II. WARTOŚĆ NOMINALNA A WARTOŚĆ REALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Stężenia Określają wzajemne ilości substancji wymieszanych ze sobą. Gdy substancje tworzą jednolite fazy to nazywa się je roztworami (np. roztwór cukru.
Jak majtek Kowalski wielokąty poznawał Opracowanie: Piotr Niemczyk kl. 1e Katarzyna Romanowska 1e Gimnazjum Nr 2 w Otwocku.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
PARTNER Twoje zyski i przywileje! PROGRAM NetBiz.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
KAPITALIZACJA 1. Określenie procentu Procent jest to setna część z całości. 1 % = 0,01 z całości Aby zamienić liczbę na procent należy tą liczbę pomnożyć.
OBLICZANIE PROCENTU Z LICZBY. Co to jest procent? 1 % z liczby to liczby.
PROGAM LOJALNOŚCIOWY FAMILO Społeczność Konsumencka Familo umożliwia uczestnikom programu oszczędzanie na zakupach dokonywanych w sklepie na stronie
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Zastosowanie równań z jedną niewiadomą Aby sprawnie i szybko rozwiązać zadanie z treścią należy je dokładnie przeanalizować pod kątem tego co jest dane.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
„MATEMATYKA JEST OK!”. Figury Autorzy Piotr Lubelski Jakub Królikowski Zespół kierowany pod nadzorem mgr Joanny Karaś-Piłat.
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Elastyczność funkcji popytu
Produkt krajowy brutto jako miara poziomu produkcji krajowej
Innowacyjne wykorzystanie mediów drukowanych.
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach.
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY PONADGIMNAZJLNEJ
On-the-Fly Garbage Collection
Najważniejsze informacje o dawstwie szpiku
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
PROCENTY.
Odczytywanie diagramów
Składka i taryfy w ubezpieczeniach OC komunikacyjnych
Wstęp do Informatyki - Wykład 3
Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka
Rynek – zasady funkcjonowania
Co się zdarzyło w Manko? Adam Kilijański IIe.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Podstawy teorii zachowania konsumentów
MOJE KOCHANE DZIECKO!... Być może mnie nie znasz, ale Ja wiem o tobie wszystko. Wiem, kiedy siadasz i kiedy stoisz. Znam każdy twój krok. Ps 139,1-3.
Oszczędzać czy inwestować? Co lepsze?
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Próg rentowności K. Bondarowska.
bankowość internetowa i mobilna płatności bezgotówkowe
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikroekonomii, :)…
Finansowanie zadań oświatowych
ZIMA WINTER WINTER Rzeźby śniegowe.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
Elastyczność popytu i podaży
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Wynagrodzenia nauczycieli
Sytuacja na podlaskim rynku pracy w 2018 roku
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Mikroekonomia Wykład 4.
Istnieje wiele źródeł informacji o rynku nieruchomości
Zapis prezentacji:

II. WARTOŚĆ NOMINALNA A WARTOŚĆ REALNA

ZAPAMIĘTAJMY! SIŁA NABYWCZA (wartość) jednostki pieniądza oznacza ilość dóbr konsumpcyjnych, którą – przeciętnie rzecz biorąc - można za nią nabyć.

ZAPAMIĘTAJMY! KWOTA PIENIĄDZA JEST NOMINALNA, jeśli jej wartość zmierzono jednostkami pieniądza o sile nabywczej (wartości) z okresu, do którego zmienna ta się odnosi. KWOTA PIENIĄDZA JEST REALNA, jeśli jej wartość zmierzono jednostkami pieniądza o sile nabywczej (wartości) z innego okresu niż ten, do którego ta zmienna się odnosi.

ZADANIE W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę?

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? W końcu stycznia to coś kosztowało o 20% więcej, czyli 1,2 zł 1,0 zł+20%•1 zł=1,0 zł•(1+20%)=1,2zł.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? W końcu stycznia to coś kosztowało o 20% więcej, czyli 1,2 zł 1,0 zł+20%•1 zł=1,0 zł•(1+20%)=1,2zł. W końcu lutego (czyli na początku marca) w porów-naniu z końcem stycznia cena tego czegoś wzrosła o 25%, czyli do 1,2zł+25%1,2zł=1,2zł•(1+25%)=1,5zł.

