dr hab. Aleksandra Grzesiuk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

1 WYNIKI GRUPY ERGIS PO I PÓŁROCZU 2013 Warszawa, r.
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Strategia rozwoju Spółki Jutrzenka SA w dobie globalizacji gospodarki
STUDIA WSCHODNIE.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Analiza dystrybucji uwagi organizacyjnej w firmie "Majster-Plus" s.c.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Handel Międzynarodowy
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Zachowania przedsiębiorstw w wymianie międzynarodowej prof. zw. dr hab
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
ANALIZA EKONOMICZNA PIWOSZ Sp. z o.o..
Anna Ruzik-Sierdzińska CASE
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Wyniki finansowe Grupy AB – IV kwartał 2008 Dynamiczny rozwój mimo wymagającego otoczenia rynkowego.
opis projektu jednym zdaniem
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Wyniki finansowe Grupy AB I kwartał 2009 roku. AB S.A., ul. Kościerzyńska 32, Wrocław | | 2 PODSTAWOWE INFORMACJE AB S.A. jest.
Strategia przedsiębiorstwa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
„Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces“ Henry Ford Prezentacja firmy.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
TECHNIK HANDLOWIEC.
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
Pozycja konkurencyjna firmy
Grupa ERGIS WYNIKI GRUPY ERGIS PO I KWARTALE 2015 R.
Grupa ERGIS WYNIKI GRUPY ERGIS PO I PÓŁROCZU 2015 R.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
1 DŹWIGNIA OPERACYJNA. 2 Zjawisko dźwigni operacyjnej oznacza, że przedsiębiorstwo uzyskuje procentowo większy wzrost zysków (strat), przy mniejszym procentowym.
Problemy zrównoważonego rozwoju różnych formatów handlu w Polsce Autor: dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, prof. IBRKK PRZEDSIĘBIORSTWA SEKTORA HANDLU I USŁUG.
Franczyza jako strategia rozwoju dla handlu małopowierzchniowego dr hab. prof. ZPSB Aleksandra Grzesiuk Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
1 Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce w 2005 roku Wartość napływu oraz metodologia badań Józef Sobota Członek Zarządu NBP Dyrektor.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
Firmy globalne.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Analiza cen transferowych Wybór metody
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Dragon Suits.
POŻYCZKI DLA FIRM OPOLSKI REGIONALNY FUNDUSZ ROZWOJU
Opracowano na danych Polskiego FADN
O niedzielę wolną dla handlu
Konrad Tarański, Wiceprezes Zarządu, CFO Comarch
Zapis prezentacji:

dr hab. Aleksandra Grzesiuk Polskie sieci handlowe w procesie internacjonalizacji. Studium przypadku CCC dr hab. Aleksandra Grzesiuk Konferencja „Współczesne narzędzia kształtowania przewagi strategicznej przedsiębiorstw” IBRKK-PIB, Warszawa, 15 stycznia 2018

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw Dynamiczny wzrost wartości polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest obserwowany od roku 2005 Wzrost potencjału przedsiębiorstw, ich pozycji na rynku wewnętrznym i wiążącymi się z tym aspiracjami umiędzynarodowienia Eksport - główna forma umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw usługowych

Przegląd badań nad internacjonalizacją przedsiębiorstw (Karasiewicz 2013) Wyniki tego przeglądu pozwoliły na sformułowanie kilku tez, m.in: 1/ Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych, mające wyższy stopień internacjonalizacji, osiągają słabsze efekty finansowe niż podmioty mające niższy stopień internacjonalizacji 2/ Przedsiębiorstwa działające tylko na rynku krajowym uzyskują lepsze wyniki finansowe w porównaniu z podmiotami funkcjonującymi na rynkach zagranicznych

Internacjonalizacja w handlu Dwa wymiary internacjonalizacji działalności detalicznej: 1. Firma (bezpośrednia internacjonalizacja) 2. Rynek (internacjonalizacja pośrednia) (Alexander 2015) Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa, którego podstawową działalnością jest sprzedaż detaliczna, oznacza prowadzenie własnych punktów sprzedaży detalicznej w więcej niż jednym kraju. (Dawson 1994)

Internacjonalizacja polskich sieci handlowych Początki internacjonalizacji polskich sieci handlowych: 2002 rok Detaliści: zaangażowanie międzynarodowe, mierzone liczbą własnych placówek handlowych za granicą jest niewielkie w stosunku do skali działalności na rynku krajowym Większe zaangażowanie międzynarodowe wykazują firmy o profilu mieszanym, które łączą działalność produkcyjną z działalnością handlową

CCC – największy sprzedawca obuwia w Polsce Udział CCC w bardzo rozdrobnionym rynku sprzedaży detalicznej obuwia w Polsce szacowany jest na około 20%. 819 własnych sklepów (stan na 30.06.2017r), z tego ponad 360 za granicą Średnia powierzchnia sklepów wzrosła o 16 mkw do 551 mkw (wobec 535 mkw w 2016r) Wzrost liczby sklepów na wszystkich rynkach geograficznych, wzrost powierzchni sprzedaży, tak w wyniku otwierania nowych sklepów jak i powiększania powierzchni sprzedaży w już istniejących obiektach Źródło: Roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za rok 2016, http://firma.ccc.eu/pl/22,raporty.html 

CCC – umiędzynarodowienie sieci sprzedaży Polska + 10 innych krajów

Efekty finansowe ekspansji zagranicznej CCC Europa Środkowo-Wschodnia: sukces rynkowy mierzony wynikami finansowymi na tych rynkach rynkach Europa Zachodnia: generuje istotne straty finansowe Segment ten oznacza działalność handlową w dwóch krajach: w Niemczech i w Austrii.

Źródło: Roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za rok 2016, http://firma.ccc.eu/pl/22,raporty.html 

Przychody na 1 m kw. powierzchni sprzedażowej w tys. PLN Źródło: Śródroczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za okres 01.2017-06.2017 http://firma.ccc.eu/pl

Koszty funkcjonowania sklepów w pierwszym półroczu 2017   Przychody ze sprzedaży Zysk brutto ze sprzedaży Koszty funkcjonowania sklepów Pozostałe koszty sprzedaży Wynik segmentu Polska 922,9 461,7 -247,3 -62,6 151,9 Europa Środkowo-Wschodnia 370,9 215,1 -139,4 -40 35,7 Europa Zachodnia 180,3 104,8 -139,3 -19,6 -54,1 pozostałe kraje 29,2 15,8 -12,1 -2 1,8 Źródło: Śródroczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za okres 01.2017-06.2017 http://firma.ccc.eu/pl

Przyczyny niesatysfakcjonujących wyników segmentu Europa Zachodnia Wysoki stopień nasycenia rynku/dojrzałość rynku Silna konkurencja (m.in. Deichmann) Wyższe koszty funkcjonowania sklepów Zróżnicowanie przeciętnej powierzchni sklepów w poszczególnych krajach. W Polsce sklep CCC posiada przeciętnie 486 m kw., w Austrii to 613 mkw, z kolei w Niemczech aż 775 mkw Niższe przychody na 1 m kw. powierzchni sprzedaży

dr hab. Aleksandra Grzesiuk Dziękuję za uwagę dr hab. Aleksandra Grzesiuk aleksandra.grzesiuk@zut.edu.pl