Monitorowanie uczestników Oś Priorytetowa 5 oraz Oś Priorytetowa 6

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Advertisements

Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla Działania 9.3 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Projekty PUP RPO WKP nabór w 2016 r..
1 Projekty PUP RPO WKP nabór w 2016 r..
Specyfika konkursu nr RPLU IZ /15 Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPECYFIKA I CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata ,
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowy fundusz szkoleniowy
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Wskaźniki.
Konkurs Katowice r..
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
Monitorowanie uczestników Oś Priorytetowa 5 oraz Oś Priorytetowa 6
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 29 listopada 2017 r.
SPECYFIKA, CEL KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
Olsztyn, 14 maja 2019 r. Miejski Obszar Funkcjonalny OLSZTYNA.
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Monitorowanie uczestników Oś Priorytetowa 5 oraz Oś Priorytetowa 6 Gdańsk, 23 marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020

Informacje podstawowe - monitoring uczestników w systemie SL2014 Sytuacja (1) i Sytuacja (2) osoby w momencie zakończenia udziału w projekcie Dane monitorowane do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie Należy wskazać rezultaty, które dotyczą sytuacji danego uczestnika po zakończonym udziale. W pierwszej kolejności należy wykazać te rezultaty, do których zrealizowania beneficjent zobowiązał się w projekcie (poprzez określenie wskaźników we wniosku o dofinansowanie) Dane dotyczące uczestników uzupełnione w polu Sytuacja (1) i Sytuacja (2) stanowią podstawę do wykazania tych informacji we wskaźnikach rezultatu

Sytuacja (1) osoby w momencie zakończenia udziału w projekcie Walidacja – pole musi zostać uzupełnione w momencie, gdy wprowadzono datę w polu Data zakończenia udziału w projekcie W przypadku, gdy uczestnik zakończył udział w projekcie i nie minął jeszcze okres 4 tygodni sytuacja w trakcie monitorowania

Rodzaj przyznanego wsparcia Należy wykazać wszystkie formy wsparcia przyznane danej osobie w projekcie W przypadku, gdy z daną formą wsparcia powiązane są dodatkowe działania – wskazujemy tylko wiodącą formę wsparcia Przykład: warunkiem udzielenia formy wsparcia w postaci szkolenia/ stażu jest przeprowadzenie badania lekarskiego wskazujemy w Rodzaju przyznanego wsparcia „szkolenie/ kurs” lub „staż/ praktyka” i nie uwzględniamy odrębnie „usługi zdrowotnej/ medycznej” jako formy przeprowadzenia badania lekarskiego

Korygowanie wartości wskaźników po okresie ich osiągnięcia. UWAGA! Wartości wskaźników, które zostały błędnie wykazane w okresach ich osiągnięcia, zawsze korygujemy wyłącznie na wartości narastającej. Przykład: jeżeli Beneficjent otrzymał w styczniu informacje o uczestniku, który uzyskał zatrudnienie jeszcze w grudniu, wskazuję taką osobę jako kończącą udział w projekcie z tytułu uzyskania zatrudnienia już w kolejnym wniosku o płatność, uzupełniając jej dane w monitorowaniu oraz wykazując we wskaźniku osób, które uzyskały zatrudnienie, wyłącznie w wartości narastającej.

Błędne wyliczanie w SL2014 osiągniętych wartości wskaźnika narastająco UWAGA! W sytuacji, gdy Beneficjent dokonuje „ręcznie” skorygowania wartości wskaźników osiągniętych łącznie, od początku realizacji projektu, która nie jest zgodna z sumaryczną wartością wskaźnika, należy skorygować zarówno wartość KOBIETY, MĘŻCZYŹNI jak i ŁĄCZNIE. System nie zlicza automatycznie wartości łącznej, przez co mogą pojawić się rozbieżności.

