EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE.  Aby określić położenie punktu na globusie stworzono siatkę geograficzną, która składa się z południków i równoleżników. Południk.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
DEPRESJA.
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Wykład IV Zakłócenia i szumy.
Emocje towarzyszące kłamaniu
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Modele SEM założenia formalne
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Git - system kontroli wersji
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Program profilaktyczno-wychowawczy
EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA
Strukturalne wzorce projektowe
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA WYKŁAD V EMOCJE, EKSPRESJA EMOCJONALNA, INTELIGENCJA EMOCJONALNA

EMOCJE – ZAŁOŻENIA DEFINICYJNE (JENKINS, OATLEY 2003) Procesy psychiczne o różnorodnych źródłach powstawania, złożonym przebiegu i konsekwencjach. Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest odczuwana jako pozytywna, jeśli zdarzenie jest zgodne z tymi cechami/interesami, a negatywna – jeśli jest z nimi niezgodna Istotą – gotowość do działania i udostępnienie, podsuwanie (prompting) planów behawioralnych. Na ogół konkretna emocja jest doznawana jako specyficzny stan umysłowy, któremu mogą towarzyszyć stany somatyczne, akty ekspresji i działania.

EMOCJE PODSTAWOWE I POCHODNE Wg Ekmana emocje podstawowe to: strach, złość, smutek, radość, wstręt i zaskoczenie, gdyż są one doświadczane i rozpoznawane przez wszystkich ludzi. Inne emocje, o których nie można tego powiedzieć są jego zdaniem mieszanką emocji podstawowych, a ich wyrażanie zależy od czynników kulturowych. Wokół zaskoczenia jako emocji było wiele kontrowersji – ostatecznie Ekman ograniczył listę do 5 emocji: strach, złość, smutek, radość i wstręt. Inne emocje (pochodne) powstają jako mieszanka emocji podstawowych. Carroll Izard opiera swą listę emocji podstawowych na uniwersalności ekspresji twarzy, ale dodaje jeszcze 2 warunki: specyficzność substratu neuronalnego i odróżnialna jakość subiektywna. Do emocji podstawowych Izard zalicza: strach, złość, smutek, radość, wstręt, wstyd, poczucie winy, zaskoczenie, zainteresowanie, pogardę.

EMOCJE PODSTAWOWE I POCHODNE Podejście ewolucyjne (Robert Plutchik) - emocje podstawowe to te obserwowalne na różnych poziomach filogenetycznych, mające znaczenie adaptacyjne dla walki o przetrwanie jednostki i gatunku (czyli w duchu darwinowskim) strach, złość, smutek, radość, akceptacja, wstręt, antycypacja, zaskoczenie. Koło emocji Plutchika - opisuje relacje między różnymi emocjami, analogicznymi do kolorów na kole. Wymiar pionowy reprezentuje intensywność, a koło poziome reprezentuje stopień podobieństwa. Emocje przeciwległe na kole są emocjami przeciwnymi. Według Plutchika nie możemy doświadczać ich w tym samym czasie.

LINGWISTYCZNE PODEJŚCIE DO EMOCJI Podstawowe czyli prototypowe - emocje wymieniane najszybciej i najczęściej zazwyczaj wymienia się: miłość, strach, złość, smutek, szczęście Wg Plutchika - emocje pochodne stanowią mieszankę emocji podstawowych Wg Kempera - emocje pochodne powstają wskutek pojawiania się emocji podstawowych w specyficznych sytuacjach społecznych (np. poczucie winy rezultatem strachu przed karą za zabronione działanie)

EMOCJE A INNE STANY EMOCJONALNE Emocje można odróżnić od nastrojów ze względu na czas trwania. Emocje są krótkotrwałe, rzędu sekund lub minut. Nastroje trwają od kilku godzin do kilku dni. Emocje, które trwają godzinami są efektem sumowania powtarzających się krótszych epizodów emocjonalnych. Jeśli jakiś stan trwa tygodniami lub miesiącami to mamy do czynienia z zaburzeniami afektywnymi, a nie z nastrojem. Specyficzne cechy emocjonalne ludzi (zgeneralizowana skłonność do przezywania lęku lub radości, poczucia winy itd.) można zakwalifikować do trwałych charakterystyk osobowościowych jednostek (negatywna emocjonalność przypisywana np. do neurotyzmu, a pozytywna – ekstrawersji).

