ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ podmioty i formy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacje pozarządowe
Advertisements

Zarządzanie finansami w NGO
Typy i rodzaje placówek
Przekazywanie zadań organizacjom pozarządowym mgr Paweł Dąbrowski.
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Prawo organizacji pozarządowych
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
Wypełnianie zeznania podatkowego CIT-8
Stypendium Marii Curie
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Źródła prawa podatkowego
Fundacja jako rodzaj organizacji
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ochrona własności intelektualnej
Muzeum Warszawskiej Pragi ODDZIAŁ MUZEUM HISTORYCZNEGO M.ST. WARSZAWY PROJEKT NR 13 REALIZOWANY PRZEZ MIASTO ST. WARSZAWA.
Zarządzanie finansami w organizacji pozarządowej Projekt Wzrost potencjału sektora społecznego w powiecie jarosławskim poprzez inicjowanie partnerskiej.
Ochrona własności intelektualnej
Weremczuk, Bobeł i Wspólnicy
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Podatki Vat.
Prawa dziecka do życia kulturalnego
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
1.
Pracownicze dane osobowe
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Wykład specjalizacyjny
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Zakres obowiązywania kpa
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Pozostałe dochody.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Toruń, Jarek Neneman i Małgorzata Sęk Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych.
Prewspółczynnik, współczynnik, problemy Warszawa, Jarek Neneman Uczelnia Łazarskiego Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Ekspert PwC.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Działalność gospodarcza instytucji kultury
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Centra kształcenia ustawicznego
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wyrok WSA z Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., I SA/Ke 531/17
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ instytucje kultury
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Podatek od gier.
Czy organ podatkowy jest związany przepisami prawa wskazanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej? Toruń, 31 marca 2017 r.
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Zapis prezentacji:

ORGANIZACJA I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ podmioty i formy Małgorzata Giełda, Zakład Nauki Administracji UWr

PODMIOTY I FORMY Wprowadzenie – podmioty i formy Formy organizacyjne działalności kulturalnej (art. 2) Formy pozaustawowe działalności kulturalnej Podmioty uprawnione do prowadzenia d.k. Wolontariat, pożytek publiczny, działalność gospodarcza a działalność kulturalna

WPROWADZENIE PODMIOTY I FORMY Podmioty zajmujące się działalnością kulturalną w Polsce: instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, organizacje prywatne (komercyjne). W zależności od rodzaju podmiotu zajmującego się kulturą mają zastosowanie odpowiednie akty prawa, które stanowią podstawę ich działalności. Integralną częścią instytucji zajmujących się działalnością kulturalną jest system szkolnictwa artystycznego.

WPROWADZENIE PODMIOTY I FORMY Formy, w jakich prowadzona jest działalność kulturalna w Polsce są rozmaite i nie stanowią katalogu zamkniętego w ustawie. W zależności od przyjętej formy prowadzenia działalności kulturalnej mają zastosowanie odpowiednie akty prawa.

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 Katalog form organizacyjnych działalności kulturalnej (art. 2) Teatry Kina Opery Muzea Operetki Biblioteki Filharmonie Domy kultury Orkiestry Ogniska artystyczne Instytucje filmowe Galerie sztuki Ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (katalog otwarty – wyrok NSA z 11 czerwca 2015 r., I FSK 1988/13)

FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 FORMY ORGANIZACYJNE ZDEFINIOWANE W USTAWACH (tylko) NAZWANE (brak definicji w ustawach) BRAK DEFINICJI LEGALNEJ FORMY DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ definiowanie wskazanych przez ustawodawcę form prowadzenia działalności kulturalnej następować z uwzględnieniem ich znaczenia językowego.