1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. 1,2zł+25%1,2zł=1,2zł•(1+25%)=1,5zł. W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? W końcu stycznia to coś kosztowało o 20% więcej, czyli 1,2 zł 1,0 zł+20%•1 zł=1,0 zł•(1+20%)=1,2zł. W końcu lutego (czyli na początku marca) w porów-naniu z końcem stycznia cena tego czegoś wzrosła o 25%, czyli do 1,2zł+25%1,2zł=1,2zł•(1+25%)=1,5zł. Innymi słowy: w końcu lutego to coś kosztowało: 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić?

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia?

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia? (i) Zmalała o 1/3 (za KAŻDĄ złotówkę tego dochodu 1 marca mogłem kupić – przeciętnie - o 1/3 mniej niż 1 stycznia.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia? Użyj także nazw: (ii) „wartość realna”, (i) Zmalała o 1/3 (za KAŻDĄ złotówkę tego dochodu 1 marca mogłem kupić – przeciętnie - o 1/3 mniej niż 1 stycznia.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia? Użyj także nazw: (ii) „wartość realna”, (i) Zmalała o 1/3 (za KAŻDĄ złotówkę tego dochodu 1 marca mogłem kupić – przeciętnie - o 1/3 mniej niż 1 stycznia. (ii) Wartość realna każdej złotówki tego nominalnego dochodu wynosi 0,(6) groszy z 1 stycznia.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia? Użyj także nazw: (ii) „wartość realna”, (iii) „w cenach stałych z ...” i „w cenach bieżących z ...”. (i) Zmalała o 1/3 (za KAŻDĄ złotówkę tego dochodu 1 marca mogłem kupić – przeciętnie - o 1/3 mniej niż 1 stycznia. (ii) Wartość realna każdej złotówki tego nominalnego dochodu wynosi 0,(6) groszy z 1 stycznia.

W styczniu inflacja wyniosła 20%, a w lutym 25% (względem końca stycznia). a) Ile musisz – przeciętnie – zapłacić, aby 1 marca kupić to, co 1 stycznia mogłeś kupić za złotówkę? 1,0zł(1+20%)(1+25%) = 1,5 zł. b) Jest 1 marca, masz 1 zł. Na jaką część tego, co 1 stycznia mogłeś sobie kupić za 1 zł, możesz sobie pozwolić? Na taką część: 1,0 zł/1,5 zł równa się 2/3, czyli 66,6666... %. c) Co powiesz o: (i) „sile nabywczej” Twojego dochodu z 1 mar-ca, który nie zmienił się od 1 stycznia? Użyj także nazw: (ii) „wartość realna”, (iii) „w cenach stałych z ...” i „w cenach bieżących z ...”. (i) Zmalała o 1/3 (za KAŻDĄ złotówkę tego dochodu 1 marca mogłem kupić – przeciętnie - o 1/3 mniej niż 1 stycznia. (ii) Wartość realna każdej złotówki tego nominalnego dochodu wynosi 0,(6) groszy z 1 stycznia. (iii) W cenach bieżących („nominalnie”) ten dochód był wart na początku marca tyle, ile wynosił (np. 2500 zł). Zaś w ce-nach stałych z początku stycznia („realnie”) jego wartość wy-nosiła tylko 2/3 tej kwoty (np. 2/3 ·2500 zł, czyli 1666,(6) zł).

ZADANIE Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat?

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 1→1•(1+10%)•(1+10%)

1→1•(1+10%)•(1+10%) 1/1=1 1/[1•(1+10%)•(1+10%)] = 1/1,21 Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 1→1•(1+10%)•(1+10%) 1/1=1 1/[1•(1+10%)•(1+10%)] = 1/1,21

1→1•(1+10%)•(1+10%) 1/1=1 1/[1•(1+10%)•(1+10%)] = 1/1,21 Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 1→1•(1+10%)•(1+10%) 1/1=1 1/[1•(1+10%)•(1+10%)] = 1/1,21 500000zł/1,21≈413233,14 zł.

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 1/1→1/[1•(1+10%)•(1+10%)] = 1/1,21 500 000 zł/1,21≈413 233,14 zł. b) Czy zatem rzeczywiście „nic nie tracisz, czekając”?

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 500 000 zł/1,21≈413 233,14 zł. b) Czy zatem rzeczywiście „nic nie tracisz, czekając”? Jak się okazuje, inflacja sprawiła, że - nie sprzedając mieszkania przed dwoma laty - straciłeś 86 777 zł (o sile nabywczej sprzed 2 lat)!

