INFORMACJE O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Advertisements

Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Matura z polskiego w pigułce
Również, jeśli minął okres 5 lat i zaczyna zdawanie od nowa Opłaty wys. 50 zł za egzamin wnoszą absolwenci, którzy przystępują do egzaminu: z tego samego.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
XXV Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
EGZAMIN USTNY ZGŁASZANIE SIĘ NA EGZAMIN Zdający winien zgłosić się ok. 20 minut przed wyznaczonym czasem zdawania egzaminu.
WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIE ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU MATURALNEGO 2015 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi 9 marca 2016 r., Kielce.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
1 Przygotowanie egzaminu maturalnego Konferencja dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych Kraków, Rzeszów, Lublin, październik 2007 roku.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2015/ / /18.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
CENTRALNA KOMISJA EGZAMINACYJNA ul. Łucka Warszawa tel. (022)
PROCEDURY. Egzamin maturalny pełni trzy zasadnicze funkcje:‎ 1.‎ wyznacza poziom spełniania przez zdających wymagań programowych w zakresie ‎przedmiotów,
DIAGNOZA WSTĘPNA Z JĘZYKA POLSKIEGO. LO XVIII LO XII LOVIII LO X LO XXIII ZS NR 2 ZCEMIP ZSB.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
WARUNKI PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Matura w 2017 roku. Matura w 2017 roku Przepisy w sprawie egzaminu maturalnego.
Matura 2017 Ważne zasady/terminy.
MATURA 2018 PROCEDURY.
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Informacja o maturze w 2018 roku
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM STO KATOWICE
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Metoda projektu.
MATURA 2016.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Wszystkim zależy na przyszłości Lepszy wynik na egzaminie
Egzamin ucznia klasy ósmej
VI LO Szczecin, wrzesień 2017 r.
SPOTKANIE Z RODZICAMI klasy siódmej SP w Marianowie
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
MATURA 2019.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Matura 2019.
MATURA 2018.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Co należy wiedzieć o egzaminie maturalnym w 2010 roku?
VI LO Szczecin, wrzesień 2016 r.
Przebieg egzaminu maturalnego z języka polskiego w części ustnej wg nowej formuły Pierwszy zdający losuje zadanie albo bilet z hasłem do odkodowania pliku.
INSTRUKCJA.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018 ROK
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Egzamin ósmoklasisty.
MATURA 2019.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Informacje dla rodziców o egzaminie ósmoklasisty 2019
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Informacje o organizacji i przebiegu
Instrukcja.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Egzamin ósmoklasisty Rok szkolny 2018/2019.
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
INFORMACJE DLA MATURZYSTÓW
MATURA 2020 r..
Zapis prezentacji:

INFORMACJE O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA POLSKIEGO OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015 Dotyczy roku szkolnego 2018/2019

CZĘŚCI EGZAMINU MATURALNEGO Część ustna – bez określania poziomu egzaminu Część pisemna – poziom rozszerzony Część pisemna – poziom podstawowy OBOWIĄZKOWE DODATKOWE

Część pisemna – poziom podstawowy OBOWIĄZKOWE Część ustna Część pisemna – poziom podstawowy Czas trwania 30 minut 170 minut Elementy egzaminu 1. Wypowiedź monologowa zdającego 2. Rozmowa z zespołem egzaminacyjnym 1. Test 2. Wypracowanie Oceniający Przedmiotowy zespół egzaminacyjny Egzaminatorzy OKE Minimum zaliczające 30%

POZIOM ROZSZERZONY -Przedmiot dodatkowy Czas trwania 180 minut Elementy egzaminu Wypracowanie Oceniający Egzaminatorzy OKE Minimum zaliczające Nieokreślone

Charakterystyka egzaminu ustnego

PRZEBIEG EGZAMINU USTNEGO CZAS TRWANIA CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE Zdający losuje zadanie egzaminacyjne. PRZYGOTOWANIE WYPOWIEDZI MONOLOGOWEJ Zdający przygotowuje się do wygłoszenia wypowiedzi na wylosowany temat (może w tym czasie przygotować ramowy plan wypowiedzi, konspekt, notatki pomocnicze). Nie więcej niż 15 minut WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA Zdający wygłasza wypowiedź monologową. Około 10 minut ROZMOWA Zdający uczestniczy w rozmowie z zespołem przedmiotowym (dotyczącej wygłoszonej wypowiedzi monologowej). Około 5 minut

PRZEBIEG EGZAMINU USTNEGO Każdego dnia egzamin może rozpocząć się nie wcześniej niż o godzinie 9:00 i nie później niż ok. godziny 18:00. W czasie trwania egzaminu zdający nie może korzystać ze słowników i innych pomocy. Po przeprowadzeniu egzaminu dla grupy 5 zdających zespół przedmiotowy ustala liczbę punktów przyznanych każdemu zdającemu z tej grupy oraz przekazuje zdającym informację o przyznanej punktacji.