EKSPRESJA EMOCJI Ekspresja emocji - wszelkie sygnały (zmiany w wyglądzie, ruchy i dźwięki) emitowane przez jednostkę, będące dla obserwatora wskazówką przeżywania przez tę osobę emocji. Intencjonalne i nieintencjonalne Emocje (intencjonalne) mogą wynikać z relacji łączących człowieka z jakimś obiektem. W umyśle istnieją stany afektywne i stany gotowości związane z obiektami. Badania nad wskaźnikami emocji w naturalnych warunkach (np. w parach, w intymnych związkach) wskazują na inne, niż ekspresje mimiczne wskaźniki emocji. Są to m.in. oznaki głosowe/wokalne, werbalne, kontekstowe/sytuacyjne.

EKSPRESJA EMOCJI I JEJ TYPY Źródła współczesnych podejść dot. ekspresji emocjonalnych (Ekman, Izard) istnieją jeszcze w pracach Karola Darwina (emocja ma przypisaną sobie ekspresję, czas trwania i ew. procesy fizjologiczne, jak łzy), ale też w założeniach klasycznej teorii Tomkinsa (emocje jako podstawowe „wzmacniacze” motywacyjne – amplifiers oraz ekspresje mimiczne jako pierwotne „wzmacniacze” emocji). Dwuczynnikowa, neurokulturowa teoria ekspresji emocjonalnych Paula Ekmana oparta na złożeniu istnienia dwóch czynników: biologicznego, neuronalnego powszechnego w całym gatunku i ograniczonego do ekspresji kilku emocji podstawowych, kulturowo determinowanych reguł okazywania emocji (kiedy, gdzie i jak można wzmacniać, neutralizować, osłabiać i maskować emocje)

PhotoArk Joel Sartore dla National Geographic

DOWODY NA UNIWERSALNOŚĆ WYRAZÓW TWARZY Ludzie różnych kultur poprawnie (60-80% trafnych rozpoznań) rozpoznają wyrażane twarzą emocje złości, pogardy, wstrętu, strach, smutku i zaskoczenia. U ludzi z różnych kultur pojawia się taki sam wyraz niektórych emocji, np. śmiech podczas zabawy, złości podczas kłótni, emocji negatywnych podczas oglądania stresującego filmu. Duża zgodność opinii dotyczących tego, jakie ekspresje są typowe dla poszczególnych emocji Ale: uniwersalność wyrazu twarzy to nie to samo co uniwersalność innych składników emocji

MECHANIZMY KONTROLI EKSPRESJI MIMICZNEJ Dezintensyfikacja emocji – np. całkowite zaskoczenie ograniczone do umiarkowanego zdziwienia Neutralizowanie emocji – skrywanie emocji przed otoczeniem, np. pokerzysta podczas gry Nadintensyfikacja emocji – np. umiarkowane zadowolenie przeradza się w manifestację wielkiej radości, euforii Maskowanie emocji – eksponowanie, ekspresja pożądanych emocji np. szczęścia czy zadowolenia, w celu ukrycia, maskowania prawdziwie towarzyszących emocji, np. skrępowania zdenerwowania.

MIKROEKSPRESJE EMOCJI Mikroekspresja jest to krótko trwająca, rzędu 50 milisekund, automatyczna ekspresja mimiczna, charakterystyczna dla rzeczywiście przeżywanej emocji. Reakcja mimiczna pojawia się automatycznie podczas przeżywania określonej emocji i często ukrywana i trudno dostrzegalna Ze względu na krótki czas trwania nie można ich świadomie kontrolować. Mikroekspresje mogą być wykorzystywane do wykrywania oszustwa i kłamstwa u rozmówcy, gdy jego sygnały werbalne są sprzeczne z mimiką mikroekspresji. Pomiaru mikroekspresji dokonuje się na lotniskach, w miejscach publicznych, na stadionach. Mają za zadanie skanować twarze ludzi w poszukiwaniu negatywnych emocji, szczególnie złości i agresji. W celu wychwytywania potencjalnych terrorystów Obecnie wiedza o mikroekspresjach może być bardzo przydatna w biznesie, negocjacjach, sprzedaży czy analizach prawnych. Mikroekspresje odkrył Ekman w 1966 roku, kiedy oglądał w zwolnionym tempie nagranie cierpiącej na depresję pacjentki szpitala psychiatrycznego. Przekonywała lekarza, że depresja minęła. Na filmie odtworzonym w zwolnionym tempie dało się jednak zauważyć, że tuż przed śmiechem na twarzy kobiety pojawiał się wyraz głębokiego smutku i bólu. Mikroekspresje odkrył Ekman w 1966 roku, kiedy oglądał w zwolnionym tempie nagranie cierpiącej na depresję pacjentki szpitala psychiatrycznego. Przekonywała lekarza, że depresja minęła. Na filmie odtworzonym w zwolnionym tempie dało się jednak zauważyć, że tuż przed śmiechem na twarzy kobiety pojawiał się wyraz głębokiego smutku i bólu.

