałem
Równoważnia sprzyja doskonaleniu u dzieci umiejętności bezpiecznego utrzymania równowagi i kontroli nad ciałem w przestrzeni
przystanek „Smakuję” Aby stymulować zmysł smaku, wykorzystujemy sezonowe uprawy w przedszkolnym „Sielskim Zaułku”: miętę, truskawki, borówki, rzodkiewki, rabarbar, ogórki, pomidory, sałatę itd. Celem degustacji jest rozwijanie percepcji smakowej, akceptacja nowego smaku.
„Edukacyjna ścieżka zmysłów” – źródłem poznawania rzeczywistości Zaplanowane i proponowane zabawy na poszczególnych przystankach „Edukacyjnej ścieżki zmysłów” przyczyniają się do rozwijania nie tylko określonego, jednego zmysłu, ale uaktywniają też inne. Umożliwiają dzieciom świadome korzystanie z nich, dają szansę wyrównania strat dzieciom ze środowisk o mniejszej ilości bodźców i zwracają ich uwagę na różne subtelności, na to, co delikatne, ciche, drobne i piękne. Przy okazji dzieci mają możliwość wykazania się czujnością i zdolnością koncentracji uwagi i uczą się poszanowania środowiska i uważnego obcowania z nim. Opracowanie: Marzena Boszko, Joanna Cholewa