RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Advertisements

Bądź bezpieczny w Internecie Razem tworzymy lepszy Internet.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Zagrożenia w Internecie. Spis treści Rodzaje zagrożeń w Internecie Zagrożenia związane z komputerami Zagrożenia związane z oprogramowaniem Zagrożenia.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Dobre praktyki w Internecie. Ucz i ucz się z TIK:  korzystaj ze sprawdzonych źródeł;  korzystaj z multimedialnej bazy dydaktycznej szkoły na zajęciach.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
D EBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 ZSOS NR 17 Kielce.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Z ASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z I NTERNETU. 1. C HROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ W SIECI ! Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w Internecie,
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Kodeks 2.0 Debata szkolna. Uczestnicy Klasa 6b Klasa 6 d Klasa 6 c klasa 1 c Klasa 4a.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Co to Internet? Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między- sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci.
System edukacji w Polsce
Bezpieczny Internet.
CYBERPRZEMOC.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. MJRA H
Internet to nie tylko gry .
Ucz i ucz się z TIK!.
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Bezpieczeństwo w sieci
NASZA PRZYGODA Z PROJEKTEM UNIJNYM
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Debata Klasowa Temat: Kodeks 2.0
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
LEKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
KODEKS.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Przedszkole Promujące Zdrowie
Bezpieczeństwo w sieci
Bezpieczeństwo dostępu do danych w systemie Windows
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Tornister Warto zauważyć, że problem przeciążonych tornistrów szkolnych wynika  z kilku przyczyn: - Dzieci często noszą w plecakach więcej podręczników.
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Jakie ZAGROŻENIA mogą czyhać na Ciebie w Internecie?
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
DBI 2019 – Jak minął ten dzień?
Wspomaganie pracy szkół
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Zapis prezentacji:

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W WĘGORZEWIE W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 Opracował: zespół ds. ewaluacji

Cele ewaluacji wewnętrznej: BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE. ODPOWIEDZIALNE KORZYSTANIE Z MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH. Cele ewaluacji wewnętrznej: doskonalenie działań szkoły w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie, doskonalenie umiejętności uczniów w aspekcie odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, doskonalenie systemu zachowania bezpieczeństwa związanego z Internetem w szkole.   Przedmiot ewaluacji: poziom umiejętności uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności korzystania z mediów społecznościowych, poziom zabezpieczenia szkoły przez szkodliwym wpływem Internetu na uczniów.

Pytania badawcze: Uczniowie: 1. Na ile tematyka bezpieczeństwa w sieci została uwzględniona w programach nauczania w szkole? 2. W jakich działaniach nauczyciele realizują proces uczenia uczniów bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych? 3. Jaki jest poziom wiedzy uczniów na temat zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu? 4. W jaki sposób nauczyciela realizują treści związane z bezpieczeństwem w sieci na przedmiotach szkolnych?

Bezpieczeństwo w sieci – sprzęt i oprogramowanie w szkole: 1. Na ile sprzęt komputerowy posiada odpowiednie oprogramowanie blokujące niebezpieczne strony w Internecie? 2. Jak uczniowie korzystają z komputerów (czy tylko w czasie zajęć komputerowych, czy podczas zajęć świetlicowych, czy z telefonów)? 3. W jaki sposób monitoruje się bezpieczeństwo poruszania się uczniów po Internecie podczas zajęć? Kryteria ewaluacji: efektywność działań, adekwatność działań, skuteczność działań.

Badana populacja: uczniowie klas VI i VII (badanie ankietowe), nauczyciele (badanie ankietowe, wywiad grupowy), rodzice (rozmowy podczas wywiadówek).   W trakcie ewaluacji wewnętrznej przeanalizowano dokumenty wewnątrzszkolne: programy nauczania , dzienniki - w tym dziennik elektroniczny Librus oraz dokumentację pracowni komputerowej).

Czy posiadasz prywatne konto użytkownika na następujących portalach społecznościowych? pytanie skierowane do nauczycieli

Czy posiadasz prywatne konto użytkownika na następujących portalach społecznościowych? pytanie skierowane do uczniów

Jak często korzystasz z zaznaczonych przez siebie w pytaniu powyżej portali? pytanie skierowane do nauczycieli

Jak często korzystasz z zaznaczonych przez siebie w pytaniu powyżej portali? pytanie skierowane do uczniów

Jak oceniasz własne umiejętności komputerowe?