SYSTEMY KODOWANIA EKSPRESJI MIMICZNYCH Izard i wsp. (1979, 1983) - systemy MAX i AFEX; założenie istnienia zbioru dyskretnych podstawowych emocji; system zawiera cechy pozwalające na najlepsze rozróżnienie pomiędzy nimi; Ekman i Friesen (1978) – system FACS (Facial Action Coding System) stanowiący katalog „jednostek ruchowych” „action unit - AU” (mięśni twarzy) i ich widzialnych ruchów; dodatkowo istnieje katalog konfiguracji tych ruchów uważanych za ekspresje konkretnych emocji; Duża trudność i czasochłonność w nauczeniu posługiwania się tymi systemami (jedna sekunda nagrania w pełni widocznej twarzy wymaga minimum 100 sekund kodowania), od lat 90 próby zautomatyzowania i skomputeryzowania kodowania i rozpoznawania.

FACE READER W SYSTEMIE NOLDUS – PRZYKŁADY PROJEKTÓW BADAWCZYCH Projekt nad stworzeniem platformy do badania, diagnozowania i wzmacniania empatii w środowisku społecznym, z użyciem avatarów; Pomiar czasowych emocji podczas samooceny – test wykorzystania Face Readera; Wieloelementowa analiza emocji podczas kompleksowej nauki w inteligentnym system multi-agentowym; Rozpoznawanie emocjonalnych ekspresji mimicznych: rola mimicznych (facial) i kontekstowych informacji w dokładności rozpoznawania; Koncentracja na ja i reaktywność emocjonalna – rola kultury; Dynamika reakcji autonomicznego układu nerwowego oraz mimiki na zapachy.

INTELIGENCJA EMOCJONALNA - P. SALOVEY & J. D. MAYER Inteligencja Emocjonalna (emotional quotient, EQ; emotional intelligence, EI) - metazdolność do kontrolowania i efektywnego wykorzystywania sfery emocjonalnej jednostki, w celu zwiększenia efektywności i adekwatności jej zachowań i zapewnienia przez maksymalnie długi czas pozytywnego stanu emocji. IE jako inteligencja: aspekt rozwojowy, występowanie w strukturze IE czynnika ogólnego, specyficzny wzorzec korelacji pomiędzy poszczególnymi zdolnościami oraz innymi rodzajami inteligencji.

MIEJSCE IE WŚRÓD POJĘĆ POKREWNYCH Intrapsychiczne podejścia Saloveya i Mayera vs podejście interpersonalne i społeczne innych badaczy: Kompetencja emocjonalna C. Saarni – skuteczność w przeprowadzaniu wywołujących emocje transakcji społecznych. Inteligencja społeczna H. Gaardnera – m.in. zdolności przywódcze, negocjacyjne, empatia, zdolność przeprowadzania analiz społecznych. Inteligencja praktyczna R. Sternberga. Synchronia emocjonalna D. Golemana – dostrajanie się, wpływ emocjonalny. Osobowość normalna, optymalna wg Costy i McCrae.

STRUKTURA SKALI INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ liczba pozycji  Cronbacha % wyjaśnianej wariancji Wymiar „regulacja nastroju” - strategie radzenia sobie z niepożądanymi i dysfunkcjonalnymi stanami emocjonalnymi 7 0,63 22,5% Wymiar „percepcja emocji i empatia” - umiejętności rozpoznawania i odczuwania emocji wyrażanych przez innych ludzi 9 0,73 6,1% Wymiar „wgląd i wiedza emocjonalna” – autorefleksja emocjonalna oraz zdolność do wyciągania wniosków i dokonywania generalizacji na podstawie własnych przeżyć emocjonalnych 5,5% Inteligencja emocjonalna 25 0,81 34,1% RMSEA=0,046 2/df=2,524 GFI=0,925 AGFI=0,910

ZALEŻNOŚCI POMIĘDZY WYMIARAMI IE Regulacja nastroju 0,485 Inteligencja Emocjonalna Percepcja i empatia 0,440 0,483 Wgląd i wiedza

PROFILE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ

PROFILE IE A WYMIARY OSOBOWOŚCI