Wskaźniki rezultatu – Oś priorytetowa 5 Wskaźniki rezultatu – najczęściej popełnianie błędy Wskaźniki rezultatu – Oś priorytetowa 5 Liczba osób pracujących po opuszczeniu Programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) - Osoby bezrobotne lub bierne zawodowo, które po uzyskaniu wsparcia Europejskiego Funduszu Społecznego podjęły zatrudnienie (łącznie z pracującymi na własny rachunek) bezpośrednio po opuszczeniu projektu. Wskaźnik należy rozumieć, jako zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu Programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS. Wskaźnik mierzony do czterech tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie. Wskaźnik dotyczący osób pracujących nie należy mylić ze efektywnością zatrudnieniową, która jest mierzona do 3 m-cy od momentu zakończenia udziału w projekcie. Może nastąpić sytuacja, w której uczestnik zostanie wykazany we wskaźniku osób pracujących, jednakże nie wpisze się we wskaźnik efektywności zatrudnieniowej.

Przy czym osoby te nie muszą być zarejestrowane w PUP. Liczba osób pracujących po opuszczeniu Programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) – liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie. Należy pamiętać o rozbieżności w definicji osób długotrwale bezrobotnych między definicją wynikającą z Ustawy o promocji zatrudnienia (…) a matrycą wskaźników. W projektach EFS, jako osobę długotrwale bezrobotną traktuje się osobę: Młodzież (<25 lat) – osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 6 miesięcy (>6 miesięcy); Dorośli (25 lat lub więcej) – osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy (>12 miesięcy); Przy czym osoby te nie muszą być zarejestrowane w PUP.

Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Programu - Liczba osób, które otrzymały wsparcie Europejskiego Funduszu Społecznego i uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu projektu. Kwalifikacje to określony zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w walidacji oraz formalnie potwierdzone przez instytucję uprawnioną do certyfikowania. Uzyskanie kwalifikacji, a zatem uzyskanie dokumentu potwierdzającego przejście etapu certyfikacji, musi nastąpić do 4 tygodni po zakończeniu udziału w projekcie. Dopuszczalne jest zatem, żeby uczestnik już poza projektem, w ramach środków własnym zdał egzamin i doniósł certyfikat ukończenia szkolenia, o ile odbędzie się to w okresie do 4 tygodni po zakończonym udziale w projekcie.

Kwalifikacje zgodnie z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji Efekty uczenia się dla danej kwalifikacji powinny zostać opisane w sposób zrozumiały, powinny być konkretne i jednoznaczne oraz możliwe do osiągnięcia. Ponadto muszą być mierzalne i możliwe do zaobserwowania oraz do zweryfikowania. Zestaw efektów uczenia się musi być zawarty w ramach certyfikatu lub stanowić jego suplement. Walidacja to wieloetapowy proces sprawdzania, czy efekty uczenia się wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Walidacja poprzedza certyfikowanie. Walidacja powinna być prowadzona w sposób trafny (weryfikowane są te efekty uczenia się, które zostały określone dla danej kwalifikacji) i rzetelny (wynik weryfikacji jest niezależny od miejsca, czasu, metod oraz osób przeprowadzających walidację). Walidację wieńczy podjęcie i wydanie decyzji, jakie efekty uczenia się można potwierdzić, jakie zaś nie. Walidacja też najczęściej kończy się wydaniem dokumentu potwierdzającego odbycie danego kursu/szkolenia, co nie oznacza, że jest to dokument potwierdzający kwalifikacje. Tylko zewnętrzne potwierdzenie opanowanego zestawu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji społecznych w procesie certyfikacji warunkuje osiągnięcie wskaźnika uzyskania kwalifikacji.

Certyfikowanie to procedura, w wyniku której osoba ucząca się otrzymuje od upoważnionej instytucji formalny dokument stwierdzający, że osiągnęła określoną kwalifikację. Certyfikowanie następuje po walidacji, w wyniku wydania pozytywnej decyzji stwierdzającej, że wszystkie efekty uczenia się wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Beneficjent zobowiązany jest w trakcie realizacji projektu przesyłać do IZ informacje o planowanych do realizacji/realizowanych kursach/ szkoleniach, które mają służyć osiągnięciu kwalifikacji. W ramach wniosku o płatność, lub odrębnych pism, konieczne jest wskazanie: podstawy prawnej lub inne uregulowania, które stanowi podstawę dla instytucji do przeprowadzenia procedury certyfikowania; uzasadnienie dla potwierdzenia rozpoznawalności certyfikatu w danym sektorze lub branży; oświadczenie, iż dokument, który został/zostanie wydany na potwierdzenie uzyskania kwalifikacji zawiera opis efektów uczenia się; Oświadczenie, żeprocesy kształcenia oraz walidacji są realizowane z zapewnieniem rozdzielności funkcji.