Cechy zadania egzaminacyjnego Zadanie = Polecenie + Tekst o języku literacki ikoniczny

Ocenianie meritum (treść) wypowiedzi monologowej 40 16 Co jest oceniane % Punkty meritum (treść) wypowiedzi monologowej 40 16 organizacja wypowiedzi monologowej 20 8 język i styl wypowiedzi monologowej i dialogowej meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie razem MINIMUM ZALICZENIA = 12 pkt.

Przykładowe tematy na egzamin ustny Znajdziesz je na stronie www.cke.edu.pl. Szukaj: egzamin maturalny > egzamin w „nowej formule” > materiały dodatkowe > materiały dla uczniów i nauczycieli> język polski, część ustna. Znajdziecie tam zarówno tematy, jak i przykładowe realizacje.

Ważne! W przypadku zadań, w których przytoczony tekst jest fragmentem lektury obowiązkowej (oznaczonej w podstawie programowej gwiazdką), w wypowiedzi należy zwykle odwołać się do całości tego utworu oraz innego utworu. Obowiązuje znajomość tekstów nie tylko z poziomu liceum, ale także z gimnazjum.

Teksty oznaczone *, czyli obowiązkowe Bogurodzica; Jan Kochanowski, wybrane fraszki, pieśni, treny i psalm (obowiązkowe są treny: V, VII i VIII); Aleksander Fredro, Zemsta; Adam Mickiewicz, Dziady cz. II; Dziady cz. III oraz Pan Tadeusz; Bolesław Prus, Lalka; Henryk Sienkiewicz - jedna z trzech powieści historycznych (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop); Stanisław Wyspiański, Wesele; Witold Gombrowicz, Ferdydurke; Bruno Schulz, wybrane opowiadanie.

Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony do 6.03.2018. Ważne terminy W roku szkolnym 2017/18 egzaminy ustne z języka polskiego odbywają się w dniach: 9.05 – 22.05.2018 (prócz 12 i 19 maja) Szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony do 6.03.2018. Termin dodatkowy dla osób, które z ważnych przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpiły do egzaminu: 3.06 – 8.06.2018.

Charakterystyka egzaminu pisemnego na poziomie podstawowym

Zdający rozwiązuje zadania Test Składa się z dwóch zestawów, z których każdy obejmuje: a) tekst lub dwa teksty liczące łącznie nie więcej niż 500 słów, b) wiązkę 5–7 zamkniętych i/lub otwartych zadań do tekstu z miejscem na wpisanie odpowiedzi. Zdający rozwiązuje zadania w obu zestawach!

Cechy zadania egzaminacyjnego Teksty mogą mieć charakter popularnonaukowy, publicystyczny lub polityczny. Łącznie w obu zestawach składających się na test znajdzie się 10–13 zadań zróżnicowanych pod względem formy oraz sprawdzających różne kompetencje

Cechy zadania egzaminacyjnego Zadania sprawdzają: umiejętność wyszukiwania informacji w tekście, umiejętność analizy tekstu i jego przekształceń, poziom świadomości językowej, znajomość utworów literackich (oznaczonych w podstawie gwiazdką).

Wypracowanie ROZPRAWKA INTERPRETACJA TEKSTU POETYCKIEGO DWA TEMATY O WYBORU ROZPRAWKA INTERPRETACJA TEKSTU POETYCKIEGO Zdający realizuje jeden, wybrany przez siebie temat

Rozprawka (min. 250 słów) Zadanie = polecenia + tekst epicki lub dramatyczny (nie musi być znany). Zdający: Formułuje tezę/hipotezę oraz ją uzasadnia. Odwołuje się do załączonego tekstu oraz do wybranego tekstu/ tekstów kultury. Wykorzystuje całość utworu z podstawy, jeśli fragment z niego pochodzi.

Interpretacja tekstu poetyckiego (min. 250 słów) Zadanie = polecenia + utwór poetycki lub jego fragment. Zdający: Przedstawia propozycję odczytania utworu poetyckiego. Stawia tezę/hipotezę interpretacyjną oraz ją uzasadnia . W argumentacji wykorzystuje tekst i różnorodne konteksty.

