Metoda stymulacji polisensorycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Jak pomagać dziecku w nauce?
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Czytanie ze zrozumieniem
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
6-LATEK W SZKOLE.
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
Trening metodą Warnkego
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Sala Doświadczania Świata
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Nowoczesne techniki uczenia się
Zmysły i ich formy językowe
Kodeks 2.0 klasy 5 Rok szkolny 2013/2014.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Charakterystyka metody Glenna Domana
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

Metoda stymulacji polisensorycznej

Nauczyciel w procesie nauczania – uczenia się powinien stosować strategię wykorzystującą wszystkie systemy sensoryczne, nie tylko ten, który sam reprezentuje. Każdy człowiek posługuje się czterema kanałami, za pomocą których odbiera informacje ze świata. Jest to: kanał wzrokowy kanał słuchowy kanał kinestetyczny kanał dotykowy

Musimy stwierdzić jakie predyspozycje mają nasi uczniowie w tym zakresie i zastosować odpowiednie ćwiczenia ułatwiające im naukę szkolną, dostosowanie do indywidualnych możliwości. Ustalenie głównej modalności dziecka, czyli preferowanego przez nie kanału percepcji świata, umożliwia indywidualizację podejścia do nauczania w klasie. W ten sposób zapewniamy – zdaniem Susan Kovalik – wszystkim dzieciom szansę na sukces.

1. Uczeń z modalnością wzrokową: lubi patrzeć na książki i obrazki, przebywa z książką , uwaga długotrwała lubi patrzeć na uporządkowane rzeczy, wymaga czystego, schludnego otoczenia znajduje to co inni zgubili, pamięta gdzie widział rzeczy widzi detale łatwo znajduje stronę w książce ma trudności z przyjęciem instrukcji ustnej. Jeśli jest nieśmiały, będzie odpisywał od innych niż poprosi o dodatkowe informacje

lubi układać puzzle dość dobrze rysuje umie poprawnie nakryć stół, pamięta gdzie nakrycia stoją w kredensie może mieć kłopoty z mówieniem może intensywnie przyglądać się twarzy nauczyciela rzadko rozmawia w klasie, zwykle odpowiada kilku słowami

2. Uczeń z modalnością słuchową: nigdy nie przestaje mówić, gaduła opowiada żarty, usiłuje być zabawny dobry gawędziarz tworzy raczej ubogie teksty pisane jest dobrym przywódcą lubi rekordy i rytmiczną działalność ma usprawiedliwienie na wszystko

zna słowa wszystkich piosenek łatwo zapamiętuje osiąga słabe wyniki w grupowych testach inteligencji słaba percepcja czasu i przestrzeni

3. Uczeń o modalności kinestetycznej: uczy się przez ruch chce wszystko czuć, wszystkiego dotknąć ociera rękami ściany, idąc wzdłuż korytarza opiera ręce na framudze drzwi, kiedy przez nie przechodzi bije kolegów, często używając pięści. Nie musi być to oznaka wrogich intencji potrafi rozłożyć rzeczy na części i potem złożyć je razem

lubi wykonywać różne rzeczy ręcznie jest dobrze skoordynowany, dobry w sportach, zwłaszcza w tych, gdzie nie jest potrzebna modalność wzrokowa lubi robić papierowe samoloty lub inne przedmioty z papieru

Jak uczyć dziecko z silną modalnością wzrokową: dawaj wiele wskazówek wzrokowych urządzaj pokazy korzystaj z plansz, grafów, map i legend korzystaj z ramek liczbowych i liczydeł korzystaj ze słowników wprowadź wzrokowe symbole dźwięków używaj lusterka by dziecko zobaczyło swoje usta

Pomoc dla dziecka o słabej modalności wzrokowej: należy usunąć czynniki, które mogą utrudniać rozpoznawanie rzeczy za pomocą wzroku trzeba pozostawić białe obramowanie wokół wystawki ściennej daj dziecku gruby pisak do zaznaczania rzeczy, których się uczy

Jak uczyć dziecko z silną modalnością słuchową: pozwól mu literować i sylabizować podczas pisania niech dziecko nazywa znaki przystankowe podczas czytania, by rozwinęło świadomość ich funkcji wprowadzaj gry polegające na rymowaniu i łączeniu wyrazów

pozwól dziecku głośno myśleć, zachęcaj do ustnych odpowiedzi łącz dziecko w parę z uczniem o modalności wzrokowej zachęcaj do korzystania z kolorowych wskazówek i tablic

Pomoc dla dziecka ze słabą modalnością słuchową: wycisz tyle hałasów ile się da znajdź dla dziecka spokojne miejsce do pracy dając wskazówki, używaj jak najmniej słów jeśli coś powtarzasz, używaj tych samych słów mów bezpośrednio, wprost do tego dziecka słuchawki i nagrania pomagają w odcięciu się od hałasu

Jak uczyć dziecko z silną modalnością kinestetyczną: korzystaj z ruchu w działalności eksploracyjnej pozwól dziecku wyklaskiwać i wystukiwać liczby, sylaby… korzystaj z osi liczbowej na podłodze niech chodzi wzdłuż wzorów ze słów używaj liter z filcu, pisania w piasku

Pomoc dla dziecka ze słabą modalnością kinestetyczną: dziecko potrzebuje okresów uspokojenia po fizycznej aktywności dobrym sposobem jest nagradzanie za wykonanie każdego zadania nie należy umieszczać tego dziecka zbyt blisko innych podczas pracy indywidualnej dziecko chce wiedzieć kiedy kończy się czas pracy. Stoper lub zegarek mogą tu być bardzo przydatne

upewnij się czy dziecko było w WC upewnij się czy zjadło drugie śniadanie dziecko może być nieświadome własnych ruchów i rozpraszają je ruchy innych

Wzrokowcy powiedzą: Ten pomysł wygląda dobrze Wzrokowcy powiedzą: Ten pomysł wygląda dobrze! Słuchowcy: Ten pomysł brzmi interesująco ! Czuciowcy: Czuje to dobrze! To ma dobry smaczek!

Uczeń, który odbierając informacje, siedzi spokojnie i patrzy przed siebie lub spogląda w górę, a ponadto ma zwyczaj szybko mówić, jest zazwyczaj uczniem wzrokowym.

Uczeń, który odbierając informacje, wodzi oczami z boku na bok lub patrzy w dół – przy czym osoba praworęczna w lewo, osoba leworęczna w prawo – jest zapewne uczniem słuchowym. Taki uczeń na ogół wypowiada słowa rytmicznie.

Praworęczny, bardzo ruchliwy uczeń, który odbierając i zapamiętując informacje, spogląda na prawo i w dół, a ponadto mówi powoli, jest zapewne uczniem kinestetycznym.