Źródła prawa pracy. Barbara Serafinowska. . barbara

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Advertisements

Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Układy zbiorowe pracy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. Dz. U ze zm. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 04 kwietnia.
Prawo pracy Stan prawny na 2010 rok.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Źródła prawa podatkowego
Szkolenie aktywu związkowego
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Ustrój samorządu terytorialnego
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
Prawo administracyjne – źródła prawa
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Prawo pracy.
Zakres obowiązywania kpa
O zatrudnianiu pracowników tymczasowych
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Badania lekarskie pracowników
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
Prawo pracy – ćwiczenia (III) mgr Ilona Szwedziak – Bork WZ UW.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Zwolnienia grupowe.
Wypowiedzenie warunków pracy i płacy
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
Prawo pracy – ćwiczenia (VI)
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
System aktów prawodawczych
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
PODSTAWY PRAWA PRACY.
Ubezpieczenie wypadkowe
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 5.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
STOSUNEK PRACY mgr Sabina Pochopień.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Stosunki administracyjno- prawne
Prawo pracy.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy Prawa Pracy SNA 2018/2019
przygotowała mgr Beata Spruch
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Źródła prawa pracy. Barbara Serafinowska. email:. barbara Źródła prawa pracy Barbara Serafinowska email: barbara.Serafinowska@wroclaw.pip.gov.pl

Polska należy do krajów prawa stanowionego wywodzącego się z decyzji organów państwowych wyposażonych w moc wydawania norm ogólnych, powszechnie obowiązujących w państwie, czyli w tzw. kompetencje prawodawcze. Kompetencje te przyznaje najwyższym organom państwowym. Konstytucja, jest pierwotnym źródłem wszelkich praw obowiązujących w państwie, a więc również prawa pracy. Konstytucja jest ustawą zasadniczą w której zapisane są pewne zasady ogólne, z którymi powinny być zgodne szczegółowe normy prawa ustanawiane przez parlament i władzę wykonawczą. Akty wydawane przez te organy stanowią źródła powszechnego prawa pracy w tym sensie, że obowiązują wszystkich uczestników procesów pracy podporządkowanej, do których są adresowane. Źródła prawa pracy

Obok cech wspólnych z innymi gałęziami prawa, system źródeł prawa pracy ma swoje odrębności, powstałe głównie na tle zakresu podmiotowego uprawnień prawotwórczych. Normy, z których konstruowana jest treść stosunku pracy, pochodzą nie tylko od państwa, ale także od innych podmiotów prawnych jak zakładowe czy ponadzakładowe organizacje związkowe, organizacje pracodawców czy pojedynczy pracodawca – właściciel zakładu pracy. Analogicznie jak w innych dyscyplinach prawa – normy pochodzące od podmiotów innych niż państwo, nie mają charakteru zasadniczego. Źródła prawa pracy

Formalną definicję prawa pracy (katalog źródeł tej gałęzi prawa) zawiera art. 9 kp 1) Konstytucja. 2) Kodeks pracy jako podstawowy akt prawny tej gałęzi prawa, regulujący sferę indywidualnych stosunków pracy. 3) Ustawy regulujące prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, np. pragmatyki służbowe, ustawy normujące sferę zbiorowego prawa pracy, prawo zatrudnienia i bezrobocia. 4) Akty wykonawcze (rozporządzenia) wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia, delegacji zawartej w kodeksie pracy lub innej ustawie i w celu jej wykonania . 5) Autonomiczne (swoiste) źródła prawa pracy, 6) Akty międzynarodowego prawa pracy (umowy międzynarodowe, konwencje MOP, etc.). Źródła prawa pracy

Artykuł 87 Konstytucji RP do źródeł prawa krajowego zalicza: ustawę zasadniczą (Konstytucję), ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. specyficzne źródła prawa pracy, charakterystyczne jedynie dla stosunków pracy: (układy zbiorowe pracy, porozumienia normatywne, regulaminy, statuty). Źródła prawa pracy można także podzielić na źródła indywidualnego i zbiorowego prawa pracy. Do tych ostatnich należy zaliczyć przede wszystkim: ustawę z 23.5.1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 167 ze zm.), ustawę z 23.5.1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz.U. Nr 55, poz. 235 ze zm.), ustawę z 25.9.1981 r. o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego (Dz.U. Nr 24, poz. 123 ze zm.), ustawę z 23.5.1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 295), a także ustawę z 7.4.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. Nr 79, poz. 550 ze zm.). Zgodnie z art. 9 KP, ilekroć mówimy o prawie pracy, powinniśmy mieć na względzie – poza Kodeksem pracy – przepisy innych ustaw oraz aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy oraz innych, opartych na ustawie, porozumień zbiorowych (np. porozumień w sprawie zwolnień grupowych, regulaminów i statutów (np. statut spółki, statut spółdzielni) określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Źródła prawa pracy

