Opracowała: Jadwiga Sosnowska PBW w Kielcach Filia w Jędrzejowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

BIBLIOTEKA PRZYSZŁOŚCI Marcin Wójcik
Jak zachować porządek w klasie?
na podstawie książki Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn"
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Autor prezentacji: Arleta Szychiewicz-Łypko
Praca z wersetem biblijnym
Dojrzałość szkolna dziecka
narzędzie w językowych pracach projektowych
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Lifelong Learning Programme- Comenius ( ) CZYTANIE, aktywne poszukiwanie znaczenia Sposób.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Elementary School Vaterstetten, Gluckstraße Integracja ucznów osiągających słabe wyniki w nauce 1.Pomysł 1.Pomoce Pomoce naukowe Materiały instruktażowe.
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 144.
Planowanie i dokumentowanie pracy świetlicy szkolnej
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
6-LATEK W SZKOLE.
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Formy pracy z książką (lekturą)
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Index. Mówi: czym jest Oxford Index jak może Ci pomóc jak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Poczęstuj się książką…
czyli kształtowanie logicznego myślenia u przedszkolaka
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Światowy Dzień Pluszowego Misia Światowy Dzień Pluszowego Misia
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Zobacz jak łatwo oszukać Twój umysł! Złudzenia optyczne
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Klasa 2 Szkoła z klasą 2.0.
Wizyta sześciolatków z Przedszkola nr 140 W październiku 2014 roku nasza szkoła gościła grupę „Motylków” z Przedszkola nr 140. Maluchy zostały serdecznie.
w Przedszkolu nr 4 w Stalowej Woli
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
Innowacyjny program zajęć pozalekcyjnych w ramach kompetencji kluczowych „Świadomość i ekspresja kulturalna” Ty też potrafisz… być aktywny, twórczy,
Jak przygotować prezentację
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
M.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy 10 GRUDNIA 2015 r. Warszawa 2030: Razem budujemy strategię rozwoju miasta.
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ZADANIE IV KONKURS CZARODZIEJSKIEJ RÓŻDŻKI I CZAPKI Tydzień z książką- Mój przyjaciel Franklin.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Bezpieczne korzystanie z internetu Zapamiętaj!. Jak bezpiecznie korzystać z Internetu Nigdy nie podawaj nikomu swoich haseł bo ktoś może narobić,,bałaganu”,
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Prawa dziecka w Przedszkolu Nr 1 w Łapach
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Album fotograficzny Sprawozdanie z wykonania zadania nr 1
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Pomysł na promocję książki.
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
„Opowieści z Narnii - Podróż Wędrowca do Świtu”
Świetlica – czas zabawy !
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Nazwa firmy Produkty i usługi
Zapis prezentacji:

Opracowała: Jadwiga Sosnowska PBW w Kielcach Filia w Jędrzejowie Czytanie wrażeniowe. Innowacyjny model czytania dzieciom tekstów literackich w przedszkolu i w szkole. Opracowała: Jadwiga Sosnowska PBW w Kielcach Filia w Jędrzejowie

Jak ożywiać teksty literackie, by grupa dzieci z uważnością podążała za nauczycielem drukowaną ścieżką? Współczesne dzieci żyją w świecie obrazów i niezliczonej ilości informacji podawanej wszystkimi dostępnymi kanałami. Dzieci odbierają świat każdym ze zmysłów, posiadają ogromną potrzebę fizjologicznego ruchu. Nowe spojrzenie na wiersze, opowiadania i inne teksty dla dzieci, Małgorzata Swędrowska nazwała czytaniem wrażeniowym, co oznacza aranżację spotkania z książką tak, by pozostawiło w dzieciach pozytywny ślad, dobre wrażenie.

Czym różni się czytanie wrażeniowe od tradycyjnego zapoznania dzieci z tekstem? Nauczyciel powinien sobie wyobrazić, jak inaczej może wyglądać sala przedszkolna czy szkolna, w której dzieci będą słuchaczami, oraz jak nauczyciel może „zaczarować” książkę, by była atrakcyjnym i wartościowym narzędziem dydaktycznym dla małych dzieci.