Lista sprawdzająca do weryfikacji czy dany dokument można uznać za potwierdzający kwalifikację na potrzeby mierzenia wskaźników monitorowania EFS dot. uzyskiwania kwalifikacji – część II II. Warunki umożliwiające uznanie danego dokumentu za potwierdzający uzyskanie kwalifikacji. 1. Czy dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji zawiera opis efektów uczenia się? 2. Czy procesy kształcenia oraz walidacji są realizowane z zapewnieniem rozdzielności funkcji? 3. Czy dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji jest rozpoznawalny i uznawalny w danej branży/sektorze, tzn. czy otrzymał pozytywne rekomendacje od: • co najmniej 5 pracodawców danej branży/ sektorów lub • związku branżowego, zrzeszającego pracodawców danej branży/sektorów? Jeżeli na każde z powyższych pytań z części II listy odpowiedź jest twierdząca, dany dokument można uznać za potwierdzający uzyskanie kwalifikacji.

UWAGA! Dla każdej kwalifikacji, która nie wpisuje się w I część listy sprawdzającej do certyfikatów, a zatem nie stanowi kwalifikacji zawodowej wynikającej z odrębnych ustaw, przepisów lub nie jest kwalifikacją międzynarodową, weryfikowane będzie spełnienie każdego punktu z II części listy sprawdzającej. Przy rozliczaniu końcowego wniosku o płatność, Beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia do IZ kopii certyfikatów lub innych, równoważnych dokumentów potwierdzających zdobycie kwalifikacji zawierających zestaw efektów uczenia się, oraz przedłożenie oświadczenia Instytucji Certyfikującej o zapewnieniu w trakcie uzyskiwania kwalifikacji rozdzielności procesów walidacji i certyfikacji a także posiadaniu pozytywnych rekomendacji co najmniej od 5 pracodawców danej branży lub związku branżowego/sektorowego.

Instytucje Certyfikujące Przez instytucję certyfikującą należy rozumieć podmiot, który uzyskał uprawnienia do certyfikowania, spełniając wymogi określone w ustawie o ZSK z dnia 22 grudnia 2015 r., a w okresie przejściowym także podmiot, który spełnia podstawowe wymogi określone w ustawie o ZSK. Informacje nt. instytucji certyfikujących osoby, akredytowanych przez Polskie Centrum Akredytacji, można znaleźć na stronie internetowej www.pca.gov.pl (zakładka: akredytowane podmioty/jednostki certyfikujące osoby). Wykaz akredytowanych jednostek certyfikujących znajduje się również na stronie Rady Głównej Instytutów Badawczych www.rgib.org.pl (zakładka: Laboratoria Akredytowane/Wykaz akredytowanych jednostek certyfikujących).

Liczba osób o niskich kwalifikacjach/w wieku 25 lat i więcej/w wieku 50 lat i więcej, które uzyskały kwalifikacje lub nabyły kompetencje po opuszczeniu Programu – należy wziąć pod uwagę zarówno osoby, które uzyskały kwalifikacje, jak i kompetencje. Weryfikacja kwalifikacji następuje tak samo, jak we wskaźniku osób, które uzyskały kwalifikacje. Kompetencja to wyodrębniony zestaw efektów uczenia się / kształcenia. Opis kompetencji zawiera jasno określone warunki, które powinien spełniać uczestnik projektu ubiegający się o nabycie kompetencji, tj. wyczerpującą informację o efektach uczenia się dla danej kompetencji oraz kryteria i metody ich weryfikacji. Do wskaźnika zalicza się osoby, które w ramach monitorowania uczestników wykazane są w ramach Sytuacji (1) lub Sytuacji (2) jako osoba, która uzyskała kwalifikacje, jak i osoba, która uzyskała kompetencje. System potwierdzania kwalifikacji musi być zgodny z ustawą o ZSK. Etapy potwierdzania kompetencji zawarte są w Matrycy wskaźników RPO WP 2014-2020.

