KOMPUTER – ZALETY I WADY Oprac. Katarzyna Semla
POZYTYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA Komputer i Internet umożliwiają dostęp do szybkiej informacji Ułatwiają naukowcom i studentom prowadzenie badań Dostarczają lekarzom informacji o odkryciach naukowych w dziedzinie medycyny
POZYTYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA Zapewniają szybką komunikację między ludźmi Pozwalają zamieszczać zdjęcia, tworzyć prezentacje, oglądać filmy, słuchać muzyki
POZYTYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA Umożliwiają poznanie ludzi różnych kultur i wymianę informacji Ułatwiają życie codzienne (zakupy, przelewy bankowe, rezerwacje) Zapewniają rozrywkę
NEGATYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA Zaniedbywanie obowiązków szkolnych, domowych oraz życia osobistego Ograniczanie kontaktów towarzyskich na rzecz wirtualnych znajomości Narażanie się niebezpieczne kontakty i cyberprzemoc Zaniedbywanie zdrowia fizycznego Uzależnienia
NEGATYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA. UZALEŻNIENIA Socjomania internetowa – uzależnienie od kontaktów w sieci Potrzeba ustawicznego śledzenia wszystkiego co się dzieje w sieci (gry, aukcje, zakupy) Obsesyjne przeszukiwanie baz danych i poszukiwanie informacji
NEGATYWNE ASPEKTY KORZYSTANIA Z KOMPUTERA. UZALEŻNIENIA Potrzeba ciągłego przesiadywania przed komputerem Zaburzenia psychiczne (rozdrażnienie, depresja)
OBJAWY WIRTUALNEGO UZALEŻNIENIA Niemożność funkcjonowania bez komputera i Internetu Zaniedbywanie obowiązków szkolnych oraz dotychczasowych zainteresowań zapominanie o posiłkach Zaburzenia snu Zaburzenia zachowania (przejmowanie agresji z gier itp.)
SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIU Nie marnuj całego wolnego czasu na siedzenie przed ekranem komputera Wykorzystuj Internet do rozwijania swoich zainteresowań
SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA UZALEŻNIENIU Czytaj książki, uprawiaj sport, spotykaj się z przyjaciółmi Jeżeli uzależniłeś się od Internetu, skorzystaj z fachowej pomocy psychologa lub terapeuty
BIBLIOGRAFIA Grabowska M.: Wirtualne uzależnienie: jak mu zapobiegać. Biblioteka – Szkolne Centrum Informacji 2011 nr 2 s. 20-21 www.google.pl/imghp