Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nasza Bezpieczna Szkoła BEZPIECZNA PRZERWA
Advertisements

System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
opracowała Justyna Tokarz
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE
CYBERPRZEMOC.
Dziecko w sieci zagrożenia i profilaktyka.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Działania interwencyjne podjęte kroki
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
CYBERPRZEMOC.
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
STOP.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
STOP Cyberprzemocy.
DEBATA SZKOLNA. DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0 ZASADA 1. Jeśli zauważę u jakiegoś internauty przejawy nietolerancji, natychmiast zrywam kontakty i ostrzegam.
Cyberprzemoc Wydział dw. z PG KWP w Katowicach kom. Adam Nikolin.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Dzień Bezpiecznego Internetu
„BEZPIECZNY INTERNET”
CZŁOWIEK –NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DEBATA SPOŁECZNA POŁĄCZONA.
Bezpieczeństwo w sieci
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
Cyberprzemoc (dziecko ofiara sprawca)
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
STOP CYBERPRZEMOCY CZYLI JAK REAGOWAĆ NA PRZEMOC W INTERNECIE.
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Bezpieczny Internet.
Bez nienawiści w Internecie
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
Przygotowała Laura Górecka
CYBERPRZEMOCY !!!.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Cyberprzemoc Wirtualne upokarzanie, realne przeżywanie…
HATE.
Czym tak naprawdę jest sexting?
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym jest agresja i przemoc?
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Daniel Trzeszczyński IIIB
Stop cyberprzemocy ! Ważne informacje !.
Dzieci w Sieci Stop Cyberprzemocy.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
Cyberprzemoc a odpowiedzialność prawna. Czym jest cyberprzemoc
1 1.
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu CYBERPRZEMOC Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu mgr Jolanta Skowron-Piasecka mgr Edyta Wiktor-Florek

ZWYKŁY DZIEŃ W SZKOLE Nowa uczennica weszła do sali. Z uśmiechem i dobrymi chęciami. Nauczycielka przedstawiła ją reszcie: „To jest Kasia. Będzie od dziś chodziła do waszej klasy.” Dziewczyna zdjęła plecak i usiadła na wolnym miejscu. Sala lekcyjna była biała, czysta, pachnąca świeżością. Co innego z uczniami, których myśli i intencje podchodziły jadem. Chłopak z pierwszej ławki zdążył zrobić zdjęcie i wysłać je w wirtualny świat.

Kasia zapisała temat podany przez nauczycielkę, zupełnie nieświadoma z góry zapadniętego wyroku. Palce nowych koleżanek i kolegów biegały po ekranach telefonów, wydając stukot podobny do pierwszych kropel deszczu. „Szmata…!”, „#kaszalot”, „ale pasztet”, pisali. Najgorsze miało dopiero nadejść… Ulewa często towarzyszy pogrzebom. Zrozpaczeni rodzice powtarzają za duchownym słowa pożegnania. Pod pokrywą grobowca zastyga na wieczność urna, bądź trumna z ich dzieckiem

Jeszcze nie tak dawno ostrzegano dzieci przed zbirami, czyhającymi w ciemnych zaułkach; przed agresywnymi wyrostkami z wyższych klas, którzy na długich przerwach wywracali plecaki na drugą stronę i podtapiali małolatów w muszlach klozetowych. Epoka smartfonów i dostępu do Internetu zmieniła wszystko. Najgorsze przywary internautów wyhodowały cyberprzemoc – nowe zagrożenie o niewyobrażalnej sile rażenia.

Jak dzieci spędzają czas w Internecie ? NAUKA 81% GRY 74% VIDEO 83% KOMUNIKATORY 61% ZDJĘCIA 38% ZAMIESZCZANIE WIADOMOŚCI 31% KAMERKI 29% SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE 60% BLOGI 10%

Czym jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów!!!

PRZEJAWY CYBERPRZEMOCY Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in: wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają, podszywanie się pod kogoś w Sieci. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę.