Czy znasz zagadnienia dotyczące kwestii praw autorskich w internecie?

Czy przestrzegasz Prawa Autorskiego korzystając z zasobów Internetu?

Czy wiesz w jaki sposób można chronić swoje dane osobowe w Internecie?

Co rozumiesz przez pojęcie „bezpieczeństwo w Internecie”? Nauczyciele definiują je jako: bezpieczeństwo kont bankowych, anonimowość, ochrona danych osobowych, bezpieczny komputer, czyli programy antywirusowe, bezpieczna poczta, strony WWW czy komunikatory, świadome korzystanie z Internetu, które nie powinno mieć niechcianych konsekwencji. Uczniowie nie potrafią dokładnie określić, czym jest „bezpieczeństwo w Internecie”. Rozumieją je wyłącznie jako ochronę swoich danych osobowych

Czy jesteś zainteresowana/y podniesieniem swoich kompetencji w zakresie bezpieczeństwa internetowego ?

Czy według Ciebie uczniowie naszej szkoły mają wystarczającą wiedzę i umiejętności, aby skutecznie bronić się przed zjawiskiem cyberprzemocy?

Co chciałbyś wiedzieć o „bezpieczeństwie w sieci”? Uczniowie są zainteresowani następującymi treściami tematycznymi: jak zabezpieczyć swoje dane, by móc bezpiecznie korzystać z Internetu? w jaki sposób odmówić dostępu do swoich danych? jak się ustrzec przed hackingiem? jak się chronić przed włamaniem do osobistego komputera?   Nauczycieli z kolei interesuje kwestia podpisu elektronicznego i jego bezpieczeństwa.

Czy Twoi rodzice interesują się tym do czego wykorzystujesz komputer i Internet?

Czy Twoi rodzice interesują się tym jakie treści i dane umieszczasz w Internecie?

Analiza dzienników i programów nauczania Analizie poddane zostały dzienniki lekcyjne klas VI – VII. Na zajęciach komputerowych, w ramach podstawy programowej, omawiane były tematy dotyczące: BHP pracy z komputerem, bezpiecznego funkcjonowania w sieci i umiejętności poprawnego posługiwania się oprogramowaniem. Wszyscy wychowawcy w/w klas odnotowali w dziennikach lekcyjnych zapoznanie uczniów z tematami, dotyczącymi bezpiecznego posługiwania się komputerem i bezpieczeństwem w sieci. Uczniowie na lekcjach mieli okazję nie tylko dyskutować na w/w tematy, ale i oglądać filmy edukacyjne, tworzyć scenki tematyczne. Zapisy tematów lekcji wychowawczych dotyczyły między innymi: BHP w pracy z komputerem. Komunikacja w sieci. Netykieta – zasady dobrego wychowania w Internecie. Internet – zalety i wady. Agresja elektroniczna. Jestem bezpieczny w sieci. Cyberprzemoc – jak się przed nią ustrzec? Zagrożenie w sieci – filmy edukacyjne. Jak korzystać z poczty elektronicznej?

Wnioski: 1. Uczniowie spędzają za dużo czasu przed komputerem w kontekście preferencji zdrowotnych dziecka, uczącego się w szkole podstawowej. 2. Wysoko oraz bardzo wysoko oceniają własne umiejętności komputerowe oraz umiejętności uczących ich nauczycieli. 3. Rodzice nie zawsze kontrolują czas, jaki dziecko spędza przy komputerze. 4. Ponad 50 % rodziców jest zainteresowanych jakością czasu spędzanego przy komputerze przez ich dzieci. 5. Zdecydowana większość uczniów korzysta z Internetu w domu, co daje możliwość pełnej kontroli treści, do jakich mają dostęp. 6. Uczniowie wykorzystują komputer głównie do nauki, odrabiania prac domowych (ponad 50 %). Resztę czasu przeznaczają na gry, przeglądanie portali społecznościowych, komunikację internetową. Jest jednak nieliczna grupa, która szuka w Internecie dostępu do stron „zakazanych”, mimo że się do tego nie przyznaje (wywiad z nauczycielami). 7. Większość uczniów może obejść się bez komputera, ale dla wielu Internet jest ucieczką od codziennych problemów.

