MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w KONINIE ul. Sosnowa 6, 62-510 Konin tel/fax. 632433352 lub 632112756 sekretariat@modn.konin.pl www.modn.konin.pl
W SZKOŁACH MIASTA KONINA WYNIKI EGZAMINÓW ZEWNĘTRZNYCH’2016 W SZKOŁACH MIASTA KONINA (analiza porównawcza)
SPRAWDZIAN PO KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ Sprawdzian został przeprowadzony 5 kwietnia 2016 r., drugi raz według zmienionej formuły i …… po raz ostatni. Składał się z dwóch części. Obie części były przeprowadzone w formie pisemnej. Część 1. zawierała zadania z języka polskiego i matematyki. Część 2. zawierała zadania z języka obcego nowożytnego. W mieście Koninie do sprawdzianu przystąpiło 639 uczniów (o 2 mniej niż rok wcześniej) z 10 szkół podstawowych.
Średnie wyniki (w %) w ujęciu terytorialnym Kolorem żółtym oznaczono obszary, w których uzyskany wynik jest niższy niż w Koninie Średnia cz. I Język polski Matematyka Język angielski cz. II Kraj 63 71 54 Okręg 60,45 68,77 51,64 69,88 Województwo Wielkopolskie 60,8 52,33 69,96 Konin 61,8 70,5 52,62 73,41 Kalisz 62,06 70,81 52,77 74,08 Leszno 64,17 70,89 57 75,71 Poznań 66,85 72,88 60,34 78,81 Turek 61,16 70,31 51,49 72,48 Koło 58,08 67,6 48,12 74,67 Słupca 64,56 72,06 56,54 73,83 Powiat koniński 57,72 65,93 49,04 63,69
Liczebność szóstoklasistów w konińskich szkołach podstawowych
Zestawienie wyników średnich szkół (w %)
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony od 18 do 20 kwietnia 2016 r. i składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (w dwóch odrębnych arkuszach). W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego albo tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym. W mieście Koninie do egzaminu przystąpiło 754 uczniów (o 43 mniej niż w roku 2015). O 115 więcej niż szóstoklasistów.
Wyniki średnie (w %) w poszczególnych częściach egzaminu w ujęciu terytorialnym Historia i wos Język polski Przedm. przyrodnicze Matematyka Język ang. poziom podst. Język ang. poziom rozsz. Język niem. poziom podst. Język niem. Kraj 56 69 51 49 64 45 57 44 Okręg 54,73 65,53 49,75 46,94 62,42 44,72 56,06 38,33 Województwo Wielkopolskie 55,24 65,73 50,17 47,82 61,95 43,68 54,46 36,83 Konin 67,64 52,64 47,65 66,43 46,48 60,88 (51u) 89 (2u) Kalisz 57,80 68,50 51,38 50,06 67,62 47,23 59,25 62,75 Leszno 54,10 68,30 50,86 52,84 66,28 48,04 63,49 52,67 Poznań 61,35 69,67 56,05 55,04 73,51 56,23 62,68 72,35 Turek 59,30 67,63 54,83 52,19 70,49 57,72 80,09 90,00 Koło 55,71 64,46 50,21 43,31 68,97 46,08 47,10 Słupca 51,69 61,96 47,03 41,82 57,85 39,46 42,76 24,71 Powiat koniński 53 48,78 45,02 57,11 35,62 46,99 27,50 Żółtym kolorem oznaczono obszary, w których gimnazjaliści uzyskali wynik niższy niż w gimnazjach miasta Konina
Liczba uczniów zdających egzamin gimnazjalny w mieście Koninie
Porównanie wyników (w skali staninowej i procentowej) w poszczególnych częściach egzaminu w gimnazjach miasta Konina Wyniki w skali staninowej Wyniki średnie (%)
Porównanie wyników (w skali staninowej) w poszczególnych częściach egzaminu w latach 2013-2016
MATURA 2016 Absolwenci liceum i technikum, którzy w 2016 r. przystępowali do egzaminu maturalnego obowiązkowo zdawali egzaminy: 1. w części ustnej z języka polskiego oraz wybranego języka obcego nowożytnego 2. w części pisemnej z języka polskiego, matematyki oraz wybranego języka obcego nowożytnego. oraz zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminu maturalnego w formule obowiązującej od 2015 r. – obowiązkowo przystępowali również do egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. Do obowiązkowego egzaminu maturalnego w publicznych szkołach ponadgimnazjalnych przystąpiło: w liceach ogólnokształcących 1144 uczniów (o 179 więcej niż w roku 2015), w technikach 405 uczniów (o 76 mniej niż w roku 2015).