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 TEATR instytucja zajmująca się wystawianiem utworów scenicznych OPERA instytucja wystawiająca sceniczne dramaty muzyczne OPERETKA instytucja wystawiająca muzyczne utwory sceniczne o charakterze rozrywkowym FILHARMONIA instytucja dysponująca stałym zespołem instrumentalistów i śpiewaków, organizująca koncerty muzyki poważnej ORKIESTRA wieloosobowy zespół instrumentalny, grający pod kierownictwem dyrygenta

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 i opracowywania filmów* PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 INSTYTUCJA FILMOWA (art. 17 ustawy o państwowych instytucjach filmowych) LUB KINO instytucja, w której prowadzone są projekcje filmów na dużym ekranie; GALERIA SZTUKI instytucja zajmująca się ekspozycją dzieł artystycznych (sztuki); FILM – utwór artystyczny polegających na serii następujących po sobie obrazów z dźwiękiem lub bez dźwięku, wyrażających określone treści, utrwalonych na nośniku wywołującym wrażenie ruchu powołana do produkcji i opracowywania filmów* prowadzi działalność w zakresie promocji oraz upowszechniania filmu i kultury filmowej

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 BIBLIOTEKA instytucja powołana do gromadzenia i udostępniania księgozbiorów DOM KULTURY instytucja animująca kulturę przez zarządzanie infrastrukturą kulturalno-rozrywkową w postaci czytelni, sal kinowych, świetlic, instrumentów itp. OGNISKO ARTSTYCZNE placówkę umożliwiającą rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych OŚRODEK BADAŃ I DOKUMENTACJI instytucję zajmującą się badaniem i dokumentacją archiwalną w zakresie poszczególnych dziedzin kultury.

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 PODMIOTY I FORMY FORMY ORGANIZACYJNE DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 2 MUZEUM jednostka organizacyjna nienastawiona na osiąganie zysku, której celem jest: gromadzenie dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym trwała ochrona informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ PODMIOTY I FORMY INNE USTAWOWE FORMY DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ Pewne dodatkowe formy działalności kulturalnej wskazuje ustawodawca w art. 11 ust. 2: orkiestra symfoniczna, orkiestra kameralna, zespół pieśni i tańca, zespół chóralny.

DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ PODMIOTY I FORMY POZAUSTAWOWE FORMY DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ Poza przywołanymi przez ustawodawcę przykładami form, w których odbywa się działalność kulturalna, można wskazać też takie, jak np.: MEDIATEKA instytucja posiadająca i upowszechniająca zbiór druków, nagrań i materiałów multimedialnych PRACOWNIA MALARSKA PRACOWNIA PLASTYCZNA SALON LITERACKI CENTRUM SZTUKI CYFROWEJ

PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM – art. 4 Przepis określa formy, w jakich może być prowadzona działalność kulturalna przez: osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej dla których taka działalność nie jest podstawowym celem statutowym. Formami tymi w szczególności są: kluby, świetlice, KATALOG domy kultury, OTWARTY biblioteki… Dopuszczalne jest prowadzenie, jako działalności dodatkowej, działalności kulturalnej także w innych formach organizacyjnych, w tym także zbliżonych do tych, o których mowa w art. 2.

PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM – art. 4 KLUB miejsce, w którym realizowana jest działalność kulturalna o charakterze rozrywkowym ŚWIETLICA placówka organizująca zajęcia rozrywkowe, np. kursy tańca DOM KULTURY budynek mieszczący lokale kulturalno-rozrywkowe, jak czytelnia czy sala kinowa BIBLIOTEKA placówka powołana do gromadzenia i udostępniania księgozbiorów

KLUB, ŚWIATLICA, DOM KULTURY, BIBLIOTEKA PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM – art. 4 KLUB, ŚWIATLICA, DOM KULTURY, BIBLIOTEKA Formy te są tworzone przy: zakładach pracy, sanatoriach, ośrodkach wypoczynkowych, szpitalach …

PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM – art. 4 PODMIOT ODBIORCA (os. pr./ jedn. bez os. pr.) (działań podmiotu) DZIAŁALNOŚĆ STATUTOWA PODMIOTU DZIAŁALNOŚĆ POZASTATUTOWA PODMIOTU, np.: KLUB, ŚWIATLICA, DOM KULTURY, BIBLIOTEKA ROZRYWKA, ROZWIJANIE i UPOWSZECHNIANIE ZAINTERESOWAŃ Wskazane formy działalności kulturalnej podejmowane przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mają wspólny mianownik w postaci albo zapewnienia rozrywki, albo rozwijania i upowszechniania zainteresowań kulturalnych odbiorcom ich pozostałej działalności.

PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM (art. 4) – KWESTIE FINANSOWE Zastrzeżenie wyrażone w art. 4 ust. 2 ma istotne znaczenie w prawie podatkowym: 1. Koszty prowadzenia działalności kulturalnej (w tym wynagrodzenia dla pracowników, składka na ubezpieczenie społeczne, i inne wydatki z tytułu zatrudnienia) obciążają koszty działalności podstawowej. 2. Koszty działalności podstawowej, o której mowa w art. 4 u. 2 nie są tym samym, co koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.pdop. (wyrok NSA z 8.8.1997 r., I SA/Po 242/97), u.vat – ustawa o podatku od towarów i usług u.pdop – ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych

PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW, DLA KTÓRYCH DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNA NIE JEST PODSTAWOWYM CELEM STATUTOWYM (art. 4) – KWESTIE FINANSOWE Zastrzeżenie wyrażone w art. 4 ust. 2 ma istotne znaczenie w prawie podatkowym: 3. Jeżeli jednym z celów niepodstawowych określonych w statucie osoby prawnej jest działalność kulturalna prowadzona w formie określonej w art. 4 ust. 1, to dochody tej osoby w części przeznaczonej bezpośrednio na ów cel są zwolnione od podatku, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 u.pdop. 4. Instytucje, dla których celem podstawowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, nawet jeśli taką prowadzą, nie są instytucjami o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a u.vat (wyr. WSA w Warszawie z 11.7.2012 r., III SA/Wa 2797/11). u.vat – ustawa o podatku od towarów i usług u.pdop – ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych

FORMY DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ PODMIOTY I FORMY FORMY DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ PODSUMOWANIE Nie ma obowiązku ograniczania pojęcia działalności kulturalnej tylko do tej prowadzonej w formach wymienionych w art. 2. wyr. NSA z 17.5.2011 r., II OSK 378/11 wyr. NSA z 14.5.2015 r., I FSK 318/14 Powstawanie nowych form działalności kulturalnej i zanik dotychczasowych związany jest z naturalnym rozwojem społecznym i technologicznym. Trudno jednak przyjąć – za przywołanym wyżej orzeczeniem – że do form organizacyjnych działalności kulturalnej można zaliczyć jednorazową imprezę kulturalną, np. dożynki. Wydaje się bowiem – biorąc pod uwagę treść katalogu zamieszczonego w art. 2 – że kategoria ta obejmuje jedynie takie typy (stałe i ciągle działające)

PODMIOTY I FORMY PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 3 u. 1 PODZIAŁ GENERALNY Podmioty, które mogą prowadzić działalność kulturalną: osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Działalność kulturalna a działalność gospodarcza PODMIOTY I FORMY PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 3 u. 2 Działalność kulturalna a działalność gospodarcza Działalność polegająca na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, w rozumieniu ustawy, nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak, że nie może ona mieć zarobkowego charakteru. Sformułowanie to ma jedynie taką konsekwencję, że wyłączone zostały w stosunku do podmiotów prowadzących działalność kulturalną – w zakresie wynikającym z art. 3 u. 3 ustawy – prawne skutki prowadzenia działalności gospodarczej.

PODMIOTY I FORMY PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 3 u. 3 Działalność kulturalna a działalność pożytku publicznego i wolontariat może pokrywać się z działalnością pożytku publicznego.

PODMIOTY I FORMY PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 3 u. 3 Działalność kulturalna a działalność pożytku publicznego i wolontariat oraz działalność gospodarcza Art. 3 u. 3 dookreśla system prawa regulujący działalność w sferze kulturalnej. Wskazuje on, kolejność zastosowania przepisów trzech ustaw. Do działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury należy stosować: przepisy ustawy przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przepisu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej

Działalność kulturalna o charakterze działalności gospodarczej PODMIOTY I FORMY PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ – art. 3 u. 3 Działalność kulturalna o charakterze działalności gospodarczej Działalność kulturalna prowadzona przez podmioty inne niż instytucje kultury. Ma materialnie charakter działalności gospodarczej. Mogą ją ubocznie prowadzić instytucje kultury.* PRZYKŁAD: działalność wydawnicza * wówczas nie stosuje się ustawy o s.dz.g. w zakresie, w którym odmiennie dane kwestie reguluje ustawa lub ustawa o wolontariacie. Rafał Golat

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Małgorzata Giełda Zakład Nauki Administracji UWr