Rozwój mowy dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Odmienne i nieodmienne części mowy
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Kompetencje komunikacyjne
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
6-LATEK W SZKOLE.
Etapy rozwoju mowy dziecka
Moje dziecko idzie do szkoły
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
W świecie słów Autor Anita Rejch. Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Etapy rozwoju mowy dziecka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
wykonała Edyta Gagracz
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Np. Powiedz, o czym myślę: Stoją przy drogach na długich nogach wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, drogowe
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
GLOTTODYDAKTYKA.
Wychowanie przez czytanie
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Rozwój mowy dziecka

Rozwój mowy w trzecim roku życia W trzecim roku życia dziecka następuje spory przyrost słownictwa. Umie ono już budować dwu-, trzywyrazowe zdania, choć nie zawsze poprawne pod względem gramatyki, odmiany i artykulacji. Mowa trzylatka to tzw. język dziecięcy – mogą się w nim pojawiać zdrobnienia i własne nazwy przedmiotów i czynności. Występuje także zmiękczanie spółgłosek – na przykład śmok (smok), ziamek (zamek). Pojawia się coraz więcej głosek, co wynika ze wzrostu sprawność narządów artykulacyjnych dziecka. Realizacja głosek nie zawsze jest jeszcze jest poprawna. Zdarza się przestawianie sylab lub głosek w trudnych wyrazach, nawet jeśli dziecko wie, jak powinny one prawidłowo brzmieć.

Rozwój mowy w trzecim roku życia – c.d. Trzylatek zazwyczaj nie wymawia jeszcze poprawnie głosek sz, ż, cz, dż, r. Może też mieć trudności z ą, ę. Dziecko w tym wieku umie komunikować swoje potrzeby, odpowiadać na zadane pytania i pytać o to, co je interesuje. Rozumie znaczenie przeciwieństw ciepły-zimny, mały-duży, lekki-ciężki. Mówi o sobie w 1 os. liczby pojedynczej, a nie jak wcześniej w 3 os. używając swojego imienia. Po ukończeniu trzeciego roku życia zmiękczanie spółgłosek powinno ustępować i powinna się pojawiać prawidłowa realizacja głosek s, z, c, dz.

Rozwój mowy czterolatka Czterolatki są ogromnie ciekawe świata. Zadają mnóstwo pytań, na które dorośli często nie znają odpowiedzi. Rozwija się zdolność rozumienia. Czterolatek potrafi odpowiedzieć na proste pytania dotyczące na przykład bajki, którą mu przeczytamy. Dziecko zaczyna dostrzegać i nazywać związki przyczynowo-skutkowe. W efekcie jego wypowiedzi są coraz bardziej rozbudowane. Rozumie różnice między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Potrafi opowiadać o tym, co wydarzyło się wcześniej i o tym, co dopiero ma się wydarzyć. Poza zdaniami prostymi, dziecko w tym wieku powinno już także posługiwać się zdaniami złożonymi.

Rozwój mowy czterolatka – c.d. W mowie czterolatka znika charakterystyczne dla trzeciego roku życia zmiękczanie spółgłosek (np. siamolot, śmok, ziabawka). Niektóre dzieci zaczynają poprawnie artykułować najtrudniejsze głoski, czyli sz, ż, cz, dż, r. Nieustannie rośnie liczba wypowiadanych słów, w tym tych określających cechy (przymiotniki, przysłówki), podkreślających emocje (np. ojej! super!) oraz określających położenie przedmiotów (przyimki), na przykład na, pod, obok, za, do, w itp. Spada użycie dziecięcych neologizmów (własnych nazw osób, przedmiotów i czynności). Czterolatkowi wciąż zdarzają się błędy gramatyczne, jednak dzieje się to coraz rzadziej.

Rozwój mowy w piątym i szóstym roku życia Jest to okres ostatecznego kształtowania się systemu językowego. Dziecko w tym wieku potrafi ładnie się przywitać i pożegnać. Chętnie rozmawia o tym, co je interesuje. Rozumie, że inaczej musi się zachowywać podczas rozmowy z rodzicami, z wychowawcą w przedszkolu i z rówieśnikami. Potrafi wyodrębnić głoski na początku, w środku i na końcu wyrazu. Umie podać przykłady słów zaczynających się daną głoską oraz wyklaskać sylaby w wyrazie. Zna znaczenie przyimków, więc potrafi określić położenie przedmiotów (np. na, pod, obok, za). Pięciolatek powinien już prawidłowo wymawiać głoski sz, ż, cz, dż. Czasem dziecko, które nauczyło się wymawiać głoskę r, potrafi jej nadużywać (mówiąc np. korory). To zjawisko powinno samoczynnie ustąpić.

Rozwój mowy w piątym i szóstym roku życia – c.d. Mowa sześciolatka powinna być już w pełni ukształtowana. Dziecko w tym wieku powinno wymawiać wszystkie głoski, a w wypowiedziach posługiwać się zdaniami. To pozwoli uniknąć trudności w nauce czytania i pisania w szkole oraz uchroni dziecko przed dyskomfortem lub wstydem związanym z trudnościami artykulacyjnymi. Słownik sześciolatka stale się wzbogaca, wyraźnie poprawia się zdolność narracji oraz tworzenia kilkuzdaniowych wypowiedzi. Na podstawie plakatów logopedycznych www.ulogopedy.pl Opracowała Justyna Bilińska