SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Advertisements

ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
SPRAWOZDANIE Z PRACY Z MŁODZIEŻĄ ZA ROK 2015 KOŁO PZW KOLEJARZ-OFAMA OPOLE.
Awans zawodowy nauczycieli.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
INNOWACYJNY PROGRAM KSZTAŁCENIA W KLASIE SŁUŻB MUNDUROWYCH Autorzy: JUSTYNA RATAJCZAK, ELŻBIETA MORTKA, ANDRZEJ DĄBROWSKI ROK 2010/2011 ZESPÓŁ SZKÓŁ W.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I poznajemy litery 1 godz. lekcyjna.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I rzeczowniki 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: matematyczna klasa II odejmowanie 1 godz. lekcyjna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa”
Co to jest spacer edukacyjny?
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Programy nauczania.
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Extra wyzwanie dla wszystkich!
Nieodpłatny kurs doskonalący dla lekarzy POZ „Warsztaty EKG”
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Części składowe treści pisma
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Człowiek w systemie transportowym
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kurs Ratownictwa Technicznego 2017
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Egzamin ósmoklasisty 2019.
TESTOWANIE I TESTY W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH Opracowanie : Prof
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Tematy zadań. W załączeniu plik z danymi.
Zmiany w awansie zawodowym od 1 września 2018r.
TECHNIKUM BUDOWLANE.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Wydział Inżynierii Materiałowej i Metalurgii
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Monitorowanie wdrażania opracowanie: Maria Utracka
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
SZKOLENIE KIERUJĄCYCH DZIAŁANIEM RATOWNICZYM OSP (DOWÓDCÓW OSP) (e-learning) Termin realizacji: – r.
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Wspomaganie pracy szkół
Scenariusz lekcji. Zajęcia praktyczne..
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 6: Organizacja szkoleń doskonalących w OSP Autor: Robert Łazaj

Organizacja Procesu Szkolenia Szkolenia w OSP możemy podzielić na szkolenia kwalifikacyjne oraz doskonalące. Szkolenia kwalifikacyjne, realizowane są zgodnie z „Systemem szkolenia członków OSP” zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. W wyniku ukończenia tego typu szkolenia absolwent uzyskuje uprawnienia do wykonywania czynności ratowniczych określonych programem. Szkolenia doskonalące mają za zadanie ciągłe doskonalenie ratowników OSP w zakresie kompetencji uzyskanych na szkoleniach kwalifikacyjnych, jak również w zakresie wynikającym z zadań interwencyjnych oraz wyposażenia sprzętowego danej jednostki OSP.

Organizacja Procesu Szkolenia Przykładowy scenariusz zajęć teoretycznych Osoba prowadząca: ………………………………………………. Temat: ……………………………………………………………. Cel ogólny: Cele szczegółowe. Po zakończeniu zajęć ratownik potrafi: - ………………………………………………………………….. - …………………………………………………………………… Metoda szkolenia (wykład, pogadanka, prelekcja, odczyt, objaśnienie, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem, ćwiczenia) :…………….. Forma organizacyjna szkolenia (indywidualna, grupowa, zbiorowa):………………. Czas:…………………………………………………………………………………. Środki dydaktyczne: przepisy prawne, plansze, foliogramy i tablice poglądowe przedstawiające treści określone w scenariuszu zajęć, filmy dydaktyczne dotyczące tematu zajęć, techniczne środki nauczania (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny, komputer, odtwarzacz DVD lub FHS, ekran, telewizor), sprzęt ratowniczo –gaśniczy, samochody pożarnicze, Przebieg zajęć: FAZA WSTĘPNA Sprawdzenie obecności (czas) Podanie tematu i omówienie celów zajęć (czas) FAZA WŁAŚCIWA INFORMACJE (podawane w formie pytań np.: Jakie akty prawne regulują działalność OSP? (5 min) ………………………………………………(czas) ……………………………………………... (czas) Zakończenie zajęć polegające na podsumowaniu omawianych treści (czas)

Organizacja Procesu Szkolenia Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia: Opracowanie scenariusza zajęć. Zajęcia teoretyczne powinny być realizowane w salach dydaktycznych odpowiadających warunkom higieny szkolnej i wyposażonych zarówno w proste, jak i złożone środki dydaktyczne. Przed zajęciami należy zapoznać uczestników z tematyką i celem zajęć. Temat szkolenia należy realizować zgodnie z konspektem zajęć. Zajęcia praktyczne należy prowadzić w grupach 4-8 osobowych. Każdą grupę powinien nadzorować instruktor ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń należy prowadzić instruktaż bieżący, który ma na celu natychmiastowe usuwanie usterek zauważonych w trakcie ćwiczeń.

