Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Stemplew ŚWINICE WARCKIE
Advertisements

Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy im. Juliana Tuwima w Stemplewie
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Kształcenie specjalne
Rodzic jako doradca zawodowy
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Stemplew ŚWINICE WARCKIE
Stemplew ŚWINICE WARCKIE
Zespół Szkół Specjalnych w Brzeziu
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
SZANSE I ZAGROŻENIA W EDUKACJI UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI Łódź, 18 kwietnia 2013 roku.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej
Indywidualne nauczanie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH RUCHOWO W BUSKU –ZDROJU Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niepełnosprawnych.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH nr 3 mgr Małgorzata Turyńska
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
placówka przyjazna uczniom
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
REKRUTACJA 2018 / 2019 OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Św. Mikołaja w Kole

Co to jest niepełnosprawność intelektualna? Niepełnosprawność intelektualną definiuje się jako obniżone możliwości intelektualne, niski iloraz inteligencji (poniżej 70 w skali Wechslera) oraz ograniczoną możliwość przystosowania społecznego. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadają problemy w funkcjonowaniu: poznawczym, emocjonalnym, adaptacyjnym. W zależności od deficytów rozwojowych, wyróżnia się cztery stopnie niepełnosprawności intelektualnej: głęboki, znaczny, umiarkowany i lekki.

Niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą, lecz trwałym stanem zmniejszenia możliwości rozwojowych.

System edukacji w Polsce uwzględnia trzy formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: edukację włączającą – uczeń z niepełnosprawnością realizuje edukację specjalną w szkole ogólnodostępnej; edukację specjalną w szkole lub klasie integracyjnej; edukację specjalną w szkole lub klasie specjalnej.

W skład Ośrodka wchodzi: szkoła podstawowa specjalna z oddziałami gimnazjalnymi, branżowa szkoła specjalna I stopnia z oddziałami zasadniczej szkoły zawodowej, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy. Ośrodek prowadzi ponadto roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym i zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.

Misją Ośrodka jest kształcenie, wychowanie oraz jak najpełniejsze przygotowanie do życia dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, na miarę ich możliwości na wszystkich etapach edukacyjnych.

Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia Podstawę naboru stanowi młodzież zamieszkująca teren powiatu kolskiego, jak i spoza powiatu- posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim lub niepełnosprawność sprzężoną.

Branżowa Szkoła Specjalna I stopnia Wybór zawodu oraz ukierunkowanie prozawodowe ma dla osoby, a zwłaszcza niepełnosprawnej decydujące znaczenie. Stanowi ważny element kształtujący obraz przyszłości młodego człowieka, często decydujący o "dobrym starcie" w dorosłe życie. Dzięki właściwemu wyborowi, uczestnik zawodowego systemu kształcenia znajduje możliwość kształcenia własnych umiejętności i zdolności oraz otrzymuje możliwość zdobycia kompetencji zawodowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy.

Dlaczego warto………? Oferta zawodów Cukiernik Piekarz Stolarz Sprzedawca Murarz-tynkarz Oferta zawodów jest otwarta……..

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto….? Kształcenie teoretyczne zawodowe odbywa się : W szkole- pozytywna i bezpieczna atmosfera, oddział do 16 uczniów, wysoko wykwalifikowana kadra, indywidualizacja nauczania. Na kursach w centrum doskonalenia zawodowego

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Kształcenie praktyczne: Dla kucharza w kuchni szkolnej, możemy przyjąć do szkoły uczniów pełnoletnich i umożliwić im ukończenie szkoły i zdobycie zawodu. U pracodawców prywatnych i w zakładach pracy.