braku regulacji danej sprawy przepisami prawa pracy Art. 87 ust. 1 Konstytucji RP pomija źródła prawa specyficzne dla prawa pracy. Art. 87 ust. 2 Konstytucji RP, to przepis który nadaje status źródeł prawa aktom prawa miejscowego, za które można uważać specyficzne źródła prawa pracy, mające ograniczony zasięg terytorialny, ale i zasięg przedmiotowy (np. zakładowy układ zbiorowy pracy obejmujący jeden zakład) i podmiotowy. Zgodnie z art. 300 KP, w sprawach nieuregulowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego (a nie przepisy prawa cywilnego), jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy. Stosowanie Kodeksu cywilnego w stosunkach pracy oparte jest na dwóch warunkach: - braku regulacji danej sprawy przepisami prawa pracy niesprzeczności przepisów Kodeksu cywilnego z zasadami prawa pracy, zarówno podstawowymi, jak i innymi wynikającymi z charakteru stosunku pracy (zasada podporządkowania, zasada ryzyka podmiotu zatrudniającego). Źródła prawa pracy

Charakter prawny norm prawa pracy W prawie pracy, podobnie jak w prawie cywilnym, występują normy : bezwzględnie obowiązujące (ius cogens), tj. wiążące strony stosunku pracy niezależnie od ich woli normy względnie obowiązujące (ius dispositivi), które obowiązują, jeżeli strony stosunku pracy tak postanowią. Charakterystyczne dla prawa pracy są normy jednostronnie bezwzględnie obowiązujące, które mogą podlegać modyfikacjom, ale tylko w kierunku korzystniejszego kształtowania pozycji (uprawnień) pracowniczych, tzw. normy semiimperatywne, lub granicznie zastępujące. Z charakterem norm granicznie zastępujących wiąże się automatyczne zastępowanie mniej korzystnych dla pracownika – i przez to nieważnych – postanowień umowy o pracę (oraz innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy) przez odpowiednie przepisy prawa pracy bez unieważnienia całej umowy (całego aktu). Charakter prawny norm prawa pracy

Specyficzne źródła prawa pracy Układy zbiorowe pracy W odróżnieniu od innych źródeł prawa, kształtowanych jednostronnie przez odpowiednie organy państwa, są one źródłami prawa kształtowanymi wolą stron stosunku pracy, a więc przez pracowników reprezentowanych przez związki zawodowe i pracodawców. Zakres podmiotowy ( art. 239 KP): wszyscy pracownicy zatrudnieni przez pracodawców objętych jego postanowieniami, chyba że strony w układzie postanowią inaczej (wyłączenie grupy zawodowej). tj. 1) osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, 2) emeryci i renciści. Układu zbiorowego pracy nie zawiera się dla: członków korpusu służby cywilnej, 2) pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, 3) pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w: urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samo rządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, 4) sędziów i prokuratorów, a także pracownicy zatrudnieni w urzędach państwowych na podstawie powołania, a w urzędach samorządowych – na podstawie wyboru i powołania. Zgodnie z art. 240 § 4 KP, zawarcie układu dla pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych może nastąpić wyłącznie w ramach środków finansowych będących w ich dyspozycji, w tym wynagrodzeń określonych na podstawie odrębnych przepisów, z tym że wniosek o zarejestrowanie takiego układu powinien zawierać oświadczenie organu, który utworzył dany podmiot lub przejął funkcje takiego organu o posiadaniu środków finansowych będących w ich dyspozycji (art. 240 § 5). Specyficzne źródła prawa pracy