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 500 000 zł/1,21 b) Czy zatem rzeczywiście „nic nie tracisz, czekając”? Jak się okazuje, inflacja sprawiła, że - nie sprzedając mieszkania przed dwoma laty - straciłeś 86 777 zł (o sile nabywczej sprzed 2 lat)!

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 500 000 zł/1,21 b) Czy zatem rzeczywiście „nic nie tracisz, czekając”? Jak się okazuje, inflacja sprawiła, że - nie sprzedając mieszkania przed dwoma laty - straciłeś 86 777 zł (o sile nabywczej sprzed 2 lat)! c) O ile procent musiałbyś podnieść cenę swojego M4, aby unik-nąć TYCH strat?

Od dwóch lat sprzedajesz mieszkanie, oglądających jest wielu, ale jakoś nic z tego nie wynika. Jedno jest jasne – nie obniżysz ce-ny. 500 000 zł to nie jest za dużo za 46 m2 w cegle i z widną kuch-nią na Górnym Mokotowie! W końcu nic nie tracisz, czekając, a im kiedyś puszczą nerwy. Wszystko drożeje! W radiu mówili, ze inflacja w ubiegłym i w tym roku wynosiła po 10%. Ile wynosi cena Twojego mieszkania wyrażona w złotych sprzed dwóch lat? 500 000 zł/1,21 b) Czy zatem rzeczywiście „nic nie tracisz, czekając”? Jak się okazuje, inflacja sprawiła, że - nie sprzedając mieszkania przed dwoma laty - straciłeś 86 777 zł (o sile nabywczej sprzed 2 lat)! c) O ile procent musiałbyś podnieść cenę swojego M4, aby unik-nąć TYCH strat? W ciągu dwóch lat ceny wzrosły z umownego poziomu 1 do (1+10%)•(1+10%)=1,21, czyli o 21%. Uniknąłbyś strat, o których mowa w podpunkcie (b), jeśli podniósłbyś cenę mieszkania także o 21%, czyli do 500 000 zł•(1+10%)•(1+10%)=605 000 zł, .

ZADANIE: Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja.

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 1 zł 1(1+10%)(1+10%)(1+10%) zł = 1,331 zł.

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 1 zł 1(1+10%)(1+10%)(1+10%) zł = 1,331 zł. 1 zł/ 1,331 zł

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 1 zł 1(1+10%)(1+10%)(1+10%) zł = 1,331 zł. 1 zł/ 1,331 zł 2662zł·(1zł/1,331zł) = 2662 zł/1,331= 2000 zł.

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 2662zł·(1zł/1,331zł) = 2662 zł/1,331= 2000 zł. b) Podaj nominalną wartość kwoty pieniądza z 1 sierpnia, której wartość realna w złotych z 1 maja wynosi 2662 zł.

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 2662zł·(1zł/1,331zł) = 2662 zł/1,331= 2000 zł. b) Podaj nominalną wartość kwoty pieniądza z 1 sierpnia, której wartość realna w złotych z 1 maja wynosi 2662 zł. Realna wartość szukanej kwoty „x” powinna wynosić 2662. A zatem „x” powinien spełniać równanie: x/1,331 = 2662. Otóż x = 3543,122 zł.

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 2662zł·(1zł/1,331zł) = 2662 zł/1,331= 2000 zł. b) Podaj nominalną wartość kwoty pieniądza z 1 sierpnia, której wartość realna w złotych z 1 maja wynosi 2662 zł. Realna wartość szukanej kwoty „x” powinna wynosić 2662. A zatem „x” powinien spełniać równanie: x/1,331 = 2662. Otóż x = 3543,122 zł. c) Ile złotych podwyżki powinieneś dostać 1 sierpnia?

Zgodnie z umową podpisaną 1 maja Twoja pensja (2662 zł) bę-dzie co 3 miesiące indeksowana, tzn. podwyższana tak, aby – mi-mo inflacji - jej siła nabywcza pozostała stała. Jest 1 sierpnia; os-tatnia indeksacja była 1 maja; wskaźniki inflacji w maju, czerw-cu i lipcu wyniosły po 110. Podaj realną wartość Twojej wynoszącej 2662 zł pensji w zło-tych z 1 maja. 2662zł·(1zł/1,331zł) = 2662 zł/1,331= 2000 zł. b) Podaj nominalną wartość kwoty pieniądza z 1 sierpnia, której wartość realna w złotych z 1 maja wynosi 2662 zł. Realna wartość szukanej kwoty „x” powinna wynosić 2662. A zatem „x” powinien spełniać równanie: x/1,331 = 2662. Otóż x = 3543,122 zł. Ile złotych podwyżki powinieneś dostać 1 sierpnia? Nie daj się oszukać! Należy Ci się (3543,122zł–2662zł) = 881,122 zł podwyżki!