Innowacja pedagogiczna Dla uczniów , którzy z przyczyn zdrowotnych lub niepełnosprawności sprzężonej nie mogą realizować kształcenia praktycznego w zawodzie kucharz w formie praktycznej nauki zawodu u pracodawców lub w kuchni szkolnej od 2009 roku prowadzimy innowację pedagogiczną-organizacyjną: Kształcenie zawodowe uczniów upośledzonych umysłowo, których stan zdrowia nie pozwala na wyuczenie zawodu. praktyczna nauka zawodu =przysposobienie do pracy w szkole przysposabiającej do pracy wg. własnego programu.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Do szkół ponadgimnazjalnych, (także specjalnych) począwszy od 2012 roku weszła reforma programowa kształcenia ogólnego, (uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co ich sprawni rówieśnicy). W szkołach zasadniczych rozszerza się treści programowe kształcenia ogólnego, zrównując je w wielu przedmiotach z treściami realizowanymi w szkołach kończących się maturą. Adaptacje programowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – niepełnosprawnymi intelektualnie w szkołach zasadniczych od 2012 roku są jeszcze trudniejsze (zwłaszcza przy obowiązujących planach nauczania) i jeszcze bardziej będą się pogłębiały różnice edukacyjne. Tak samo sytuacja wygląda od 2017 roku w szkołach branżowych I stopnia.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlaczego warto……? Dotychczas obowiązujące plany na poziomie ponadgimnazjalnym i od 2019 roku roku na poziomie ponadpodstawowym, plany nauczania szkół branżowych I stopnia, zasadniczych ogólnodostępnych i specjalnych różnią się jedynie dodaniem 30 godzin zajęć rewalidacyjnych w cyklu kształcenia. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy tak zorganizować kształcenie, by – przy zachowaniu autonomii podstawy programowej wyrównać efekty edukacyjne do poziomu uczniów pełnosprawnych.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – Dlatego…. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Oferujemy bogaty wachlarz zajęć specjalistycznych: zajecia rewalidacyjne, zajęcia logopedyczne, trening EEG Biofeedback, terapia Integracji Sensorycznej, terapia polisensoryczna w „Sali doświadczania świata”, rehabilitacja ruchowa, terapia ręki, gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, zajęcia czytelnicze w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej, zajęcia rozwijające uzdolnienia sportowe, teatralne, muzyczne. zajęcia w nowoczesnych pracowniach komputerowych. pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Istnieje możliwość przedłużenia okresu nauki w szkole branżowej o 1rok –uczeń może pobierać naukę do 24 roku życia Ponadto: Zapewniamy całodobowy pobyt w internacie, dowozy busem szkolnym, wsparcie pedagoga i psychologa, opiekę pielęgniarki, obiady w stołówce szkolnej.  

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Organizujemy liczne wycieczki do zakładów pracy, spotkania z doradcami zawodowymi, przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy w Kole i uczestniczymy w projektach aktywizacji zawodowej.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Obecnie trwają prace dotyczące opracowania podstaw programowych w 6 zawodach pomocniczych, dedykowanych uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także w konsekwencji wprowadzenia nowych zawodów pomocniczych do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Proponowane zawody pomocnicze to: Pracownik pomocniczy ślusarza; Pracownik pomocniczy stolarza; Pracownik pomocniczy mechanika; Pracownik pomocniczy kucharza; Pracownik pomocniczy krawca; Pracownik pomocniczy fryzjera.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia By zmiany mogły przynieść pozytywne efekty w szkole uczniowie, niezależnie od formy kształcenia (szkoła specjalna, integracyjna, edukacja włączająca w szkole ogólnodostępnej), realizujący kształcenie powinni mieć możliwość korzystania z działań dostosowawczych zarówno w zakresie treści programowych z przedmiotów ogólnokształcących jak i zawodowych w takim stopniu, by absolwent mógł przystąpić do egzaminów zewnętrznych potwierdzających kwalifikacje zawodowe. Jeżeli możliwe jest dostosowanie zakresu treści programowych, form, metod, to przystosowanie egzaminu zewnętrznego (poza wydłużeniem czasu zdawania) nadal jest fikcją.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe uczniowie mają możliwość przystąpić w formie egzaminu zawodowego organizowanego przez: Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu, Cech Rzemiosł Różnych.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Wobec uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, których edukacja w większości, z powodu ograniczeń intelektualnych, często także kończy się na poziomie kształcenia zasadniczego, przepisy w sprawie organizacji kształcenia w niewielkim stopniu uwzględniają tę niepełnosprawność.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia – dlatego…… Warto pamiętać, iż na przykład osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadają wiele zdolności i sprawności, które stwarzają możliwości opanowania wiedzy i umiejętności zawodowych oraz funkcjonowania i zachowania się w sytuacji pracy. Osoby te nie mogą wykonywać zawodów, które wymagają pewnej sprawności umysłowej, pomysłowości, inicjatywy i samodzielności, w wykonywaniu których przeważają procesy orientacyjne i decyzyjne. Ale są zdolne do wykonywania zawodów i czynności, które polegają na dokładnym wykonawstwie i odtwórczości.

Branżowa szkoła specjalna I stopnia Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Św. Mikołaja 62-600 Koło; ul. Kolejowa 13 tel. 63 2720457 sosw.kolo1@wp.pl www.soswkolo.szkolnastrona.pl Dziękuję za uwagę…