Cyberprzemoc - skala zagrożenia 51% dzieci i młodzieży stała się przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew swojej woli, 52% dzieci w wieku 12-17 lat miało do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub przez telefon komórkowy, 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania, 29% badanych deklaruje, że ktoś w Sieci podawał się za nie wbrew ich woli, 21% dzieci doznało poniżania, ośmieszania i upokarzania, 16% osób doświadczyło straszenia i szantażowania, 14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu lub telefonów komórkowych kompromitujących je materiałów.

Kodeks

Również podlegają karze Inne czyny Obrażające uczucia religijne Art. 196 KK Publiczne propagowanie faszyzmu Art.. 256 KK Szerzenie nienawiści na tle rasowym lub etnicznym art. 262 KK Dopuszczenie (namawianie, pomoc) do samobójstwa drugiej osoby art. 151 KK Czynności seksualne z małoletnim Art.. 200 KK

Rodzice wobec zjawiska cyberprzemocy Nie mają świadomości, że dziecko jest ofiarą / sprawcą cyberprzemocy Nie wiedzą jak reagować w sytuacji cyberprzemocy Nie rozmawiają z dziećmi na temat zagrożeń wynikających z Internetu Nie wierzą w udowodnienie odpowiedzialności sprawcy

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 1. Ujawnienie przypadku cyberprzemocy (informacja ta może pochodzić z różnych źródeł np. poszkodowany uczeń, jego rodzice, inni świadkowie zdarzenia, nauczyciele bądź też anonimowe zawiadamianie tzw. „skrzynki zaufania”). 2. Ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków: właściwe zbadanie, zarejestrowanie, udokumentowanie. Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog szkolny – dyrektor. Analiza zdarzenia przy udziale dyrektora, pedagoga i wychowawcy.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 3. Zabezpieczenie dowodów: Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 4. Identyfikacja sprawcy: gdy sprawca jest nieznany należy: powiadomienie Policji - w przypadku gdy zostało złamane prawo, zawiadomienie administratora serwisu o zablokowaniu materiałów (Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną); gdy sprawca jest znany należy: powiadomienie Policji lub sądu rodzinnego, powiadomienie rodziców lub opiekunów, rozmowa z uczniem sprawcą przemocy o jego zachowaniu, zobowiązanie sprawcy do usunięcia materiałów z Sieci.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 5. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy: Rozmowa z uczniem - sprawcą przemocy o jego zachowaniu: ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej, sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy, omówienie z uczniem skutków jego postępowania i poinformowanie o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane, sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów, określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy, jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 5. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy: Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka: poinformowanie rodziców sprawcy o przebiegu zdarzenia i zapoznanie z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego toku postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka, w miarę możliwości pozyskanie rodziców do współpracy i ustalenie jej zasad, praca ze sprawcą powinna zmierzać w kierunku pomocy uczniowi w zrozumieniu konsekwencji swojego zachowania, w zmianie postawy i postępowania ucznia, w tym sposobu korzystania z nowych technologii, monitoring

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: Działania wobec osoby doświadczającej cyberprzemocy: wsparcie psychologiczne (poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania), po zakończeniu interwencji należy monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy, poinformowanie rodziców dziecka o problemie i okazanie im wsparcia i pomocy ze strony szkoły. W rozmowie z nimi pedagog lub wychowawca przedstawiają kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, proponuje rodzicom i dziecku pomoc specjalisty (psychologa, pedagoga).

Czego doświadczają ofiary cyberprzemocy przeżywają poczucie poniżenia upokorzenia lęku rozpaczy smutku wstydu czują się osamotnione bezradne bezsilne mają skłonności do izolacji

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu

Warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=-SySAPxHOuI https://www.youtube.com/watch?v=W-tmi6oGNqE https://www.youtube.com/watch?v=WR6AWpbaJAc

ADRESY WARTE ZAPAMIĘTANIA