ZADANIE Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód. Z każdych 10 gbybów swego dochodu 8 wydają na miód a 2 na ser. Dochód nominalny per capita w Hipotecji jest stały i wynosi 10 000 gb rocznie. W latach 2000–2010 wyrażony w procentach wzrost ceny sera był dwa razy większy niż wzrost ceny miodu, a wskaźnik zmiany cen konsumenta (ang. CPI) wyniósł 120. a) Ile wyniosły wskaźniki zmiany cen sera i miodu w Hipotecji w latach 2000–2010?

Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód. Z każdych 10 gbybów swego dochodu 8 wydają na miód a 2 na ser. Dochód nominalny per capita w Hipotecji jest stały i wynosi 10 000 gb rocznie. W latach 2000–2010 wyrażony w procentach wzrost ceny sera był dwa razy większy niż wzrost ceny miodu, a wskaźnik zmiany cen konsumenta (ang. CPI) wyniósł 120. a) Ile wyniosły wskaźniki zmiany cen sera i miodu w Hipotecji w latach 2000–2010?   a) Oznaczenia: S – wskaźnik „serowy”; M – wskaźnik „miodowy”. (S – 100)/(M – 100) = 2 oraz 0,8 · M + 0,2 · S = 120 to: S = 133,(3) M = 116,(6)

Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód. Z każdych 10 gbybów swego dochodu 8 wydają na miód a 2 na ser. Dochód nominalny per capita w Hipotecji jest stały i wynosi 10 000 gb rocznie. W latach 2000–2010 wyrażony w procentach wzrost ceny sera był dwa razy większy niż wzrost ceny miodu, a wskaźnik zmiany cen konsumenta (ang. CPI) wyniósł 120. a) Ile wyniosły wskaźniki zmiany cen sera i miodu w Hipotecji w latach 2000–2010? b) Ile w Hipotecji w 2010 r. wyniósł przeciętny roczny dochód realny kogoś, kto kupuje tylko ser (w gdybach z 2000 roku)?   a) Oznaczenia: S – wskaźnik „serowy”; M – wskaźnik „miodowy”. (S – 100)/(M – 100) = 2 oraz 0,8 · M + 0,2 · S = 120 to: S = 133,(3) M = 116,(6)

Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód Hipotecjanie konsumują tylko ser i miód. Z każdych 10 gbybów swego dochodu 8 wydają na miód a 2 na ser. Dochód nominalny per capita w Hipotecji jest stały i wynosi 10 000 gb rocznie. W latach 2000–2010 wyrażony w procentach wzrost ceny sera był dwa razy większy niż wzrost ceny miodu, a wskaźnik zmiany cen konsumenta (ang. CPI) wyniósł 120. a) Ile wyniosły wskaźniki zmiany cen sera i miodu w Hipotecji w latach 2000–2010? b) Ile w Hipotecji w 2010 r. wyniósł przeciętny roczny dochód realny kogoś, kto kupuje tylko ser (w gdybach z 2000 roku)?   a) Oznaczenia: S – wskaźnik „serowy”; M – wskaźnik „miodowy”. (S – 100)/(M – 100) = 2 oraz 0,8 · M + 0,2 · S = 120 to: S = 133,(3) M = 116,(6) b) 1 zł 1[1+33,(3)%] 1 zł/1 zł 1 zł/[1+33,(3)%] zł Realna wartość 1 zł wydawanego na ser po tej inflacji wynosi 0,75 zł sprzed tej inflacji. 10 000 zł 7 500 zł

Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16. ZADANIE Mieszkańcy Hipotecji konsumują tylko filmy i chleb. Z każdych 10 gdybów dochodu 9 wydają na chleb, a 1 na filmy. Tablica informuje o cenach bieżących filmów i chleba, a także o wysokości przeciętnych rocznych dochodów nominalnych w Hipotecji w latach 1990 i 2000. Oblicz: a) wskaźnik cen konsumenta w Hipotecji; b) wskaźnik dochodów realnych w Hipotecji. Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16.   Dobro Cena bieżąca (w gb) 1990 2000 Film 2 4 Chleb 3 9 Dochód 450 900

Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16. Mieszkańcy Hipotecji konsumują tylko filmy i chleb. Z każdych 10 gdybów dochodu 9 wydają na chleb, a 1 na filmy. Tablica informuje o cenach bieżących filmów i chleba, a także o wysokości przeciętnych rocznych dochodów nominalnych w Hipotecji w latach 1990 i 2000. Oblicz: a) wskaźnik cen konsumenta w Hipotecji; b) wskaźnik dochodów realnych w Hipotecji. Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16.   a) Szukany wskaźnik wynosi 0,9·300+0,1·200=290. Jako wag wskaźników cząstkowych użyto – oczywiście – udziałów wydatków na poszczególne dobra w całości wydatków konsumentów. Dobro Cena bieżąca (w gb) 1990 2000 Film 2 4 Chleb 3 9 Dochód 450 900

Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16. Mieszkańcy Hipotecji konsumują tylko filmy i chleb. Z każdych 10 gdybów dochodu 9 wydają na chleb, a 1 na filmy. Tablica informuje o cenach bieżących filmów i chleba, a także o wysokości przeciętnych rocznych dochodów nominalnych w Hipotecji w latach 1990 i 2000. Oblicz: a) wskaźnik cen konsumenta w Hipotecji; b) wskaźnik dochodów realnych w Hipotecji. Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16.   a) Szukany wskaźnik wynosi 0,9·300+0,1·200=290. Jako wag wskaźników cząstkowych użyto – oczywiście – udziałów wydatków na poszczególne dobra w całości wydatków konsumentów. b) 900/(1 + 190%)  310,34. Dochody realne zmieniły się z 450 do około 310,34. Wskaźnik tej zmiany wynosi zatem około 68,96. Dobro Cena bieżąca (w gb) 1990 2000 Film 2 4 Chleb 3 9 Dochód 450 900

1 zl 1· (1+190%) zł

1 zl 1· (1+190%) zł 1 zł/1 zł 1 zł/(1+190%) zł

1 zl 1· (1+190%) zł 1 zł/1 zł 1 zł/(1+190%) zł Realna wartość 1 zł po tej inflacji wynosi 34,5 gr. sprzed tej inflacji.

1 zl 1· (1+190%) zł 1 zł/1 zł 1 zł/(1+190%) zł Realna wartość 1 zł po tej inflacji wynosi 34,5 gr. sprzed tej inflacji. Realna wartość 900 zł po tej inflacji wynosi 900·[1 zł/(1+190%) zł ] 310,34 zł sprzed tej inflacji,

Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16. Mieszkańcy Hipotecji konsumują tylko filmy i chleb. Z każdych 10 gdybów dochodu 9 wydają na chleb, a 1 na filmy. Tablica informuje o cenach bieżących filmów i chleba, a także o wysokości przeciętnych rocznych dochodów nominalnych w Hipotecji w latach 1990 i 2000. Oblicz: a) wskaźnik cen konsumenta w Hipotecji; b) wskaźnik dochodów realnych w Hipotecji. Źródło: „Hypothetian Bulletin of Statistics”, 2000, nr 12, s. 16.   a) Szukany wskaźnik wynosi 0,9·300+0,1·200=290. Jako wag wskaźników cząstkowych użyto – oczywiście – udziałów wydatków na poszczególne dobra w całości wydatków konsumentów. b) 900/(1 + 190%)  310,34. Dochody realne zmieniły się z 450 do około 310,34. Wskaźnik tej zmiany wynosi zatem około 68,96. Dobro Cena bieżąca (w gb) 1990 2000 Film 2 4 Chleb 3 9 Dochód 450 900

ZADANIE Ceny spadły przeciętnie o ⅓ . Jak i o ile zmieniła się wartość realna stałego dochodu Hipotecjusza, który jest przeciętnym konsumen-tem??

Ceny spadły przeciętnie o ⅓ Ceny spadły przeciętnie o ⅓ . Jak i o ile zmieniła się wartość realna stałego dochodu Hipotecjusza, który jest przeciętnym konsumen-tem?? 1:1 = 1.

Ceny spadły przeciętnie o ⅓ Ceny spadły przeciętnie o ⅓ . Jak i o ile zmieniła się wartość realna stałego dochodu Hipotecjusza, który jest przeciętnym konsumen-tem?? 1:1 = 1. 1:2/3 = 3/2 = 1,5.