Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
SEKTY RELIGIJNE.
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Profilaktyka agresji i przemocy
13. Kontrolowanie agresji
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Samoocena mgr Paulina Hapka.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Strategia komunikacyjna dla programu profilaktycznego „Nie uciekaj”
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Duże dzieci – wielkie sprawy
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Edukacja medialna.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Praca z dzieckiem agresywnym
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Pytania 1 Czy dziecko rodzi się jako jednostka wybitnie uzdolniona? Czym jest wrodzony potencjał intelektualny człowieka? Czym jest inteligencja - poziomy.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
CO TO JEST PORNOGRAFIA? Pornografia obejmuje przedmioty (teksty, rysunki, zdjęcia, filmy), które przedstawiają sceny erotyczne: zawierające treści nieprzyzwoite.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Medialna rzeczywistoŚĆ
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Rola komputera i telewizji w życiu naszych dzieci?
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Rola komputera w życiu naszych dzieci?
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Stres w pracy nauczyciela
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Zapis prezentacji:

Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków opracowała Lidia Żmijewska

Okres adolescencji to kryzys tożsamości czyli dezorientacja i niska samoocena. K. Obuchowski wyróżnia 3 fazy kształtowania się własnej tożsamości: Faza identyfikacji – utożsamianie się z zewnętrznymi wzorcami Faza kosmiczna – oderwanie od rzeczywistości, chaos Faza dojrzałego sensu życia- póżna adolescencja

Wirtualna tożsamość Może ona wywoływać zaburzenia charakteryzujące się brakiem poczucia wewnętrznej spójności. Powoduje to zaburzenia emocjonalne oraz trudności w ustaleniu relacji z rzeczywistością. Wyniki badań wskazują ,że kontakty międzyludzkie komputerowych graczy charakteryzują się : agresywnością, postawą roszczeniową, nieliczeniem się z normami społecznymi, nastawieniem na rywalizację i podporządkowanie sobie innych, impulsywnością w działaniu i obojętnością emocjonalną.

Rozpatrując zjawisko modelowania w aspekcie mediów, należy wziąć pod uwagę właściwości młodzieży: Indywidualną podatność na modelowanie, Uwarunkowania uprzednich doświadczeń, Poziom sprawności i umiejętności oraz rozwoju umysłowego, Samoocenę, Poziom lęku

Następstwem oglądania przemocy w mass mediach jest efekt znieczulający tzw. odwrażliwienie co powoduje, że wykazujemy większą tolerancję, stykając się z przejawami autentycznej przemocy Według Aronsona istnieją 4 przyczyny odpowiedzialne za nasilenie tendencji agresywnych w wyniku kontaktów z mass mediami

Jeśli oni mogą to robić, to ja też mogę. Oglądanie bohaterów telewizyjnych zachowujących się agresywnie może znacznie osłabić przyjętą przez nas normę, nakazującą kontrolowanie impulsów agresywnych. 2. Ach, więc tak to się robi. Oglądanie agresywnych działań może dostarczać pomysłów, jak ujawnić własne agresywne odczucia.

3. Myślę, że to, co czuję, to właśnie agresja 3.Myślę, że to, co czuję, to właśnie agresja. Oglądanie przemocy sprawia, że lepiej uświadamiamy sobie własną złość i szybciej uruchamiamy działania agresywne. 4.Ale lipa, znowu się tłuką, a co jest na innym kanale? Oglądanie wielu krwawych scen likwiduje nasze przerażenie na widok przemocy i zmniejsza współczucie wobec ofiary. Sprawia że łatwiej nam zaakceptować istnienie przemocy.

Siła wpływu mediów wynika nie tylko z sugestywności przekazu, ale także z ilości czasu poświęcanego przez młodzież na ich odbiór. Przez swoją nieautentyczność, nierealne tempo akcji i jej zmienność wpływają one deformująco na sferę poznawczą. Prowadzi to do upośledzenia pamięci, braku wytrwałości oraz braku harmonii między sferą myśli i uczuć. Na terenie szkoły obserwuje się ograniczenie wydolności intelektualnej, zahamowanie aktywności społecznej, niechęć do udziału w pracy konstruktywnej i do spełniania obowiązków uczniowskich.

Przejmowania negatywnych wzorców zachowań nie można utożsamiać tylko z mediami. Badacze zwracają uwagę na naśladowanie dorosłych, szczególnie rodziców. Rodzice często sami nie posiadają systemu wartości, nie potrafią przekazać dekalogu wartości, dziecko traktują przedmiotowo. Młody człowiek z samotności, w poszukiwaniu przyjaciół, zapędza się przed pudło telewizora, komputera stającego się substytutem rodziny. Czy wobec powyższego media mogą stanowić zagrożenie? Najpoważniejszym zagrożeniem wynikającym ze stosowania mediów jest nieumiejętność właściwego posługiwania się nimi. Brak zrozumienia, że są to, wspaniałe, niemniej tylko narzędzia, prowadzi do poważnych konsekwencji. To nie media stanowią problem, ale sam człowiek jest problemem dla siebie.

Efektywny odbiór mediów wymaga opanowania przez ludzi określonych kompetencji – umiejętności „czytania” mediów. Istnieje potrzeba opisywania, wyjaśniania, analizowania pozytywnych i negatywnych skutków oddziaływania mediów, a także właściwego posługiwania się nimi jako narzędziami i metodami pracy edukacyjnej. Oznacza to potrzebę powszechnej edukacji medialnej.