Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
Advertisements

PRAWO W SIECI. Utwór Przedmiot prawa autorskiego Każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, np.. Serwis WWW Serwis WWW Pojedyncza.
Nauczanie na odległość Dr inż. Marlena Plebańska.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?.  Prawa autorskie 4 lutego 1994 roku  Prawa autorskie to ogół praw przysługujących autorowi dzieła; przepisy,
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
ip4inno Moduł XX Zarządzanie własnością intelektualną w projektach B+R Imię i nazwisko prowadzącegoMiejsce i data.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
ip4inno Moduł 4E Warsztaty Inhalator ze szczepionką Open Innovation w partnerstwie publiczno- prywatnym Nazwisko prelegenta Miejsce i data.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
Sieci komputerowe. Podział sieci. Podstawowe pojęcia związane z sieciami. Internet - określenia podstawowych terminów. Komunikacja w sieci.
ip4inno Moduł 5B IP w realnym świecie Praktyczne ćwiczenia pomagające ustalić „Jaka ochrona jest odpowiednia?” Nazwisko prowadzącegoMiejsce.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
MOL NET+ Jak po raz pierwszy zalogować się do katalogu? oraz przykładowe katalogi innych bibliotek oraz biblioteki cyfrowe.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Krótki przewodnik po bibliotece
„Charlie i fabryka czekolady”
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Dąbrowie Leśnej
Ucz i ucz się z TIK!.
E-learning w rozwijaniu kompetencji matematycznych
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
i otwarta platforma IT Uniwersytet Warszawski (Centrum Deliberacji IS)
Zespół roboczy ds. otwartego dostępu do publikacji naukowych
Programy nauczania.
Poradnik: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
Full Text Finder Przegląd Publication Finder
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
Adamczyk i Spółka Adwokaci I Radcy Prawni ”WOLNOŚĆ panoramy” Bydgoszcz, 17 listopada 2016 roku. Prezentacja stworzona na Camerimage Forum 2016.
Targi grudnia 2013 r..
Przewodnik Udoskonalanie listy wyników w wyszukiwarce naukowej
Wstęp do Informatyki - Wykład 9
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Liceum ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w żyrardowie
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Współczesne aspekty dydaktyki rok akademicki WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów 15 godzin ćwiczeń.
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Platforma LearningApps
KONCEPCJA PROPONOWANYCH DZIAŁAŃ
Polska Platforma Medyczna:
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie Zajęcia w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga Południe Warszawa, 14 października 2016 Instruktor: Wita Meczew-Bardecka

Pojęcia By Jonathasmello - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18527996 Otwarte zasoby edukacyjne (OZE) (ang. Open Educational Resources, OER) – wspólna nazwa dla wszelkich zasobów edukacyjnych, do których istnieje w pełni otwarty dostęp dzięki objęciu ich wolnymi licencjami lub przeniesieniu do domeny publicznej i udostępnieniu za pomocą dowolnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych.

Pojęcia Ta grafika nie spełnia warunków dla praw autorskich i dlatego jest dostępna jako domena publiczna, gdyż nie zawiera oryginalnego wzornictwa, lecz jedynie kształty używane powszechnie. Prawo autorskie (ang. copyright, symbol: ©) – dyscyplina prawa cywilnego, zespół norm prawnych wchodzących w skład prawa własności intelektualnej, a także ogół praw przysługujących autorowi utworu (lub innemu uprawnionemu podmiotowi) upoważniających go do decydowania o eksploatacji utworu i czerpaniu z niej korzyści finansowych.

Pojęcia By Zscout370, Sertion, e.a. - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=471020 Wolne licencje (Copyleft) – rodzaj systemu licencjonowania praw autorskich, zezwalający na modyfikację pracy i jej dalszą redystrybucję na identycznych warunkach.

