Warsztaty Żywieniowe Temat: Prawidłowe nawodnienie ma znaczenie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZDROWO ROZPOCZNIJ DZIEŃ
Advertisements

Gospodarka wodna organizmu
Poznajemy składniki żywności !
W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
Pospolita sól kuchenna składa się z dwóch pierwiastków - z sodu i chloru.
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
G Wiek gimnazjalny trwa od 13 do 16 roku życia.
Znaczenie wody w życiu człowieka
PREZENTACJA PROGRAMU COMENIUS- UCZENIE PRZEZ CAŁE ŻYCIE
ZDROWE ODŻYWIANIE Wybór należy do Ciebie. Co wybierzesz? Julia Musiał.
22 marca 2010.
Znaczenie wody dla człowieka i środowiska
Woda darem życia.
Czyli jak zachować zdrowie i formę?
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Pokarm, który jesz, powinien ci dostarczyć wszystkiego, co niezbędne jest do życia i wzrostu. Aby być silnym i zdrowym, musisz jeść różne potrawy, ponieważ.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
ZDROWY STYL ŻYCIA.
EDUKACJA ZDROWOTNA TRZYMAJ FORMĘ!!!.
Prezentacja wykonana przez Jędrzeja Huzarskiego kl. Va Luty 2014
Żelazne zasady zdrowego żywienia
ABC – zdrowego odżywiania
ZDROWY STYL ŻYCIA.
Co podać dziecku na talerzu ?
Woda to dar.
Pijmy dużo wody! Kamil Adamczyk.
WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA.
DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA MŁODZIEŻY
Magdalena Krzysztofik Katarzyna Krawiec Angelika Dorosz Matthew Witek
WODA.
Sprawdź, czy odżywiasz się prawidłowo?
WSZECHOBECNA WODA Woda jest czynnikiem wpływającym
Akcja prozdrowotna ,,Śniadanie daje moc”.
Bez białka nie ma ciałka!.
Żeby być zdrowym ….
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WIEKU SZKOLNYM
Regularne i zdrowe odżywianie 
Jesteś tym, co jesz JEDZ MĄDRZE I PIJ WODĘ.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
Woda i składniki mineralne
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Znaczenie wody w życiu człowieka
Dzięki niej substancje odżywcze mogą docierać do wszystkich zakątków naszego organizmu, aby ten mógł prawidłowo funkcjonować. Oczyszczanie z toksyn, reakcje.
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Grupy produktów żywnościowych i ich Wartość odżywcza.
Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Żeby zdrowym być….
Woda cudem planety Ziemi
TAJEMNICZA WODA ZDROWIA DODA ZDROWIA DODA Opracowanie: uczniowie zajęć pozalekcyjnych,,Wiem więcej” pod kierunkiem mgr Marioli Marcinkowskiej pod kierunkiem.
Prowadzimy zdrowy styl życia Dobre rady związane ze zdrowym stylem życia.
Zdrowe Żywienie Człowieka
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
- życiodajna Substancja
Poznajemy składniki pokarmu.
Woda w przyrodzie..
18/09/2016 Zdrowe odżywianie. 2 Coś o zdrowym odżywianiu Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla.
„Rola wody w ciele człowieka, zwierząt i roślin”
Co by było gdyby nie było wody ?
Co by było gdyby wody nie było ?. Woda jest źródłem życia wszystkich organizmów żywych. Ludzie i powierzchnia Ziemi mają jedną wspólną cechę – mianowicie.
Źródłem siły – WODA! Tytuł.
Szkoła Podstawowa nr 9 im. Władysława Jagiełły w Kutnie
22 marca – Światowy Dzień Wody Znaczenie żywieniowe wody
bo woda jest cudem na planecie Ziemia
Kruczkowska Gabriela Kl. VIA
ABC – zdrowego odżywiania
ŚLAD WODNY.
„Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść!”
Czy klimat ma wpływ na konflikty na świecie? Wiktoria Maziarka Maja Kołodziejczyk Katarzyna Strzępek.
Woda - największy skarb na Ziemi
Zapis prezentacji:

Warsztaty Żywieniowe Temat: Prawidłowe nawodnienie ma znaczenie

Co to? „Jest pod ziemią, na ziemi i w niebie, Nawet trochę jest jej w chlebie, Służy do prania, mycia i picia, Nie byłoby bez niej życia” Zadaj uczniom zagadkę. uczniowie odgadują zagadkę. Zapisz na tablicy słowo WODA (lub proś o to jednego z uczniów).

Ziemia to niebieska planeta Dlaczego? Zapytaj uczniowie, czy wiedzą dlaczego tak nazywamy ziemię?

71% powierzchni Ziemi to woda Dostępność wody na Ziemi Tytuł jest odpowiedzią na pytanie – bo w większości pokrywa ją woda. Zobrazuj przy pomocy slajdu. Zasoby wody pitnej Powiedz: Porozmawiajmy teraz na temat dostępnych źródeł wody: ustaliliśmy już, że Ziemia w większości jest pokryta wodą, ale czego możemy nie być świadomi, to fakt, że tylko niewielka jej ilość nadaje się do spożycia. Jak na ironię, na planecie w ogromnym stopniu pokrytej wodą (71%), to właśnie to źródło jest jednym z najbardziej ograniczonych dla życia na Ziemi. W skali globalnej, tylko niewielki procent wody nadaje się do spożycia (0,003%). Wiedza, że woda jest ograniczonym źródłem, powinna pomóc uczniom docenić potrzebę korzystania z wody w sposób odpowiedzialny. Woda słona Woda słodka Lodowce Woda zanieczyszczona Woda pitna 97 % ->>> 3% ->>> 2,4% ->>> 0,6% ->>> 0,003%