Aranżacja przestrzeni Przed czytaniem tekstu ważne jest stworzenie niezwykłości, np. na dywanie, w środku koła tworzonego przez dzieci, można umieścić szkatułkę, z której przed czytaniem nauczyciel wydobędzie drobny przedmiot mający tematyczny związek z książką – kamień, skrawek materiału, piórko. Innym nietypowym zabiegiem może być powieszenie w sali tiulowego materiału, który stworzy rodzaj bramy – dzieci przejdą przez nią, by rozpocząć działania z tekstem literackim. Niezwykłość może wiązać się z samym nauczycielem, np. gdy założy kapelusz lub szal, którego maluchy nigdy wcześniej nie widziały.

Umiejscowienie dzieci Nauczyciel,który zaprasza dzieci na dywan, zamiast powiedzieć: „Siadamy jeden przy drugim na dywanie”, może użyć słów: „Gdy rozpocznie się czytanie, nasz dywan zamieni się w czarodziejski dywan, który zaniesie nas w podróż do dalekiej krainy. Usiądźmy więc bardzo wygodnie i zadbajmy też o naszych towarzyszy podróży. Popatrz na swojego kolegę z prawej strony, spójrz na koleżankę z lewej, zapytaj, czy jest im wygodnie, czy nie potrzebują trochę więcej miejsca…”. Innym sprawdzonym pomysłem na umiejscowienie dzieci podczas czytania tekstu literackiego jest utworzenie rzędów. Nauczyciel mówi wtedy: „Siadamy tak jak w kinie”. Gdy rzędy są półkolami, nauczyciel informuje, że „siedzimy w amfiteatrze”.

Hasło rozpoczynające czytanie Krótki wiersz, prosta rymowanka czy taniec integracyjny na siedząco to zabiegi czynione przez dzieci tuż przed rozpoczęciem czytania, by mogły skoncentrować się na nauczycielu i na tekście literackim np.: „Nim rozpocznie się czytanie, patrz uważnie, co się stanie, nadstaw uszy, wytrzeszcz oczy może książka cię zaskoczy?”

Czytanie wrażeniowe Tekst literacki można przeczytać od początku do końca lub podzielić na fragmenty: część bajki przeczytać, część opowiedzieć. Tekst można ilustrować obrazkami w książce bądź dodatkowymi sylwetkami. Można znaleźć takie fragmenty, w których dzieci mogą uczestniczyć poprzez naśladowanie, wyrażanie emocji gestem, mimiką, tańcem, np. jeśli w tekście główny bohater maszeruje przez las, to dzieci za pomocą palca wskazującego i środkowego też mogą „kroczyć” po swojej ręce, nodze, a nawet brzuchu! Momenty aktywności dzieci powinny być krótkie i wykonywane na siedząco w obrębie przestrzeni, w której mali słuchacze się znajdują.

Działania przedłużające przeżywanie tekstu literackiego Najprostszym sposobem jest rozmowa i ekspresja plastyczna. Jeśli jednak uda się zaaranżować zabawę tematyczną, stworzyć grę planszową, pobawić się tak jak główny bohater w ogrodzie czy na boisku, to będzie to jeszcze większa dawka przeżycia z dzieckiem tego, co zostało wydrukowane na kartach papieru

Rekwizyty Najlepiej zaopatrzyć grupę dzieci w proste materiały, rekwizyty, przedmioty, które nawiązują do czytanego tekstu, ale równocześnie dają możliwości obróbki, manipulacji, wyzwalają w dzieciach chęć tworzenia. Takim „tworem” jest kartka papieru, zwykły patyk, zwykły kamień. Podczas czytania opowiadania przez nauczyciela dziecko trzyma w ręku kartkę, która w odpowiednich momentach staje się parasolem (dzieci trzymają kartki nad głową), burzą (dzieci uderzają w kartkę, gniotą ją), bandażem (dzieci owijają kartką swoją rękę) i wszystkim tym, co podpowie fantazja.

Opracowano na podstawie: Małgorzata Swędrowska - Czytanie wrażeniowe. Innowacyjny model czytania dzieciom tekstów literackich w przedszkolu i w szkole / www.bc.ore.edu.pl/Content/645/T0214%2C+Sw%C4%99drowska.pdf (dostęp: 17.05.2017)