Pojęcia Ta grafika nie spełnia warunków dla praw autorskich i dlatego jest dostępna jako domena publiczna, gdyż nie zawiera oryginalnego wzornictwa, lecz jedynie kształty używane powszechnie. Domena publiczna (ang. public domain) – w najwęższym znaczeniu jest to twórczość, z której można korzystać bez ograniczeń wynikających z uprawnień, które mają posiadacze autorskich praw, gdyż prawa te wygasły lub twórczość ta nigdy nie była lub nie jest przedmiotem prawa autorskiego i może w związku z tym być wykorzystywana bezpłatnie przez każdego.

Pojęcia Mechanizm Creative Commons Organizacja Creative Commons promuje mechanizm przenoszenia utworów do domeny publicznej wolą autorów, pod nazwą CC0, który stanowi jej część modelu licencjonowania utworów.

Przechodzenie dzieł do domeny publicznej By Polimerek - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=8893584

Przydatne linki https://prawokultury.pl/publikacje/pierwsza-pomoc/ - przewodnik po prawie autorskim https://prawokultury.pl/pierwsza-pomoc/ - pytania do prawnika w zakresie praw autorskich http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/ - przewodnik po licencjach http://domena.koed.org.pl/ - kalkulator domeny publicznej

Spacer po otwartych zasobach Biblioteka Cyfrowa Polona https://polona.pl/ Biblioteka Literatury Polskiej w Internecie http://literat.ug.edu.pl/ Szkolna Biblioteka Internetowa Wolne Lektury http://wolnelektury.pl/ Wiki – Wikibooks i projekty siostrzane https://pl.wikibooks.org/ Federacja Bibliotek Cyfrowych http://fbc.pionier.net.pl/ Fizyka wobec wyzwań XXI w. – Uniwersytet Warszawski http://brain.fuw.edu.pl/ Wikitravel http://wikitravel.org/pl/ Zabawy http://zabawnik.org/ Portal wiedzy dla nauczycieli www.scholaris.pl Wykłady w Internecie http://wszechnica.org.pl/ Otwarte zasoby muzyczne nuty https://musopen.org/ Biblioteka muzyczna http://imslp.org/wiki/ Otwarte zasoby muzyczne https://www.jamendo.com Darmowy foto bank www.freephotobank.org/ Dostęp do wiedzy i innowacji https://www.ted.com/ Projekt Google https://www.google.com/culturalinstitute/beta/?hl=pl Blog OTWARTEZASOBY.PL http://otwartezasoby.pl/index/

TWORZENIE I PUBLIKOWANIE OTWARTYCH ZASOBÓW Przygotuj odpowiednie treści, możesz korzystać w narzędzi dostępnym w domenie publicznej. Jeśli chcesz, aby Twoje materiały były w pełni dostępne dla innych nauczycieli i uczniów, musisz pamiętać o odpowiedniej licencji. Patrz str. 70 Przewodnik po otwartych zasobach edukacyjnych. Wybierz platformę na której chcesz publikować np. Slide Share, YouTube, Vimeo.pl, flikr.pl, soundcloud.com lub na własnej stronie. Obserwuj co się dzieję z treściami, które udostępniasz, śledź statystyki.

Ćwiczenie http://LearningApps.org/display?v=pvdouc2et16

Sprawdź swoją wiedzę http://LearningApps.org/display?v=pstn20gu316

Podsumowanie Otwarte zasoby – konsekwencje rozwoju? łatwa dostępność zasobów dla wszystkich, niezależnie od finansów łatwa wymiana pomysłów i idei możliwość używania utworów w dowolny sposób i ich przetwarzania rozwój innowacyjności, kreatywności i technologii wyrównywanie szans edukacyjnych dostęp do nowych odbiorców (np. wirtualne muzea) lepsza realizacja misji (np. muzea i archiwa) pogorszenie się jakości zasobów podział na grupy broniące praw autorskich i rozwijające otwarte zasoby rosnące obawy twórców o możliwości zarobkowania

Dziękuję za uwagę Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały udostępnione na stronie https://edukacjamedialna.edu.pl/ Definicje pojęć pochodzą z https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarte_zasoby_edukacyjne