Organizacja Procesu Szkolenia Wskazówki metodyczne do realizacji szkolenia: Instruktaż końcowy - ma charakter podsumowania zajęć. Może on być prowadzony metodą pogadanki podsumowującej ćwiczenie, podczas, której instruktor sprawdza stopień przyswojenia tematu ćwiczeń i omawia popełnione przez ćwiczących błędy, ewentualnie wskazuje prawidłowe wykonanie ćwiczenia. Ćwiczenia każdorazowo należy zakończyć czyszczeniem i konserwacją użytkowanego sprzętu. Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być zintegrowane tematyką szkolenia. W procesie nauczania należy określać istniejące i przewidywane zagrożenia oraz wskazywać sposoby bezpiecznego wykonywania zadań. Szkolenie może być zakończone kontrolą i oceną. Podstawowymi metodami kontroli i oceny wyników nauczania powinny być pytania ustne, prace pisemne, testy i zadania praktyczne.

Organizacja Procesu Szkolenia Po zakończeniu szkolenia prowadzący powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czy właściwie dobrano materiał do tematyki zajęć? Czy przekazywane treści były poprawne merytorycznie? Czy dobrze wybrano i wykorzystano środki dydaktyczne? Czy trafnie dobrano metody i formy pracy z ratownikami? Czy zastosowano metody aktywizujące podczas zajęć? Czy tempo pracy było dostosowane do możliwości uczestników szkolenia? Czy treści zajęć były utrwalone i podsumowane? Czy wykorzystano właściwie czas zajęć? Czy prowadzący uzyskał informację zwrotną od ratowników na temat zajęć?

Cele Szkolenia Cele zajęć są to spodziewane lub świadomie zakładane efekty szkolenia. Cele mają za zadanie wskazać prowadzącemu zajęcia jakie wiadomości i umiejętności uczestnik szkolenia powinien posiąść w wyniku realizacji treści kształcenia. Na potrzeby szkoleń realizowanych w Ochotniczych Strażach Pożarnych możemy wyróżnić dwa rodzaje celów: cele ogólne i cele szczegółowe. Cel ogólny – cel główny nawiązujący do tematu szkolenia. Określa główny zakres i tematykę szkolenia. Cele szczegółowe – cele opracowane na bazie celu głównego określające wiedzę i umiejętności jakie ratownik powinien posiadać po zakończeniu szkolenia.

Rodzaje Środków Dydaktycznych Do środków dydaktycznych wykorzystywanych w czasie zajęć teoretycznych zaliczamy: przepisy prawne, plansze, foliogramy i tablice poglądowe przedstawiające treści określone w scenariuszu zajęć, przekroje i modele sprzętu pożarniczego, przykładowe jednostki sprzętu pożarniczego, filmy dydaktyczne dotyczące tematu zajęć, techniczne środki nauczania (rzutnik pisma, rzutnik multimedialny, komputer, odtwarzacz DVD lub FHS, ekran, telewizor).

Dokumentacja Działalności Szkoleniowej Działalność szkoleniowa realizowana w Ochotniczych Strażach Pożarnych powinna być dokumentowana. Dokumentację szkoleń można prowadzić na zasadzie dziennika zajęć. Dziennik zajęć prowadzi się chronologicznie według dat realizacji szkoleń. Dziennik zajęć zakłada Naczelnik OSP. Dokumentację przebiegu szkolenia stanowią również pisemne prace kontrolne i egzaminacyjne.

WYKORZYSTANO: T. Ornatowski; J. Figurski: Praktyczna Nauka Zawodu. ITE. Radom 2000. Program Nauczania Kwalifikacyjnego Podoficerów Państwowej Straży Pożarnej. KG PSP. Warszawa 2002. Kurs Nauczania Kwalifikacyjnego Szeregowych Państwowej Straży Pożarnej. KG PSP. Warszawa 2006. Dobrodziej C. (red.): Podstawy psychologii dla słuchaczy kursu kwalifikacyjnego szeregowych Państwowej Straży Pożarnej. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa 2003 Dobrodziej C.(red.): Podstawy pedagogiki i psychologii dla słuchaczy kursu kwalifikacyjnego podoficerów Państwowej Straży Pożarnej. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Warszawa 2005

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