Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej Wyniki sprawdzianów i co dalej?
Zadania oceniania zewnętrznego określenie jednolitego dla wszystkich uczniów i szkół poziomu wymagań, diagnozowanie osiągnięć wszystkich uczniów na końcu każdego etapu kształcenia, monitorowanie poziomu nauczania oraz dostarczanie obiektywnych i porównywalnych informacji na temat jakości kształcenia, dostarczanie szkołom wniosków do pracy poprzez informację zwrotną.
Wyniki sprawdzianów 2002-2006 Umiejętności z których obszarów standardów uczniowie opanowali najlepiej, a z których najsłabiej?
SPRAWDZIAN 2002
SPRAWDZIAN 2003
SPRAWDZIAN 2004
SPRAWDZIAN 2005
SPRAWDZIAN 2006 Poziom zadowalający 70% Poziom konieczny 50%
Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Rozumowanie Co poprawić? Wykorzystywanie wiedzy w praktyce Rozumowanie
Jak sprawdzamy rozumowanie? Nr zad. Sprawdzana umiejętność ( 2006) Uczeń: Sprawdzana czynność ucznia 7 umieszcza datę w przedziale czasowym określa wiek 8 rozpoznaje własności figur geometrycznych rozpoznaje osie symetrii figury geometrycznej 9 rozpoznaje kąty 14 opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego wskazuje wyrażenie arytmetyczne prowadzące do obliczenia różnicy kosztów 16 sprawdza wyniki z warunkami zadania sprawdza, która z podanych odpowiedzi spełnia warunki określone w zadaniu 25 ustala sposób rozwiązywania zadania I. zapisuje działania prowadzące do obliczenia powierzchni działki ustala sposób rozwiązywania zadania (3.8) III. zapisuje wyrażenia prowadzące do wyznaczenia procentu danej wielkości IV. ustala sposób obliczenia części działki
Jak sprawdzamy wykorzystywanie wiedzy w praktyce? Nr zad. Sprawdzana umiejętność Uczeń: Sprawdzana czynność ucznia 4 wykonuje obliczenia dotyczące temperatury oblicza różnicę temperatur 15 wykorzystuje w sytuacji praktycznej własności liczb oblicza, ile razy jedna wielkość mieści się w drugiej 18 wykonuje obliczenia dotyczące długości (5.3) oblicza odległość, posługując się skalą planu 19 podaje najmniejszą liczbę całkowitą spełniającą warunek z zadania 20 wykonuje obliczenia dotyczące czasu wyznacza czas zakończenia pracy 21 wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni II. oblicza powierzchnię działki V. wykonuje obliczenia procentowe dotyczące powierzchni VI. oblicza różnicę powierzchni
Co z tą matematyką?
Analizując zadania ze sprawdzianu „Pszczoły i miody” przeprowadzonego w kwietniu 2006 roku, można wyróżnić dwa podtesty: podtest badający umiejętności kształtowane przede wszystkim na przedmiotach o charakterze humanistycznym, za który można było uzyskać 23 punkty, podtest badający umiejętności kształtowane na matematyce, za który można było uzyskać 17 punktów.
Populację uczniów, na terenie działania OKE w Krakowie, którzy w kwietniu 2006 roku pisali sprawdzian w wersji standardowej, podzielono na grupy: uczniowie, którzy wykazali się na poziomie zadowalającym umiejętnościami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,7 uczniowie, którzy wykazali się na poziomie zadowalającym umiejętnościami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,7
uczniowie, którzy wykazali się na poziomie koniecznym umiejętnościami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,5 uczniowie, którzy wykazali się na poziomie koniecznym umiejętnościami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,5
Wyniki sprawdzianu 2006 w grupie uczniów radzących sobie na poziomie zadowalającym: z zadaniami humanistycznymi HUM ≥ 0,7 N 66 402 (67%) Średnia 30,21 Mediana 31 Dominanta 34 Minimum 14 Maksimum 40 z zadaniami matematycznymi MAT ≥ 0,7 N 36 506 (37%) Średnia 34,27 Mediana 35 Dominanta 34 Minimum 16 Maksimum 40 Uczniowie radzący sobie w stopniu zadowalającym z zadaniami matematycznymi osiągają wyższe wyniki ze sprawdzianu niż uczniowie radzący sobie w stopniu zadowalającym z zadaniami humanistycznymi.
z zadaniami o charakterze humanistycznym Wyniki sprawdzianu 2006 w grupie uczniów radzących sobie na poziomie koniecznym: z zadaniami o charakterze humanistycznym HUM ≥ 0,5 N 86154 (87%) Średnia 27,79 Mediana 28 Dominanta 33 Minimum 11 Maksimum 40 z zadaniami o charakterze matematycznym MAT ≥ 0,5 N 57 392 (58%) Średnia 31,57 Mediana 32 Dominanta 33 Minimum 12 Maksimum 40 Uczniowie radzący sobie w stopniu koniecznym z zadaniami matematycznymi osiągają wyższe wyniki ze sprawdzianu niż uczniowie radzący sobie w stopniu koniecznym z zadaniami humanistycznymi.
Wyniki sprawdzianu 2006 w zależności od struktury osiągnięć szkolnych ucznia. HUM ≥ 0,5 MAT ≥ 0,5 HUM < 0,5 MAT < 0,5 N 86 154 57 392 12 502 41 264 87,33% 58,17% 12,67% 41,83% Średnia 27,79 31,57 12,26 17,82 Mediana 28 32 12 18 Dominanta 33 11 21 Odchylenie standardowe 7,060 4,970 4,436 5,422 Wariancja 49,850 24,697 19,682 29,399
Uczniowie klas szóstych lepiej radzili sobie z zadaniami o charakterze humanistycznym niż z zadaniami o charakterze matematycznym. Na kształt rozkładu wyników sprawdzianu ma wpływ istnienie w populacji co najmniej dwóch grup uczniów o zróżnicowanej strukturze osiągnięć szkolnych.
Wnioski do pracy szkoły W planie pracy szkoły uwzględnić kształtowanie umiejętności sprzyjające osiąganiu standardów wymagań egzaminacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności z ROZUMOWANIA i z WYKORZYSTYWANIA WIEDZY W PRAKTYCE. Nauczyciel powinien zapoznać się z wynikami sprawdzianu, dokonać analizy wyników pod kątem swojego przedmiotu, uwzględnić wnioski z analizy w planie pracy z tym zespołem i następnymi, konstruować sprawdziany przedmiotowe badające umiejętności opisane standardami, doskonalić różne strategie rozwiązywania zadań, przyzwyczajać uczniów do sytuacji egzaminacyjnej (dyscyplina czasowa). Interdyscyplinarny charakter sprawdzianu wymaga współpracy nauczycieli w przygotowywaniu uczniów do sprawdzianu.
Serwis internetowy
Serwis internetowy
Przykłady zadań badających umiejętności z poszczególnych obszarów standardów www.oke.krakow.pl sprawdzian w klasie VI
Przykłady zadań badających umiejętności z poszczególnych obszarów standardów www.oke.krakow.pl sprawdzian w klasie VI
Serwis internetowy Od 16 października nowe biuletyny infomacyjno-dydaktyczne Począwszy od 1 listopada - co 2 tygodnie w serwisie zestawy zadań matematyczno-przyrodniczych z ROZUMOWANIA i z WYKORZYSTYWANIA WIEDZY W PRAKTYCE
Pomyślności w nowym roku szkolnym