MINIMUM ZALICZENIA = 21 pkt. Ocenianie TEST WYPRACOWANIE + = 70 pkt. 20 pkt. 50 pkt. MINIMUM ZALICZENIA = 21 pkt.

Co jest najważniejsze w ocenie? W przypadku rozprawki: sformułowanie swojego stanowiska wobec problemu podanego w poleceniu i uzasadnienie stanowiska. W przypadku interpretacji: sformułowanie koncepcji interpretacyjnej i uzasadnienie tezy interpretacyjnej.

Kryteria oceny rozprawki (punktacja) Sformułowanie stanowiska wobec problemu podanego w poleceniu B Uzasadnienie stanowiska C Poprawność rzeczowa D Zamysł kompozycyjny 6/3/0 18/12/8/4/0 4/2/0 E Spójność lokalna F Styl tekstu G językowa H zapisu 2/1/0

Kryteria oceny interpretacji utworu poetyckiego (punktacja) Koncepcja interpretacyjna B Uzasadnienie tezy interpretacyjnej C Poprawność rzeczowa D Zamysł kompozycyjny 9/6/3/0 15/10/5/0 4/2/0 6/3/0 E Spójność lokalna F Styl tekstu G językowa H zapisu 2/1/0

Kryteria oceny rozprawki oraz interpretacji utworu poetyckiego A = 0 punktów → BCDEFGH = 0 A = 3 punkty, B = 0 → CDEFGH = 0 Mniej niż 250 słów → punkty za A, B i C Rzeczowy błąd kardynalny dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów. NIE MA PUNKTÓW ZA KOMPOZYCJĘ I JĘZYK!

Charakterystyka egzaminu pisemnego na poziomie rozszerzonym

Wypracowanie (min. 300 słów) DWA TEMATY O WYBORU wypowiedź argumentacyjna interpretacja porównawcza dwóch tekstów literackich Zdający realizuje jeden, wybrany przez siebie temat. Nie musi znać całości tekstów.

Wypowiedź argumentacyjna Zadanie = polecenie + tekst teoretyczny (krytycznoliteracki/historycznoliteracki lub teoretycznoliteracki). Zdający korzysta: z dołączonego tekstu, z różnorodnych kontekstów kulturowych (odwołuje się wyłącznie do własnej wiedzy).

Interpretacja porównawcza utworów literackich Zadanie = polecenie + 2 teksty literackie (epickie/ liryczne/dramatyczne lub ich fragmenty). Zadanie - uzasadnienie postawionej tezy/hipotezy interpretacyjnej dotyczącej obu porównywanych utworów. Odwołanie się do tekstów i kontekstów (biograficzne, historycznoliterackie, filozoficzne, kulturowe).

Kryteria oceny wypowiedzi argumentacyjnej (punktacja) Określenie problemu B Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu C Poprawność rzeczowa D Zamysł kompozycyjny 9/6/3/0 2/0 6/3/0 E Spójność lokalna F Styl tekstu G językowa H zapisu 2/1/0 4/2/0

Kryteria oceny interpretacji porównawczej (punktacja) Koncepcja porównywania utworów B Uzasadnienie tezy interpretacyjnej C Poprawność rzeczowa D Zamysł kompozycyjny 6/4/2/0 12/8/4/0 2/0 6/3/0 E Spójność lokalna F Styl tekstu G językowa H zapisu 2/1/0 4/2/0

NIE MA PUNKTÓW ZA KOMPOZYCJĘ I JĘZYK! Kryteria oceny wypowiedzi argumentacyjnej oraz interpretacji porównawczej A = 0 punktów → BCDEFGH = 0 A = 3 punkty, B = 0 → CDEFGH = 0 Mniej niż 300 słów → punkty za A, B i C Rzeczowy błąd kardynalny dyskwalifikuje pracę – zdający otrzymuje 0 punktów. NIE MA PUNKTÓW ZA KOMPOZYCJĘ I JĘZYK!

Co jest najważniejsze w ocenie? W przypadku pisemnej wypowiedzi argumentacyjnej: określenie problemu podjętego w tekście i sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu; W przypadku interpretacji porównawczej: sformułowanie koncepcji porównywania utworów i uzasadnienie tezy interpretacyjnej.

https://cke.gov.pl Na tej stronie znajdziecie informatory maturalne, a w nich szczegółowe kryteria oceniania egzaminu maturalnego.