Warsztaty Żywieniowe Temat: Prawidłowe nawodnienie ma znaczenie
Co to? „Jest pod ziemią, na ziemi i w niebie, Nawet trochę jest jej w chlebie, Służy do prania, mycia i picia, Nie byłoby bez niej życia” Zadaj uczniom zagadkę. uczniowie odgadują zagadkę. Zapisz na tablicy słowo WODA (lub proś o to jednego z uczniów).
Ziemia to niebieska planeta Dlaczego? Zapytaj uczniowie, czy wiedzą dlaczego tak nazywamy ziemię?
71% powierzchni Ziemi to woda Dostępność wody na Ziemi Tytuł jest odpowiedzią na pytanie – bo w większości pokrywa ją woda. Zobrazuj przy pomocy slajdu. Zasoby wody pitnej Powiedz: Porozmawiajmy teraz na temat dostępnych źródeł wody: ustaliliśmy już, że Ziemia w większości jest pokryta wodą, ale czego możemy nie być świadomi, to fakt, że tylko niewielka jej ilość nadaje się do spożycia. Jak na ironię, na planecie w ogromnym stopniu pokrytej wodą (71%), to właśnie to źródło jest jednym z najbardziej ograniczonych dla życia na Ziemi. W skali globalnej, tylko niewielki procent wody nadaje się do spożycia (0,003%). Wiedza, że woda jest ograniczonym źródłem, powinna pomóc uczniom docenić potrzebę korzystania z wody w sposób odpowiedzialny. Woda słona Woda słodka Lodowce Woda zanieczyszczona Woda pitna 97 % ->>> 3% ->>> 2,4% ->>> 0,6% ->>> 0,003%
Główni użytkownicy wody pitnej na Ziemi Wytłumacz, że najwięcej wody zużywa rolnictwo i przemysł, ale podkreśl, że każdy z nas powinien również oszczędzać wodę. Rolnictwo Przemysł Gospodarstwo domowe 70 % ->>> 20% ->>> 10%
Znaczenie wody dla życia Woda jest jednym z najważniejszych składników wszystkich żyjących organizmów: wiele z nich może żyć bez powietrza, ale żaden nie może przeżyć bez wody Ludzie mogą przeżyć bez: Wody 3–5 dni Pożywienia 2–4 miesięcy 95-97% 80-95% 76% 75% Zapytaj uczniów, jakie zwierzęta nie mogłyby żyć bez wody – odpowiedź żadne (uczniowie w pierwszej kolejności wymienią zwierzęta morskie. Należy zwrócić uwagę, iż każde zwierzę, nawet mimo zgromadzonych zapasów - jak np. wielbłąd, nie może przetrwać bez wody dłuższego okresu czasu). Zwróć uwagę na to, że życie bez wody nie jest możliwe, nie tylko w przypadku zwierząt czy roślin, ale też człowieka. Ponadto zwierzęta w swoim ciele zawierają duże ilości wody. A jak jest u ludzi? 67% 10%
Ile szklanek wody jest w Twoim ciele? Mózg 73% Serce Płuca 83% Wątroba 71% Mięśnie 79% 10 % Wody w ciele 30 60 Wytłumacz uczniom, że woda jest jednym z głównych składników ich ciała, dlatego codziennie muszą wypijać odpowiednią ilość płynów. Poproś, aby uczniowie zastanowili się, ile szklanek wody znajduje się w ich organizmie. Poproś, aby podniosły ręce te uczniowie, które sądzą, że w ich ciele jest około 10 szklanek wody. Uczniowie, którzy sądzą, że w ich ciele znajduje się 30 szklanek proszeni są o wstanie z krzeseł, natomiast uczniowie, które sądzą, że w ich organizmie jest ponad 60 szklanek wody proszone są, aby siedziały. Podkreśl, że woda jest głównym składnikiem organizmu człowieka (stanowi ok. 60% organizmu) i wskaż prawidłową odpowiedź (ponad 60 szklanek wody w organizmie uczniowie o masie ciała ok. 30 kg). Wytłumacz uczniom, że każda komórka ich organizmu składa się z wody, pomimo tego, że jej nie widać. Opowiedz uczniom, że woda znajduje się we krwi i narządach (prosi o wymienienie przykładowych narządów). Skóra 64% Nerki 79% Kości 31% 60 % Twojego ciała to woda
Równowaga wodna Dostarczamy Tracimy 1,5 l 1,7 l 0,7 l 0,45 l Wytłumacz uczniom, że każdego dnia organizm traci i musi dostarczyć sobie wody w napojach, jedzeniu i częściowo ja wytworzyć. Tracimy ją podczas wydalania, mówienia, pocenia się. woda wytwarzana przez organizm
Na to ile wody potrzebujemy wpływa… wiek, stan fizjologiczny (np. ciąża), aktywność fizyczna, temperatura ciała i środowiska, choroby. Zgodnie z informację na slajdzie omów uczniom, co wpływa na to ile wody potrzebują. uczniowie i osoby starsze szczególnie muszą dbać o swoje nawodnienie. Kobiety w ciąży muszą pić więcej. Potrzebujemy więcej wody kiedy ćwiczymy lub jesteśmy chorzy.
A ile ja mam pić? Rozwiąż łamigłówkę Rozdaj uczniom karty pracy i prosi, aby odnalazły na nich szklanki. Poinformuj uczniów, iż rozwiązanie tego zadania jest wskazówką, ile wody (ze wszystkich źródeł) w przeliczeniu na szklanki powinny spożywać każdego dnia.
Dlaczego? Pij 8 szklanek wody dziennie Uczniowie powinni odnaleźć 8 szklanek. Zapytaj uczniów, ile codziennie wypijają płynów, w tym wody. Zwróć uwagę, że zapotrzebowanie na wodę przez płyny pokrywane jest w około 70-80% (ok. 6 szklanek). Natomiast pozostałą część zapotrzebowania pokrywa żywność stała, np. warzywa i owoce. Zapytaj uczniowie, dlaczego picie wody jest ważne i jaką pełni rolę w organizmie.
Woda pełni wiele ważnych funkcji! Rozpuszczanie i transport pokarmu Wchłanianie składników odżywczych w jelitach Regulacja temperatury ciała Wydalanie Nawilżanie oczu, stawów Prawidłowe funkcjonowanie całego ciała Wytłumaczy uczniom zgodnie z informacją na slajdzie funkcje wody w naszym ciele.
A jeśli nie będę pić odpowiedniej ilości? Odwodnienie organizmu: 1%: może powodować pragnienie 3%: ból głowy, osłabienie organizmu, utrata siły 15%: zagrożenie życia Zachęć uczniowie do picia regularnego tłumacząc, że uczucie pragnienia to już sygnał odwodnienia. Podkreśl, co dzieje się z organizmem, kiedy nie pijemy wystarczająco – jest nam gorąco, jest nam słabo, może kręcić się w głowie, jesteśmy senni i nie możemy się skoncentrować. Nie mamy też siły na ćwiczenia fizyczne. Duża utrata wody może doprowadzić do poważnych konsekwencji, a nawet śmierci Uczucie pragnienia to znak, że organizm już jest odwodniony!
Pij wodę!