Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra Wykonała: Violetta Szwed
LINIA KOLEJOWA NR 274 WROCŁAW ŚWIEBOCKI - ZGORZELEC Linia ta powstała w latach 1842-1868 z połączenia linii o różnej genezie: prywatnej linii Wrocław Świebodzki – Świebodzice Towarzystwa Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej, państwowej linii Zgorzelec / Węgliniec – Lubań – Wałbrzych stanowiącej część planowanej Centralnej Kolei Berlińsko-Wiedeńskiej łącznika Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny Przed II wojnie światową linia była regularnie modernizowana i utrzymywana W roku 1907 cała linia była dwutorowa. W latach 1908-1911 przeznaczono szlak Wrocław – Jelenia Góra i sieć linii bocznych do pilotażowego, pionierskiego w skali światowej zelektryfikowania
LINIA KOLEJOWA NR 274 WROCŁAW ŚWIEBOCKI - ZGORZELEC Po zakończeniu wojny w 1945 roku i zmianie granic państwowych, linia weszła w skład majątku Polskich Kolei Państwowych. Na mocy porozumienia w ciągu trzech tygodni przedwojenny system trakcji elektrycznej zdemontowano i wywieziono do ZSRR jako zdobycz wojenną. Pod koniec lat 90. XX wieku znacząco ograniczono albo wręcz zlikwidowano ruch pasażerski. Zapaść technologiczna spowodowała liczne ograniczenia prędkości na linii do 20-30 kilometrów na godzinę. Stan techniczny linii określano mianem „śmierci technicznej”. W rozkładzie jazdy 2003/2004 nie zaplanowano żadnego pociągu pośpiesznego na tej linii. Odcinek między Jelenią Górą a Wrocławiem pociągi pasażerskie przemierzały w blisko 4 godziny.
KONCEPCJA MODERNIZACJI POŁĄCZENIA WROCŁAW – JELENIA GÓRA Prędkość projektowa na odcinku Wrocław – Świebodzice: 160 km/h Prędkość projektowa na pozostałych (górskich) odcinkach: 120 km/h Długość trasy: 105 km 65 km po istniejącym przebiegu 10 km po zlikwidowanych trasach 30 km nowych
KONCEPCJA MODERNIZACJI POŁĄCZENIA WROCŁAW – JELENIA GÓRA Ruch pociągów pośpiesznych: Marciszów, Wałbrzych, Świdnica Pociągi kursujące lokalnie jako uzupełnienie pociągów pośpiesznych Uatrakcyjnienie połączeń międzynarodowych Połączenie Jelenia Góra – Zgorzelec jako alternatywna trasa z Wrocławia do Drezna. Połączenia z Marciszowa przez Lubawkę i z Jeleniej Góry przez Jakuszyce jako część połączenia alternatywnego na trasie Wrocław - Praga
MODERNIZACJA LINII NR 274 2007r. – początek realizowanej etapami modernizacji; prace rozpoczęto od odcinka Wałbrzych Główny – Boguszów-Gorce. 2009r. – Remont odcinka Wałbrzych Główny – Wałbrzych Fabryczny 2014r. – Zakończenie remontu torów na szlaku z Jaworzyny śląskiej do Świebodzic oraz modernizację trzech mostów na szlaku ze Smolca do Kątów Wrocławskich
MODERNIZACJA LINII NR 274 2016r. - przebudowa odcinka Marciszów – Janowice Wielkie. Oprócz peronów: Zmodernizowano 10 km toru Wymieniono 12 rozjazdów Zmodernizowano przejazdy kolejowo – drogowe Odnowiono23 obiekty inżynieryjne, w tym 5 mostów i 4 wiadukty. Aktualna prędkość na odcinku: do 100 km/h Widok w kierunku Jeleniej Góry z wiaduktu w Ciechanowicach Elewacja dworca w Sędzisławiu po remoncie Stacja Marciszów przed modernizacją
MODERNIZACJA LINII NR 274 2017r – modernizacja toru nr 1 sześciokilometrowego odcinka Janowice Wielkie – Wojanów. Aktualna prędkość na odcinku Pociągi pasażerskie 120 km/h Pociągi towarowe 100 km/h Wymieniono: Tor Urządzenia sterowania ruchem kolejowym Sieć trakcyjną wraz z konstrukcjami wsporczymi Poprawiono odwodnienie Wzmocniono podtorze Remont przeszło 10 przepustów, 2 wiadukty oraz 10 ścian oporowych. Stacja Janowice Wielkie przed modernizacją Stacja Janowice Wielkie po modernizacji
MODERNIZACJA LINII NR 274 odcinek Wrocław Grabiszyn – Smolec. Aktualna prędkość: 140 km/h dla pociągów pasażerskich 100 km/h dla pociągów towarowych Zakres robót budowlanych: oczyszczenie podsypki wymianę podkładów i szyn ścięcie ławy torowiska regulację pochylenia skarpy nasypu regulację toru nr 1 w planie i profilu szlifowanie szyn w torze nr 1 wzmocnienie podtorza przebudowę odwodnienia liniowego przy torze nr 1 wymianę pięciu rozjazdów na stacji Wrocław Zachodni rewitalizację trzech obiektów inżynieryjnych regulację sieci trakcyjnej w torze nr 1 Wrocław Grabiszyn po modernizacji
Smolec Marciszów Imbramowice Wojanów Ciechanowice
WAŁBRZYCH MIASTO KIEDYŚ DZIŚ
ŚWIEBODZICE KIEDYŚ DZIŚ
JAWORZYNA ŚLĄSKA KIEDYŚ DZIŚ
JELENIA GÓRA KIEDYŚ DZIŚ
DALSZE PLANY MODERNIZACJI ŚWIEBODZICE, WAŁBRZYCH SZCZAWIENKO Układ torowy na stacji Świebodzice Zapowiedziano modernizację stacji Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko. założono przebudowę układu torowisk wymianę sieci trakcyjnej wraz z konstrukcjami wsporczymi przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym Przejazd przez stację Świebodzice z prędkością do 60 km/h Przejazd przez stacje Wałbrzych Szczawienko z prędkością do 100 km/h Planuje się remont ośmiu obiektów inżynieryjnych, w tym jednego mostu i jednego wiaduktu. Układ torowy na stacji Wałbrzych Szczawienko
DALSZE PLANY MODERNIZACJI JAWORZYNA ŚLĄSKA
WAŁBRZYCH ŚRÓDMIEŚCIE
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