Zestawienie wyników średnich (w %) w ujęciu terytorialnym Przedmioty obowiązkowe – poziom podstawowy Kolorem żółtym zaznaczono wyniki niższe od uzyskanych w Koninie język angielski język niemiecki język polski matematyka Kraj 71 59 56 Okręg 71,35 70,33 56,95 54,1 Wojew. 70,85 72,39 57,48 55 Konin 71,06 69,46 57,2 54,39 Kalisz 71,72 71,24 55,52 56,84 Leszno 71,22 67,76 56,77 54,75 Poznań 77,78 75,68 61,54 58,78
Zestawienie wyników średnich (w %) w ujęciu terytorialnym Poziom rozszerzony Kolorem żółtym oznaczono obszary z wynikami niższymi niż w Koninie biologia chemia fizyka geografia historia informatyka język angielski niemiecki język język polski matematyka wiedza o społeczeństwie Kraj 36 39 41 42 55 54 61 31 27 Okręg 33,7 37,1 40,1 37,2 40,8 37,6 54,6 51,5 54,9 26,5 23,3 Wojew. 33,9 37,3 40,6 41,3 41,6 53,3 50,3 55,4 22,2 22,8 Konin 32,7 38,5 36,5 38,4 39,4 49,1 52,3 56,0 50,73 29,7 24,8 Kalisz 38,6 38,1 43,7 43,2 39,2 52,9 33,8 49,3 29,6 23,4 Leszno 32,6 42,3 41,2 39,5 35,1 51,9 50,5 21,5 24,6 Poznań 42,2 43,5 48,2 41,4 47,6 51,4 61,0 63,0 65,9 31,3 27,5
Liczba zdających egzamin maturalny
Wybieralność przedmiotów dodatkowych (liczba zdających)
WYNIKI POSZCZEGÓLNYCH SZKÓŁ
Przedmioty dodatkowe – szanse absolwentów konińskich szkół ponadgimnazjalnych na „dobre” studia ROK 2016 „lokata” wyniku średniego biologia chemia fizyka geografia historia informatyka język angielski niemiecki język język polski matematyka wiedza o społeczeństwie 1 Poznań 2 Kalisz Konin Leszno 3 4 ROK 2015 „lokata” wyniku średniego biologia chemia fizyka geografia historia informatyka język angielski niemiecki język język polski matematyka wiedza o społeczeństwie 1 Poznań Kalisz Leszno Konin 2 3 4
EGZAMINY ZAWODOWE NOWY EGZAMIN ZAWODOWY – ZDAWALNOŚĆ sesje: sierpień-paździenik 2015, styczeń-luty i maj-lipiec 2016 liczba kwalifikacji liczba szkół przystąpiło po raz pierwszy zdało egzamin zdało egzamin % Okręg 54+127+144 50+459+789 60692 43813 72% Województwo wielkopolskie 45+107+135 45+235+415 35211 26136 74% Kalisz 0+20+66 0+12+26 2047 1399 68% Konin 2+25+57 1+9+16 2235 1611 Leszno 4+35+47 3+12+18 1760 1384 79% Poznań 24+69+82 14+45+76 6782 5038
PODSUMOWANIE WYNIKÓW EGZAMINÓW Z JĘZYKA POLSKIEGO, JĘZYKA ANGIELSKIEGO I MATEMATYKI
Czy w każdej szkole uczeń, jeśli tylko wykaże się zaangażowaniem w proces uczenia się, może osiągnąć wysokie wyniki egzaminacyjne?
SZKOŁY PODSTAWOWE
GIMNAZJA
SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE
W każdej, lub prawie każdej szkole jest grupa uczniów, która uzyskuje wyniki bardzo wysokie lub wysokie. Każda szkoła jest w stanie „wypuścić” absolwentów, którzy będą odnosili sukcesy na wyższych etapach kształcenia.
SUKCES POJĘCIE WZGLĘDNE I SUBIEKTYWNE
W szkołach publicznych musi być miejsce i przestrzeń do rozwoju dla każdego młodego człowieka, bez względu na jego potencjał intelektualny, potrzeby edukacyjne i inne uwarunkowania.
organizacji działania instytucji, itp. Porównanie potencjału uczniów na „wejściu” i „wyjściu”, dokładna analiza efektywności pracy nauczycieli z każdym uczniem, bazy dydaktycznej, organizacji działania instytucji, itp. może dostarczyć szerszych informacji o jakości pracy szkoły.
powinny być przeprowadzane tylko i wyłącznie wewnątrz szkoły, Analizy pracy szkoły powinny być przeprowadzane tylko i wyłącznie wewnątrz szkoły, poprzez różnego rodzaju badania prowadzone przez samych nauczycieli i przez podmioty zewnętrzne.
oraz nieustająca ewaluacja. Najważniejszym elementem tych badań (diagnoz) powinno być sformułowanie wniosków i rekomendacji do kolejnych działań, wdrażanie tych działań, ich systematyczny monitoring oraz nieustająca ewaluacja.
CYKL PRACY SZKOŁY/PLACÓWKI WYNIKI ANALIZA badanie/diagnoza WNIOSKI I REKOMENDACJE DZIAŁANIA
www.oke.poznan.pl www.cke.edu.pl Dziękujemy za uwagę Opracowano na podstawie: materiałów udostępnionych przez OKE Poznań, CKE Warszawa www.oke.poznan.pl www.cke.edu.pl Dziękujemy za uwagę
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w KONINIE ul. Sosnowa 6, 62-510 Konin tel/fax. 632433352 lub 632112756 sekretariat@modn.konin.pl www.modn.konin.pl