8. Uczniowie znają zagrożenia wynikające z poznawania nowych osób przez Internet. Jednocześnie ponad połowa badanych zawierała takie znajomości w sieci. 9. Uczniowie zamieszczają w Internecie własne zdjęcia oraz zdjęcia swoich znajomych, nagrywają filmy z udziałem osób trzecich, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji takiego działania. Zamieszczają lub sami padają ofiarami wulgarnych komentarzy na portalach (hejt). 10. Uczniowie nie zawsze przestrzegają praw autorskich, korzystając z zasobów Internetu. Okazuje się, że często nie mają świadomości, że kopiując treści dostępne w sieci lub też udostępniając nielegalne kopie gier, naruszają prawa autorskie.  11. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele zdecydowanie są zainteresowani podniesieniem swoich kompetencji w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.

Rekomendacje: Na najbliższym spotkaniu z rodzicami w klasach I-VII: uświadomić rodzicom, jak ważna jest ich rola w procesie zapewniania dzieciom bezpieczeństwa cyfrowego i jakie są najważniejsze wskazania dla bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych przez ich dzieci, zachęcić rodziców do wspólnej nauki korzystania z technologii cyfrowych razem z dziećmi. Zorganizować szkolenie rady pedagogicznej w celu podniesienia kompetencji informatycznych nauczycieli (w tym w zakresie bezpieczeństwa podczas składania podpisu elektronicznego) oraz na temat: Z jakimi problemami boryka się współczesny uczeń i dlaczego w ich rozwiązywaniu pomaga Internet ? Podnosić kompetencje nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia (możliwość skorzystania z bezpłatnego szkolenia e - learningowego: Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w sieci ?)

Podczas różnych zajęć, nie tylko zajęć z wychowawcą: uświadamiać uczniom szkodliwość społeczną naruszania praw autorskich, zarówno w kategoriach moralnych, jak i odpowiedzialności karnej, zachęcać do odpowiedzialnych zachowań w Sieci, uczyć, jak „mądrze” korzystać z Internetu, promować wiedzę w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W planach pracy wychowawczej w roku szkolnym 2018/2019 uwzględnić następujące tematy: Bezpieczeństwo własnego wizerunku, Bezpieczeństwo w kontakcie z innymi, Ergonomia korzystania z narzędzi cyfrowych, Hasła, loginy i bezpieczne logowanie, Prawa autorskie, Wiarygodność w sieci, Internet bez hejtu.

rozpowszechniania wizerunku innych osób. W tym celu można wykorzystać materiały (scenariusze lekcji, scenariusze na spotkania z rodzicami, audycje edukacyjne) umieszczone w Bibliotece materiałów na stronie cyfrowobezpieczni.pl (Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa jest współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach zadania publicznego "Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia") czy platformie edukacyjnej dla profesjonalistów na temat ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą Dajemy Dzieciom Siłę. W ramach zajęć z wychowawcą zorganizować spotkania z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Węgorzewie na temat: norm etycznych w korzystaniu ze źródeł informacji oraz posługiwaniu się informacją (prawa autorskie), konsekwencji stosowania przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozpowszechniania wizerunku innych osób.

Zaproponować uczniom skorzystanie z ciekawych materiałów edukacyjnych: ze Strefy ucznia na platformie cyfrowobezpieczni.pl (np. Filmoteka – możliwość obejrzenia krótkich filmów o tym, jak unikać różnych zagrożeń cyfrowego świata; gry na Androida: Obrońca sieci, CyberNinja, Defendix, CyberClash, które m.in. przybliżają postawy bezpieczeństwa w sieci, zapoznają z niebezpieczeństwami czyhającymi w Internecie), dostępnych na platformie edukacyjnej pod adresem edukacja.fdds.pl. Zastanowić się nad organizacją Szkolnego Dnia Bezpieczeństwa Cyfrowego, którego celem byłoby m.in. zdobycie przez wszystkich uczniów podstawowej wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i komunikacji elektronicznej.