Specyficzne źródła prawa pracy Zakres przedmiotowy układu, zgodnie z art. 240 KP, obejmuje: 1) warunki, jakim powinna odpowiadać treść stosunku pracy, 2) wzajemne zobowiązania stron układu, w tym dotyczące stosowania układu i przestrzegania jego postanowień, 3) może regulować inne sprawy niż wymienione w pkt 1 i 2, nieuregulowane w przepisach prawa pracy w sposób bezwzględnie obowiązujący. Układ nie może naruszać praw osób trzecich (art. 240 § 3 KP). Oznacza to, że np. poszerzenie ochrony wynagrodzenia za pracę w zakresie dopuszczalnych potrąceń, ustalenie wyższych zasiłków macierzyńskich, niż to przewidują przepisy itp. jako naruszające prawa osób trzecich, nie będą skuteczne. Zakładowy układ zbiorowy pracy nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy (art. 241.26 § 2 KP) ( pracownikami zarządzającymi w imieniu pracodawcy zakładem pracy są pracownicy kierujący jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępcy lub pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy oraz główni księgowi.) Specyficzne źródła prawa pracy

Specyficzne źródła prawa pracy Postanowienia układów zbiorowych pracy dzielą się na: postanowienia normatywne (warunki, jakim powinna odpowiadać treść stosunku pracy, inne sprawy nieuregulowane w przepisach prawa pracy w sposób bezwzględnie obowiązujący) i postanowienia obligacyjne (sprawy publikacji układu, rozpowszechniania jego treści, trybu dokonywania ocen układu, trybu wyjaśniania postanowień układu oraz rozstrzygania sporów między stronami). Zawarcie układu zbiorowego następuje w drodze rokowań (art. 2412 KP). Z inicjatywą zawarcia układu może wystąpić organizacja związkowa, ponadzakładowa, międzyzakładowa, prawodawca lub osoba prawna, w skład której wchodzą prawodawcy. (Podmiot występujący z inicjatywą zawarcia układu jest zobowiązany powiadomić o tym każdą organizację związkową reprezentującą pracowników, dla których ma być zawarty układ, w celu wspólnego prowadzenia rokowań przez wszystkie organizacje związkowe.) Podkreślić należy, że strona uprawniona do zawarcia układu nie może odmówić żądaniu drugiej strony podjęcia rokowań, jeżeli będą one miały na celu: zawarcie układu dla pracowników nieobjętych układem, zmianę układu ze względu na istotną zmianę sytuacji ekonomicznej bądź finansowej pracodawcy lub pogorszenie się sytuacji materialnej pracowników, a także gdy żądanie takie zostało zgłoszone nie wcześniej niż 60 dni przed upływem okresu, na jaki układ został zawarty, albo po dniu wypowiedzenia układu. Każda ze stron jest obowiązana prowadzić rokowania w dobrej wierze i z poszanowaniem słusznych interesów drugiej strony, a także interesów tych pracowników, którzy nie są objęci postanowieniami układu zbiorowego – tzw. zasada lojalności (art. 2413 KP). Specyficzne źródła prawa pracy

Specyficzne źródła prawa pracy - uzp Układ zawiera się w formie pisemnej na czas nieokreślony lub na czas określony (art. 241.5 KP). Zgodnie z art. 241.11 KP, układ podlega wpisowi do rejestru prowadzonego dla układów ponadzakładowych przez ministra właściwego do spraw pracy (w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku), a dla układów zakładowych (w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku) – przez właściwego okręgowego inspektora pracy. W ciągu 30 dni od dnia zawiadomienia o odmowie rejestracji przysługuje odwołanie: 1) stronom układu ponadzakładowego – do Sądu Okręgowego – Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie, 2) stronom zakładowego układu zbiorowego pracy – do sądu rejonowego – sądu pracy (art. 241.11 § 5 KP). Osoba mająca interes prawny może, w terminie 90 dni od dnia zarejestrowania układu, wystąpić do organu rejestrującego z zastrzeżeniem, że układ został zawarty z naruszeniem przepisów. Zastrzeżenie to powinno być złożone na piśmie i zawierać uzasadnienie (art. 241.11 § 5.1 KP). Organ rejestrujący ma obowiązek rozpatrzyć takie zastrzeżenie i wezwać do usunięcia nieprawidłowości. Konsekwencją nieusunięcia lub niemożliwości usunięcia nieprawidłowości jest wykreślenie układu z rejestru. Układ wchodzi w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania (art. 241.12 KP). Specyficzne źródła prawa pracy - uzp

Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy Regulamin pracy ustala pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową (art. 104.2 KP). Zgodnie z art. 30 ust. 5 Zw.ZawU, jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu pracy organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 241.25a KP nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzję podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. W razie nieuzgodnienia treści regulaminu pracy z zakładową organizacją związkową w ustalonym ustawowym terminie, a także w przypadku, gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala pracodawca. O zakresie regulacji decyduje pracodawca w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową (a gdy do takiego uzgodnienia nie dojdzie w ustalonym przez strony terminie lub gdy u danego pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin ustala pracodawca – art. 104.2 KP), uwzględniając specyfikę pracy w danym zakładzie. Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy

Zgodnie z art. 104.1 KP, regulamin pracy określa prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, związane z porządkiem w zakładzie pracy, a w szczególności: 1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej, 2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy, 3) porę nocną, 4) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia, 5) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom, 6) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym, w celu odbywania przygotowania zawodowego, 7) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe, 8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, 9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, 10) powinien zawierać informacje o karach stosowanych zgodnie z art. 108 KP z tytułu odpowiedzialności porządkowej pracowników. Jest to wyliczenie przykładowe, a nie wyczerpujące. Regulamin pracy

Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy Regulamin pracy dzieli się na: Postanowienia normujące porządek wewnętrzny w zakładzie pracy, Postanowienia określające obowiązki stron związane z organizacją i porządkiem w procesie pracy Postanowienia informacyjne, dotyczące np. kar porządkowych stosowanych w danym zakładzie pracy (w granicach przewidzianych w Kodeksie pracy w art. 108). Regulamin wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania jego treści do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 104.3 KP). Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy

Procedura wprowadzania regulaminu pracy Wszczęcie negocjacji. Dwa etapy negocjacji. Negocjacje, gdy działa kilka związków zawodowych. Zakończenie negocjacji. Powiadomienie i wejście w życie

Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy Ważne. Źródło obligatoryjne Nawet jeżeli w zakładzie pracy działają związki zawodowe ustalenie formalnego obowiązku wprowadzenia regulaminu w zakładzie pracy oraz podjecie działań w celu jego ustanowienia i wprowadzenia spoczywa na pracodawcy. Na gruncie przepisów kodeksu pracy to pracodawca jest wyłącznie odpowiedzialny za spowodowanie jego funkcjonowania w zakładzie pracy. Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin pracy

Zgodnie z wyrokiem SN z 21 marca 2001 r Zgodnie z wyrokiem SN z 21 marca 2001 r. I PKN 320/00 (OSNP 2002 nr 24 poz. 599). Regulamin pracy wydany przez pracodawcę bez wymaganego uzgodnienia z zakładową organizacją związkową nie ma mocy wiążącej.

Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin wynagradzania Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, a jeżeli w danym zakładzie pracy działa zakładowa organizacja związkowa, wówczas pracodawca ma obowiązek uzgodnienia z nią treści tego regulaminu. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ZwZawU, jeżeli w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania, regulaminu nagród i premiowania organizacje związkowe albo organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu art. 241.25a KP nie przedstawią wspólnie uzgodnionego stanowiska w terminie 30 dni, decyzje w tych sprawach podejmuje pracodawca, po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych. Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Specyficzne źródła prawa pracy – regulamin wynagradzania

Specyficzne źródła prawa pracy – inne regulacje. Statuty Statuty to akty wewnątrzzakładowe samorządnych jednostek organizacyjnych (spółdzielni, szkół wyższych) bądź podmiotów prawa handlowego. Jeśli statuty, poza określeniem struktury organizacyjnej określonego podmiotu, jego pozycji prawnej, zawierają postanowienia dotyczące praw i obowiązków stron stosunku pracy, to w tym zakresie stanowią źródło prawa pracy. Źródła prawa pracy o charakterze międzynarodowym (konwencje i zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy, ustawodawstwo Unii Europejskiej, umowy międzynarodowe) Specyficzne źródła prawa pracy – inne regulacje.

pracodawca, stosownie do możliwości i warunków, zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników. (art. 16 KP) do obowiązków pracodawcy należy zaspokajanie w miarę posiadanych środków socjalnych potrzeb pracowników (art. 94 pkt. 8 KP)

Pracodawcy tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych: - pracodawcy, u których utworzenie ZFŚS decyduje wielkość zatrudnionych; - pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych; - pracodawcy należący do sfery mundurowej w odniesieniu do pracowników cywilnych przez nich zatrudnianych; - pracodawcy sfery mundurowej w odniesieniu do służb mundurowych

Podmioty uprawnione do rezygnacji z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. obowiązek zapisów w ZUZP/ Regulaminie wynagradzania; obowiązek uzgodnienia z działającą w zakładzie pracy zakładową organizacją związkową; obowiązek uzgodnienia z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Dziękuje za uwagę Źródła prawa pracy