Liczba mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których pracownicy zostali objęci wsparciem w Programie - Wskaźnik mierzy liczbę mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, których pracownicy zostali objęci wsparciem w zakresie podnoszenia lub zmiany umiejętności i kwalifikacji zawodowych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wraz z każdym wnioskiem o płatność, w którym wykazywane są we wskaźnikach wartości osiągnięte w okresie sprawozdawczym należy przesłać do IZ listę mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz podmiotów ekonomii społecznej/przedsiębiorstw społecznych, których pracownicy zostali objęci wsparciem w Programie. Listę należy wypełniać narastająco, dodając nowe podmioty, z podziałem na okresy rozliczeniowe zgodne z wnioskiem o płatność. Przynależność do MSP weryfikowana jest w oparciu o oświadczenie uczestnika projektu.

Podmioty Ekonomii Społecznej PS, w tym spółdzielnia socjalna, o której mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. poz. 651, z późn. zm.); podmiot reintegracyjny, realizujący usługi reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: i) CIS i KIS; ii) ZAZ i WTZ, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2046, z późn. zm.); organizacja pozarządowa lub podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.), lub spółka non-profit, o której mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4 tej ustawy, o ile udział sektora publicznego w tej spółce wynosi nie więcej niż 50%; spółdzielnia, której celem jest zatrudnienie tj. spółdzielnia pracy lub spółdzielnia inwalidów i niewidomych, działające w oparciu o ustawę z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz.U. z 2017 r. poz.1560, z późn. zm.).

UWAGA! Beneficjenci, którzy otrzymali punkty za kryterium specyficznego ukierunkowania projektu, dotyczące pracowników MPS i ES, muszą wykazać uczestników obu tych grup łącznie. Nie może pojawić się sytuacja, gdzie w projekcie wystąpią wyłącznie pracownicy MPS a nikt z ES i odwrotnie. Przykład: Beneficjent otrzymał maksymalną liczbę punktów za to, że grupę docelową w projekcie w 100% stanowią pracownicy sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz podmiotów ekonomii społecznej/przedsiębiorstw społecznych. Oznacza to, że w ramach monitorowania uczestników musi pojawić się minimum jeden uczestnik z podmiotu ES i pozostali z sektora MSP lub odwrotnie.

Liczba osób, które po opuszczeniu Programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie - wskaźnik mierzy liczbę osób, które podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym lub nowym miejscu pracy, objętych działaniami i programami typu outplacement. Do osób, które podjęły pracę w tamach tego wskaźnika liczymy również osoby prowadzące działalność na własny rachunek, które uzyskały wsparcie EFS na podjęcie działalności gospodarczej. Status osoby kontynuującej zatrudnienie używamy wyłącznie w odniesieniu do pracujących zagrożonych utratą pracy lub przewidzianych do zwolnienia w momencie przystąpienia do projektu.

Wskaźniki rezultatu – Oś priorytetowa 6 Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) - wskaźnik należy rozumieć, jako zmianę statusu na rynku pracy po opuszczeniu programu, w stosunku do sytuacji w momencie przystąpienia do interwencji EFS. Wskaźnik dotyczy wyłącznie tych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu były bezrobotne lub bierne zawodowo.

Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu – Osoby poszukujące pracy są rozumiane jako osoby pozostające bez pracy, gotowe do podjęcia pracy i aktywnie poszukujące zatrudnienia. Osoby nowo zarejestrowane w publicznych służbach zatrudnienia jako poszukujące pracy należy wliczać do wskaźnika, nawet jeśli nie mogą one od razu podjąć zatrudnienia. Do wskaźnika wliczane są jedynie osoby, które przy przystąpieniu do projektu posiadały status bierne zawodowo. Osoby, które już zostały zarejestrowane w PUP jako osoby bezrobotne i chcą przystąpić do projektu, już są osobami poszukującymi pracy, zatem nie mogą być wliczone do wskaźnika. Wskaźnik zostanie uznany za spełniony w sytuacji przedłożenia przez uczestnika potwierdzenia zarejestrowania się w PUP lub złożenia oświadczenia, że jest gotowy do podjęcia pracy i jej aktywnie poszukuje.

Dziękuję za uwagę. 22