Główni użytkownicy wody pitnej na Ziemi Wytłumacz, że najwięcej wody zużywa rolnictwo i przemysł, ale podkreśl, że każdy z nas powinien również oszczędzać wodę. Rolnictwo Przemysł Gospodarstwo domowe 70 % ->>> 20% ->>> 10%

Znaczenie wody dla życia Woda jest jednym z najważniejszych składników wszystkich żyjących organizmów: wiele z nich może żyć bez powietrza, ale żaden nie może przeżyć bez wody Ludzie mogą przeżyć bez: Wody 3–5 dni Pożywienia 2–4 miesięcy 95-97% 80-95% 76% 75% Zapytaj uczniów, jakie zwierzęta nie mogłyby żyć bez wody – odpowiedź żadne (uczniowie w pierwszej kolejności wymienią zwierzęta morskie. Należy zwrócić uwagę, iż każde zwierzę, nawet mimo zgromadzonych zapasów - jak np. wielbłąd, nie może przetrwać bez wody dłuższego okresu czasu). Zwróć uwagę na to, że życie bez wody nie jest możliwe, nie tylko w przypadku zwierząt czy roślin, ale też człowieka. Ponadto zwierzęta w swoim ciele zawierają duże ilości wody. A jak jest u ludzi? 67% 10%

Ile szklanek wody jest w Twoim ciele? Mózg 73% Serce Płuca 83% Wątroba 71% Mięśnie 79% 10 % Wody w ciele 30 60 Wytłumacz uczniom, że woda jest jednym z głównych składników ich ciała, dlatego codziennie muszą wypijać odpowiednią ilość płynów. Poproś, aby uczniowie zastanowili się, ile szklanek wody znajduje się w ich organizmie. Poproś, aby podniosły ręce te uczniowie, które sądzą, że w ich ciele jest około 10 szklanek wody. Uczniowie, którzy sądzą, że w ich ciele znajduje się 30 szklanek proszeni są o wstanie z krzeseł, natomiast uczniowie, które sądzą, że w ich organizmie jest ponad 60 szklanek wody proszone są, aby siedziały. Podkreśl, że woda jest głównym składnikiem organizmu człowieka (stanowi ok. 60% organizmu) i wskaż prawidłową odpowiedź (ponad 60 szklanek wody w organizmie uczniowie o masie ciała ok. 30 kg). Wytłumacz uczniom, że każda komórka ich organizmu składa się z wody, pomimo tego, że jej nie widać. Opowiedz uczniom, że woda znajduje się we krwi i narządach (prosi o wymienienie przykładowych narządów). Skóra 64% Nerki 79% Kości 31% 60 % Twojego ciała to woda

Równowaga wodna Dostarczamy Tracimy 1,5 l 1,7 l 0,7 l 0,45 l Wytłumacz uczniom, że każdego dnia organizm traci i musi dostarczyć sobie wody w napojach, jedzeniu i częściowo ja wytworzyć. Tracimy ją podczas wydalania, mówienia, pocenia się. woda wytwarzana przez organizm

Na to ile wody potrzebujemy wpływa… wiek, stan fizjologiczny (np. ciąża), aktywność fizyczna, temperatura ciała i środowiska, choroby. Zgodnie z informację na slajdzie omów uczniom, co wpływa na to ile wody potrzebują. uczniowie i osoby starsze szczególnie muszą dbać o swoje nawodnienie. Kobiety w ciąży muszą pić więcej. Potrzebujemy więcej wody kiedy ćwiczymy lub jesteśmy chorzy.

A ile ja mam pić? Rozwiąż łamigłówkę Rozdaj uczniom karty pracy i prosi, aby odnalazły na nich szklanki. Poinformuj uczniów, iż rozwiązanie tego zadania jest wskazówką, ile wody (ze wszystkich źródeł) w przeliczeniu na szklanki powinny spożywać każdego dnia.

Dlaczego? Pij 8 szklanek wody dziennie Uczniowie powinni odnaleźć 8 szklanek. Zapytaj uczniów, ile codziennie wypijają płynów, w tym wody. Zwróć uwagę, że zapotrzebowanie na wodę przez płyny pokrywane jest w około 70-80% (ok. 6 szklanek). Natomiast pozostałą część zapotrzebowania pokrywa żywność stała, np. warzywa i owoce. Zapytaj uczniowie, dlaczego picie wody jest ważne i jaką pełni rolę w organizmie.

Woda pełni wiele ważnych funkcji! Rozpuszczanie i transport pokarmu Wchłanianie składników odżywczych w jelitach Regulacja temperatury ciała Wydalanie Nawilżanie oczu, stawów Prawidłowe funkcjonowanie całego ciała Wytłumaczy uczniom zgodnie z informacją na slajdzie funkcje wody w naszym ciele.

A jeśli nie będę pić odpowiedniej ilości? Odwodnienie organizmu: 1%: może powodować pragnienie 3%: ból głowy, osłabienie organizmu, utrata siły 15%: zagrożenie życia Zachęć uczniowie do picia regularnego tłumacząc, że uczucie pragnienia to już sygnał odwodnienia. Podkreśl, co dzieje się z organizmem, kiedy nie pijemy wystarczająco – jest nam gorąco, jest nam słabo, może kręcić się w głowie, jesteśmy senni i nie możemy się skoncentrować. Nie mamy też siły na ćwiczenia fizyczne. Duża utrata wody może doprowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet śmierci Uczucie pragnienia to znak, że organizm już jest odwodniony!

Pij wodę!